Buitenlandse verkiezingen

Ja maar in Europa werken we met coalitie-democratieën, als je in een regering wil zul je nu eenmaal een deel van je eisen moeten inslikken. Het is hier niet zoals in de VS waar 1 partij regeert.

Dan had hij er nooit moeten aan beginnen in de eerste plaats. Je kan niet verwachten dat die coalitiepartners braaf knikken op alles wat Wilders zegt. Een VVD heeft genoeg ervaring om daar mee om te gaan. BBB knikte wel, en NSC was ook een mislukt experiment. Die Marjolein Faber was nu ook niet de meest bekwame minister.
Net daarom dat ik tegen beter weten in hoopte op een monsterresultaat van het rechts front, uitgezonderd het lafhartige VVD.
PVV, FvD, Ja21, zelfs BBB, ...
Dan konden ze eindelijk eens doortastend te werk gaan mbt migratie en zo nodig uit bepaalde akkoorden/verdragen stappen. Polen, Hongarije, Slovakije achterna, zeg maar.

Helaas, het heeft niet mogen zijn.

Dat geld toch in beide richtingen dan? Of moeten andere partijen wel zomaar hun principes overboord gooien?

Ik noem hetgeen jij ophemelt enkel antipolitiek als je er zo extreem in staat. Weinig constructief, zeker niet moedig.
Antipolitiek?
We spreken hier over een existentieel thema, niet het zoveelste dertien in een dozijn onderwerpje.
Het voortbestaan van de Europese/Westerse beschaving ligt in de weegschaal. Het zou dus erg zijn als de heer Wilders er niet "zo extreem" in zou staan.

Soit, de teerling is geworpen.
Het wordt een barre en lange winter voor Nederland en West-Europa. En op basis van deze uitslag komt die er NOG sneller dan gedacht.
Het is wat het is. Succes aan de achterblijvers.

Laatst bewerkt:
Ik vind het weinig verwonderlijk dat PVV achteruitgaat. Net als het VB is dat geen beleidspartij, maar een zweeppartij. Kan je weinig mee aanvangen in een coalitie.

Net daarom dat ik tegen beter weten in hoopte op een monsterresultaat van het rechts front, uitgezonderd het lafhartige VVD.
PVV, FvD, Ja21, zelfs BBB, ...
Dan konden ze eindelijk eens doortastend te werk gaan mbt migratie en zo nodig uit bepaalde akkoorden/verdragen stappen. Polen, Hongarije, Slovakije achterna, zeg maar.

Helaas, het heeft niet mogen zijn.

Antipolitiek?
We spreken hier over een existentieel thema, niet het zoveelste dertien in een dozijn onderwerpje.
Het voortbestaan van de Europese/Westerse beschaving ligt in de weegschaal. Het zou dus erg zijn als de heer Wilders er niet "zo extreem" in zou staan.

Soit, de teerling is geworpen.
Het wordt een barre en lange winter voor Nederland en West-Europa. En op basis van deze uitslag komt die er NOG sneller dan gedacht.
Het is wat het is. Succes aan de achterblijvers.
Als het een existentieel thema is, dan is het toch nog meer onverantwoord om te zeggen 'ik doe liever niets, dan iets'?

Als het belangrijk is, dan zorg je dat je stappen zet in die richting. Weinig zaken in de politiek gebeuren met extreem grote stappen. Zeker in de systemen waarbij coalitievorming en compromissen gewoon ingebakken zijn in het democratisch systeem.

Als het belangrijk is, dan neem je verantwoordelijkheid, in plaats van te gaan mokken.

volgens de peilingen verliest extreemrechts 4 zetels. Ze lijken vooral meer verspreid over de partijen. Hoe extreem is Ja21 eigenlijk?

D66 als grootste is wel een aangename verrassing. Hopelijk wordt Nederland nu wat meer pro-EU en pleiten ze voor de nodige veranderingen die Draghi voorstelde

Nieuwste peiling zet nu PVV en D66 toch gelijk,VVD en CDA verliezen nog een zetel. Coalitie met D66-VVD-CDA-JA21 is nu net 75 , waardoor eigl de coalitie D66-VVD-CDA-GLPVDA de meest stabiele is. Het centrum.

