Concentratieproblemen - Distracted in a digital world

Ale, waar ik maar mee wil zeggen, voor (hoog)begaafde personen met ADHD/ADD/Autisme is het zelfs met medicatie niet gemakkelijk om die dingen te behalen/reguleren. En dat IQ zeker niet alles zegt helaas. Dus denk niet teveel aan wat had gekund, maar wees trots op de persoon die je nu bent :support: .
OOk hoogbegaafde personen zonder ADHD/ADD/Autisme kunnen zwaar falen hoor :). Genoeg voorbeelden van duidelijk slimme mensen waar ADHD/ADD/Autisme geen vermoeden was, maar die er ook niet "geraken" waar sommige mensen andere mensen met een hoog IQ zouden verwachten.

Een mensenlichaam is jammer genoeg/gelukkig genoeg nog altijd geen machine die voorspelbaar is.
 
Komt bekend voor. Ik voelde mezelf niet helemaal goed met die pilletjes. Moest daar ook van op mijn tanden knarsen en werd daar zelfs een beetje opgefokt van. Misschien toch niet helemaal de juiste diagnose gevoerd indertijd.
Wat bedoel je met niet de juiste diagnose?
 
OOk hoogbegaafde personen zonder ADHD/ADD/Autisme kunnen zwaar falen hoor :). Genoeg voorbeelden van duidelijk slimme mensen waar ADHD/ADD/Autisme geen vermoeden was, maar die er ook niet "geraken" waar sommige mensen andere mensen met een hoog IQ zouden verwachten.

Een mensenlichaam is jammer genoeg/gelukkig genoeg nog altijd geen machine die voorspelbaar is.
Absoluut! Ook niet hoog begaafde mensen met/zonder ADHD/ADD/Autisme kunnen falen :p . Ik haalde het maar aan omdat het een onderwerp is dat me nauw aan het hart ligt.

De stelling van Waelvis was: met mijn IQ + medicatie zou het leven misschien gemakkelijker zijn geweest. Ik wou een persoonlijke ervaring met die stelling delen. Denk niet dat ik heb gezegd dat hoogbegaafde personen zonder ADHD/ADD/Autisme niet kunnen falen, of dat was in ieder geval niet de bedoeling van mijn post.
 
Na een weekendje merk ik vooral dat het veel stiller is in mijn hoofd en dat ik niet meer met mijn voeten zit te wiebelen de hele tijd. Nu vandaag mijn eerste werkdag dus benieuwd of ik daar veel verschil merk.
 
Wat bedoel je met niet de juiste diagnose?
Als ik Rilatine neem,. geraak ik helemaal opgefokt. Zie het als goedkope drugs. Zou dus kunnen dat de dosis van indertijd niet meer echt aan te raden is voor nu. Nuja, ik neem het ook al een aantal jaar niet meer om die redenen. Gelukkig niet al te veel last hierzo.
 
Als ik Rilatine neem,. geraak ik helemaal opgefokt. Zie het als goedkope drugs. Zou dus kunnen dat de dosis van indertijd niet meer echt aan te raden is voor nu. Nuja, ik neem het ook al een aantal jaar niet meer om die redenen. Gelukkig niet al te veel last hierzo.
Nee, opgefokt is niet de bedoeling! 🙈
 
Bij mij hielp Rilatine ook echt goed, maar op lange termijn kreeg ik daar hartkloppingen van en mijn eetlust verdween echt compleet. Uiteindelijk gewoon mee gestopt omdat ik het beu was om continu die dosis aan te liggen passen waardoor ik nog geen stabiliteit had.
 
Bij mij hielp Rilatine ook echt goed, maar op lange termijn kreeg ik daar hartkloppingen van en mijn eetlust verdween echt compleet. Uiteindelijk gewoon mee gestopt omdat ik het beu was om continu die dosis aan te liggen passen waardoor ik nog geen stabiliteit had.
Liep dat snel op die dosis?
 
