derp
Well-known member
Turkije weigert ook nog steeds om de Armeense genocide te erkennen, om maar iets te zeggen. Ik denk dat het feit dat het moorden gebeurt op een vrij anonieme wijze t.o.v. de niets aan de verbeelding overlatende manier waarop de Hutu's tekeer gingen ook wel een rol hier bij speelt.Mijn punt is en was nooit dat die burgerdoden niet erg zijn. Wel dat de leken hier op het forum graag termen rondgooien die ze niet begrijpen, noch kunnen onderbouwen. En surprise surprise de experts zijn het er ook vandaag nog steeds niet over eens of het hier over een genocide gaat.
Wat ik wil zeggen is dat het woord genocide bijna inherent een geladen term is waarbij de perceptie van de onderliggende intenties wel een rol speelt. Als we gaan wachten tot iedereen het er over eens is of het wel/geen genocide is kunnen we nog lang gaan wachten, de definitie van een genocide is inherent flou. Het ligt er van af waar uw lat ligt voor wat ge nog aanvaardbare oorlogsslachtoffers vindt, of ge van mening zijt dat ze doelbewust gemaakt worden, of ge van mening zijt dat er expres weinig wordt ondernomen om het leed van de mensen te beperken, wat ge een aanvaardbare hoeveelheid (al dan niet bewuste) oorlogsmisdaden vindt.
Dit is nu eenmaal niet iets dat zich laat vangen in simpele checkboxes.
Het is ook nog niet echt veel voorgevallen in de geschiedenis dat er een hele bevolkingsgroep als ratten in de val zit, nergens heen kunnen vluchten, basisvoorzieningen ontzegd wordt en ondertussen langs alle kanten gebombardeerd wordt. In die zin schiet onze oude definitie van wat een genocide zou kunnen zijn misschien te kort.
Laatst bewerkt: