Ik zit op dit moment aan een 2400 assets en +-70mods. Als er één ding is dat ik hoop dat verandert in een opvolger is de integratie van mods en assets vlotter laten verlopen. Ik vreet nu makkelijk 22-25gb ram en mijn FPS zijn ook niet alles
Ja, dat was ook het probleem met mijn oude laptop en waarom ik minder begon te spelen. En het is ook voortdurend al die mods weer updaten en de helft van de mods die niet meer compatibel is met je game, en op een bepaald moment kruipt er meer tijd om de fouten te gaan vinden, of alles weer te deabonneren en terug op te abonneren en te kijken wat je terug leuk vindt, om misschien 5 uur te spelen, met lange laadschermen, het niet meer aan te raken en terug te willen spelen nadat er een nieuwe DLC komt, waarbij het proces zich weer herhaalt. En deel is ook omdat ik de flow niet altijd vind. Het is soms lang zoeken voor een leuke map, en je bent niet altijd creatief... Op een bepaald moment had ik het gevoel dat ik mijn piek had in het spel en een stad creerde, en daar echt iets moois mee kon doen. Maar bouw je dan een nieuwe stad erna, dan kreeg je de feeling nooit meer terug, en had het gewoon niet wat het toen had, en dat vind ik jammer. In die zin is het wel vergelijkbaar met Planet Zoo of Planet Coaster, waar dat die creativiteit ook terug moet komen, al is dat nog meer hier en heb je daar de mods niet (of minder?). Maar je hebt wel nog meer detail in die twee spellen.
Naast het creativiteit is het ook een managementspel dat simpel op het eerste gezicht lijkt, maar waar je al snel doorhebt dat er meer inzit, en het systeem van vraag en aanbod fluctueert waardoor het heel lastig is om daarop in te spelen, maar ook het verkeerssysteem is erg moeilijk te onderhouden, zelfs al gebruik je een beetje wat je kent uit bvb. het Belgische systeem, want het is niet altijd dat zo wat esthetisch mooi eruit ziet, ook uiteindelijk praktisch werkt, en dat was best moeilijk. Autosnelwegen zijn vaak ook erg moeilijk gedetailleerd uit te werken. Met treinsporen was ik creatiever, maar ik had zeker 100 mods alleen voor treinen alleen, en dan begon ik echt van die megastations te creeren, waren er voortdurend treinfiles, en moest dat aangepast worden wat soms maar moeilijk ging. Je kan ook de drukte van de treinen aanpassen. Je hebt intracity treinen maar ook intercity treinen. En je hebt goederentreinen en passagierstreinen. Maar een heel goed treinnetwerk bouwen, vereist planning, wat ik ook deels deed toen, maar nog niet genoeg. Ik bouwde mijn grote station eigenlijk al heel vroeg in een gebied waar ik nog niets had gebouwd, maar mijn plan was, om eerst de suburbs te creeren en de industrie die toen nodig is (opbouwend dus) en dan zo te werken richting het centrum dat ik pas later toevoegde. Klinkt backwards, maar ik heb mijn beste steden ipv andersom. Omdat je in het begin minder demand hebt, en moet aanpassen aan dat vraag en aanbod, en anders toch alles moet vervangen later wat heel vervelend is, en alles in de war brengt.
Wil je dus plannen van de start, dan start je best met een suburb of zelfs een landelijk gebied. Wat wel gebeurt is dat je suburb dus meer verouderd zal zijn, maar wel het best ontwikkeld en doordacht. Dus als je 100.000 inwoners hebt en meer zal die suburb van het begin een rijk gebied met veel bejaarden of high income class. In het begin van het spel zal dat eerder working class rural town zijn. Maar dat wordt dus een rich class suburb. Om het echt leuk te maken, heb je dus echt planning, planning, planning nodig. Weet je al wat je gaat doen voordat je eraan begint: welke tile koop ik (met mods kun je velen direct unlocken) bvb. om het afvalwater naar te vervoeren en goed water op te pompen, waar komt er een vliegveld, waar komt dit, waar zet ik dat monument, hoe wil ik dat dat eruit ziet? Komen er kanalen in mijn stad? Komt er een tramlijn in mijn stad? Waar zet ik dat, dit, dat, en dit. Waar komt mijn snelweg. Hoe los ik het verkeersprobleem dat zich onvermijdelijk gaat creeren al op door een goed systeem in te voeren (+ het geluidsoverlast aanpakken). Planning en creativiteit is. Het is veel complexer dan dat dat je denkt.
Hier kun je goed mijn tactiek zien. Hte centrum was nog niet volledig klaar, maar het is zo dat ik werkte, ik was alles aan het opvullen. Hier was ik aan het checken voor de 'skyline' op punt te stellen en mooi te maken vanuit elke hoek, maar qua commercieel gebied werkte ik toe richting het station, waar de stratenlay-out al klaar lag, maar ik had nog niet de demand. Ook wou ik een keileuk groot station, dus heb ik hier over the top 9 sporen gezet (wat zo een spel niet ondersteunt, dus had ik veel mods nodig).
Uiteindelijk was het wel werkbaar, en toch met genoeg treinen die op elk spoor rijden, en met ook een nut. Veel sporen die naar een ander deel v/d stad gaan, anderen die voor goederentreinen exclusief waren (dus dat ze niet dezelfde track als passagierstreinen gebruikten), anderen die bestemd waren voor intercity travel.
Dit vond ik minder mooi gelukt, omdat die kanalen er niet echt voor dienden en het water het systeem niet echt ondersteunt, dus in de praktijk was het water altijd veel te laag. Op het einde was er soms geen water en stond het kanaal droog. Na een tijdje dat je in het spel verder geraakt, zakt het water zelfs nog meer, waardoor het echt lelijk wordt. In principe moet je echt handmatig je kanalen gaan creeren met precisie en dat is gewoon niet echt simpel. Het zou beter zijn mocht je met een rechte lijn vierkante of rechthoekige gebieden zou kunnen knippen van land, en daar dan water in laten lopen, om een kanalensysteem te creeren, maar zoals gezegd het is niet zo eenvoudig. Mijn doel was ook om het tramnetwerk van het westen van mijn stad over deze kanalen te laten rijden.
De afritten zijn bvb. ook heel onrealistisch in vergelijking met RL omdat het snelwegsysteem gewoon totaal niet alles meer aankan, dus ja ik had dit systeem, en je ziet ongeveer quasi elke 100 meter (in game perspectief) een afrit, wat vervelend is. Ook die verkleuring bij vervuiling trouwens vind ik niet zo mooi (en normaal is dat zelfs paars, maar daar gebruikte ik dus ook een mod voor).
Dit was mijn stad op ongeveer 50.000 inwoners, maar ik heb nog doorgespeeld tot 100K voor de achievement erna, maar toen heb ik wel gestopt, want ik was de inspiratie kwijt, en de problemen waren wat te groot en wou iets anders (met wat meer heuvels en nog meer dingen doordacht, maar het is er nooit meer van gekomen). Ik heb uiteindelijk nadien nooit nog echt lang dit gespeeld... en iedere keer dat ik terug probeer te spelen, haal ik niet meer dit niveau van design (of qua dedicatie) gewoon.
Het probleem bij dit soort spellen is, eigenlijk ben ik niet zo creatief, dus heb ik het gevoel dat ik mijzelf enorm forceer en op een bepaald moment word ik zo veeleisend in dit soort spellen dat de fun eruitgaat. Anderzijds als ik casual dit soort te spelen en het ziet er niet uit, kan ik ook niet meer verder spelen, want dan is het niet leuk en is het geen project waarvoor je gaat. En bij dit soort spellen is het begin ook het minst leuke aspect (voor mij toch). Het wordt pas leuker wanneer je al iets hebt opgebouwd (dat is ook met Planet Zoo en ongetwijfeld ook met Planet Coaster). En dat heb ik ook bij de Grand Strategy (het piek van het spel ligt pas na een hele tijd, soms zelfs een tiental uur in een spel), en dat kost tijd en energie. Maar uiteindelijk krijg je er veel voor terug. Bij de meeste meer casual games heb je direct wat je ervan verlangt, denk ik, omdat het niet die inspanning vraagt en zit je sneller in de flow. Maar uiteindelijk mis je dan de diepgang die je elders vindt vaak. Zoals bvb. alle niet strategy games, of ja civilization waar dat het begin juist veel leuker is (just one more turn... effect) en het einde vaak boring en langdradig en met een niet zo extreem snelle laptop ook nog eens loom door al de processen tijdens de turns door.