Liep dat snel op die dosis?
Ik ben begonnen met 2x een halfke, dan 2x een volledig en dan 2x volledig + evt. 's avonds nog een half als ik zelf wou. Ik kreeg er bv. een bijzonder onaangenaam gevoel van tijdens het sporten, dus op die dagen nam ik er sowieso geen 's avonds.
Specifieke dosissen weet ik niet meer, is ondertussen bijna 12-15 jaar geleden.
 
Ik ben dit jaar ook op een water journey (enkel nog water drinken tijdens de week) en in combinatie met Rilatine heb ik echt last van een droge keel/mond de hele dag. Dat is voorlopig mijn grootste bijwerking eigenlijk.
 
Ondertussen al verdere stappen gezet.
Gesprek/testen bij een neuropsycholoog waaronder ook een IQ-test.

Daar eerst kort al m'n "klachten" overlopen, daarna een hele reeks testen gedaan.

Die neuropsycholoog zei na afloop dat ik het heel goed gedaan had. En die zei ook dat als ik in m'n jeugd rilatine (of iets gelijkaardigs) zou genomen hebben, ik gegarandeerd een bachelor diploma zou behaald hebben. (Ik ben na het 4e gezakt van ASO naar TSO).

Woensdag terug naar de neuroloog geweest om de resultaten te krijgen en bespreken en daar dus de diagnose ADHD gekregen.

Mijn IQ is hoog-gemiddeld (113), maar ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat dit cijfer lager is dan m'n effectieve IQ door m'n ADHD.
Op het onderdeel dat het meest concentratie vereist scoorde ik 105 wat m'n gemiddelde naar beneden trekt.

Op een bepaald onderdeel wel een heel dom antwoord gegeven:
- Wat is het Kremlin?
- "Euhm, het soort stadhuis van Rusland, waar Putin en zijn gevolg zitten"

Ik heb Equasym voorgeschreven gekregen. Dat is iets a la rilatine met vertraagde afgifte. (Dus niet ineens een hoge piek)
Ik moet het normaal enkel nemen op werkdagen.
Maar gisteren toch al eens eentje genomen, en wat een verschil.

Alles werd plots stil. Het was te vergelijken met dat je al je hele leven in een kamer zit waar zowel links, rechts, boven en onder je iemand heel luide muziek afspeelt (en 4 verschillende liedjes). En die plots allemaal tegelijk stoppen. Zo een bevrijdend gevoel, ik werd er zelfs even emotioneel van.

Ik ben echt opgelucht nu eigenlijk.
Ik voel al gans m'n leven dat er iets "mis" is met mij, en nu heb ik bevestiging.
Dankzij mijn bovengemiddeld IQ heb ik tot nu toe veel kunnen compenseren en ben ik nog goed terecht gekomen. Ik heb een deftige job met een bovengemiddeld loon.

Mijn vrouw heeft tegelijk ook dezelfde testen laten doen en bij haar is er ook sprake van ADHD, zij het in een mindere vorm. Zij heeft rilatine voorgeschreven gekregen. Enkel te gebruiken in drukke momenten op het werk. Maar net zoals ik heeft ze er al eentje genomen als test en ze is letterlijk beginnen Wenen. Zelfde effect als bij mij, plots alles stil, de constante hoofdpijn die ze al jarenlang heeft was plots volledig weg. Al was die al geminderd sinds haar diagnose van diabetes een paar weken geleden en bijhorende dieet en medicatie.



Zoals in een tijd geleden wel al vermeld heb heeft onze jongste zoon ook ADHD. Hij is een typisch hyperactief kind. Zijn IQ was 116.

Onze oudste zoon had in het 1e leerjaar problemen met zijn fijne motoriek en zijn uitspraak. Die heeft toen ook een IQ-test gedaan en dat was toen 122. (Met een groot verschil tussen verbaal (101) en performaal (129)).
Bij hem herken ik enorm veel van mezelf op die leeftijd, daarom ook voor hem een afspraak gemaakt bij de neuroloog want ik ben er zeker van dat hij ook ADHD heeft. Maar dan niet de hyperactieve variant zoals onze jongsten. Zijn schoolresultaten lijden er onder, ik wil hem de kansen en opties kunnen geven die ik mislopen heb.


