Sim PC PS4 XBOX SWITCH Cities: Skylines

Damn, knappe stad! 370k zonder issues is toch al niet meer niks haha.
Speel je modded of vanilla?

Ikzelf ben op zoek naar een nieuwe leuke map (zowel vanilla als workshop) voor een nieuwe stad. Oude stad ben ik beu door de aanhoudende verkeersproblemen. Iemand aanraders hier?
De map is standaard, enige mod die ik gebruik is die waarbij elektriciteit langs de straten loopt. Heb ook die traffic mod gedownload waarbij je de verkeerslichten ed kan regelen, maar die gebruik ik niet.

Daarnaast uiteraard wel verschillende gebouwen gedownload, de Burj Khalifa, Empire State of Sears Tower staan er niet standaard in hé ;)

Heb zelfs de Citadel uit Half Life 2 en de Stark Tower uit Iron Man erin staan. :p
 
Vind het wel knap dat met zo veel high density er geen traffic issues zijn. Mijn high density area's zijn altijd men problemen precies
 


Bovenstaande pas ik vaak toe. Ik gebruik ook in de stad zelf klaverblad (je kan die aanpassen naar gewone wegen, hier nu wel niet gedaan). Grote wegen zijn éénrichting, de andere gewone eenvoudige tweevaksbanen. Een regel is: hoe minder verkeerslichten, hoe beter de doorstroming.

Ik leg van de grote assen telkens een inrichtingsstraat naar de wijken en wat verderop één terug. Daarnaast nog voldoende overgangen via bruggen of tunnels tussen de wijken over de grote assen. Zo heb ik echt heel weinig problemen.

Zo is mij map opgedeeld in verschillende wijken tussen die grote assen en loopt alles echt heel soepel. Ook rechtsreekse verbindingen met autosnelwegen tussen industrie en commercieel zijn belangrijk, dat deze niet door of langs woongebieden lopen.
 
Ik ga vroeg of laat mijn grote verkeersas moeten heraanleggen, het nadeel is dat ik daar wel al enkele unieke monumenten heb gezet en dat ik dan hele wijken ga moeten pijnigen. Intussen mijn eerste metrolijn aangelegd. 27.000 inwoners en de cashflow stijgt gestaag. Nog geen gigantische problemen tegengekomen. Ik doe ook maar wat, dus ik zie wel waar ik tegen aan loop. :p
 
Godver. Ik was gisteren wat aan het klooien in de Steam Workshop, blijkbaar wat te veel gesubscribed en gedelete want men save is helemaal omzeep.

Ga eens al mijn assets en mods unsubben en opnieuw subben want het werd wat te veel denk ik. Ineens ook maar al mijn savegames deleten en een volledig nieuwe map beginnen. Nu nog eentje vinden.
 
Ik heb nog wel eens zin om deze te spelen. Maar het is soms een beetje moeilijk om er terug in te geraken en de creativiteit terug te vinden. Met mijn verbeterde gamelaptop moet het nu wel mogelijk zijn om weer heel wat mods te gaan installeren. Is één van de games die ik zwaar gemod speel omdat het leuker is om te gaan customizen en het complexer in elkaar te steken. Maar het begin is soms een beetje lastig (tenzij je unlimited money speelt). Na een tijd is echter ook met money, money echt geen issue meer. Maar het is soms een beetje moeilijker om de problemen (vooral traffic, en demand/overaanbod van commerciele zones) te gaan regelen.

Ik zit aan 187 uur. Ik heb alle DLC behalve Green Cities (zag het nut er niet van in) en blijkbaar Modern City Center Pack, maar de laatste DLC's heb ik nog niet zoveel gespeeld.

Wel tienduizend keer beter dan alle SimCity brol.
 
