Kan iemand mij uitleggen wat een bonapartisme anno 2021 inhoudt? Of is dat gewoon een betekenisloze verwijzing naar die zogenaamde grandeur van de Franse natiestaat onder de twee Napoleons?

Het lijkt mij vooral te gaan over het herstellen van de eer van het huis Bonaparte en terug te gaan naar de macht van weleer.
een eufemisme voor een reactionair beleid, met meer autoritaire, nationalistische en militaristische trekjes of de Franse versie van MAGA.
 

Grote bondgenoot van Macron raakt nu verwikkeld in een #metooschandaal. Ik weet niet of dit in het juiste topic wordt geplaatst, maar ik vond het te random voor algemeen nieuws, en er is geen centraal buitenlands politiek topic (of Franse politiek topic).

Voorlopig nog geen grote gebeurtenissen in de peilingen. Nog altijd Macron vs Le Pen, met Macron als torenhoog favoriet om beide ronden te winnen. Zemmour is een uitdager voor Le Pen's tweede plaats. Links stelt verder nauwelijks nog iets voor.


FFWEBWCWYAQHaE_


Verder een verrassing in de maak in Honduras waarbij links de macht overneemt, met de vrouw van Zelaya die nu de eerste vrouwelijke president van Honduras wordt.

FE965keWQAkGQCa


In Venezuela waren er regionale verkiezingen. Ondanks een lager percentage voor Maduro's partij, wint die wel de verkiezingen omdat de oppositie niet verenigd naar de stembus trok, en de stemmen dus gesplitst werden. Daardoor wordt het aantal gouverneurszitjes en burgemeesterzitjes weer wat groter.

De verkiezingen zijn iets fairer verlopen dan voorbije verkiezingen volgens onafhankelijke bronnen, maar er is nog veel ruimte voor beterschap.

The European Union Observation Mission concluded that the elections were marked by lack of judicial independence and rule of law, arbitraty electoral disqualifications and the use of state resources for campaining, despite having a more balanced electoral arbiter and improvements compared to previous elections.

FFSY-sqXIAM9EUj


Chili heeft ook nog een belangrijke verkiezing in december, met Boric - de linkse kandidaat - aan de leiding voorlopig.

FEROerbX0AQsnXw


En ook in Colombia doet de linkse kandidaat het voorlopig goed in de peilingen. Volgend jaar in mei verkiezingen!

FE_lXYXWYAkn2Xk


Eind volgend jaar ook in Brazilie verkiezingen. En ook daar lijkt Bolsonaro te gaan verliezen.
 
Hulot een grote bondgenoot van Macron noemen is ook wat raar aangezien die al drie jaar geleden al zijn ambten opgegeven heeft( door die aanklachten wrsch). Zoveel impact verwacht ik niet dat dat nu nog heeft.
 


Ja, de Franse campagne start toch ook grimmig. Mijn voorkeur zelf gaat uit naar Anne Hidalgo (PS, burgemeester van Parijs), maar die maakt wellicht geen schijn van kans. Van de rechtse kandidaten vind ik Le Pen het meest aanvaardbaar, deels door haar focus ook op het economische waarmee ze zich onderscheidt van de rest.
 
Le Pen aanvaardbaar ...
Doet me aan de VS denken. Bush werd op een bepaald moment ook wel als de duivel afgeschilderd..enkele jaren later komt Trump en dan oogt Bush ineens als poeslief :)

Hier is juist hetzelfde aant gebeuren.

Ikzelf heb een Franse familiale achtergrond en rechtsgezind. Snap zelfs niet dat immigratie op dit moment een groot topic kan zijn in tijden van corona.. Het zou nu moeten gaan over het welzijn van de bevolking, jobzekerheid, ziektezorg,...
Dat je immigratie nu in het Syrië-tijdperk zou aanhalen, oké i get it..maar nu?
 
Doet me aan de VS denken. Bush werd op een bepaald moment ook wel als de duivel afgeschilderd..enkele jaren later komt Trump en dan oogt Bush ineens als poeslief :)

Hier is juist hetzelfde aant gebeuren.
Klopt wel. Le Pen is ook wat meer naar het centrum geschoven. Maar daar heb jij gelijk in. Wellicht ken ik ook niet elke controverse van Le Pen of elke nuance in dat verhaal. Dat geef ik ook wel toe. Maar sowieso is Le Pen wel een veel betere keuze dan Zemmour. Van Zemmour-Le Pen-Macron-Pecresse gaat mijn voorkeur uit naar de man die ik ooit zo verafschuwde Macron. Maar op zich heb ik ook geen probleem met Le Pen.

Mijn stem in de eerste ronde zou uitgaan naar Anne Hidalgo (burgemeester v. Parijs), ofwel de kandidaat van PCF of NPA. (Roussel of Poutou). Melenchon heeft afgedaan en Jadot ook bij mij. Maken wel allemaal geen schijn v. kans. 2e ronde is lesser evil of the evils. Le Pen is economisch linkser en na tal van ervaring toch ook wel een stuk gematigder tegenover Zemmour, niet alleen qua communicatie. Pecresse zal wel te veel conservatief zijn op sociale issues, waar ik op economisch vlak ook weinig gemeen heb. Macron is dan wellicht nog de beste keuze, al is hij een beetje de vertegenwoordiger van het Franse chauvinisme en grootheidswaanzin.

Ik heb ooit nog op een betoging van PCF gelopen twee-drie jaar geleden trouwens als steun voor de PCF en CGT-betogers in Rijsel voor betere arbeidsomstandigheden.

FHAWY16XoAA8ECw


Overwinning voor Boric, hoera.

FGHLngrXwAgtQjs


Eerder wonnen we al in Honduras.

Volgende afspraak Colombia! En dan naar Brazilie waar we de rode loper voor de exit van Bolsonaro stilaan mogen uitrollen.

Vier run-off peilingen v. Colombia die ik vond

FGcKMYSXwA8YQwD


FGnbT2nWYAE1IUw


FGnb-H1WQAIQQma


FGncFgHWYAMlpaY

En Lula die het karweitje al opknapt na 1 ronde mogelijk.
FGvKn5HVEAMEuD-
 
Laatst bewerkt:
FHhKZj3XwAAfYRB


Nederland is voorlopig chaos, maar de PvdD zou de vierde grootste partij van Nederland kunnen worden door hun anti-lockdown standpunten

Verder ook interessant. In Turkije zakken de cijfers van Erdogan. Echter is er één probleem.

FHxF0z-XMAINqxr



Het probleem is namelijk dat Turkije kampt met zeer hoge inflatiecijfers, en Erdogan deze maatregelen om de inflatie terug te brengen niet wilt nemen, omdat over het algemeen inpopulaire maatregelen zijn. Erdogan hoopt dus de verkiezingen te halen van 2023 vooraleer hij iets aan de inflatie wilt doen.

FHIgr58VUAIoUfm


FHD1m-uXwAMSA4F


En tenslotte de inflatie die nu hoger dan 20% is.

FHsonH5XMAookg3



Turkije flirt met hyperinflatie.

FHdM0h0X0AMXJP4


Ook nog een leuke poll. Niet erg goede cijfers voor de meesten.

FHD5xO_XsAMeqQa


Ook deze poll is interesant. BECS is een coalitie tussen harde communisten en pro-Russische sociaal conservatieve sociaaldemocraten, en die nemen nu voor het eerst in een peiling het hef over van de pro-Europese PAS.

FHDNxpDXEAE48wG


In Ierland gaat Sinn Fein naar hun hoogste resultaat ooit. Een v/d redenen is de huizencrisis in Ierland, een issue waar SF op wint, en de andere partijen op verliezen.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
AUR pollt nu op 23%, de beste peiling in hun geschiedenis. Ze lijken verwant te zijn in de politiek met de eurosceptische sociaaldemocratische partij, en mochten verkiezingen nu plaatsvinden zou je meer dan waarschijnlijk een PSD-AUR coalitie zien, omdat zo goed als alle andere partijen pro-Europees zijn.

FH314QTXsAQZze4


Qua ideologie is het een zeer conservatieve partij die verder ook wel religieus-rechts is en extreemrechtse elemente bevat. Het mixt ook ecologische ideeen met hun ideologie en speelt ook in de op de harde anti-immigratie en anti-linkse feelings die heersen in Oost-Europa. AUR wil ook graag Moldavie integreren in Roemenie, is positief over NATO of over een sterk leger, en wilt graag een leider worden binnen de EU qua centraal- en oost-Europa. Verder doet ze actief mee in anti-vaxx campagnes. Verder wordt de partij beschuldigt van ook Magyarophobisch te zijn (dus dat betreft Hongaren).


ojLqLf9.png
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV

Protesten in Kazachstan.

FILOZurXsAE6AQ0


Aantal peilingen in Europa gedeeld door Europe Elects (dus quasi elke - behalve N-IE) blijkbaar. Geen peilingen in Bosnie of Azerbeidzjan die kwaliteitscriteria overleven. Belgie behoort tot de landen met opvallend heel weinig peilingen, deels omdat VRT nu één keer per jaar een groot onderzoek organiseert, maar verder afstapt van de peilingen. En daarnaast heb de peiling van de commerciele zenders en kranten (HLN/VTM/RTL/Le Soiretc.) die 4 keer per jaar peilen.

Duitsland had 282 peilingen op 1 jaar, maar had een verkiezingsjaar. in Italië zijn er 297 peilingen dit jaar (daar peilt men enorm veel). Het enige west-Europese land dat minder peilt dan ons is Zwitserland (maar dat hoort buiten de EU, en heeft ook referenda dikwijls). Buiten West-Europa doet enkel Kosovo en Belarus (laatste is geen democratie) slechter, en Noord-Macedonië even slecht als Vlaanderen. [Groenland had er 2 dus doet ook slechter].

297 peilingen op 1 jaar (zeker als het geen verkiezingsjaar is) vind ik overdreven, maar 4/5 peilingen voor BE is ook wel overdreven laag natuurlijk. Ik vind toch wel dat je dat moet optrekken naar 1 per maand, en dan door verschillende peilingbureaus (een stuk of 3). Dan zit je aan 36 en nog altijd onder het gemiddelde. Ik bedoel: zelfs de Faeroer-eilanden en Malta hebben meer peilingen dan wij.
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit stoort mij dit nu eens echt. Het zijn die KLEINE dingen die mij zo storen aan VRT.


Dit artikel... Men kiest ervoor om alle kandidaten die 5% in de peilingen halen uit te lichten. Oké, daar kan ik inkomen.

Van alle nu gekende kandidaten halen drie vrouwen en vier mannen vijf procent of meer in de peilingen.

Maar wie is de eerste kandidaat die ze uitlichten: Anne Hidalgo. Wat is het probleem? Van de gemiddelde van alle peilingen haalt ze geen vijf procent. Ze haalt zelfs geen vier procent. Het enige scenario waarin ze in de meest recente peilingen 5% haalt is als bepaalde linkse kandidaten zich terugtrekken.

En dan is ze ook nog de eerste kandidaat die uitgelicht te worden. Ik heb gekeken of er gewerkt met een alfabetische volgorde of dergelijke of van links naar rechts, maar daar is allemaal geen sprake. Ze is willekeurig de eerste kandidaat die uitgelicht wordt? En ze is al zeker niet een grote kandidaat, ze behoort tot de kleinere kandidaten. En ja tot mijn grote spijt want van de "7 grote kandidaten die uitgelicht worden, is ze ook mijn kandidaat", maar ze is geen grote kandidaat.

Positie in de peilingen:

Zevende plek, schommelt al maandenlang rond vijf procent, in december zelfs minder.

Bij de uitgelichte sectie zie je dan ook dit staan. Hoe rijmt dat met: "van alle nu gekende kandidaten halen drie vrouwen en vier mannen vijf procent of meer in de peilingen", als bij de eerste kandidaat erbij staat dat dat niet gebeurt?
 
Laatst bewerkt:
Kijk, dit stoort mij dit nu eens echt. Het zijn die KLEINE dingen die mij zo storen aan VRT.


Dit artikel... Men kiest ervoor om alle kandidaten die 5% in de peilingen halen uit te lichten. Oké, daar kan ik inkomen.



1) Maar wie is de eerste kandidaat die ze uitlichten: Anne Hidalgo. Wat is het probleem? Van de gemiddelde van alle peilingen haalt ze geen vijf procent. Ze haalt zelfs geen vier procent. Het enige scenario waarin ze in de meest recente peilingen 5% haalt is als bepaalde linkse kandidaten zich terugtrekken.
van de peilingen die in de link staan haalt ze gemiddeld wel vijf procent, en da's een peiling van le figaro die ze gebruiken, toch niet echt links ;).
Lakigigar zei:
En dan is ze ook nog de eerste kandidaat die uitgelicht te worden. Ik heb gekeken of er gewerkt met een alfabetische volgorde of dergelijke of van links naar rechts, maar daar is allemaal geen sprake. Ze is willekeurig de eerste kandidaat die uitgelicht wordt? En ze is al zeker niet een grote kandidaat, ze behoort tot de kleinere kandidaten. En ja tot mijn grote spijt want van de "7 grote kandidaten die uitgelicht worden, is ze ook mijn kandidaat", maar ze is geen grote kandidaat.
Ze is wel degelijk de eerste van die 7 alfabetisch op achternaam.
 
