Concentratieproblemen - Distracted in a digital world

Dr. Sheldon Cooper

Well-known member
Ik denk/hoop dat iedereen het fenomeen wel zal herkennen, maar de laatste tijd merk ik echt dat mijn concentratie echt belachelijk slecht is.
Zowel op het werk als tijdens het kijken van een film of het spelen van een game. Ik ben bij de minste... pauze afgeleid en naar mijn gsm aan het kijken, of er gaat een tweede, derde, vierde browservenster open.

Het gaat dan altijd om de usual suspects, Instagram checken, nieuws refreshen, Twitter openen, Facebook openen, hier het forum nog eens bekijken, mails nog maar eens refreshen.
Zelfs als ik echt mijn best doe om het niet te doen, doe ik het uit gewoonte. Zelfs als ik echt wel goed weet van "er gaat sowieso nergens iets nieuws zijn". Ik heb al geprobeerd om bepaalde apps niet meer te installeren maar uiteindelijk gaat het via de browser even snel. Mijn gsm weg leggen kan ook niet altijd. Apps zoals Forest helpen ook niet.

Iemand die zichzelf hierin herkent? Iemand die tips of methodes heeft om zijn/haar concentratie te verbeteren?
 
Ik heb dat vooral bij telewerken, wanneer ik op kantoor zit is er tenminste nog sociale controle. Ik werk mijn prioriteiten nog wel af, maar de rest laat ik dan wat slingeren. Tijdens het bekijken van een film of lezen van een boek grijp ik af en toe wel eens naar mijn gsm, maar dat varieert. Als ik helemaal wordt gegrepen door een verhaal, ben ik niet afgeleid. Het is bij mij vooral een ergernis in sociale context: dan grijp ik soms iets te vaak naar mijn gsm en dat is nogal asociaal. Maar soms zijn bepaalde zaken gewoon interessant om op de voet te volgen, zoals die situatie in Afghanistan.
 

Je kan timers instellen waarbij je niet meer op een bepaalde site kan als die tijd overschreden is.
Ik heb het 3 weken geleden voor BG (mijn grootste schuldige) ingesteld op 1u45 minuten en nog maar 1x "prijs" gehad 😉
De moeilijkheid is dat ik op bepaalde momenten wel op BG, Twitter, etc mag zitten. Middagpauze, 's avonds, etc.

Maar ik ben nu bvb via Microsoft Learning een cursus aan het volgen en het is echt belachelijk hoe lang het duurt tegen dat ik 1 pagina gelezen heb. Constant afgeleid
 
Inderdaad bij telewerken is het gemakkelijker om BG, Instagram (of HLN voor de echte durvers) te checken.
Terwijl op kantoor ik langer aan een stuk kan werken, maar uiteindelijk krijg ik evenveel gedaan op een dag.

Nu denk ik dat er veel verschil zit tussen generaties in hoe ze omgaan met smartphones en heel die social media shit. Daarnaast speelt persoonlijkheid ook een rol.

Als kind opgegroeid met de gameboy (OG) en dus geleidelijk de smartphone zien opkomen. In den beginne was er niet veel aan, het was vooral een GSM met muziek. Van het moment dat Twitter en Facebook de smartphone domineerden, was ik oud genoeg om te beseffen dat dit niet iets is/was waar ik aan verslaafd wil geraken (en ik ben dichtbij gekomen). Alle portable devices gaan de kast in als er hier gegamed wordt of een film/serie gekeken wordt. En tijdens muziek luisteren enkel de tablet met beperkte apps op, zodat ik voldoende kan focussen op de muziek, terwijl ik iets lees soms. Ook geen devices op de slaapkamer! Dit helpt zeer hard met goede slaap en sneller in slaap vallen.

Mijn ouders (en nonkels/tantes) zijn verslaafd aan Facebook en candy crash. Soms krijg ik ze er niet af, wanneer ze bijvoorbeeld op bezoek komen en we kijken een film samen. Omgekeerde wereld, want in de tijd van de Gameboy (OG) moesten ze mij eraf sleuren. Enkel mijn vader beseft dat het ding aan de kant moet tijdens TV of avond activiteiten.
 
De moeilijkheid is dat ik op bepaalde momenten wel op BG, Twitter, etc mag zitten. Middagpauze, 's avonds, etc.

Maar ik ben nu bvb via Microsoft Learning een cursus aan het volgen en het is echt belachelijk hoe lang het duurt tegen dat ik 1 pagina gelezen heb. Constant afgeleid
Het is een dagtimer die van middernacht tot middernacht duurt, je moet dus zuiniger omgaan met je verveelde momenten omdat je anders 's avonds in de problemen komt
 
Iemand die zichzelf hierin herkent? Iemand die tips of methodes heeft om zijn/haar concentratie te verbeteren?
Dingen laten aanslepen tot voor de deadline en dan hyperfocus, dat is dikwijls mijn methode. Ik zou het niet echt aanraden....
Als zo een deadline dichterbij komt, dan is het plots gedaan met alle concentratieproblemen, tot er weer geen nabije deadline meer is ...