Het meest hilarische aan alles vind ik de reactie van iedereen.

"Maar Waelvis, gij ADHD??? Gij zijt de rustigste, kalmste mens die ik ken!"

Dus het is niet omdat je geen hyperactief stuiterkonijn zijt da ge geen ADHD kunt hebben e.
@recipe4hate (deze en voorgaande)
 
Hoe loopt het ondertussen nog?
Ca va, merk weinig neveneffecten en ben gefocuster op het werk.
Ben nu ook begonnen met de Freedom app en ook dat doet ook wel wonderen. Blokkeer ik alle social media apps + HLN, Nieuwsblad, BeyondGaming, etc... tijdens de werkuren en een deel 's avonds.

Valt wel enorm op als ik geen Rilatine neem dat ik de hele tijd onrustig ben met mijn armen en benen. Vroeger precies nooit zo op gelet.
 
Ik ga al een tijdje naar een psycholoog ivm een rouwproces (dood van mijn vader) en klachten die ik daar aan toe schreef: concentratieproblemen, uitstelgedrag, slecht slaappatroon, impulsief eten, ... en een slecht gevoel.

Vandaag was het een interessante sessie, langzaam zijn we het plaatje eigenlijk aan het omdraaien: wellicht is mijn "slecht" gedrag niet het gevolg van ongelukkig zijn, maar voel ik me eerder ongelukkig door mijn gedrag. Het gedrag zou dan weer (deels) te verklaren zijn door ADD.

Voorlopig is het nog maar een vermoeden, maar hoe meer ik er over denk hoe meer puzzelstukjes wel lijken te passen. Tot voor kort had ik eigenlijk nog nooit die richting uit gedacht., concentratie heb ik het altijd al lastig gevonden, maar dat was gewoon hoe ik was dacht ik dan. Als kind werd ik op het school vaak als lui bestempeld. Ik was altijd een stil kind dus in een andere richting werd er in die tijd niet gedacht.

Ik ben benieuwd.
 
Ik ben nu in combinatie met mijn rilatine aan het proberen om mijn persoonlijke screen time af te bouwen want ik ben echt een information junkie geworden. Mijn iPhone time is vaak rond de 6u per dag met 300-400 pick ups, dus echt wel tijd om er iets aan te doen. Mijn handen doen pijn van teveel op mijn gsm te zitten. Ik kan geen boeken meer lezen, zit soms eindeloos te scrollen. Genoeg!

Ik zit op het werk wel 8u per dag voor een scherm dus daar kan ik weinig aan doen.
Alle notificaties staan af op die van bepaalde personen na (familie, partner).
Apps van social media staan niet meer op mijn homescreens dus er moet echt al gezocht worden.
Freedom app had ik een tijdje geleden aangekocht en die blokkeert HLN, Nieuwsblad, BeyondGaming, Instagram, Facebook, TikTok op bepaalde uren van de dag over al mijn devices. Zowel laptop van het werk, macbook, iPhone, iPad, etc.

Ik heb ook een normaal horloge gekocht zodat mijn Apple Watch weg kan en ik ook daar niet de hele tijd meldingen krijg.
In de auto blijft mijn iPhone in mijn jaszak, rugzak zodat ik daar ook niet meer kan kijken.

Zal hier regelmatig eens mijn bevindingen posten over hoe het gaat om van mijn informatie verslaving af te geraken.

Een paar interessante reads:
 
Vandaag heb ik er toch wel heel erg van. Ik probeer al de ganse dag aan iets te beginnen op't werk en ik weet niet meer aan wat. Heb het gevoel dat ik nog gene kloot heb uitgestoken.
 
Sinds kort ga ik in het weekend het huis uit zonder telefoon.
Is een bewuste keuze. Het is gewoon niet fijn voor anderen als je je gsm zit te doorscrollen, bij een normaal gesprek.
(zelf erger ik mij daar ENORM aan , als anderen een telefoon boven halen en zouden beginnen te scrollen als ik met hen praat)

Ik leef van het idee: vroeger ging dit allemaal zonder, waarom zou het dan nu niet zonder gaan.