Ik zit op dit moment aan een 2400 assets en +-70mods. Als er één ding is dat ik hoop dat verandert in een opvolger is de integratie van mods en assets vlotter laten verlopen. Ik vreet nu makkelijk 22-25gb ram en mijn FPS zijn ook niet alles :p
 
Heb dit ooit gespeeld, wat op zich leuk was, maar toen ik voorbeelden online zag, heb ik het maar terug verwijderd want mijn drang naar perfectie kon dit niet aan 🤡 't Is misschien omdat ik nog noob was, maar alles was mooi gedaan met stadsparken en 'k weet niet wat en ik had enkel lijntjes straten fml 🤡
 
Heb dit ooit gespeeld, wat op zich leuk was, maar toen ik voorbeelden online zag, heb ik het maar terug verwijderd want mijn drang naar perfectie kon dit niet aan 🤡 't Is misschien omdat ik nog noob was, maar alles was mooi gedaan met stadsparken en 'k weet niet wat en ik had enkel lijntjes straten fml 🤡

Dat gevoel ken ik. Maar vergeet niet dat die vaak 10-15u gameplay verwerken in 15-20 minuten. En dan komt daar voor hun nog eens de tijden voor te editten bij. Dus per episode van 15-20 minuten hebben die 20-25 uren nodig. Toen ik dat eenmaal wist gaf het mij wel terug een beetje moed/perspectief.
 
Ik zit op dit moment aan een 2400 assets en +-70mods. Als er één ding is dat ik hoop dat verandert in een opvolger is de integratie van mods en assets vlotter laten verlopen. Ik vreet nu makkelijk 22-25gb ram en mijn FPS zijn ook niet alles :p
Ja, dat was ook het probleem met mijn oude laptop en waarom ik minder begon te spelen. En het is ook voortdurend al die mods weer updaten en de helft van de mods die niet meer compatibel is met je game, en op een bepaald moment kruipt er meer tijd om de fouten te gaan vinden, of alles weer te deabonneren en terug op te abonneren en te kijken wat je terug leuk vindt, om misschien 5 uur te spelen, met lange laadschermen, het niet meer aan te raken en terug te willen spelen nadat er een nieuwe DLC komt, waarbij het proces zich weer herhaalt. En deel is ook omdat ik de flow niet altijd vind. Het is soms lang zoeken voor een leuke map, en je bent niet altijd creatief... Op een bepaald moment had ik het gevoel dat ik mijn piek had in het spel en een stad creerde, en daar echt iets moois mee kon doen. Maar bouw je dan een nieuwe stad erna, dan kreeg je de feeling nooit meer terug, en had het gewoon niet wat het toen had, en dat vind ik jammer. In die zin is het wel vergelijkbaar met Planet Zoo of Planet Coaster, waar dat die creativiteit ook terug moet komen, al is dat nog meer hier en heb je daar de mods niet (of minder?). Maar je hebt wel nog meer detail in die twee spellen.

Naast het creativiteit is het ook een managementspel dat simpel op het eerste gezicht lijkt, maar waar je al snel doorhebt dat er meer inzit, en het systeem van vraag en aanbod fluctueert waardoor het heel lastig is om daarop in te spelen, maar ook het verkeerssysteem is erg moeilijk te onderhouden, zelfs al gebruik je een beetje wat je kent uit bvb. het Belgische systeem, want het is niet altijd dat zo wat esthetisch mooi eruit ziet, ook uiteindelijk praktisch werkt, en dat was best moeilijk. Autosnelwegen zijn vaak ook erg moeilijk gedetailleerd uit te werken. Met treinsporen was ik creatiever, maar ik had zeker 100 mods alleen voor treinen alleen, en dan begon ik echt van die megastations te creeren, waren er voortdurend treinfiles, en moest dat aangepast worden wat soms maar moeilijk ging. Je kan ook de drukte van de treinen aanpassen. Je hebt intracity treinen maar ook intercity treinen. En je hebt goederentreinen en passagierstreinen. Maar een heel goed treinnetwerk bouwen, vereist planning, wat ik ook deels deed toen, maar nog niet genoeg. Ik bouwde mijn grote station eigenlijk al heel vroeg in een gebied waar ik nog niets had gebouwd, maar mijn plan was, om eerst de suburbs te creeren en de industrie die toen nodig is (opbouwend dus) en dan zo te werken richting het centrum dat ik pas later toevoegde. Klinkt backwards, maar ik heb mijn beste steden ipv andersom. Omdat je in het begin minder demand hebt, en moet aanpassen aan dat vraag en aanbod, en anders toch alles moet vervangen later wat heel vervelend is, en alles in de war brengt.

Wil je dus plannen van de start, dan start je best met een suburb of zelfs een landelijk gebied. Wat wel gebeurt is dat je suburb dus meer verouderd zal zijn, maar wel het best ontwikkeld en doordacht. Dus als je 100.000 inwoners hebt en meer zal die suburb van het begin een rijk gebied met veel bejaarden of high income class. In het begin van het spel zal dat eerder working class rural town zijn. Maar dat wordt dus een rich class suburb. Om het echt leuk te maken, heb je dus echt planning, planning, planning nodig. Weet je al wat je gaat doen voordat je eraan begint: welke tile koop ik (met mods kun je velen direct unlocken) bvb. om het afvalwater naar te vervoeren en goed water op te pompen, waar komt er een vliegveld, waar komt dit, waar zet ik dat monument, hoe wil ik dat dat eruit ziet? Komen er kanalen in mijn stad? Komt er een tramlijn in mijn stad? Waar zet ik dat, dit, dat, en dit. Waar komt mijn snelweg. Hoe los ik het verkeersprobleem dat zich onvermijdelijk gaat creeren al op door een goed systeem in te voeren (+ het geluidsoverlast aanpakken). Planning en creativiteit is. Het is veel complexer dan dat dat je denkt.

D4AFE5CBD60979532A94277F19C3521C0E471438


Hier kun je goed mijn tactiek zien. Hte centrum was nog niet volledig klaar, maar het is zo dat ik werkte, ik was alles aan het opvullen. Hier was ik aan het checken voor de 'skyline' op punt te stellen en mooi te maken vanuit elke hoek, maar qua commercieel gebied werkte ik toe richting het station, waar de stratenlay-out al klaar lag, maar ik had nog niet de demand. Ook wou ik een keileuk groot station, dus heb ik hier over the top 9 sporen gezet (wat zo een spel niet ondersteunt, dus had ik veel mods nodig).

81EA9FA7E1B8569E19FA6D2228C4DBA4467C6210


Uiteindelijk was het wel werkbaar, en toch met genoeg treinen die op elk spoor rijden, en met ook een nut. Veel sporen die naar een ander deel v/d stad gaan, anderen die voor goederentreinen exclusief waren (dus dat ze niet dezelfde track als passagierstreinen gebruikten), anderen die bestemd waren voor intercity travel.

F6052D48D8E2761E7AF41F61D021238DDF38E93D


Dit vond ik minder mooi gelukt, omdat die kanalen er niet echt voor dienden en het water het systeem niet echt ondersteunt, dus in de praktijk was het water altijd veel te laag. Op het einde was er soms geen water en stond het kanaal droog. Na een tijdje dat je in het spel verder geraakt, zakt het water zelfs nog meer, waardoor het echt lelijk wordt. In principe moet je echt handmatig je kanalen gaan creeren met precisie en dat is gewoon niet echt simpel. Het zou beter zijn mocht je met een rechte lijn vierkante of rechthoekige gebieden zou kunnen knippen van land, en daar dan water in laten lopen, om een kanalensysteem te creeren, maar zoals gezegd het is niet zo eenvoudig. Mijn doel was ook om het tramnetwerk van het westen van mijn stad over deze kanalen te laten rijden.