Ik heb ook al gehoord dat het zou helpen om een timer te zetten, op 20-25 minuten (de Pomodoro-techniek), en dan gedurende die tijd niks anders te doen (geen gsm te checken etc)

Ik kan niet zeggen dat telewerken beter of slechter is. Ge hebt misschien meer concentratieproblemen wanneer ge minder werk hebt of saaie werkjes moet doen, maar anderzijds zijn er ook geen collega's die jou komen afleiden. Als je moet programmeren ofzo, dan gaat dat toch beter van thuis over het algemeen. Een collega die tegen mij komt babbelen, zorgt er telkens voor dat ik compleet mijn draad kwijt ben en helemaal moet herbeginnen. Thuiswerk heeft ook het voordeel dat ik beter uitgeslapen ben.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al gedacht om zo'n soort van doosje te kopen waar je uw gsm in legt en dat pas terug open gaat na x-tijd.
Maar dan kan ik nog altijd al mijn brol checken op mijn laptop :unsure:
 
Ik ben soms al afgeleid voor ik het zelf besef ...
Ge wilt iets doen dat 5 minuten duurt, en ge zijt dan een half uur verder en ge beseft plots dat het nog altijd niet gebeurd is ...
 
Ik ben soms al afgeleid voor ik het zelf besef ...
Ge wilt iets doen dat 5 minuten duurt, en ge zijt dan een half uur verder en ge beseft plots dat het nog altijd niet gebeurd is ...
Heb ik echt constant :sop:

Wat ook wel niet helpt is dat ik op mijn werk vaak moet wachten tot bepaalde zaken geïnstalleerd zijn.
Dan is de reflex ook meteen naar mijn gsm zitten gapen
 
Ik ben precies Sneeuwstorm. Mijn hersenen schieten pas in actie als de deadline nadert en anders verspeel ik mijn tijd met nutteloze dingen die maar efkes gingen duren.
Geen deadline of geen echte noodzaak en er gebeurt niets.

En bij gamen check ik ook altijd andere zaken tijdens de cutscenes, maar dat is ook wel ergens omdat sommige games meer uit cutscenes bestaan dan uit gameplay.
 
Ik ben precies Sneeuwstorm. Mijn hersenen schieten pas in actie als de deadline nadert en anders verspeel ik mijn tijd met nutteloze dingen die maar efkes gingen duren.
Geen deadline of geen echte noodzaak en er gebeurt niets.

En bij gamen check ik ook altijd andere zaken tijdens de cutscenes, maar dat is ook wel ergens omdat sommige games meer uit cutscenes bestaan dan uit gameplay.
dat is echt hatelijk hé. Ik wil een spel gewoon spelen en dan word ik verplicht om 5 minuten cutscenes te volgen eerst.
Heb ik echt constant :sop:

Wat ook wel niet helpt is dat ik op mijn werk vaak moet wachten tot bepaalde zaken geïnstalleerd zijn.
Dan is de reflex ook meteen naar mijn gsm zitten gapen
Als ik 10 seconden wachten moet wachten dan is het soms al om zeep. Mijn computer moet onmiddellijk doen wat ik zeg gvd!

Valt geduld ergens te trainen? Hoe ouder ik word hoe minder geduld ik heb.
 
Ik ben soms al afgeleid voor ik het zelf besef ...
Ge wilt iets doen dat 5 minuten duurt, en ge zijt dan een half uur verder en ge beseft plots dat het nog altijd niet gebeurd is ...
Dat had ik ook. Nu heb ik op al die apps op m'n gsm waar ik zo veel tijd aan verloor een timer gezet (waar Mulan het dus ook over heeft).
En het helpt mij om me te realiseren dat ik al x aantal minuten bezig ben op die app.
Sindsdien is mijn gebruik ook serieus verminderd, ik loop zelfs niet meer tegen de limieten aan.

Je moet natuurlijk wel het karakter hebben om, als de app je waarschuwt dat de tijd voorbij is, de limiet niet te overriden.
Wat trouwens wel ook helpt is dat je 3 opties krijgt, 1 minuut extra, 15 minuten extra of limiet negeren voor de rest van de dag.
En die eerste 2 opties waren voor mij eigenlijk al genoeg als ik dan toch echt nog iets wou doen op die app.

Het heeft mij geholpen om volledig van fb af te kicken. En van instagram grotendeels, ik kijk er af en toe nog op, maar niet zo frequent meer.
En de film 'the social dilemma' op netflix heeft me ook serieus geholpen :p
 
Een grote taak opslitsen in kleinere taken kan ook wel helpen. Elke keer je een item kan afchecken op de lijst dan geeft dat een goed gevoel, je hersens maken dan dopamine aan een je kan je beter concentreren (voor even toch). Liever 10 kleine taken dan 1 gigantisch grote taak die niet te overzien valt.
 
Een grote taak opslitsen in kleinere taken kan ook wel helpen. Elke keer je een item kan afchecken op de lijst dan geeft dat een goed gevoel, je hersens maken dan dopamine aan een je kan je beter concentreren (voor even toch). Liever 10 kleine taken dan 1 gigantisch grote taak die niet te overzien valt.
Ja vooral dit dus. Het is een grote mythe dat je motivatie nodig hebt om iets te doen. Je moet gewoon beginnen en door het te doen en de progressie te zien krijg je net motivatie om voort te doen. En door uw opdrachten op te splitsen in kleinere opdrachten kan je veel beter de progressie zien.
 
Ik ben precies Sneeuwstorm. Mijn hersenen schieten pas in actie als de deadline nadert en anders verspeel ik mijn tijd met nutteloze dingen die maar efkes gingen duren.
Geen deadline of geen echte noodzaak en er gebeurt niets.

En bij gamen check ik ook altijd andere zaken tijdens de cutscenes, maar dat is ook wel ergens omdat sommige games meer uit cutscenes bestaan dan uit gameplay.

Ik heb dit probleem ook. Ik kan best hard werken en dit lang volhouden, maar dan moet ik echt continu onder stress/druk staan.
 
Terug
Bovenaan