Concentratieproblemen - Distracted in a digital world

Todo lijstjes werken voor mijn productiviteit maar bij thuiswerk is het toch makkelijker om afgeleid te worden. Alleen als ik echt een probleem aan het oplossen ben want daar kan ik helemaal in opgaan. Vergeet dan soms te eten of te drinken omdat ik de oplossing niet meteen vind.

Dat gezegd zijnde, er staat nu ook nog wel wat op mijn lijstje dat ik eigenlijk beter zou afwerken :)
 
Ik heb het ook wel soms met dingen die ik graag doe. Bvb games waarbij ik mij echt wel amuseer. Ik ben nu Horizon Zero Dawn aan het spelen en ik vind het echt plezant. Maar langer dan anderhalfuur kan ik dat niet meer spelen voor een of andere reden.
 
dan moet je natuurlijk eerst een lijstje maken van al die kleinere taken he. you see the problem?
Voor een grotere opdracht/project moet je dit sowieso doen denk ik, om te vermijden dat het een totale chaos wordt. Anders komt ge nooit in actie.

Ik vraag mij af wat je kan doen als je iets wil leren, zonder dat je daar daar momenteel een concrete noodzaak voor is?
Stel, ik wil op mijzelf in Python leren programmeren, hoe begin ik daar aan? Ik moet dan ofwel met Python in aanraking komen, door eens in de code ergens te gaan kijken en met wat kleine aanpassingen te beginnen aan iets dat iemand anders geprogrammeerd heeft, om zo meer en meer zelf te gaan doen. Maar als ik niet morgen begin met in Python te programmeren voor een concreet doel (bijvoorbeeld voor het werk een bug fixen in een programma) dan komt daar ook niks van in huis. Ik denk ook niet dat zomaar een boek openslaan over Python gaat werken. Er moet ergens een externe motivatie of een reden zijn om dat te leren.

Het probleem tegenwoordig is dat ge constant zou moeten mee zijn met de nieuwste technologieën, maar hoe begin je daar het beste aan? Je kan ergens 10 jaar gewerkt hebben en dan val je een beetje in een zwart gat als je ergens anders moet beginnen omdat de technologieën die je op je vorig werk de hele tijd gebruikt hebt dan weer hopeloos verouderd zijn.
 
Voor een grotere opdracht/project moet je dit sowieso doen denk ik, om te vermijden dat het een totale chaos wordt. Anders komt ge nooit in actie.

Ik vraag mij af wat je kan doen als je iets wil leren, zonder dat je daar daar momenteel een concrete noodzaak voor is?
Stel, ik wil op mijzelf in Python leren programmeren, hoe begin ik daar aan? Ik moet dan ofwel met Python in aanraking komen, door eens in de code ergens te gaan kijken en met wat kleine aanpassingen te beginnen aan iets dat iemand anders geprogrammeerd heeft, om zo meer en meer zelf te gaan doen. Maar als ik niet morgen begin met in Python te programmeren voor een concreet doel (bijvoorbeeld voor het werk een bug fixen in een programma) dan komt daar ook niks van in huis. Ik denk ook niet dat zomaar een boek openslaan over Python gaat werken. Er moet ergens een externe motivatie of een reden zijn om dat te leren.
grappig dat je over python begint, want ik heb dat een paar keer proberen leren. 1x via een geschreven cursus en 1x met een appje. Telkens na een week viel dat stil omdat er geen echt doel aan vast hing.
 
Voor een grotere opdracht/project moet je dit sowieso doen denk ik, om te vermijden dat het een totale chaos wordt. Anders komt ge nooit in actie.

Ik vraag mij af wat je kan doen als je iets wil leren, zonder dat je daar daar momenteel een concrete noodzaak voor is?
Stel, ik wil op mijzelf in Python leren programmeren, hoe begin ik daar aan? Ik moet dan ofwel met Python in aanraking komen, door eens in de code ergens te gaan kijken en met wat kleine aanpassingen te beginnen aan iets dat iemand anders geprogrammeerd heeft, om zo meer en meer zelf te gaan doen. Maar als ik niet morgen begin met in Python te programmeren voor een concreet doel (bijvoorbeeld voor het werk een bug fixen in een programma) dan komt daar ook niks van in huis. Ik denk ook niet dat zomaar een boek openslaan over Python gaat werken. Er moet ergens een externe motivatie of een reden zijn om dat te leren.

Het probleem tegenwoordig is dat ge constant zou moeten mee zijn met de nieuwste technologieën, maar hoe begin je daar het beste aan? Je kan ergens 10 jaar gewerkt hebben en dan val je een beetje in een zwart gat als je ergens anders moet beginnen omdat de technologieën die je op je vorig werk de hele tijd gebruikt hebt dan weer hopeloos verouderd zijn.
Ik heb vorig jaar tijdens de lockdown mezelf omgeschoold naar IT'er. Dus elke dag les van 's morgens tot 's avonds via MS Teams.
Daar heb ik eigenlijk écht gemerkt hoe snel ik afgeleid ben. Was echt verschrikkelijk lastig. Zeker als het 8 uur pure theorie was.
 
grappig dat je over python begint, want ik heb dat een paar keer proberen leren. 1x via een geschreven cursus en 1x met een appje. Telkens na een week viel dat stil omdat er geen echt doel aan vast hing.
Exact dat hier. Geen doel en dan valt de interesse weg. De python scriptjes staan hier nog te blinken op mijn bureaublad. Alle programma's voor gedownload in volle interesse en dergelijke.
 
Exact dat hier. Geen doel en dan valt de interesse weg. De python scriptjes staan hier nog te blinken op mijn bureaublad. Alle programma's voor gedownload in volle interesse en dergelijke.

Procastrinatie symptomen zijn blijkbaar universeel hier, ik heb ook ooit python cursusje gestart :wallbash:

Servers zijn aan het rebooten dus ik dacht ik check BG even :unsure:
 
Tja zijn dat concentratieproblemen? Het is eerder een verslaving aan social media en digitale FOMO volgens mij..
Ik denk niet dat het puur dat is want ik kon vroeger ook al uren op mijn boeken zitten te kijken zonder dat het in mijn hoofd ging. Dat was al van voor er social media bestond. Social media maakt het wel gemakkelijker om afgeleid te zijn.
 
Ik denk niet dat het puur dat is want ik kon vroeger ook al uren op mijn boeken zitten te kijken zonder dat het in mijn hoofd ging. Dat was al van voor er social media bestond. Social media maakt het wel gemakkelijker om afgeleid te zijn.
Ja dat had ik ook, dat zijn idd echte concentratieproblemen ik kon ook soms een uur op een boek zitten gapen zonder dat het erin ging.

Hier ben je bezig met iets anders te doen en is het ook vaak door een melding ofzo op je telefoon waardoor je bezig bent met andere zaken.
 
Maar als het dan niet lukt om u te concentreren dan gaat ge gemakkelijker social media gaan checken, het is een vicieuze cirkel dan.
 
Jep, hetzelfde probleem hier. Het ergste is dat ik elk uur billable moet werken waardoor ik 's avonds vaak moet doorwerken om niet telkens over budget te gaan. En dat geeft dan weer de nodige stress.

En zo wordt het plots een veel groter probleem.
 
ik heb 2020/2021 een opleiding gevolgd van 6 maand en ik had exact hetzelfde probleem. Iedere 5min op de gsm kijken. Op een gegeven moment gsm weggelegd in een andere kamer maar dan nog meer tijd verloren door na 5min in die andere kamer de gsm te gaan checken.
 
Jep, hetzelfde probleem hier. Het ergste is dat ik elk uur billable moet werken waardoor ik 's avonds vaak moet doorwerken om niet telkens over budget te gaan. En dat geeft dan weer de nodige stress.

En zo wordt het plots een veel groter probleem.
't Is nog erger wanneer ge dan met Indiërs moet samenwerken die alle uren van het project erdoor jagen alsof het niets is, en gij zou moeten verantwoorden waarom ge een uurke langer gewerkt hebt op iets. Naar die mannen luisteren is ook al uitputtend, want je verstaat niets van wat ze zeggen. Op mijn vorig werk moest ik ook zo veel mogelijk billable zijn en mijn uren wekelijks ingeven, en dan was dat idd soms van, ik zal nu maar wat langer doorwerken om de verkwiste tijd in te halen ... Gelukkig ben ik daar nu vanaf en van die Indiërs ook.
 
't Is nog erger wanneer ge dan met Indiërs moet samenwerken die alle uren van het project erdoor jagen alsof het niets is
Wat? Waar hebt ge die wonderen gevonden? Bij mij kennen ze svg files niet. Als ik zeg dat de kleur in de svg file kan aangepast worden, krijg ik het antwoord "can you drop me a hint?" "quick call?" :unsure:
 
Concentratie problemen of gewoon gebrek aan iets interessanter ?

Tijdens meetings ben ik ook al na 2 minuten compleet weg, maar dat is gewoon omdat het niet interessant is, idem voor het gros van de werktijd.

Gevolg je vlucht naar "goedkoop entertainment" aka de smartphone.

Heb zelf tijdens mijn werk gebruik gemaakt van de app "blocksite" om bepaalde apps en sites te blokkeren, heb dit met moeite een halve dag volgehouden. Simpelweg omdat zonder je begint te beseffen hoe saai/marginaal/nutteloos alles op het werk wel niet is en je wordt er enorm prikkelbaar van.

De constante afleiding is eigenlijk wat het juist dragelijk maakt, anders loop je gegarandeerd de muur op van ergernis. Meetings van 2 uur en langer zonder smartphone zijn gewoon moordend, zeker als er op het einde van de meeting eentje vragen begint te stellen waarin niemand is in geïnteresseerd.

Als iets interessant is, een goed boek of een activiteit, dan komt de concentratie vanzelf en dan denk ik zelf niet aan mijn smartphone.

Probleem is natuurlijk wel dat dat "goedkoop entertainment" er soms voor zorgt dat je de echte interessante dingen niet ontdekt en niets meer onderneemt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Concentratie problemen of gewoon gebrek aan iets interessanter ?
Tijdens meetings ben ik ook al na 2 minuten compleet weg, maar dat is gewoon omdat het niet interessant is, idem voor het gros van de werktijd.
Gevolg je vlucht naar "goedkoop entertainment" aka de smartphone.
Heb zelf tijdens mijn werk gebruik gemaakt van de app "blocksite" om bepaalde apps en sites te blokkeren, heb dit met moeite een halve dag volgehouden. Simpelweg omdat zonder je begint te beseffen hoe saai/marginaal/nutteloos alles op het werk wel niet is en je wordt er enorm prikkelbaar van.
De constante afleiding is eigenlijk wat het juist dragelijk maakt, anders loop je gegarandeerd de muur op van ergernis. Meetings van 2 uur en langer zonder smartphone zijn gewoon moordend, zeker als er op het einde van de meeting eentje vragen begint te stellen waarin niemand is in geïnteresseerd.
Als iets interessant is, een goed boek of een activiteit, dan komt de concentratie vanzelf en dan denk ik zelf niet aan mijn smartphone.
Probleem is natuurlijk wel dat dat "goedkoop entertainment" er soms voor zorgt dat je de echte interessante dingen niet ontdekt en niets meer onderneemt.
Hm ja, ik ben soms echt wel boeiende dingen aan het doen. Zelfs tijdens games, boeken, series en films die ik goed vind is mijn concentratie meteen weg. Bij lezen is het plots die realisatie dat ik de woorden wel lees maar precies niet process waardoor ik alles nog eens moet lezen.
Heel vreemd gevoel.

Ga vanaf vanavond eens proberen mijn gsm echt weg te leggen tijdens het gamen en Netflixen. Zien of dat al iets van beterschap geeft.
 
Wat concentratie tijdens het werken betreft (zoals ik nu aan het doen ben): veel hangt ook af hoe druk het is. Op rustige momenten ben ik snel afgeleid en durf ik, zeker als ik thuis werk, wel wat ronddolen op internet of iets anders te doen zoals een boek vastnemen en enkele pagina's lezen of even in de tuin gaan of een babbeltje doen met iemand. Niemand is 8 uur lang 100% productief en dat doet je ook nadenken over de zin en onzin van een achturenwerkdag. Of ik nu een half uur met iemand sta te praten aan de printer of een half uur lig te tokkelen op mijn smartphone: ik ben op dat moment niet aan het werken. Laat staan de mensen die elk uur 10 minuten gaan roken.
 
Terug
Bovenaan