Nah, een limiet op leeftijd, zowel naar boven als naar onder, is onzinnig, wat mij betreft.
Dat je mensen <18 geen stemrecht geeft, daar kan ik mee meegaan (alhoewel de leeftijd al iets lager zou mogen), omdat je niet teveel door ouders beïnvloed mag worden en tijd moet hebben voor een eigen mening. Maar er is geen reden om mensen >65 jaar plots niet meer te laten meestemmen, ook hun meningen mogen perfect meetellen. Niet elke bejaarde denkt enkel aan zijn eigen pensioen.
Max 5 partijen is niet haalbaar, tenzij je max 5 partijen zetels geeft na de verkiezingen. Ik ben eerder voor een kiesdrempel mét een vrijstelling van de kiesdrempel als voldoende mensen op je lijst nog nooit opgekomen zijn.
Er zijn wel degelijk meerdere redenen:
- Mentale faculteiten nemen af, meetbaar. In die mate dat ik er niet aan twijfel dat sommige volmachten.
- Je hebt, toch zeker als je geen kinderen/kleinkinderen hebt, een afnemend belang in de toekomst van onze samenleving en wereld.
Cru gesteld: sommigen staan al met meer dan één been in het graf, maar mogen wel nog gaan stemmen. Een intelligente 17,95 jarige die alle belang heeft bij de verkiezingsuitslag, mag niet. - Over pensioengerechtigd zijn valt ook nog iets te zeggen, verschillende financiële belangen gelden echter voor andere groepen in de samenleving ook. Vind wel dat men meer mag waken of sommige maatregelen niet te veel op maat van babyboomers zijn/blijven.
cfr. koopkracht starters op de woningmarkt die een rem zet op jonge mensen om nog een gezin te starten.
en zeker en vast geen volmachten meer afleveren.
En als stemrecht beperken niet voor meteen zou zijn, lijkt mij een limiet om nog in het parlement te mogen zetelen of ministerposten bekleden ook gezond voor een democratie.
.
. Wat mij betreft is een verklaring van mentale gezondheid wel iets dat je kan vragen vanaf 80 jaar, maar meer dan dat niet. 65 jaar is absoluut geen leeftijd waarop je mentaal al teveel verachterd zou zijn.