Extreemrechts is eigl niet gezakt maar gewoon meer verdeelt, Forum en Ja21 snoepen stemmen af van Wilders.

Wilders heeft gegokt en verloren. Terecht afgestraft voor zijn zwak beleid. Natuurlijk roepen zijn volgers dat het aan zijn coalitiepartners lag, want dat is lekker makkelijk. Dat zijn dezelfde mensen die andere partijen verwijten iets niet gerealiseerd te krijgen wanneer die het voor het zeggen hebben. Wilders zegt het wel mooi "ik vind oppositie voeren veel leuker". Dat is natuurlijk ook het enige wat hij blijkbaar goed kan en het is zoveel makkelijker.

Dat het FvD weer stemmen krijg is weer beschamend. Je moet toch al serieus van het paadje zijn om op complotdenkers te gaan stemmen.

Wilders heeft gegokt en verloren. Terecht afgestraft voor zijn zwak beleid. Natuurlijk roepen zijn volgers dat het aan zijn coalitiepartners lag, want dat is lekker makkelijk. Dat zijn dezelfde mensen die andere partijen verwijten iets niet gerealiseerd te krijgen wanneer die het voor het zeggen hebben. Wilders zegt het wel mooi "ik vind oppositie voeren veel leuker". Dat is natuurlijk ook het enige wat hij blijkbaar goed kan en het is zoveel makkelijker.

Dat het FvD weer stemmen krijg is weer beschamend. Je moet toch al serieus van het paadje zijn om op complotdenkers te gaan stemmen.

Hoeveel partijen kent dat land wel niet? Maak daar es een regering mee. 27 stuks. 27!

En goed dat Wilders verloren heeft. Idd gegokt en verloren.

De ideale wereld: max 5 partijen en max verkiesbare leeftijd: sub pensioengerechtigd. Het zou overal wat beter zijn.

Lidewij de Vos kwam de laatste tijd zeer regelmatig langs in mijn voorgestelde reels. Baudet was wat meer op de achtergrond. Lidewij komt als boegbeeld wel goed over, moet ik zeggen. Anders dan Ma Flodder van BBB.

Een kiesdrempel van 5% is toch geen slecht idee, kwestie van daar niet met tientallen prutspartijen te zitten.

Blijkt dat het verschil tussen D66 en de PVV zeer klein is, dus het is nog even afwachten tot de uitslag definitief is.

De ideale wereld: max 5 partijen en max verkiesbare leeftijd: sub pensioengerechtigd. Het zou overal wat beter zijn.
Ik zou dat in feite ook niet slecht vinden, te veel dinosaurussen in de politiek. Hier valt het nog mee maar in de VS is het de ene oude zak vs de andere. De verkozenen moeten fysiek en mentaal nog in staat zijn om 4 jaar aan het hoofd van hun land te staan.

Een kiesdrempel van 5% is toch geen slecht idee, kwestie van daar niet met tientallen prutspartijen te zitten.

Blijkt dat het verschil tussen D66 en de PVV zeer klein is, dus het is nog even afwachten tot de uitslag definitief is.

En Wilders gaat wss een hertelling vragen. Na een slechte regeringsdeelnemer is hij ook een slechte verliezer.

Tja Wilders zijn verlies heeft ook aan zichzelf te danken. 2x hebben ze meegedaan en 2x zijn ze het afgebold zodra het zwaar werd. Dat wegloopgedrag trekt geen kiezers aan.

Dan konden ze eindelijk eens doortastend te werk gaan mbt migratie en zo nodig uit bepaalde akkoorden/verdragen stappen.
...
Het voortbestaan van de Europese/Westerse beschaving ligt in de weegschaal.
altijd vreemd, dit verhaaltje van "het voortbestaan van de Europese/Westerse beschaving", terwijl deze net gebouwd is op de akkoorden/verdragen die die extremistische partijen willen afschaffen.
AgeofAI zei:
Succes aan de achterblijvers.
Nog meer vreemd dat zoveel van die mensen beweren dat ze zullen vertrekken uit België/Europa, maar dat blijkbaar niet doen.

