Budgetvriendelijke homecinema bouwen

Lefman

Active member
Vermits wij in een kleine rijwoning wonen zouden we van onze TV af willen vermits die nogal veel plaats inneemt en aanwezig is.

Dit is hoe ik de setup wens. Ik heb nog niets van het materiaal aangekocht dus advies en voorstellen zeer welkom.

Ik wens dus boven ons hoofd een kast te maken waarin beamer komt te staan. Deze zal dan op de blanke muur voor ons schijnen. Afstand +/-2.2 meter.
Tot voor kort gebruikte ik een mini win-10 PC met Kodi die ik had aangesloten via HDMI op TV. Werkte perfect.
Bovenaan de Beamer zou ik willen gaan voor Chromecaste + Google TV omdat ik dan met een afstandsbediening mijn media kan besturen, iets wat ik tot nu toe altijd met draadloze muis/keyboard moest doen en dat ligt al wel eens in de weg.
Buiten welke beamer het geschikt is lukt deze setup mij perfect.

Het gedeelte waar ik minder ervaring mee heb is het geluidsdeel. Is er een manier om mijn geluid van de serie/film die ik via de beamer afspeel te versturen naar 3 boxen vooraan de muur? Liefst draadloos.
Aan de muur zelf is voeding voorzien, maar ik heb wel geen audio-kabels vanaf de zeten (boven ons hoofd) lopen tot tegenover de muur recht voor ons.

Hoe zouden jullie dit verhaal verwezenlijken?
  • Welke Beamer raden jullie aan (stilte van beamer is belangrijkste factor), 1080p is denk ik voldoende, ben nooit 4k freak geweest, maar indien het in de setup past en er zal visueel verschil waar te nemen zijn, dan sta ik er zeker voor open. Liefst onder de 1000 EUR
  • Welk soundsysteen past binnen deze setup? Ik wens gewoon beter geluid als de standaard beamer sound, dus ik wil hier ook echt geen zotte kosten in maken.Kan dit draadloos?

Alvast mijn eeuwige dank. Hopelijk kan ik tegen Black-friday wat deals doen om dit te verwezenlijken.
 
Budgetvriendelijk, dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.
Onder de 1000 euro is best weinig voor een projector, maar je hebt wellicht niet veel eisen buiten het geluid, dan kan het wel.
Je kan hier eens kijken: https://www.avsforum.com/threads/10-things-to-consider-when-shopping-for-a-projector.2631897/

Qua audio voorziening: ja het is mogelijk om dat draadloos te doen. Er zijn tal van mogelijkheden, beamer sound is erbarmelijk.
Met draadloos introduceer je vaak delays en is de video-audio-synchronisatie een moeilijk gegeven.
Je kan tijdelijk met het beamer geluid leven denk ik, tot ge een audio systeem hebt gevonden dat u past.
Zorg dat je bij de keuze van beamer voldoende mogelijkheden hebt om een extern audio systeem op aan te schakelen.

Op een witte muur projecteren klinkt in theorie goed, maar een screen is echt wel beter. Die kosten ook al vlug wat, maar zelfs een budget screen maakt een groot verschil.

Persoonlijk vind ik een projector + screen minder vermoeiend op het oog als je vergelijkt met een OLED, LED of LCD waar uw ogen vaak kapotgeschoten worden met licht. ondertitels komen ook beter uit op projectorscreens etc.
 
Budgetvriendelijk, dat is voor iedereen verschillend natuurlijk.
Onder de 1000 euro is best weinig voor een projector, maar je hebt wellicht niet veel eisen buiten het geluid, dan kan het wel.
Je kan hier eens kijken: https://www.avsforum.com/threads/10-things-to-consider-when-shopping-for-a-projector.2631897/
We zitten er redelijk kort op, dus het moet ook geen blaft van een beeld zijn. Iets groter als mijn tv nu zou al een mooie winst zijn (42"inch)
https://www.avsforum.com/threads/10-things-to-consider-when-shopping-for-a-projector.2631897/
Qua audio voorziening: ja het is mogelijk om dat draadloos te doen. Er zijn tal van mogelijkheden, beamer sound is erbarmelijk.
Met draadloos introduceer je vaak delays en is de video-audio-synchronisatie een moeilijk gegeven.
Je kan tijdelijk met het beamer geluid leven denk ik, tot ge een audio systeem hebt gevonden dat u past.
Zorg dat je bij de keuze van beamer voldoende mogelijkheden hebt om een extern audio systeem op aan te schakelen.
Ik lees hier iets van HDMI-eArc. In principe zou ik nog wel een kabel kunnen trekken als dat een goeie oplossing is. Of bovenaan de beamer 2 boxen installeren. Weet niet of dat een goed effect geeft, maar ik sta zeker open voor voorstellen.

Op een witte muur projecteren klinkt in theorie goed, maar een screen is echt wel beter. Die kosten ook al vlug wat, maar zelfs een budget screen maakt een groot verschil.

Persoonlijk vind ik een projector + screen minder vermoeiend op het oog als je vergelijkt met een OLED, LED of LCD waar uw ogen vaak kapotgeschoten worden met licht. ondertitels komen ook beter uit op projectorscreens etc.
Wat maakt een screen beter dan een witte muur? Beide zijn toch quasi hetzelfde wit?

Is er een mogelijkheid trouwens om zowel beamer als soundsysteem af en aan te zetten a.d.h.v. die Google chromecast afstandsbediening? Ik vind dat nergens terug en dat zou wel vreselijk gemakkelijk zijn.

Merci al voor de uitleg, ik ga al wat verder op onderzoek.
 
Waarom zelfs een beamer nog maar overwegen gezien de kost van een moderne tv onder de 55inch best scherp is tegenwoordig.

Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde afmetingen. Een 48" en een kwalitatieve sound bar zal vermoedelijk meer dan voldoende zijn voor uw noden.

Hang de tv eventueel netjes op voor de afwerking.
 
We zitten er redelijk kort op, dus het moet ook geen blaft van een beeld zijn. Iets groter als mijn tv nu zou al een mooie winst zijn (42"inch)
https://www.avsforum.com/threads/10-things-to-consider-when-shopping-for-a-projector.2631897/
Je zit op ongeveer 2m? Dan is 65inch ok eigenlijk. Hoe dichter je zit, hoe meer de pixeldensiteit er toe doet wel, een 42 inch kan er op die manier beter uitzien. Met een beamer kan je de projectie breedte vaak nog instellen, maar dat moet je zelf ondervinden.
Ik lees hier iets van HDMI-eArc. In principe zou ik nog wel een kabel kunnen trekken als dat een goeie oplossing is. Of bovenaan de beamer 2 boxen installeren. Weet niet of dat een goed effect geeft, maar ik sta zeker open voor voorstellen.
Een HDMI zou ideaal zijn als je van de beamer naar het scherm kan trekken, dat opent uw opties onmiddellijk voor audio. Zorg dan inderdaad dat je HDMI-eArc en/of een HDMI out op je beamer hebt, zodat de audio stream naar een ontvanger vooraan kan gestuurd worden. Een optical out op de beamer zou ook mogelijk zijn, dan moet je een optische audio kabel trekken naar voor. HDMI is nu de standaard hiervoor.
Wat maakt een screen beter dan een witte muur? Beide zijn toch quasi hetzelfde wit?
nah, 'silver screen' https://www.amazon.com/dp/B00HZRM9K0/?th=1
er zijn veel factoren die een oppervlak geschikt maken.
Is er een mogelijkheid trouwens om zowel beamer als soundsysteem af en aan te zetten a.d.h.v. die Google chromecast afstandsbediening? Ik vind dat nergens terug en dat zou wel vreselijk gemakkelijk zijn.
ook mogelijk met HDMI-eArc
Merci al voor de uitleg, ik ga al wat verder op onderzoek.
Er zijn heel veel factoren, soms moet je gewoon iets proberen, anders geraak je er niet aan uit.
 
Waarom zelfs een beamer nog maar overwegen gezien de kost van een moderne tv onder de 55inch best scherp is tegenwoordig.

Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde afmetingen. Een 48" en een kwalitatieve sound bar zal vermoedelijk meer dan voldoende zijn voor uw noden.

Hang de tv eventueel netjes op voor de afwerking.
ja ophangen zou eigenlijk de gemakkelijkste oplossing zijn als te weinig plaats echt de reden is.
 
Waarom zelfs een beamer nog maar overwegen gezien de kost van een moderne tv onder de 55inch best scherp is tegenwoordig.

Ik zit momenteel met ongeveer dezelfde afmetingen. Een 48" en een kwalitatieve sound bar zal vermoedelijk meer dan voldoende zijn voor uw noden.

Hang de tv eventueel netjes op voor de afwerking.
Vermits wij in een kleine rijwoning wonen zouden we van onze TV af willen vermits die nogal veel plaats inneemt en aanwezig is.
niet dat die tv veelplaats in neemt, maar hij is wel een zwarte vlek die centraal plaatst inneemt waar wij voor esthetische reden vanaf willen. Ik weet ook wel dat een TV een makkelijkere oplossing zou zijn, maar daar wil ik de discussie echt niet naartoe brengen.
 