Als ik iemand wil horen of zien in het weekend, dan zorg ik dat die afspraak tijdens de week, of de vrijdagmiddag al gemaakt word.

Ja toegeven: als ik dan thuis kom in het weekend, is veelal het eerste wat ik doe mijn telefoon of laptop aanleggen om iets of wat te bekijken of checken. Maar dat deed ik vroeger ook al voor het smartphone tijdperk. En dat is toch eerder beperkt aantal minuten per weekend dan.

Maar ik zou het eigenlijk iedereen toe wensen. Ik heb deze thread ook niet helemaal gelezen, maar ik weet dat velen hier eens deugd van zouden hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb onlangs ook de notificaties afgezet in MS Teams. Niks irritanter dan zo’n popup die er opkomt terwijl je een meeting probeert te volgen. Ik zie dan wel het icoontje nog veranderen, maar dat geeft mij dan wel meer controle om te kiezen wanneer ik mijn berichten bekijk, in plaats van ADHD-gewijs van het ene naar het andere gepingpongd te worden.

Ik denk dat ik ook eens alle notificaties op mijn smartwatch ga uitzetten want dat is bij momenten ook om gek van te worden. Als je meerdere berichten krijgt op korte tijd, dan is het niet nodig om voor elk bericht van dezelfde persoon (of van dezelfde app) een notificatie te krijgen. Daar zou een cooldown moeten opstaan van 10 minuten ofzo.
Ik mis die notificaties in Teams alleszins niet …
 
Smartwatch lijkt me nu ook echt wel zo'n typisch voorbeeld om nog meer gebonden te zijn aan "the digital world".
Pas op, we worden ook wel hard gepusht natuurlijk, met de fastfood apps, de kortingskaart Xtra die je op je phone kan zetten, de google maps die voor velen onmisbaar is geworden...., de NMBS rail pass multi pass die electronisch op gsm kan via app...

Vandaar dat ik ook zo weinig mogelijk apps probeer te installeren, en alles nog probeer met papieren/plastieken kaarten betaal. Zo word ik toch al veel minder "gepusht" om mijn telefoon mee te hebben als ik ergens ga.

Enkele jaren terug iemand op café gezien, die had zelfs zijn smartwatch ingeruild voor een klassieke gsm. Leek me eigenlijk een heel interessante piste als je het eens bedenkt. Moest ik mijn smartgsm niet nodig hebben voor het werk, zou ik dit echt wel nog eens proberen.
 
Smartwatch lijkt me nu ook echt wel zo'n typisch voorbeeld om nog meer gebonden te zijn aan "the digital world".
Pas op, we worden ook wel hard gepusht natuurlijk, met de fastfood apps, de kortingskaart Xtra die je op je phone kan zetten, de google maps die voor velen onmisbaar is geworden...., de NMBS rail pass multi pass die electronisch op gsm kan via app...

Vandaar dat ik ook zo weinig mogelijk apps probeer te installeren, en alles nog probeer met papieren/plastieken kaarten betaal. Zo word ik toch al veel minder "gepusht" om mijn telefoon mee te hebben als ik ergens ga.

Enkele jaren terug iemand op café gezien, die had zelfs zijn smartwatch ingeruild voor een klassieke gsm. Leek me eigenlijk een heel interessante piste als je het eens bedenkt. Moest ik mijn smartgsm niet nodig hebben voor het werk, zou ik dit echt wel nog eens proberen.
Soms moet je gewoon mee met je tijd en sinds ik mijn smartwatch heb, zit ik minder op mijn telefoon. Notificatie? Check ok. Geen verder gedoe op mijn telefoon.

Het klopt dat de meerderheid maps/waze gebruikt. Dat is nu eenmaal makkelijk. Je vriendin zit toch niet zo nog in de wagen naast je? De meeste wagens hebben natuurlijk een ingebouwde gps en ik hoop dat je hem niet hebt ingeruild voor een kaart.

gettyimages-939300746-1555963625.jpg
 
Terug
Bovenaan