Conflict Iran Israël

Er is wel een groot verschil tussen shockerende zaken zeggen gewoon om ze te zeggen en effectief acties ondernemen.
Dat is het hele punt tussen iets zeggen en iets effect doen zit nog wel een verschil. Het is een clown die allerlei dingen zegt maar waar zeker niet alles tot uitwerking komt.
Het is poepsimpel om zaken te roepen zonder deftig weerwoord te krijgen, of de realiteitstoets te doorstaan.

Trouwens ook niet vergeten dat tussen experts ook geen eensgezindheid kan heersen, en bepaalde experts hem zaken influisteren of hem erin steunen.

Maar als het over militaire aangelegenheden gaat zal hij niet solo slim kunnen spelen en zal het de realiteitstoets moeten doorstaan.
Er is inderdaad een verschil tussen dingen zeggen en wat tot uitwerking komt. Bij een president is dat verschil relatief klein, en het verschil dat er is is er omwille van checks & balances. Maar je zit nu met een president die deze checks & balances langs alle kanten probeert af te breken, te ondermijnen of zelfs gewoon negeert. Een president die zich omringt met ja-knikkers. Een president die allerhande scheten van gedachten naar buiten brengt als zijnde het rozengeur. Een president in bezit van ongeziene niveaus van narcisme en die zichzelf acht expert te zijn in elk onderwerp.

Sta me toe om niet overtuigt te zijn van jou stelling dat wat Trump onderneemt onderbouwd is door ECHTE experts.

En hoezo los van je politieke voorkeur? Denk je dat ik een aanhanger ben ofzo?
Ronduit hilarisch, maar neen dat ben ik niet. Waarom zou ik zelfs, als Belg zijnde? Wat heb ik nu te maken politiek gezien met de president van Amerika?
Waarom voel je je aangevallen?
Ik zei 'los van politieke voorkeur', omdat ik bedoel: 'onafhankelijk van wat jou politieke voorkeur ook moge zijn'. Omdat alle zijden van het politieke spectrum toch moeten kunnen toegeven dat zijn beleid dikwijls draait. Meest obvious voorbeeld is de tarieven.

Hoe je het ook draait of keert, Trump maakt van Amerika wel opnieuw een geopolitieke gigant waar je niet omheen kan.

Ten tijde van Biden werd er wel eens gelachen met het uitgedoofde Amerika. Nu heeft ongeveer elk land ter wereld schrik om iets verkeerd te zeggen.
Tijdelijk, de val zal hard en diep zijn

Lol. Je herhaalt gewoon je woorden gebasseerd op gebakken lucht en je volgt overduidelijk de media niet of snapt zelf niets van Amerikaanse politiek. Het gaat dan ook over de actieve inmenging van de VS in een Israël–Iran-conflict, niet of evangelicals Israël steunen???

Conservatieven zijn de laatste dagen al hard aan het roepen dat een oorlog het laatste is wat de VS nodig heeft, en bovendien ook haaks staat met wat Trump voorbije 8+ jaren heeft zitten roepen.

I mean niet om de hele MAGA bende onder 1 kam te scheren, maar je geeft hierbij indirect wel toe dat ze een beetje hersenloos zouden zijn als de meerderheid akkoord zou gaan met een oorlog, met als argument: wij zijn evangelicals en steunen Israël.

Gigantische eye roll. Dit is de Israël-Gaza thread all over again, waar begrijpend lezen ook vaak een probleem is. Kritiek uiten op Israëlisch beleid, wilt niet zeggen dat ik pro-Hamas ben of pro-Iran. Je hoeft dan ook geen emotionele argumenten aan te gaan om je punt 'krachtiger' te maken hoor.

Israël geeft hen een kans op een beter leven... Net zoals voorbije anderhalf jaar met Gaza, toch? Of de VS, met wat gepor van Israël natuurlijk, met Irak? Zo naiëf kan je nu toch echt niet zijn?
De banden met Israël waren nooit pefect, ook niet voor de revolutie. Ik zou echt dringend stoppen met de geschiedenis te verkrachten of eingelijk erger... verbloemen om je gekke punt te maken.

Wat een onrealistische utopie: Terugvervangen door een sjah. Je onderschat en negeert het anti sjah sentiment dat leidde tot de revolutie en bij mijn weten is Iran nog steeds een soeverein land. Je negeert eveneens dat democratische hervormingen onder de sjah wel werden tegengehouden door zijn autoritair optreden.

Pure herkauwde propaganda, zonder feiten of bronnen 🤷‍♂️
Gebakken lucht, gigantische eye roll, probleem met begrijpend lezen, geschiedenis verkrachten of verbloemen owv een gek punt, onrealistische utopie, herkauwde propaganda zonder feiten.

Veel succes nog met je grote gelijk, ik kom hier nog altijd voor mijn plezier.

Gebakken lucht, gigantische eye roll, probleem met begrijpend lezen, geschiedenis verkrachten of verbloemen owv een gek punt, onrealistische utopie, herkauwde propaganda zonder feiten.

Veel succes nog met je grote gelijk, ik kom hier nog altijd voor mijn plezier.
Het heeft niets te maken met mijn groot gelijk hoor. Als je wilt discussiëren, gebruik feiten, geen fantasieën.

EDIT: @Karton ik kwam scherp uit de hoek, wat niet mijn bedoeling is.

Het is enorm frustrerend om soms te lezen hoe iedereen omgaat met Israël en ze om één of andere bizarre reden een vrijgeleide geeft, ongeacht de situatie of context.

Laatst bewerkt:
Het heeft niets te maken met mijn groot gelijk hoor. Als je wilt discussiëren, gebruik feiten, geen fantasieën.
Ja het zal ik zijn die feitenvrij aan het discussieren ben? De helft van je post gaat over Amerikaanse conservatieven, daar ben je gewoon volledig verkeerd in want je snapt de link niet tussen evangelicals en Trump. Uw volgende paragrafen stellen dan opeens de situatie met Gaza gelijk met Iran terwijl dat twee volledig verschillende zaken zijn, en dan zou ik de geschiedenis verkrachten omdat ik zeg dat de situatie tussen Iran en Israel véél beter was voor de revolutie? Dat zijn gewoon feiten, ze dreven handel met elkaar, Iran was het tweede land in de wereld dat Israel erkende als staat. Die hadden geen problemen met elkaar, en dan is er een islamitische revolutie gebeurd waarbij Khomeini als anti-westers regime de kaart trok van de palestijnen als verdrukte moslims en is "dood aan Israel en de VS" nooit meer gestopt. Dat zijn allemaal feiten en dan is de situatie vandaag daar een logisch gevolg van. En dan het anti sjah sentiment dat blijkbaar sterk zou leven, ik vraag me af waar je dat vandaan haalt wan er zouden veel mensen in Iran héél blij zouden zijn moest Reza Pahlavi, die sterk voorstander is van een democratie, terug naar Iran zou kunnen gaan en er terug een moderne westers land van kan maken zoals het was voor de revolutie. En dan zouden alle Iraanse vluchtenlingen die hier in belgie zijn omdat ze gevlucht zijn van het islamistisch regime ook terug naar huis kunnen.

Als je iets of wat mee bent, weet je dat er voor evangelicals niets belangrijkers is dan een bijbels israel want dat is een voorwaarde voor de "rapture". Die gaan israel nooit laten vallen en dus gaat trump israel nooit laten vallen. Dat is echt basic amerikaanse politiek.

Ik zal u nooit kunnen overtuigen maar besef dat uw pro-iran stance ervoor zorgt dat je aan de kant van een extremistische islamitische theocratie staat. Misschien moet je eens praten met een van de vele iraanse vluchtelingen in belgie en hun mening eens vragen over het regime van thuisland. Israel geeft hen nu een kans op een beter leven, terug naar zoals het was voor de revolutie, toen Iran en Israel ook nog perfect samen door 1 deur konden. Het regime dat naar de hel wordt gebombardeerd en terug vervangen wordt door de sjah resulteert in een betere wereld voor iedereen behalve de theocraten. En aan die kant wil je niet staan.
Ik zou toch wel graag het onderscheid maken tussen enerzijds pro-Iran en anti-interventionisme van buitenaf. Ik denk niet dat we hier op het forum veel mensen hebben die het Iraanse regime genegen zijn maar dat betekent nog niet dat een regimeverandering opgelegd van buitenaf door Israël of de VS een goed idee is.

Dus blijkbaar is de iraanse staatsmedia gehacked en worden er nu enkel beelden getoond van hoe een vrij iran eruit zou kunnen zien..

Epic hack wel

Dus blijkbaar is de iraanse staatsmedia gehacked en worden er nu enkel beelden getoond van hoe een vrij iran eruit zou kunnen zien..

Epic hack wel

Bron?

Ik hoop voor de Iraanse bevolking dat de miserie niet té groot wordt. Daar wonen meer dan 90 miljoen mensen...

Als de VS nog tijd nodig heeft om keihard toe te slaan komt mij dat toch over alsof een Floyd Mayweather in zijn prime een haast bewusteloos geslagen amateurbokser tot pulp slaat.

En of het regime aan het wankelen slaat weet ik niet. Autocratische regimes zijn heel taai. Als je naar Assad kijkt komt de instorting niet van een opstandige bevolking, ook al is de meerderheid tegen het regime, maar dan een fataal infarct bij de regimeaanhangers.

Ik hoop, zoals de meesten hier, ook op een vrij en welvarend Iran. Maar de genadeloze afstraffing waar Israël en mogelijk binnenkort de VS zich mee bezig houdt kunnen wel eens voor een rally round the flag effect hebben.

Dit zou mogelijks een fattah zijn die iran afgevuurd heeft. En kan hypothetisch een kernkop dragen (ben wel niet 100 percent zeker van de bron, het kan een fake zijn ook)
filmpje op dumpert
https://interestingengineering.com/military/iran-launches-mach-15-speeding-fattah-missiles
Blijkbaar mach 15 en zoeft die door buiten de atmosfeer(?)
Ik moet mijn beeld van een nucleaire holocaust bijstellen. Hoeveel tijd passert er niet voor dat die raket neerstort. Moet afgrijselijk zijn als je er zo een 100 tal kris kras door de atmosfeer ziet voorbijvliegen en weten hoe traag het ook vliegt, ontsnappen ga je er niet aan doen.

edit zou blijkbaar Sejjil zijn en geneutraliseerd door Israel.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sejjil

Iran claims that if launched from the city of Natanz, it could reach Tel Aviv in less than seven minutes.[9] On June 18, 2025, the IRGC claimed to have fired a Sejjil missile at Israel; Israel claims the missile was intercepted with fragments causing minor damage to a vehicle

Laatst bewerkt:
Ik zou toch wel graag het onderscheid maken tussen enerzijds pro-Iran en anti-interventionisme van buitenaf. Ik denk niet dat we hier op het forum veel mensen hebben die het Iraanse regime genegen zijn maar dat betekent nog niet dat een regimeverandering opgelegd van buitenaf door Israël of de VS een goed idee is.
Dit dus. Als je kijkt naar de track record van de landen waar het Westen de afgelopen decennia heeft ingegrepen ... die ziet er niet goed uit hé. In Afghanistan zijn ze weer even slecht af, van Irak weet ik alleen dat ze economisch nog altijd niet hersteld zijn van de oorlog en er veel meer mensen in armoede leven dan voor Amerika er zich kwam moeien. Er is vooral gezorgd dat die landen een tijdlang gepacificeerd zijn geweest en zodanig kapot gemaakt dat ze ook de komende jaren niet meteen een internationale bedreiging kunnen vormen, en dat is ook het enige waar het Israël om te doen is: de regio zwak en controleerbaar houden. Die zijn niet bezig met een voorspoedig, democratisch Iran.

Na spectaculaire mislukking van de Arabische lente koester ik ook nog bitter weinig hoop. Meer dan genoeg Iraniërs die dromen van een vrij, democratisch Iran. Maar je had ook meer dan genoeg Egyptenaren, Libiërs, Syriërs, enzovoort die daarvan droomden en dromen. Het is allemaal niet genoeg gebleken. En ze manu militari opleggen zoals in Afghanistan of Irak is ook duidelijk geen succesvol recept gebleken.

Ik vrees vooral nog veel meer dood en verderf in de hele regio, en nog een slechtere levenskwaliteit voor de Iraniërs.

Ik zou toch ook hopen dat een quasi-isolationist als Trump niet aan een nieuw Afghanistan of Irak avontuur wil beginnen.

Een operatie op de leest geschoeid van Desert Storm is misschien waarschijnlijker en meer opportuun? De nucleaire installaties uitschakelen en het Iraanse leger een krachtige klap uitdelen dat het regime voor de volgende vijf of tien jaar vleugellam maakt.

Ik hoop, zoals de meesten hier, ook op een vrij en welvarend Iran. Maar de genadeloze afstraffing waar Israël en mogelijk binnenkort de VS zich mee bezig houdt kunnen wel eens voor een rally round the flag effect hebben.
Ik lees dit meerdere keren van mensen hier; maar dit is een verkeerde opvatting. Wij zitten hier te definiëren wat vrij en welvarend is voor Iran. Wij leggen ons wereldbeeld en waarden op aan andere landen die een andere wereldbeeld en waarden hebben. Als de meerderheid in Iran tevreden is met hun geloof en waarden, leef en laat leven. Dit komt dus terug op het feit dat het westen zich superieur acht dan de rest van de wereld.

Het is correcter om te zeggen dat dit een conflict is van ideologieën / beschavingen, waarbij het westen liefst een wereld wil volgens westerse wijzen; terwijl het oosten een wereld wil volgens oosterse waarden. En er wordt gehoopt dat Iran vrij en welvarend zal worden volgens westerse criteria, dus dat zij zich schikken naar ons voorbeeld. Zodat het westen en westerse wereldbeeld en waarden triomfeert en overleeft op de lange termijn.

Uiteindelijk is het een kwestie van survival. Een jungle waarin allerlei dieren proberen te overleven. Iedereen denkt aan hun eigen maag en leven. Sinds het bestaan van de mensheid zijn er conflicten en dat zal niet stoppen.

Het verbaast me (als leek) wel hoe uitermate zwak Iran militair is.
Nadat Hamas en Hezbollah reeds door de mand vielen, blijkt nu ook Iran zelf een papieren tijger te zijn.
Dat Israel zo sterk/goed georganiseerd/goed geinformeerd is, speelt daar natuurlijk een grote rol in. Maar toch.

Als we even samenvatten...

Op slechts een handvol dagen:
-werd de militaire top onthoofd en raakt Khamenei steeds meer geisoleerd
-heeft Israel het Iraans luchtafweersysteem geneutraliseerd en zo de volledige controle over het luchtruim verworven
-is de Iraanse lanceercapaciteit aanzienlijk verzwakt
-heeft het nucleair programma onherstelbare schade geincasseerd. Nu rest nog de Fordow uraniumverrijkingsfaciliteit als doodsteek.
-is een groot deel van hun (vermoedelijk) raketarsenaal er reeds door gejaagd met minimale schade voor de vijand, waarbij zelfs hun meest geavanceerde systemen type Sejjil met gemak onderschept worden door Israel

De Iraanse top (wie nog leeft...) zou nu door de grond moeten zakken van schaamte.

En toch blijven ze dreigende taal spreken en met superlatieven gooien. Wie gelooft die onzin eigenlijk nog?

Het verbaast me (als leek) wel hoe uitermate zwak Iran militair is.
Nadat Hamas en Hezbollah reeds door de mand vielen, blijkt nu ook Iran zelf een papieren tijger te zijn.
Dat Israel zo sterk/goed georganiseerd/goed geinformeerd is, speelt daar natuurlijk een grote rol in. Maar toch.

Als we even samenvatten...

Op slechts een handvol dagen:
-werd de militaire top onthoofd en raakt Khamenei steeds meer geisoleerd
-heeft Israel het Iraans luchtafweersysteem geneutraliseerd en zo de volledige controle over het luchtruim verworven
-is de Iraanse lanceercapaciteit aanzienlijk verzwakt
-heeft het nucleair programma onherstelbare schade geincasseerd. Nu rest nog de Fordow uraniumverrijkingsfaciliteit als doodsteek.
-is een groot deel van hun (vermoedelijk) raketarsenaal er reeds door gejaagd met minimale schade voor de vijand, waarbij zelfs hun meest geavanceerde systemen type Sejjil met gemak onderschept worden door Israel

De Iraanse top (wie nog leeft...) zou nu door de grond moeten zakken van schaamte.

En toch blijven ze dreigende taal spreken en met superlatieven gooien. Wie gelooft die onzin eigenlijk nog?
Het verschil in technologie doet me denken aan toen de Engelsen met hun wapens in Amerika terechtkwamen en de Indianen (met hun pijl en boog) hebben overwonnen. Verschil tussen Israël/VS en Iran is vergelijkbaar.

Ik lees dit meerdere keren van mensen hier; maar dit is een verkeerde opvatting. Wij zitten hier te definiëren wat vrij en welvarend is voor Iran. Wij leggen ons wereldbeeld en waarden op aan andere landen die een andere wereldbeeld en waarden hebben. Als de meerderheid in Iran tevreden is met hun geloof en waarden, leef en laat leven. Dit komt dus terug op het feit dat het westen zich superieur acht dan de rest van de wereld.

Het is correcter om te zeggen dat dit een conflict is van ideologieën / beschavingen, waarbij het westen liefst een wereld wil volgens westerse wijzen; terwijl het oosten een wereld wil volgens oosterse waarden. En er wordt gehoopt dat Iran vrij en welvarend zal worden volgens westerse criteria, dus dat zij zich schikken naar ons voorbeeld. Zodat het westen en westerse wereldbeeld en waarden triomfeert en overleeft op de lange termijn.

Uiteindelijk is het een kwestie van survival. Een jungle waarin allerlei dieren proberen te overleven. Iedereen denkt aan hun eigen maag en leven. Sinds het bestaan van de mensheid zijn er conflicten en dat zal niet stoppen.
Het westen is op zich niet superieur maar democratie is dat wel. Als Iraniërs blij zijn met hun geloof en waarden, waarom houdt Iran dan geen verkiezingen waar ze op politiekers die daarvoor staan kunnen stemmen?

De reden dat Iraniërs zich geen vrije verkiezingen krijgen is omdat de machthebbers weten dat ze voor een ander beleid zouden stemmen, niet omdat iraniers blij zijn met de huidige situatie.

Het verschil in technologie doet me denken aan toen de Engelsen met hun wapens in Amerika terechtkwamen en de Indianen (met hun pijl en boog) hebben overwonnen. Verschil tussen Israël/VS en Iran is vergelijkbaar.
Nog maar eens een goed signaal dat als je grote praat zit te verkopen en jarenlang landen zit te bedreigen je ook best maakt dat je het waar kan maken.
Jarenlang sponsoren van terrorisme en zelf buiten schot blijven is simpel, in een rechtstreeks conflict is het al een heel andere zaak.

Ik denk dat ook niemand echt rouwig is om het feit dat heel de top daar opgekuist wordt. Dit kan misschien de deur openzetten voor een meer progressief Iran.
Stel u voor dat ze effectief een kernwapen konden ontwikkelen. Dat is zoals een kind van 3 met een kaars, kan goed aflopen maar toch voor geen haar te vertrouwen.

Ik zou toch ook hopen dat een quasi-isolationist als Trump niet aan een nieuw Afghanistan of Irak avontuur wil beginnen.
Of net wel. Zijn TACO (Trump Always Chickens Out” bijnaam zit hem zeer hoog, en zo’n internationaal conflict is de perfecte aandachtsafleider voor binnen- en buitenland zodat hij en zijn cronies de VS nog wat verder kunnen demonteren. Niets zo goed als een buitenlandse oorlog om de bevolking vooral niet naar het binnenland te laten kijken.

Het is de USS Nimitz die men naar daar gestuurd heeft, een schip dat in 2026 afgedankt gaat worden. False-flag waarbij “Iran” het schip aanvalt?

Over de raket die op het ziekenhuis in Israël terecht kwam:

Jens Franssen over luchtaanval op ziekenhuis: “Doelwit was militaire inlichtingendienst”

Vanuit de Israëlische stad Tel Aviv geeft VRT NWS-journalist Jens Franssen meer informatie over de Iraanse luchtaanvallen van deze ochtend. “Rond 6.30 uur ging het luchtalarm hier af. Je kon horen dat het om een grotere aanval ging met grotere knallen. In Tel Aviv zijn er zeker 2 raketten gevallen en is er veel materiële schade.”
Volgens Franssen wilde Iran met de luchtaanval op Tel Aviv het hoofdkwartier van het Israëlische leger raken. Dat hoofdkwartier ligt namelijk in het centrum van de stad.
Ook in Beersheba, waar een van de grootste ziekenhuizen van het zuiden van het land is geraakt, had Iran een specifiek doelwit. “Het ziekenhuis ligt in de buurt van een militaire inlichtingendienst.” Over het aantal slachtoffers in het ziekenhuis is nog geen informatie.
(bron: VRT liveblog)

De cynist in mij zou zeggen: als je daar je IDF hoofdkwartier / militaire inlichtingendienst hebt, dan gebruik je bewust de Israëlische bevolking als menselijke schilden.

Laat ons gewoon hopen dat er niet meer teveel burgerslachtoffers vallen, langs beide kanten...

Dat is een heel grote "als", die eigenlijk echt wel van de pot gerukt is als het over Iran gaat.
Je zit in Iran met een autoritair religieus regime dat met geweld mensen onderdrukt die niet tevreden zijn, en dat bv. ook het internet censureert.
Ik heb de voorbije jaren Iraniërs ontmoet via mijn werk, en er is geen ene die iets goed te zeggen heeft over het regime.

Wat wel zo is, is dat we als westen niet de 'wereld politie' moeten uithangen om dat soort regimes omver te werpen. Behalve als we concreet bedreigd worden vanuit die regimes.
Het feit dat bv. von der Leyen nu gewoon de actie van Israël ondersteunt, toont aan dat we als EU niet meer moeten doen alsof we handelen vanuit een morele superioriteit. Het Iraans regime werkt onder meer samen met Poetin, en we willen daar van af. Dat de Israëli's hun moreel kompas ook niet meer werkt nemen we er dan maar even bij nu.

Terug
Bovenaan