Kijk, dit stoort mij dit nu eens echt. Het zijn die KLEINE dingen die mij zo storen aan VRT.


Dit artikel... Men kiest ervoor om alle kandidaten die 5% in de peilingen halen uit te lichten. Oké, daar kan ik inkomen.



Maar wie is de eerste kandidaat die ze uitlichten: Anne Hidalgo. Wat is het probleem? Van de gemiddelde van alle peilingen haalt ze geen vijf procent. Ze haalt zelfs geen vier procent. Het enige scenario waarin ze in de meest recente peilingen 5% haalt is als bepaalde linkse kandidaten zich terugtrekken.

En dan is ze ook nog de eerste kandidaat die uitgelicht te worden. Ik heb gekeken of er gewerkt met een alfabetische volgorde of dergelijke of van links naar rechts, maar daar is allemaal geen sprake. Ze is willekeurig de eerste kandidaat die uitgelicht wordt? En ze is al zeker niet een grote kandidaat, ze behoort tot de kleinere kandidaten. En ja tot mijn grote spijt want van de "7 grote kandidaten die uitgelicht worden, is ze ook mijn kandidaat", maar ze is geen grote kandidaat.



Bij de uitgelichte sectie zie je dan ook dit staan. Hoe rijmt dat met: "van alle nu gekende kandidaten halen drie vrouwen en vier mannen vijf procent of meer in de peilingen", als bij de eerste kandidaat erbij staat dat dat niet gebeurt?

Je stoort je dus omdat je ... een gebrekkige kennis hebt van ons alfabet (ze staan wel degelijk in alfabetische volgorde) en omdat één persoon die al maanden effectief net boven de 5% zit in de recentste er net onder zit. Uw eerste stok heb je gefantaseerd en je tweede is pure muggenzifterij. Een stok zoeken om er een te zoeken.
 
van de peilingen die in de link staan haalt ze gemiddeld wel vijf procent, en da's een peiling van le figaro die ze gebruiken, toch niet echt links ;).
Ze is wel degelijk de eerste van die 7 alfabetisch op achternaam.
Je stoort je dus omdat je ... een gebrekkige kennis hebt van ons alfabet (ze staan wel degelijk in alfabetische volgorde) en omdat één persoon die al maanden effectief net boven de 5% zit in de recentste er net onder zit. Uw eerste stok heb je gefantaseerd en je tweede is pure muggenzifterij. Een stok zoeken om er een te zoeken.

Oké ja, jullie hebben gelijk. Van alfabetische volgorde, dat is me ontgaan. Dat was niet bewust, maar ik heb het gecontroleerd en het is me ontgaan of ik heb de volgorde niet herkend.

Tweede punt is inderdaad misschien muggenzifterij, al vind ik het wat geforceerd overkomen.

Maar "peilingen in de link", die vind ik niet terug, waar staat die link of wat bedoel je daarmee? In de peiling afgebeeld staat (met 4 tussenpunten) haalt ze geen 5% meer en al gedurende langere tijd.
 
De link = het vrt artikel.

In die grafiek die daar staat scoort ze in 1 van de 4 peilingen minder dan 5%. Gemiddeld over de 4 peilingen scoort ze meer dan 5%.
 
De link = het vrt artikel.

In die grafiek die daar staat scoort ze in 1 van de 4 peilingen minder dan 5%. Gemiddeld over de 4 peilingen scoort ze meer dan 5%.
Ik vind dat VRT de bron van hun peilingen niet goed aangeeft en verder selectief is. Ik zie dat het om vier verschillende peilingen gaat van dezelfde peilingbureau Ifop-Fiducial en daarbij gebruiken ze de eerste peiling van dat peilingbureau van de maand. Het zijn dus 4 peilingen die ze eruit halen, waarvan in 3 peilingen ze meer dan 5% haalt maar van eenzelfde peilingbureau, en peilingen van eigenlijk al langere tijd geleden die niet relevant zijn. De peilingcijfers van vandaag tellen.


