Conflict Iran Israël

Iran is toch ook wel een veel welvarender en ontwikkeld land dan die anderen die je opnoemt, nee?

Even terug gekeken naar het jaar 2000, vlak voor de meest recente conflicten in die regio, GDP/capita als volgt:
  • Iran: $5,800 (totaal $367 miljard)
  • Irak: $1,000 (totaal $26 miljard)
  • Libië: $7,600 (totaal $40 miljard)
  • Afghanistan: $175 ($3.5 miljard)
Dit is nominaal GDP, dus veel schommelingen van jaar tot jaar door o.a. wisselkoersverschillen (er zijn jaren dat Irak gelijk met Iran zat in /capita termen).

Gaan we naar 2010, vlak voor de Arabische lente, dan had Iran een GDP/capita van $7,000, Libië $12,400 en Irak $4,400.
In 2024 Iran $4,400, Lybië $6,200 en Irak $6,000.

En voor een iets relevantere vergelijking, in het jaar voor de respectievelijke conflicten in PPP termen:
  • Irak (2002): $9,700/capita in PPP termen [in 2023 $14,100]
  • Lybië (2010): $30,200 [in 2023 $13,800]
  • Iran (2023) $18,000
Dat zegt niet alles natuurlijk, maar ik zou niet meteen stellen dat Iran zodanig welvarender is dat je kan verwachten dat het gezond door een regime change gaat passeren. Als de oorlog verder escaleert kan het wel enige tijd duren voor ze daar weer uit raken, zeker als het wegzakt in sektarisch geweld.

Bronnen:
countryeconomy.com
List of countries by GDP (PPP) per capita

Met andere woorden, zelfs de President van de VS does not give a fck about de mening of de (professionele) inschatting van Tulsi Gabbard. Lekker.

Wat er gisteren op VRT NWS stond lijkt ook volstrekt genegeerd te worden?
ma 16 jun. 17u04
Vincent Merckx

Iran wil via Trump wapenstilstand met Israël​

Iran heeft via bemiddelende landen te kennen gegeven dat het een wapenstilstand met Israël wil sluiten, zo melden internationale media.
Het land heeft Golfstaten als Saoedi-Arabië, Qatar en Oman dringend gevraagd die boodschap over te brengen aan de Verenigde Staten en Israël, zeggen ingewijden tegen persbureau Reuters en de Wall Street Journal.
In ruil voor een wapenstilstand zou Iran bereid zijn om zich flexibeler op te stellen in de nucleaire onderhandelingen met de VS.

Tenzij die info niet correct is natuurlijk... want anders is het duidelijk wie er sowieso uit is op oorlog.

De VS weet waar Khamenei zit. Overgave of doodgaan.
Ik lees oa in de tijd dat als Khamenei sterft het hard tegen hard zal worden.

Hoezo? De Hoogste leider straks morsdood, heel de top van de revolutionaire garde morsdood, de plaatsvervangers allemaal morsdood.
De mogelijk opvolger van Khamenei? Binnen de week ook gewoon morsdood dan hoor.
(Zijn zoon Mojtaba Khamenei ?)

Welke Iraanse geestelijke gaat dan nog zo gek zijn om te zeggen: Tot het bittere einde! (om ook met 100% zekerheid te sterven)

Of ben ik nu een beetje te simplistisch als ik zeg dat als de VS ook full attack zouden gaan het gewoon gedaan is met de Iraanse top? (overgave)

[En ja natuurlijk weet ik dat Khamenei niet echt alleen de macht heeft maar er ook een innercircle is]

Tenzij die info niet correct is natuurlijk... want anders is het duidelijk wie er sowieso uit is op oorlog.
Iran heeft bijna geen opties meer over om via Trump nog iets proberen te regelen. Ze staan toch wel met de rug tegen de muur.
Dus ja dat is ook nog een mogelijkheid.

Laatst bewerkt:
De laatste week is er regelmatig propaganda te zien van Israël. Merken jullie dit ook? Blijkbaar is er een budget van 150 miljoen voorzien voor dergelijke reclame

Beloven om zich flexibeler op te stellen tijdens onderhandelingen lijkt me op dit punt maar een heel zwakke toegeving. Ze kunnen zich maandenlang heel welwillend opstellen om dan finaal toch nooit inspecteurs van het internationaal atoomagentschap toe te laten. Het feit dat ze niet gewoon beloven om geen kernwapens te bouwen en controle toe te laten, zonder onderhandeling, geeft niet al te veel hoop.

De laatste week is er regelmatig propaganda te zien van Israël. Merken jullie dit ook? Blijkbaar is er een budget van 150 miljoen voorzien voor dergelijke reclame

Ik heb er precies geen last van, maar dat kan omdat mijn adblocker goed zijn werk doet.
Enkel bij het kijken van youtube op mijn oude ipad krijg ik advertenties, en daar niks van Israël te zien.

Maar je zal zeker niet de enige zijn. Op zich is dat ook hallucinant natuurlijk, en ik vraag me af of het enige effect heeft (of averechts werkt?)

Alles lijkt er nu op te wijzen dat er 2 mogelijkheden lijken te zijn:
- Een onvoorwaardelijke overgave van het huidige Iraanse regime
- De US gaat er vol in, en steunt vervolgens een ander regime die 'democratischer' is ingesteld.

Ondertussen zijn dusdanige grote troepenconcentraties verschoven naar het midden oosten dat het haast bijna onmogelijk lijkt dat de US hier vervolgens aan de zijlijn blijft.

Ideaal moment voor china om Taiwan binnen te vallen.

Ik kan mijn hoofd wel tegen de muur bonken. Die risico's die ze nemen met Iran wilden ze niet nemen met Rusland? Die hangen op deze moment ook in de gordijnen. Heeft de VS die nodig als boeman ofzo? Waarom doen ze dit bij Iran en niet bij Rusland?

Ik kan mijn hoofd wel tegen de muur bonken. Die risico's die ze nemen met Iran wilden ze niet nemen met Rusland? Die hangen op deze moment ook in de gordijnen. Heeft de VS die nodig als boeman ofzo? Waarom doen ze dit bij Iran en niet bij Rusland?
Rusland hun nuclear arsenaal is groot genoeg om de wereld terug naar het stenen tijdperk te bombarderen.

Iran heeft (nog) geen nucleaire wapens, Israël is een belangrijkere bondgenoot voor de VS dan Oekraïne en in Iran volgen ze de foute god. De eerste is uiteraard veruit de belangrijkste reden.

Hoezo Rusland hangt in de gordijnen?

Rusland is 1 van de grootste kernmachten , heeft sterke banden met China. En waar Kamenei een stokoude en niet geliefde man is, staat Poetin toch sterker in zn schoenen in Rusland.

Terug
Bovenaan