Ah, de madam heeft het voor't zeggen.
Say no more.

Eventueel tv in een kast verwerken? Het ziet er hier bij ons ook wel debiel bruut uit dis langs ene kant snap ik jullie wel, maar langs de andere kant, beamers. Ugh.
 
mediakast uitbreiden met een retractable systeem waar de tv in de kast wordt gesleept met de druk van een knop?
kost wellicht evenveel als een beamer maar is veel cooler :unsure:
 
Ik zou in jouw geval wel kijken naar een short throw beamer, kan je gewoon op je tv kast zetten en hoef je niets boven je hoofd te monteren. Veel handiger ook als je er later een extra toestel aan wil koppelen.
 
maar hij is wel een zwarte vlek die centraal plaatst inneemt waar wij voor esthetische reden vanaf willen.

En een grote witte vlek is wel esthetisch?

Ik denk toch ook dat voor jouw setup een beamer toch niet de beste oplossing is. Je muur moet ook perfect egaal zijn, of je gaat dat zien en blijven zien.
Hierboven sprak iemand over 65” maar op 2m20 is zelfs 55” al een serieuze upgrade als je van 42” komt. EDIT: en je spreekt over veel plaats innemen, maar als je die aan de muur hangt, neemt hij bijna niets van plaats in.
 
Laatst bewerkt:
Snap dat ergens wel, zo een TV is 20+h per dag gewoon een zwart vlak. Maar we zijn dat nu zo gewoon en tot deze TV nietmeer voldoet houden we die.

Zou een short throw beamer wel nog zien zitten icm een doek die van de grond maar boven kan oid.

Maar dan zou het ook minstens 100” moeten zijn ofzo. Dreams :)
 
Vermits wij in een kleine rijwoning wonen zouden we van onze TV af willen vermits die nogal veel plaats inneemt en aanwezig is.
niet dat die tv veelplaats in neemt, maar hij is wel een zwarte vlek die centraal plaatst inneemt waar wij voor esthetische reden vanaf willen. Ik weet ook wel dat een TV een makkelijkere oplossing zou zijn, maar daar wil ik de discussie echt niet naartoe brengen.
Overweeg eventueel een The Frame als je toch een tv wil.
Als die "uit" staat, schakelt de tv over naar Art Mode waardoor je af bent van die "zwarte vlek".
 
Snap dat ergens wel, zo een TV is 20+h per dag gewoon een zwart vlak. Maar we zijn dat nu zo gewoon en tot deze TV nietmeer voldoet houden we die.

Ik denk dat een TV nog minder storend is dan een lege muur.
Overigens, gezien het argument van @Lefman zie ik het zo al voor me: Na een paar weken heeft madam al een hoge vaas of beeldje op de kast gezet, die in het beeld van de beamer gaan staan :D. Lefman: heb eens lef, man, en zeg je vrouw dat een TV beter én goedkoper zal zijn :p.
 
Ze hebben het hier al meermaals gezegd ;
koop u een tv , hang hem tegen de muur en als ge geen zwart vak wilt zien hang er dan een doekje over of laat hem een haardvuur of dergelijke afspelen in een loop . ;)

Voor minder dan 100 ” koopt ge gene beamer (ge hebt nu zelfs al een tv van 98“ voor minder dan €3000 …)

Moest ge toch nog beamer overwegen dan is een ultra short throw misschien een oplossing maar die gaan wel wat groter dan 47” op 60 cm


en ja koop u een goed projectiedoek . ;)
En nee die hebt ge niet voor minder dan €1000 en van die goedkope prutsbeamertjes blijf je best weg (ge wet wel die pico beamertjes niet groter dan een boek en te koop voor een paar luttele euro’s op het web )
UT7XfgV.jpg
jHyQMju.jpg

Zo ziet het eruit in daglicht . ;) dus een groot grijs vlak op de muur . ;)
 
Laatst bewerkt:
Een beamer heeft imo meer nadelen dan voordelen <80 inch ofzo. Je kan al een 65 inch tv hebben voor minder dan 1000 euro tegenwoordig.
 
Vermits wij in een kleine rijwoning wonen zouden we van onze TV af willen vermits die nogal veel plaats inneemt en aanwezig is.

Dit is hoe ik de setup wens. Ik heb nog niets van het materiaal aangekocht dus advies en voorstellen zeer welkom.

Ik wens dus boven ons hoofd een kast te maken waarin beamer komt te staan. Deze zal dan op de blanke muur voor ons schijnen. Afstand +/-2.2 meter.
Tot voor kort gebruikte ik een mini win-10 PC met Kodi die ik had aangesloten via HDMI op TV. Werkte perfect.
Bovenaan de Beamer zou ik willen gaan voor Chromecaste + Google TV omdat ik dan met een afstandsbediening mijn media kan besturen, iets wat ik tot nu toe altijd met draadloze muis/keyboard moest doen en dat ligt al wel eens in de weg.
Buiten welke beamer het geschikt is lukt deze setup mij perfect.