BBD8AB0B5CC892325FF98092886F352A07F85AF1


De afritten zijn bvb. ook heel onrealistisch in vergelijking met RL omdat het snelwegsysteem gewoon totaal niet alles meer aankan, dus ja ik had dit systeem, en je ziet ongeveer quasi elke 100 meter (in game perspectief) een afrit, wat vervelend is. Ook die verkleuring bij vervuiling trouwens vind ik niet zo mooi (en normaal is dat zelfs paars, maar daar gebruikte ik dus ook een mod voor).

AA30D2AED2157FC4D7DBB3EB558A371A64F6B010


Dit was mijn stad op ongeveer 50.000 inwoners, maar ik heb nog doorgespeeld tot 100K voor de achievement erna, maar toen heb ik wel gestopt, want ik was de inspiratie kwijt, en de problemen waren wat te groot en wou iets anders (met wat meer heuvels en nog meer dingen doordacht, maar het is er nooit meer van gekomen). Ik heb uiteindelijk nadien nooit nog echt lang dit gespeeld... en iedere keer dat ik terug probeer te spelen, haal ik niet meer dit niveau van design (of qua dedicatie) gewoon.

Het probleem bij dit soort spellen is, eigenlijk ben ik niet zo creatief, dus heb ik het gevoel dat ik mijzelf enorm forceer en op een bepaald moment word ik zo veeleisend in dit soort spellen dat de fun eruitgaat. Anderzijds als ik casual dit soort te spelen en het ziet er niet uit, kan ik ook niet meer verder spelen, want dan is het niet leuk en is het geen project waarvoor je gaat. En bij dit soort spellen is het begin ook het minst leuke aspect (voor mij toch). Het wordt pas leuker wanneer je al iets hebt opgebouwd (dat is ook met Planet Zoo en ongetwijfeld ook met Planet Coaster). En dat heb ik ook bij de Grand Strategy (het piek van het spel ligt pas na een hele tijd, soms zelfs een tiental uur in een spel), en dat kost tijd en energie. Maar uiteindelijk krijg je er veel voor terug. Bij de meeste meer casual games heb je direct wat je ervan verlangt, denk ik, omdat het niet die inspanning vraagt en zit je sneller in de flow. Maar uiteindelijk mis je dan de diepgang die je elders vindt vaak. Zoals bvb. alle niet strategy games, of ja civilization waar dat het begin juist veel leuker is (just one more turn... effect) en het einde vaak boring en langdradig en met een niet zo extreem snelle laptop ook nog eens loom door al de processen tijdens de turns door.
 
Laatst bewerkt:
Tegenwoordig is er wel het geluk dat er mods zijn om mods te updaten. Dus in de praktijk hou ik me zelden bezig met mods die niet meer werken ofzo. Het aantal uren dat ik spendeer in de workshop, rondkijkend naar dat ene leuke gebouw zijn helaas wel niet meer te tellen.
En dan komt er inderdaad nog het map probleem. Ik zie zo veel maps, maar eens ik ze op mijn scherm open heb staan is er geen inspiratie.

Zoals je zelf ook al aangeeft ben ik ook niet zo super creatief dus dat helpt ook niet altijd om motivatie te vinden. Het starten van een nieuwe stad is voor mij ook altijd de grootste uitdaging. Eens ik vertrokken ben gaat het wel oke, maar die start.

Wat mij ook helpt is met districts eigenlijk uw plan maken voor de stad. Hier komt de luchthaven, hier suburbs, hier downtown, hier die industrie, daar die andere industrie. Maakt het wel gemakkelijker om een beeld te vormen van hetgene je wilt dat er komt. Maar opzich komt dat een beetje neer op hetzelfde als jij zei over plannen.

Ondertussen bezig aan een nieuw projectje: Lewisville. Aantal uren speeltijd, zonder de workshop, staat nu op 4-5 denk ik.

MacDo.jpg


cafes.jpg
Screenshot_6.jpg


Top down view van wat er nu staat: quasi niks dus :p
top down.jpg
 
Terug
Bovenaan