Met andere peilingbureaus erbij gerekend, haalt ze in de laatste 15 peilingen geen 5% meer (tenzij je het scenario aanpast en een linkse kandidaat uit de race zou stappen - die die intentie nog niet heeft aangegeven, en zoals VRT zelf zegt dat ook geen waarschijnlijk scenario is). De laatste peiling waar ze 5% haalt is één van 8-9 december (er is nog eentje met 7% maar dat is een ander scenario en met het waarschijnlijke scenario ook maar 4.5%).

Noem het muggenzifterij, wat je ook wilt. Maar volgens hun definitie is ze geen major kandidaat (of toch niet meer), en hoort ze bij de kleinere kandidaten thuis tot mijn grote spijt, want het zou wel mijn kandidaat zijn. Maar correct is correct. Als het voor eigen interpretatie vatbaar is, behandel je meer kandidaten (en degradeer je ze niet tot kleinere kandidaat). Of gooi je ze ook bij de kleine kandidaten.

Van alle nu gekende kandidaten halen drie vrouwen en vier mannen vijf procent of meer in de peilingen.

En zeg je al zeker niet dit. Vandaag is het 10/01/2022 en dit is bij geen enkele van de meest recente peilingen van eender welk peilingbureau vandaag het geval. Bij de Amerikaanse presidentiële race gebruiken ze ook geen peilingen van augustus om de race te categoriseren eind oktober, want die zijn al out-to-date. En in landen als VS en ook Frankrijk zijn er genoeg peilingen zodat we niet afhankelijk zoals hier op basis van 5 peilingen op een jaar.

En waarom ik dit belangrijk vind, dat soort categorisaties heeft een invloed op de perceptie van een race, die eigenlijk niet correct is. Niet iedereen opent de tabbladen en heeft de juiste context, en daarmee doe je haar af als een grotere kandidaat dan dat ze is, terwijl ze volgens uw eigen criteria daar niet thuishoort. En perceptie is héél belangrijk, een onderschat gegeven in de politiek. Voor een kandidaat is het belangrijk dat de campagne overkomt dat ze meer kans hebben of dat ze nog kunnen winnen, want anders heeft het voor zo een kandidaat weinig zin nog. En dat is waarom ik daar aan til. En dat is hoe een voorkeur naar bovenkomt. Het is een marketingstrategie die politieke partijen ook gebruiken: groter afdoen dan dat ze zijn, of overkomen als belangrijker dan dat ze zijn, en aantonen dat je nog relevant bent. De één zal het afdoen als muggenzifterij, maar het is wel een indirect duwtje in de rug van een kandidaat (ook al is het in dit specifiek van belang minder van belang omdat het een Belgische nieuwssite is over een Frans gegeven).

Ik hoop dat ik mijn punt duidelijk heb gemaakt, ik heb niet echt het idee dat men het hier begrijpt waarover ik het heb.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp wat je bedoelt, ik vind het gewoon ridicule muggenzifterij, met een beschuldiging van duwtje in de rug die al helemaal van de pot is gerukt.

Ze zetten haar er bij omdat ze de voorbije maanden wel steeds die drempelwaarde haalde, en ze leggen dit ook uit. In een artikel dat een algemeen overzicht geeft voor leken, is dat prima. Er is daar niets incorrect aan, er staat voldoende duiding bij om haar niet groter dan ze is te maken.
 
1920px-Opinion_polls_France_2022.svg.png


Hidalgo gaat het niet worden. In Le Pen's interne peilingen komt Melenchon wel dicht bij de andere drie samen met Zemmour, Le Pen zelf en Pecresse voor plek 2.


Onafhankelijke activisten hebben een primary voor links georganiseerd met als doel achter één kandidaat te verenigden. Het heeft het andere effect gekregen, namelijk dat we een extra kandidaat van links krijgen, gezien de winnaar nog geen kandidaat was. En alle andere kandidaten aanwezig in die primary nog steeds een kandidaat zijn. Niet iedereen heeft die ook erkend, bepaalde van links deden al helemaal niet mee.

Roussel van PCF heeft ook Hidalgo nu voorbijgestoken in de peilingen en heeft wat momentum. Roussel zit aan 3%. Hidalgo (PS) tussen eerder 2 en 2.5%. Taubira zit nu ook in de race maar blijft hangen tussen 3.5% en 5%. Jadot van de Groenen lijkt nu wel te verliezen aan Taubira ook enerzijds en anderzijds aan Melenchon wellicht door het imagoverlies van die primary die zonder zijn toestemming werd georganiseerd.
 
Terug
Bovenaan