Concentratieproblemen - Distracted in a digital world

In De Morgen staat deze week een artikelenreeks over concentratieproblemen. De krant laat experts en ervaringsdeskundigen aan het woord die bevestigen dat aandacht een schaars goed is geworden.

(te lezen via 12ft.io of in uw lokale bibliotheek)

Het is toch opvallend hoe zo veel mensen concentratieproblemen ervaren. Ik heb een hoop vrienden die er niet meer in slagen om een boek uit te lezen, en ik kan niet geloven dat die allemaal klinische ADD (een aangeboren hersenontwikkelingsstoornis) hebben... Vergiftigt de notificatiestroom op onze smartphone onze hersenen?
 
Het is toch opvallend hoe zo veel mensen concentratieproblemen ervaren. Ik heb een hoop vrienden die er niet meer in slagen om een boek uit te lezen, en ik kan niet geloven dat die allemaal klinische ADD (een aangeboren hersenontwikkelingsstoornis) hebben... Vergiftigt de notificatiestroom op onze smartphone onze hersenen?
Ik denk het wel, en (bijna) iedereen die ik ken heeft er last van.
Stilletjes aan worden wij allemaal geherprogrammeerd en zijn we inderdaad verslaafd geworden aan deze prikkels.

Onlangs nog eens begonnen met lezen, maar is nu weeral een week geleden sinds ik laatst het boek heb vastgepakt. :headshake:
Maar toch is lezen een goede remedie denk ik.
 
Ik denk dat het voor een deel aangeleerde ADHD is. Onze hersens zijn op de duur er aan gewoon om constant hun aandacht te switchen ipv op 1 ding te focussen.

Wie vroeger af en toe concentratieproblemen had, heeft er nu veel last van.
 
Mja, ik lees een pagina van een boek en ik weet aan het einde van het blad niet meer wat ik gelezen heb.
Ik zit gewoon aan 101 andere dingen te denken. Echt frustrerend.

Ik kan ook nooit nog eens echt in het moment zitten, zelfs niet bij leuke dingen.
 
Ik lees in feite geen boeken meer, zou me daar eens moeten aanzetten (wetenschappelijke boeken dan want fictie dat zegt mij niet veel). Veel info is ook wel op google te vinden waar ik wel verslaafd aan ben.
 
Ik zit soms ook naar voetbal te kijken en ik mis een doelpunt terwijl ik zit te kijken, gewoon omdat ik aan andere dingen aan het denken ben.
Ja ik ook. Of ik zit te laptoppen of te surfen op mijn gsm ondertussen. Dikwijls is dat ook gewoon omdat het saai is. Zelfde met de koers, ik zie het dan niet meer als het belangrijk is.
 
Ja ik ook. Of ik zit te laptoppen of te surfen op mijn gsm ondertussen. Dikwijls is dat ook gewoon omdat het saai is. Zelfde met de koers, ik zie het dan niet meer als het belangrijk is.
Toch vreemd dat er een goal valt met veel geroep en gejuich en herhalingen en dat ik zit te blanken in de zetel :unsure:
Maar ik ben dus effectief naar het scherm aan het kijken, komt gewoon precies niet binnen.
 
Terug
Bovenaan