Conflict Iran Israël

Met Khamenei uitgeschakeld heeft de president misschien meer zeggenschap, tijdelijk dan toch. Misschien dat dit Iran wel tot de onderhandelingstafel dwingt. Het zijn weer historische tijden, die dolle jaren twintig.

Als je doel is om de politieke leiders uit te schakelen, met wie kan/ga je nog aan tafel?

Met niemand of een gematigde of een radicale persoon? Dat is gewoon gokken?

Als je doel is om de politieke leiders uit te schakelen, met wie kan/ga je nog aan tafel?

Met niemand of een gematigde of een radicale persoon? Dat is gewoon gokken?
Netanyahu wil graag Reza Pahlavi (zoon van de Sjah) aan de macht brengen.

Stel dat er een machtswissel is in Teheran: hoe snel kan het nieuwe regime dan aan de slag met het nucleaire dat volgens Israël voor handen ligt?

Als je hem opzoekt op Wikipedia is hij best wel actief (zie bijvoorbeeld Iran Prosperity Project), maar het is moeilijk in te schatten hoe breed de steun is om hem aan de macht te helpen - mocht het regime vallen. Hij gaat het toch anders moeten aanpakken dan zijn pa.
Een absolute monarchie is uiteraard geen optie meer, maar een Sjah met daarnaast een democratisch verkozen regering met een regeringsleider zou wel een goeie optie kunnen zijn.

Een absolute monarchie is uiteraard geen optie meer, maar een Sjah met daarnaast een democratisch verkozen regering met een regeringsleider zou wel een goeie optie kunnen zijn.
Daar is hij ook voorstander van, maar een democratie installeer je niet zomaar eventjes en post-Islamitisch Iran zal ook wel zijn uitdagingen hebben om samen te houden. Het is een land met 90 miljoen mensen van verschillende etniciteiten.

Het is ook niet zeker of het Islamitische regime snel zal vallen. Zolang het zijn tanden laat zijn en mensen kan onderdrukken zodat ze niet massaal gaan betogen, zal het blijven bestaan.

Als je moet gaan schuilen voor bommen , is het ook niet het gepaste moment om op straat te komen voor een opstand tegen het bewind in je land.
Een regimewissel dat lukt volgens mij niet zonder troepen ter plekke te sturen.

"Dit is ongewoon", geeft VRT NWS-journalist Bert De Vroey toe. "Je zou kunnen zeggen: dit is weer een gril van Trump, maar ik denk dat hij toch goede redenen heeft. "Want Trump staat wellicht voor de belangrijkste beslissing uit zijn presidentschap, inclusief zijn eerste termijn. Hij gaat moeten beslissen over deelname aan de oorlog tegen Iran samen met Israël. Wellicht wil hij dat in Washington kunnen uitpraten met zijn adviseurs." (Bron)

Ik verwacht dat Trump mee gaat bombarderen ... bunker busters op Fordow met B2's. En misschien Khamenei uitschakelen. Of ze daarna zoals in Syrië alle militaire installaties gaan uitschakelen weet ik niet.

Als je moet gaan schuilen voor bommen , is het ook niet het gepaste moment om op straat te komen voor een opstand tegen het bewind in je land.
Een regimewissel dat lukt volgens mij niet zonder troepen ter plekke te sturen.

Boots on the grond zal geen verschil maken wanneer er een machtsvacuum is en verschillende partijen dat willen opvullen.

Wat hebben de NAVO-bombardementen op Libië bereikt of nog vergelijkbaarder: de invasie van Irak (weapons of mass destruction) of Afhanistan? Honderdduizenden doden, 20 jaar chaos en de hele regio gedestabiliseerd (opkomst Islamitische Staat!).

Een verdeeld land en vacuüm is een situatie waarbij Israël het meeste baat heeft. Kijk maar naar hun landgrab in Libanon en Syrië van de afgelopen maanden of bv. hun incursies om de Syrische vloot en luchtmacht te vernietigen na de regimewissel.

