Concentratieproblemen - Distracted in a digital world

Wat muziek opzetten terwijl ge werkt kan soms ook helpen. Anders heb ik de neiging om elk geluidje in mijn omgeving te horen en mij daar op te focussen in plaats van op mijn werk.
 
Ik denk/hoop dat iedereen het fenomeen wel zal herkennen, maar de laatste tijd merk ik echt dat mijn concentratie echt belachelijk slecht is.
Zowel op het werk als tijdens het kijken van een film of het spelen van een game. Ik ben bij de minste... pauze afgeleid en naar mijn gsm aan het kijken, of er gaat een tweede, derde, vierde browservenster open.

Het gaat dan altijd om de usual suspects, Instagram checken, nieuws refreshen, Twitter openen, Facebook openen, hier het forum nog eens bekijken, mails nog maar eens refreshen.
Zelfs als ik echt mijn best doe om het niet te doen, doe ik het uit gewoonte. Zelfs als ik echt wel goed weet van "er gaat sowieso nergens iets nieuws zijn". Ik heb al geprobeerd om bepaalde apps niet meer te installeren maar uiteindelijk gaat het via de browser even snel. Mijn gsm weg leggen kan ook niet altijd. Apps zoals Forest helpen ook niet.

Iemand die zichzelf hierin herkent? Iemand die tips of methodes heeft om zijn/haar concentratie te verbeteren?

Uw concentratieprobleem lijkt mij eerder een gevolg van een verslaving aan sociale media en overmatig smartphone gebruik.

Afkicken:
  • alle sociale media apps verwijderen op smarthpone
  • alle sociale media sides blokken in de browser
  • smartphone enkel nog gebruiken om te bellen/sms
 
Adhd zorgt al mijn hele leven voor een gebrek aan langdurige concentratie (langer dan 1u) en veel gejobhop.

In bureaujobs is er niet constant iets te doen. Je moet wat klikken en tokkelen en mails beantwoorden, maar kan net zo goed iets anders doen op diezelfde pc. Achter een pc ben ik dus direct afgeleid en begin ik te surfen naar andere sites.

In praktisch werk lukt concentratie soms goed als de timing zeer strak is. Als ik echter een dag heb om een cv ketel te plaatsen, dan ga ik zeker 2u op mijn gsm zitten om de dag vol te krijgen.
 
Uitstelgedrag zou gelinkt zijn aan impulsiviteit, dat heb ik soms ook, als ik goed op dreef ben dat ik soms wel eens te veel hooi op korte tijd op mijn vork neem en dat alles niet snel genoeg kan gaan. Om dan uiteindelijk op te geven omdat iets te lang duurt. Of als je een ganse zak chips naast mij zet vreet ik hem helemaal op, terwijl andere mensen precies een ingebouwde rem hebben om daarmee te stoppen ...
Ofwel is het zonder nadenken op een project vliegen ofwel is het alles tot de laatste minuut uitstellen. Maar meestal is het uitstelgedrag waar ik het meeste last van heb.
 
In bureaujobs is er niet constant iets te doen. Je moet wat klikken en tokkelen en mails beantwoorden, maar kan net zo goed iets anders doen op diezelfde pc. Achter een pc ben ik dus direct afgeleid en begin ik te surfen naar andere sites.
Maar jij komt nu letterlijk in elke thread op dezelfde nagel kloppen. Het is toch niet omdat in uw specifiek geval er geen match was tussen uzelf en de werkgever en/of soort van job dat dit voor iedereen geldt? Precies alsof een bureaujob enkel maar inhoudt dat je wat moet rondklikken en op een toetsenbord tokkelen.
Uitstelgedrag zou gelinkt zijn aan impulsiviteit, dat heb ik soms ook, als ik goed op dreef ben dat ik soms wel eens te veel hooi op korte tijd op mijn vork neem en dat alles niet snel genoeg kan gaan. Om dan uiteindelijk op te geven omdat iets te lang duurt. Of als je een ganse zak chips naast mij zet vreet ik hem helemaal op, terwijl andere mensen precies een ingebouwde rem hebben om daarmee te stoppen ...
Ofwel is het zonder nadenken op een project vliegen ofwel is het alles tot de laatste minuut uitstellen. Maar meestal is het uitstelgedrag waar ik het meeste last van heb.
Dat vind ik eigenlijk een goeie gedachtegang. Ik kan mij ook nooit inhouden eens de zak koeken of chips open is. Ik ga vanaf nu zeggen aan mijn vrouw dat dit komt door mijn gedrevenheid 😜
 
Uw concentratieprobleem lijkt mij eerder een gevolg van een verslaving aan sociale media en overmatig smartphone gebruik.

Afkicken:
  • alle sociale media apps verwijderen op smarthpone
  • alle sociale media sides blokken in de browser
  • smartphone enkel nog gebruiken om te bellen/sms
Helemaal juist. Mijn oudste zoon heeft echt een concentratieprobleem. In het eerste leerjaar was dat bij zijn huiswerk echt goed te zien. Het eerste half uur ging alles vlot en plots zaten zijn hersenen precies op slot en kwam er daar niks meer uit van juiste antwoorden.

Hij heeft ook adhd en sinds hij relatine neemt zijn die concentratieproblemen helemaal weg.

Maar daar kwam dus geen smartphone bij aan te pas.
 
Klinkt voor de meesten hier inderdaad als enerzijds digitale verslaving maar anderzijds ook als slechte gewoonten. Er is een bepaalde trigger (je verveelt je, je hebt stress, er is wat downtime...) en je grijpt automatisch naar je telefoon of een nieuw tabblad.

Als je er iets aan wil doen, ik kan het boek "Atomic Habits" erg aanraden.
 
Dit is geen digitale verslaving hoor. Ik had dat 40 jaar geleden ook al. Ik heb in het middelbaar onderwijs allerlei off-line spelletjes bedacht, zat tekeningen te maken,... .
Ik heb altijd een dead-line nodig gehad om iets te doen, maar als die nadert wordt ik ook productief.
Tijdens mijn studies betekende dat de eerste dag niets doen (wat voetballen, naar huis rijden, iets gaan drinken) en dan de volgende dag in volle trance zonder de minste afleiding alles blokken.
 
Gij klinkt gelijk mij ugar.
Of daar op de eerste dag met uw boeken voor u zitten en een paar uur over de eerste pagina doen. Of dezelfde pagina telkens weer moeten herlezen omdat ge vergeten waart waar ge nu weer zat.
 
Ja dat had ik ook, dat zijn idd echte concentratieproblemen ik kon ook soms een uur op een boek zitten gapen zonder dat het erin ging.

Hier ben je bezig met iets anders te doen en is het ook vaak door een melding ofzo op je telefoon waardoor je bezig bent met andere zaken.
Ik heb de laatste jaren ook concentratieproblemen. Ik neem medicijnen tegen epileptie wat dus al zeker NIET helpt. En sinds ik vorig jaar sarcoïdose gehad heb, is het nog erger geworden. Alé ja concentratieproblemen misschien niet echt, maar iets uit het hoofd leren lukt mij nog amper.

Op de werkvloer als ze iets uitleggen en ik noteer dat aandachtig dan lukt het nog wel vlotjes. Maar iets vanbuiten uit het hoofd leren, is merde shit.

Nu wenst de werkgever dat ik dus één of ander certificaat haal. Maar dan moet je dus zo'n boek van +-300 pagina's vanbuiten blokken. Ik weet dat dit niet meer lukt. Ik heb vroeger 2 certificaten vlotjes gehaald (34/40 en 38/40), maar dat gaat nu niet meer. Dus dat is toch wel vervelend.

Werkgever eist, ik probeer mij eruit te lullen = Niet zo leuk. :headshake:
 
Bij mij is het ook geen (of toch niet enkel) digitale verslaving aangezien ik het ook al in mijn jeugd had en toen was er nog geen sprake van gsm of tablets.
Daarnet ook tijdens het wandelen naar de winkel gewoon helemaal weg met mijn gedachten terwijl ik wandelde op een gemengd fiets/wandelpad. Fietser moest roepen om me terug op deze planeet te zetten, want had hem gewoon niet opgemerkt ondanks dat hij van de tegenovergestelde richting kwam.
Maar het is wel dat gsm ervoor zorgt dat uw hersenen constant geprikkeld worden met nieuwtjes en dergelijke. Echt goed kan dat niet zijn.
 
Bij mij is het ook geen (of toch niet enkel) digitale verslaving aangezien ik het ook al in mijn jeugd had en toen was er nog geen sprake van gsm of tablets.
Daarnet ook tijdens het wandelen naar de winkel gewoon helemaal weg met mijn gedachten terwijl ik wandelde op een gemengd fiets/wandelpad. Fietser moest roepen om me terug op deze planeet te zetten, want had hem gewoon niet opgemerkt ondanks dat hij van de tegenovergestelde richting kwam.
Maar het is wel dat gsm ervoor zorgt dat uw hersenen constant geprikkeld worden met nieuwtjes en dergelijke. Echt goed kan dat niet zijn.
Ik heb me zo eens met de auto op het fietspad geparkeerd terwijl er 4 lege parkeerplaatsen naast dat fietspad waren. Helemaal met mijn hoofd in de wolken dacht ik dat het rode fietspad een parkeerstrook was. 🙈.
 
Ik heb de laatste jaren ook concentratieproblemen. Ik neem medicijnen tegen epileptie wat dus al zeker NIET helpt. En sinds ik vorig jaar sarcoïdose gehad heb, is het nog erger geworden. Alé ja concentratieproblemen misschien niet echt, maar iets uit het hoofd leren lukt mij nog amper.

Op de werkvloer als ze iets uitleggen en ik noteer dat aandachtig dan lukt het nog wel vlotjes. Maar iets vanbuiten uit het hoofd leren, is merde shit.

Nu wenst de werkgever dat ik dus één of ander certificaat haal. Maar dan moet je dus zo'n boek van +-300 pagina's vanbuiten blokken. Ik weet dat dit niet meer lukt. Ik heb vroeger 2 certificaten vlotjes gehaald (34/40 en 38/40), maar dat gaat nu niet meer. Dus dat is toch wel vervelend.

Werkgever eist, ik probeer mij eruit te lullen = Niet zo leuk. :headshake:
Kun je er gewoon niet eerlijk over zijn? Of naar de dokter gaan en zeggen dat je concentratieproblemen hebt en dat dit zo niet lukt met je werk? Mss krijg je er wel iets voor..
 
Kun je er gewoon niet eerlijk over zijn? Of naar de dokter gaan en zeggen dat je concentratieproblemen hebt en dat dit zo niet lukt met je werk? Mss krijg je er wel iets voor..
Die concentratieproblemen zijn op het werk zelf géén issue. Het is echt als ik voor een examen moet gaan leren en véél zaken vanbuiten wil blokken. Maar inderdaad. Ik heb tegen de werkgever gezegd dat ik maandag zou beginnen met studeren. (morgen dus)

Ik zal best gewoon eerlijk zijn en zeggen dat dit mij momenteel niet lukt omwille van de zware medicijnen die ik neem tegen epileptie en omwille van naweeën van sarcoïdose (Na 1,5 jaar ben ik grotendeels hersteld, maar toch is het nog altijd niet zoals het ervoor was).

Eerlijkheid duurt het langst in dit geval. Ik werk hier al 11 jaar en heb al die tijd goed werk verricht, dus ze gaan hier normaal wel wat begrip voor hebben vermoed ik.
 
Die concentratieproblemen zijn op het werk zelf géén issue.
Als het enkel is om een certificaat te halen zou ik eens informeren bij de dokter of je niets kan nemen voor je concentratie gedurende die tijd.

Ik ben normaal geen fan van pillen nemen voor het ene en dan nog eens pillen om de bijwerkingen weg te nemen maar het is hier nu ook maar voor een beperkte tijd.. Volgens mij zal je dokter hier geen probleem van maken.
 
Merk toch ook dat het niet enkel een digitale verslaving is. Die is er wel, sure. Maar ik ben ook iemand die meteen zit te doodlen in de marge tijdens lessen en meetings en wegdroomt.
 
Merk toch ook dat het niet enkel een digitale verslaving is. Die is er wel, sure. Maar ik ben ook iemand die meteen zit te doodlen in de marge tijdens lessen en meetings en wegdroomt.
Toen de CEO een 4 uur lange meeting gaf over de cijfertjes van het bedrijf zonder enige pauze toe te laten, toen lagen er toch véél collega werknemers links en rechts gewoon te slapen vlak voor die mens zijn neus. Normaal doe je je best voor zo'n hoge pief, maar dat lukte bij sommigen toen dus echt niet na zo'n lange saaie meeting. :tongue:

Onlangs had ik ook een 6 uur durende meeting (Via microsoft teams), met amper een half uur middagpauze ertussen. Ik herinner maar de helft van wat er gezegd werd.

Wie kan nu urenlang aandachtig luisteren? :unsure: Dat is om problemen vragen.
 
Terug
Bovenaan