Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Israel’s right-wing security minister has called the International Court of Justice in The Hague “antisemitic” after it ordered his country to take all measures within its power to prevent acts of genocide against Palestinians in the Gaza Strip.
Itamar Ben-Gvir said in a statement that the decision “proves what was known in advance: this court does not seek justice, but rather the persecution of the Jewish people.”
Ben-Gvir, the head of the ultranationalist religious Jewish Power party, has a history of inflammatory remarks and actions against Palestinians. He added: “Decisions that endanger the continued existence of the State of Israel must not be listened to. And we must continue defeating the enemy until complete victory.”
In a post on X, Ben-Gvir said simply: "Hague Shmague"
Was natuurlijk niet veel meer verwacht vanuit Israël. Of toch niet van mijn kant uit. Het zou natuurlijk vreemd zijn als ze plots akkoord zouden gaan met een veroordeling en tot inzicht zouden komen."Hague Shmague"...ze nemen de uitspraak daar dus erg serieus...
Ben-Gvir is dan ook een radicale zionist, van hem had ik niets anders verwacht. Maar de gematigde partijen in de regering van Nationale Eenheid moeten dit allemaal toch met argusogen volgen.Was natuurlijk niet veel meer verwacht vanuit Israël. Of toch niet van mijn kant uit. Het zou natuurlijk vreemd zijn als ze plots akkoord zouden gaan met een veroordeling en tot inzicht zouden komen.
Continu dat "alles is antisemetisme"-calimero gedrag begint mij persoonlijk wel wat de keel uit te komen, dat wel. (Bovenop natuurlijk de daden, die an sich nog een heel stuk erger zijn.)
Laat me inderdaad mezelf corrigeren : Zeker van degenen die dergelijke uitspraken reeds deden had ik niets anders verwacht. Er zijn inderdaad heel wat gematigde Israëli's die heel wat minder ruchtbaarheid krijgen. Het zal inderdaad interessant zijn hoe deze partijen er op reageren en hoe dit bij minder extreme Israëli's binnenkomt.Ben-Gvir is dan ook een radicale zionist, van hem had ik niets anders verwacht. Maar de gematigde partijen in de regering van Nationale Eenheid moeten dit allemaal toch met argusogen volgen.
Israel's defense minister criticized the U.N.'s top court after its ruling today and said he has full confidence in his country's military.
Israel “does not need to be lectured on morality in order to distinguish between terrorists and the civilian population in Gaza,” Yoav Gallant said in a statement.
“The International Court of Justice in The Hague went above and beyond, when it granted South Africa’s antisemitic request to discuss the claim of genocide in Gaza, and now refuses to reject the petition outright,” he said.
“Those who seek justice, will not find it on the leather chairs of the court chambers in The Hague — they will find it in the Hamas tunnels in Gaza, where 136 hostages are held, and where those who murdered our children are hiding,” he said.
Gallant added that the Israeli military and security agencies “will continue operating to dismantle the military and governing capabilities of the Hamas terrorist organization, and to return the hostages to their homes.”
Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu vowed that Israel would “continue to do what is necessary" to defend itself after the ruling by the International Court of Justice today.
"Like every country, Israel has an inherent right to defend itself. The vile attempt to deny Israel this fundamental right is blatant discrimination against the Jewish state, and it was justly rejected," he said in a video statement in English.
Netanyahu continued: "The charge of genocide leveled against Israel is not only false, it’s outrageous, and decent people everywhere should reject it.”
He said that "Israel’s commitment to international law is unwavering. Equally unwavering is our sacred commitment to continue to defend our country and defend our people," adding that “our war is against Hamas terrorists, not against Palestinian civilians.”
Netanyahu concluded: “We will continue to facilitate humanitarian assistance, and to do our utmost to keep civilians out of harm’s way, even as Hamas uses civilians as human shields.”
Heeft het ooit gegaan om zelfverdediging?Benjamin Netanyahu vowed that Israel would “continue to do what is necessary" to defend itself.
Dit gaat al lang niet meer om zelfverdediging, maar om vergelding.
Helaas kan dat nog altijd, zolang je maar selectief genoeg bent in je bronnen en (al dan niet bewust) onwetend bent over internationaal recht.Ik kan niet snappen dat in de huidige digitale tijd men vanuit gaat dat de echte situatie verborgen blijft.
Vroeger was het veel makkelijker om te ontkennen dat er bepaalde dingen plaatsvonden.
Mijn god. Dieper en dieper in de rabbit hole aan het vallen Francken. Zelfs de Israëlische propagandamolen spint dit niet als overwinning, laat staan als "majeure juridische overwinning. Integendeel, die zijn pissed van hier tot Tokyo en erkennen noch de aanklacht noch de uitspraak.Helaas kan dat nog altijd, zolang je maar selectief genoeg bent in je bronnen en (al dan niet bewust) onwetend bent over internationaal recht.
De recente tweets van de grootste clown in de Belgische politiek zijn daar een goed voorbeeld van.
Ik vraag me vooral af hoe dit in Duitsland gaat vallen. Hun onvoorwaardelijke steun aan Israël wordt met deze uitspraak toch weer wat moeilijker ... het land verantwoordelijk voor de bekendste genocide dat niet al zijn gewicht in de schaal legt om een genocide te voorkomen ...Het wordt toch stilaan tijd dat ook de VS afstand gaat nemen van deze Israëlische regering.
Lijkt me toch 'eenvoudig' om het Israëlische volk te blijven steunen en de huidige radicaal-rechtse regering af te vallen?
Of komen ze dan af met: "maar de regering vertegenwoordigt het volk" ?
Correctie de klacht is ontvankelijk verklaard, niet gegrond neem ik aan aangezien er dan al een eindvonnis zou zijn.Ik heb de zitting gevolgd en het was toch een zeer pijnlijke uiteenzetting voor Israël.
In het kort: de genocide-aanklacht is gegrond en wordt niet verworpen, Israël moet verder maatregelen nemen om genocidale acties en uitspraken te vermijden en te bestraffen en Israël moet humanitaire hulp binnenlaten. Binnen een maand moet Israël een rapport inleveren voor opvolging.
Of er in Gaza zelf veel gaat veranderen, betwijfel ik. Maar ik mag toch hopen dat dit de druk van buitenaf gaat verhogen.
Gegrond zou meerdere jaren duren. Maar dit is toch al een sterk signaal.Correctie de klacht is ontvankelijk verklaard, niet gegrond neem ik aan aangezien er dan al een eindvonnis zou zijn.
Er zijn er zeker nog maar waar vroeger men niet beter wist is de gemiddelde persoon toch beter ingelicht. Ja er zijn er zeker nog die blindelings volgen.Helaas kan dat nog altijd, zolang je maar selectief genoeg bent in je bronnen en (al dan niet bewust) onwetend bent over internationaal recht.
De recente tweets van de grootste clown in de Belgische politiek zijn daar een goed voorbeeld van.
Families van de gijzelaars protesteren al maandenlang bij de ambtswoning van Netanyahu. Het is inderdaad belangrijk te weten dat niet elke Israëli een ijzervreter is en dat Netanyahu zeker niet de stem van het ganse volk vertegenwoordigt. De politieke afrekening na het conflict zal niet mals zijn.Protesten uitgebroken in Tel Aviv tegen Netanyahu en de oorlog in Gaza. Het blijft belangrijk te erkennen dat een deel van de Israëlische maatschappij nog tegengas geeft.