Laatst bewerkt:
Ik verwacht dat Trump mee gaat bombarderen ... bunker busters op Fordow met B2's. En misschien Khamenei uitschakelen. Of ze daarna zoals in Syrië alle militaire installaties gaan uitschakelen weet ik niet.
Yup, net zitten kijken op cnn wat de us aan het deployen is in het middel oosten aan oorlogstuig (incluis bunker busters).
En trump die de G7 verlaat en zelf weer een grote mond opzet ivm "grote beslissing te nemen'.

Ik verwacht ook een groot vuurwerk, maar wel met een klein hartje wat dat dan weer in gang zet.

Of eerder dit:

Trump: "Witkoff of Vance naar Iran? Hangt ervan af wat er in Washington gebeurt"​

De Amerikaanse president Donald Trump "overweegt" de Amerikaanse gezant voor het Midden-Oosten, Steve Witkoff, of vicepresident J.D. Vance, te sturen naar Iran voor een ontmoeting met functionarissen. Dat schrijft een journalist van CBS News op X.
Journalist Jennifer Jacobs vloog mee terug naar Washington D.C. vanuit Canada, waar de G7-top plaatsvond. Trump had die voortijdig verlaten. "De inzet van Witkoff of Vance hangt af van wat er gebeurt in Washington", zei Trump volgens Jacobs.
Trump voorspelde dat Israël zijn aanvallen op Iran niet zou vertragen. "Jullie zullen het de komende twee dagen wel merken. Jullie zullen het merken. Tot nu toe heeft niemand het rustiger aan gedaan", citeerde journalist Trump in Air Force One.
President Trump voegde eraan dat hij een "echt einde" wilde maken aan het nucleaire probleem met Iran, waarbij Iran kernwapens "volledig zou opgeven." (liveblog VRT NWS)

In plaats van bommen te gooien, Vance of Witkoff naar Teheran.

In ruil voor het volledige opgeven van het kernprogramma en volledige transparantie kunnen alle sancties door de VS worden opgeheven, waardoor Iran floreert als nooit tevoren. Trump, peace out.

Of zoiets.

Vance of Witkoff naar Teheran.

In ruil voor het volledige opgeven van het kernprogramma en volledige transparantie kunnen alle sancties door de VS worden opgeheven, waardoor Iran floreert als nooit tevoren. Trump, peace out.

Of zoiets.
Zou wel klassiek Trump zijn om eerst uit die nucleaire deal te stappen en dan dezelfde deal weer op tafel te leggen maar dan met zijn naam erop :laugh:

Ik heb ook enkele filmpjes gezien uit Jordanië. Die mensen zitten daar gewoon 's nachts te chillen terwijl de raketten die heen en weer gaan tussen Israël en Iran over hen heen vliegen en als meteorieten door de hemel vliegen. Zot.

Of dit. Precies themesong van het einde van de wereld.

Ik heb ook enkele filmpjes gezien uit Jordanië. Die mensen zitten daar gewoon 's nachts te chillen terwijl de raketten die heen en weer gaan tussen Israël en Iran over hen heen vliegen en als meteorieten door de hemel vliegen. Zot.

Of dit. Precies themesong van het einde van de wereld.
Het is eens een ander beeld dan Israëlische ramptoeristen die met de familie gaan picknicken op de heuvels rond Gaza of elders terwijl de IAF bombardementen uitvoert.

Er zijn wel zotte beelden vanuit Israel, redelijk wat ballistische raketten die niet uit de lucht gehaald worden..
Het Israelische afweersysteem haalt niet alle raketten uit de lucht in tegenstelling tot wat onwetend volk beweert.
a) Het maakt eerst al een analyse van welke projectielen effectief een gevaar vormen en welke er ergens in een boerenveld gaan neerkomen. Het heeft geen zin om een afweerraket te gaan verspillen om te voorkomen dat een bananenboom in een smoothie verandert.
b) Je kan sowieso niet alle raketten neerhalen, de schattingen liggen tussen 90-99% voor de combinatie iron dome, david's sling en de arrow-systemen.

"Redelijk wat" zegt dus in feite niks en als je naar de slachtoffer aantallen kijkt valt eigenlijk nog goed mee gezien sommige van die warheads toch redelijk groot zijn.

Terug
Bovenaan