En Wilders gaat wss een hertelling vragen. Na een slechte regeringsdeelnemer is hij ook een slechte verliezer.
Nu niet dat ik over bepaalde zaken met Wilders op één lijn zit maar hoe zou je zelf zijn als het verschil een goede 1.000 stemmen is... Als ik me niet vergis gaat dat als je kijkt naar alle stemmen die gebeurt zijn over 0,01% van de stemmen? Dan zou elke rationele politieker gewoon een hertelling aanvragen, een foutmarge van 0,01% bij het tellen lijkt me niet zo ondenkbaar, het dubbeltje moest maar eens naar de andere kant vallen...

Nah, een limiet op leeftijd, zowel naar boven als naar onder, is onzinnig, wat mij betreft.

Dat je mensen <18 geen stemrecht geeft, daar kan ik mee meegaan (alhoewel de leeftijd al iets lager zou mogen), omdat je niet teveel door ouders beïnvloed mag worden en tijd moet hebben voor een eigen mening. Maar er is geen reden om mensen >65 jaar plots niet meer te laten meestemmen, ook hun meningen mogen perfect meetellen. Niet elke bejaarde denkt enkel aan zijn eigen pensioen.

Max 5 partijen is niet haalbaar, tenzij je max 5 partijen zetels geeft na de verkiezingen. Ik ben eerder voor een kiesdrempel mét een vrijstelling van de kiesdrempel als voldoende mensen op je lijst nog nooit opgekomen zijn.

Nah, een limiet op leeftijd, zowel naar boven als naar onder, is onzinnig, wat mij betreft.

Dat je mensen <18 geen stemrecht geeft, daar kan ik mee meegaan (alhoewel de leeftijd al iets lager zou mogen), omdat je niet teveel door ouders beïnvloed mag worden en tijd moet hebben voor een eigen mening. Maar er is geen reden om mensen >65 jaar plots niet meer te laten meestemmen, ook hun meningen mogen perfect meetellen. Niet elke bejaarde denkt enkel aan zijn eigen pensioen.

Max 5 partijen is niet haalbaar, tenzij je max 5 partijen zetels geeft na de verkiezingen. Ik ben eerder voor een kiesdrempel mét een vrijstelling van de kiesdrempel als voldoende mensen op je lijst nog nooit opgekomen zijn.

Ik zeg niet dat 65+ niet meer mag stemmen he. Ik zeg gewoon dat je je niet meer verkiesbaar mag zijn na 65. Als je beslist over de toekomst en richting van een land moet er een logica zijn dat je er na vele jaren nog deel van uitmaakt en de gevolgen van je eigen daden onder ogen kan komen.

Lidewij de Vos kwam de laatste tijd zeer regelmatig langs in mijn voorgestelde reels. Baudet was wat meer op de achtergrond. Lidewij komt als boegbeeld wel goed over, moet ik zeggen. Anders dan Ma Flodder van BBB.
Ik ken die De Vos niet, maar die partij zal toch altijd de wappie-partij zijn. Niet alleen door Baudet.

Nu niet dat ik over bepaalde zaken met Wilders op één lijn zit maar hoe zou je zelf zijn als het verschil een goede 1.000 stemmen is... Als ik me niet vergis gaat dat als je kijkt naar alle stemmen die gebeurt zijn over 0,01% van de stemmen? Dan zou elke rationele politieker gewoon een hertelling aanvragen, een foutmarge van 0,01% bij het tellen lijkt me niet zo ondenkbaar, het dubbeltje moest maar eens naar de andere kant vallen...
die 0,01% verschil gaat niet over het aantal zetels, hé, dat gaat gewoon over de grootste zijn. Ik weet niet of dit in Nederland een bepaald gevolg heeft (formatiegesprekken mogen beginnen, ...). Om een zetel meer/minder te krijgen gaat het nog over héél veel meer stemmen.

Terug
Bovenaan