Conflict Iran Israël

De shah is vooral verdreven geweest door de islamitische extremisten indertijd basicly.

En idd tis niet aan israel of de vs, maar meer kans op “vrijheid” gaan de mensen daar niet krijgen.

Uiteraard zal er achter de schermen al wel volop “gelobbied” worden om er een westers gezind leider te installeren int begin
De sjah is niet enkel door islamisten verdreven maar maakten deel uit van een breed front van liberalen tot communisten. Het is wel zo dat Khomeini vrij snel de macht naar zich toe trok, maar niet zo dat enkel zijn aanhangers de revolutie begonnen. De Iraanse Revolutie werd uiteindelijk de Islamitische Revolutie.

Khamenei houdt de moed erin:

Laatst bewerkt:
Hoe je het ook draait of keert, Trump maakt van Amerika wel opnieuw een geopolitieke gigant waar je niet omheen kan.
Het grappige is dat de bevolking helemaal niet wil dat Amerika zich ermee bemoeit of opnieuw in een oorlog verzeild raakt, gestart door de arme vredevolle (lees: warmongering) Israël. Tot zover "het wil van het volk!" en "het volk heeft gesproken!" dat hier steeds geroepen wordt.

Het grappige is dat de bevolking helemaal niet wil dat Amerika zich ermee bemoeit of opnieuw in een oorlog verzeild raakt, gestart door de arme vredevolle (lees: warmongering) Israël. Tot zover "het wil van het volk!" en "het volk heeft gesproken!" dat hier steeds geroepen wordt.
Dat weet je toch niet. Israel is voor de evangelische base heel belangrijk en is iets anders dan Afghanistan of Oekraine. Ik zou ook niet zo maar durven zeggen dat het "warmongering israel" is die "begonnen" is. Ze hebben nu de eerste raketten afgeschoten, voor hen is dat hetzelfde als de preemptive strike op Egypte in 1967, die zagen zichzelf toen ook niet als de aggressor maar handelden als reactie op agressie tegenover hen. En ik vind dat terecht. Als je buurman elke dag zegt dat hij jou, je gezin en heel je familie gaat vermoorden en op een dag koopt hij een geweer, ben jij dan de aggressor als je beslist om hem eerst af te schieten? Ik vind van niet. De agressie is al veel eerder gestart.

Hoe je het ook draait of keert, Trump maakt van Amerika wel opnieuw een geopolitieke gigant waar je niet omheen kan.

Ten tijde van Biden werd er wel eens gelachen met het uitgedoofde Amerika. Nu heeft ongeveer elk land ter wereld schrik om iets verkeerd te zeggen.
Hoe bedoel je? Door de onmacht om in het Oekraïense conflict iets te forceren? Of door nu voor de kar van Netanyahu gespannen te worden?

Ze hebben schrik om iets verkeerd te zeggen, akkoord, maar het is niet gebaseerd op een rationeel beleid of wat dan ook.

If anything zorgt het ervoor dat landen zich wég gaan bewegen van de VS als stabiele betrouwbare partner.

Dat weet je toch niet. Israel is voor de evangelische base heel belangrijk en is iets anders dan Afghanistan of Oekraine. Ik zou ook niet zo maar durven zeggen dat het "warmongering israel" is die "begonnen" is. Ze hebben nu de eerste raketten afgeschoten, voor hen is dat hetzelfde als de preemptive strike op Egypte in 1967, die zagen zichzelf toen ook niet als de aggressor maar handelden als reactie op agressie tegenover hen. En ik vind dat terecht. Als je buurman elke dag zegt dat hij jou, je gezin en heel je familie gaat vermoorden en op een dag koopt hij een geweer, ben jij dan de aggressor als je beslist om hem eerst af te schieten? Ik vind van niet. De agressie is al veel eerder gestart.
Aan de ene kant wel, aan de andere kant wijst alles er momenteel op (zelfs vanuit Amerikaanse bronnen) dat het "Iran staat op een haar van een kernwapen" ongeveer een even goed argument is als de "weapons of mass destruction" waarvoor ze Irak zijn binnengevallen indertijd..

Dat weet je toch niet. Israel is voor de evangelische base heel belangrijk en is iets anders dan Afghanistan of Oekraine. Ik zou ook niet zo maar durven zeggen dat het "warmongering israel" is die "begonnen" is.
Ze hebben nu de eerste raketten afgeschoten, voor hen is dat hetzelfde als de preemptive strike op Egypte in 1967, die zagen zichzelf toen ook niet als de aggressor maar handelden als reactie op agressie tegenover hen. En ik vind dat terecht. Als je buurman elke dag zegt dat hij jou, je gezin en heel je familie gaat vermoorden en op een dag koopt hij een geweer, ben jij dan de aggressor als je beslist om hem eerst af te schieten? Ik vind van niet. De agressie is al veel eerder gestart.
Dat weet je toch niet. Als je dit zeker weet, maak de uitspraken dan waar met bewijzen, i.p.v. claims te maken. Een preëmptieve aanval is pas echt verdedigbaar als onbetwistbaar is aangetoond dat de ander op het punt staat je aan te vallen. Na dertig jaar foute deadlines... Wie gelooft dat nog?

1967 valt hier totaal niet mee te vergelijken? Probeer opnieuw zou ik zeggen. Zij hebben eerst aangevallen nadat Egypte de Straat van Tiran sloot en troepen stationeerde aan de grens, niet omdat Egypte al raketten had afgevuurd of zelfs direct tot schieten was overgegaan.

Iran had evengoed geen raketinstallaties of iets dergelijks in lanceringsmodus richting Israël voor 13 juni?

Je buurman analogie slaagt bij deze op... niets.

I advised Congress that a U.S. invasion of Iraq would be a good choice.
If you take out Saddam, Saddam’s regime, I guarantee you that it will have enormous positive reverberations on the region.
There is no question whatsoever that Saddam is seeking and is working and is advancing towards the development of nuclear weapons, no question whatsoever
We weten allemaal hoe betrouwbaar Natanyahu's woorden zijn natuurlijk.

Aan de ene kant wel, aan de andere kant wijst alles er momenteel op (zelfs vanuit Amerikaanse bronnen) dat het "Iran staat op een haar van een kernwapen" ongeveer een even goed argument is als de "weapons of mass destruction" waarvoor ze Irak zijn binnengevallen indertijd..
Dat het zo kort bij was is inderdaad moeilijk hard te maken, maar ook wel omdat Iran geen inspecteurs toelaat natuurlijk, dat maakt het moeilijk om te weten hoe ver Iran precies staat. De vraag is ook of dat eigenlijk zo belangrijk is, ze hebben in het verleden naar een kernbom toe gewerkt, ze zeggen dat nu niet meer te doen maar blijven wel aan nucleair onderzoek doen en ze laten geen VN inspecteurs toe om te checken of er aan een wapen gewerkt wordt, bovendien verklaren ze al decennia dat ze Israel kapot willen (en da's dan nog los van hun banden met Hamas en Hezbollah waarmee de aanvallen op Israël heel wat minder hypothetisch waren). Hoe lang moet Israël dan precies wachten om toe te slaan? Vlak voor Iran de laatste vijs in hun raket draaien? Of moeten ze eerst onomstotelijk bewijs hebben dat Iran niet alleen zegt Israël te gaan vernietigen maar het ook werkelijk kan? Bewijs dat ze misschien nooit gaan hebben voordat het te laat is?

Laatst bewerkt:

Ten tijde van Biden werd er wel eens gelachen met het uitgedoofde Amerika. Nu heeft ongeveer elk land ter wereld schrik om iets verkeerd te zeggen.
Toch ook weer een heel vreemde interpretatie van de werkelijkheid.

De sjah is niet enkel door islamisten verdreven maar maakten deel uit van een breed front van liberalen tot communisten. Het is wel zo dat Khomeini vrij snel de macht naar zich toe trok, maar niet zo dat enkel zijn aanhangers de revolutie begonnen. De Iraanse Revolutie werd uiteindelijk de Islamitische Revolutie.

Khamenei houdt de moed erin:

Dit was ook te verwachten, natuurlijk. Dit soort regimes geeft zichzelf niet over.
Khamenei zal liever sterven dan zichzelf over te geven en vervolgens toch nog gelynched of vermoord te worden.

Toch ook weer een heel vreemde interpretatie van de werkelijkheid.
Niet dan?

Putin voelt zich duidelijk gesterkt door Trumps hand die boven zijn hoofd wordt gehouden.
Weerwerk vanuit Europa daarover is er amper, uit schrik voor vernedering, tarieven, sancties of weet ik wat voor zotte toeren vanuit het Witte Huis.

Ondertussen worden Gaza en haar inwoners gewoonweg van de kaart geveegd en start Israël ook nog een een destabiliserende oorlog tegen Iran.

De rest van de wereld kijkt ernaar terwijl Trump niks onderneemt om Netanyahu te temperen (terwijl hij de enige is die dat nog zou kunnen).

Hoe we ook over Trump denken, we zijn gewoon de speelbal van zijn grillen, of dat willen of niet.

Het mag duidelijk zijn dat er in dit conflict geen 'good guy' en 'bad guy' is.

Beide landen hebben het gewelddadig pad gekozen i.p.v. diplomatie.
- Iran door hun kernprogramma waarover ze niet transparant zijn en controleurs van het IAEA toelaten, en door het financieren en bewapenen van groeperingen als Hamas.
- Israël door wat ze al jarenlang aan het doen zijn in Gaza en de Westelijke Jordaanoever, door te kiezen voor 'preemptive strikes', door vorig jaar de Iraanse ambassade in Syrië te bombarderen (waarop Iran dus voor het eerst rechtstreeks raketten begon af te vuren op Israël), enz.

Zoals welke landen schrik hebben van Amerika?
Lijkt me simpel, iedereen. Zelfs in de NATO vertrouwt niemand de VS nog.

Denemarken (want Groenland), Canada (want 52e staat), Israel (want financiële steun), Duitsland (want eventuele sancties), Oekraïne (want Rusland), ...

Het staat buiten kijf dat de VS het zich moeilijk maakt op lange termijn om als partner te fungeren, maar ze tonen wel dat ze wereldwijd de touwtjes in handen hebben en kunnen ingrijpen als het moet. En dat voor een land met maar 335 miljoen inwoners.

Niet dan?

Putin voelt zich duidelijk gesterkt door Trumps hand die boven zijn hoofd wordt gehouden.
Weerwerk vanuit Europa daarover is er amper, uit schrik voor vernedering, tarieven, sancties of weet ik wat voor zotte toeren vanuit het Witte Huis.

Ondertussen worden Gaza en haar inwoners gewoonweg van de kaart geveegd en start Israël ook nog een een destabiliserende oorlog tegen Iran.

De rest van de wereld kijkt ernaar terwijl Trump niks onderneemt om Netanyahu te temperen (terwijl hij de enige is die dat nog zou kunnen).

Hoe we ook over Trump denken, we zijn gewoon de speelbal van zijn grillen, of dat willen of niet.

Volgens mij hebben de VS niet meer zoveel controle over Israël. Het mag duidelijk zijn dat Trump in zijn hemd gezet is doordat Netanyahu besloten heeft om Iran rechtstreeks aan te vallen zonder de Amerikanen daarbij te betrekken.

Trump wordt nu geforceerd om een heel moeilijke keuze te maken. Gelukkig is het zo een doordachte en intelligente man :unsure:

Volgens mij hebben de VS niet meer zoveel controle over Israël. Het mag duidelijk zijn dat Trump in zijn hemd gezet is doordat Netanyahu besloten heeft om Iran rechtstreeks aan te vallen zonder de Amerikanen daarbij te betrekken.

Trump wordt nu geforceerd om een heel moeilijke keuze te maken. Gelukkig is het zo een doordachte en intelligente man :unsure:
Inderdaad, maar ook dat is een keuze geweest van het Witte Huis he.

Aangezien het toch stil blijft langs Amerikaanse kant, zou ik gokken dat ze mee gaan vechten.
Eerst al het wapentuig in positie brengen alvorens de aankondiging te doen.

Als de keuze 'diplomatie' was hadden ze dat al kunnen aankondigen.

Aangezien het toch stil blijft langs Amerikaanse kant, zou ik gokken dat ze mee gaan vechten.
Eerst al het wapentuig in positie brengen alvorens de aankondiging te doen.

Als de keuze 'diplomatie' was hadden ze dat al kunnen aankondigen.
Kan natuurlijk ook zijn om te gebruiken als drukkingsmiddel bij eventuele onderhandelingen.
'Gunboat diplomacy' heeft dat.

Iran zal sneller toegeven als ze weten dat er al 2 vliegdekschepen + ondersteunende schepen in de oostelijke Middellandse Zee liggen.

Niet dan?

Trump: With me the war would have never started and I will solve the war within one day.
Hij had het over Rusland - Oekraïne maar ondertussen is er nog ne extra oorlog bijgekomen.

Tot dusver zijn verkiezingsbeloftes.

Ik vind het toch een beetje vreemd dat er altijd gedaan wordt of Trump bezit als enige alle wijsheid.
Die man wordt begeleid door 1001 experten en in deze kwestie door 35 officieren en militair tactici.

Als Trump een actie aankondigt zal dit onderbouwd zijn en uitgevoerd worden door mensen die er effectief iets van kennen.

De VS zal enkel maar rechtstreeks ingrijpen als hun eigen belangen in het gedrang komen.

Terug
Bovenaan