Het gedeelte waar ik minder ervaring mee heb is het geluidsdeel. Is er een manier om mijn geluid van de serie/film die ik via de beamer afspeel te versturen naar 3 boxen vooraan de muur? Liefst draadloos.
Aan de muur zelf is voeding voorzien, maar ik heb wel geen audio-kabels vanaf de zeten (boven ons hoofd) lopen tot tegenover de muur recht voor ons.

Hoe zouden jullie dit verhaal verwezenlijken?
  • Welke Beamer raden jullie aan (stilte van beamer is belangrijkste factor), 1080p is denk ik voldoende, ben nooit 4k freak geweest, maar indien het in de setup past en er zal visueel verschil waar te nemen zijn, dan sta ik er zeker voor open. Liefst onder de 1000 EUR
  • Welk soundsysteen past binnen deze setup? Ik wens gewoon beter geluid als de standaard beamer sound, dus ik wil hier ook echt geen zotte kosten in maken.Kan dit draadloos?

Alvast mijn eeuwige dank. Hopelijk kan ik tegen Black-friday wat deals doen om dit te verwezenlijken.
Als je echt budget-vriendelijk wil, ik heb een 1080p projecten en 5.0 systeem te koop. Enige nadeel is dat de speakers niet allemaal dezelfde kleur hebben (fronts zijn hout-motief. Rears en center zijn zwart.

Projector: Sony VPL-HW50ES (1 van de betere 1080p projectors die gemaakt is)
speakers: Boston Acoustics A250/A25/A225C

Stuur maar een PM als je interesse hebt.
 
het is 2023, de tijd dat een beamer een must was omwille van het grote scherm is al lang gepasseerd. Het idee van een beamer te hebben stemt af uit de tijd dat de gemiddelde tv 32 inch of kleiner was. Beamers lopen qua beeldkwaliteit, latency ( games) enorm achter op televisies. Grote tv's zijn retegoedkoop.

spendeer die 1000 euro aan een oled tv van 55 inch en daar gaat geen enkele beamer ooit bij in de buurt komen. nu niet en binnen 40 jaar ook niet.

zwartwaarden gaan altijd sucken bij beamers. Ik heb zelf een kennnis met een beamer van 10 000 euro( qua specs gelijk aan die barco's die ze in de kinepolis gebruiken) en mijn 8 jaar oude oled pist die omver en draait er rondjes rond qua beeld kwaliteit.

Als je persé de slechte pixelpitch van een cinema wilt schuif je zetel of stoel dichter bij uw tv en het is ook opgelost. uiteindelijk komt het toch allemaal neer op uw field of view en niet op de grootte van uw scherm.


koop u een ultra dun vogel wall mount ( 50 euro) + random oled tv ( 1000 euro).

Draadloos werken is geen optie voor beeld, geluid kan wel. je krijgt de bandbreedte nooit over een draadloos signaal. dus als je een beamer hangt ga je al een kabelsluif moeten maken voor hdmi + stroom , dak trek je beter direct geluidskabels mee.



met minder dan 5000-10 000 Euro moet je eigenlijk niet beginnen aan een home cinema. Die beamer zelf kost de wereld niet maar alles er rond is keiduur. vanaf 5000 heb je een budget/ midrange setup.

receiver : 500-1000 euro
speakers (5.1) = pak 200 Euro per speaker voor goedkope en
500 voor de sub
geluidskabels: 50 euro
beamer zelf: 1500 euro, dan heb je "iets"
screen : budget doek 200 euro, iets degelijk is al snel 1000 euro
allerlei randaperatuur en mounts: 500 euro
draadloze modules voor uw geluid : 200 euro (+ alle problemen die daar bijkomen zoals latency en geen HD geluid)

je moet dan nog ook nog voorzien dat uw ruimte pikzwart kan worden. dat is een kost van 0 euro tot enkele duizenden euros afhankelijk van hoeveel ramen en of er al rolluiken of stores of iets anders aanwezig is.



TLDR koop u een tv . Spendeer desnoods extra aan zo een samsung frame TV ( https://image.coolblue.be/1248x535/content/a8545a4619a1398e0529883d9f566fe5) en laat er wat famillie fotos, landschappen, kunst op draaien. zal nog een pak een mooier zijn dan zo een lelijke beamer die in het midden van uw ruimte aan de muur hangt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan