Budgetvriendelijke homecinema bouwen

Dan moet je het hebben over de spirit en niet de cinema. Want bij de cinema zit je dan aan

2500 voor de 2 frontspeakers
1 right center als center center ? 840€
1000€ voor de 2 m6 achter speakers
En dan hebben we nog niet gesproken over die amplifiers die je nog zou moeten toevoegen, al zal een andere aplifier dan die edge a2 ook wel werken.

Maar als je dan toch de spirit versie bedoelt zie ik niet direct de meerwaarde tov de polk's of zo.

Noch zie ik echt de configuratie (niet voor de 5.0 als diegene van uw 7.2.4 :p) die je in gedachten had. Al denk ik wel dat de meesten graag minstens een 5.1 tot een 7.2/7.1 zouden gaan, als ze dan toch al dergelijke bedragen aan speakers gaan geven.
M6 front en center en S5 rears.
Die M8 heb je enkel nodig als je echt een halve balzaal wil vullen :p

Hier is het 3xM6, 4xS5 en 4xS2.
Het grootste issue is dat het vrij kleine speakers zijn, en je dan wel nog een sub wilt. En die zal al hetzelfde kosten als heel de set :p
 
M6 front en center en S5 rears.
Die M8 heb je enkel nodig als je echt een halve balzaal wil vullen :p

Hier is het 3xM6, 4xS5 en 4xS2.
Het grootste issue is dat het vrij kleine speakers zijn, en je dan wel nog een sub wilt. En die zal al hetzelfde kosten als heel de set :p
Ah ok.

Ik ken er echt niets van. Ik was destijds aan het kijken naar de diamond reeks of een oudere set van jamo (waren eerder vintage - dus voor hun transfer naar China). Alhoewel dat ik die ook heb overwogen. Was eerder iets zoals dit :
En iets later deze : https://www.2dehands.be/v/audio-tv-...lationId=c87f001b-f067-4fcf-8a79-e3897e347673 samen met de center, de black en een sub. Maar dan was je al wel snel 2k+ kwijt voor datzelfde geheel.

uiteindelijk ben ik gewoon voor een soundbar gegaan aangezien ik tussen het bos de bomen niet meer zag. Was ook praktischer aangezien ik niet gemakkelijk nog luidsprekerkabel kon leggen.

Heck, ik heb zelfs geen idee hoe die boxen zich verhouden tot die jij vermeldt of iets zoals dit : https://www.coolblue.be/nl/product/...ug5LSGa29XEq96eLfzkeYv87OtVoUtzkaAuhZEALw_wcB

of met zoiets als dit :
of https://teufelaudio.be/ultima-40-surround-51-set-105789000

zoals gezegd, veel te veel opties...
 
Laatst bewerkt:
Ah ok.

Ik ken er echt niets van. Ik was destijds aan het kijken naar de diamond reeks of een oudere set van jamo (waren eerder vintage - dus voor hun transfer naar China). Alhoewel dat ik die ook heb overwogen. Was eerder iets zoals dit :
En iets later deze : https://www.2dehands.be/v/audio-tv-...lationId=c87f001b-f067-4fcf-8a79-e3897e347673 samen met de center, de black en een sub. Maar dan was je al wel snel 2k+ kwijt voor datzelfde geheel.

uiteindelijk ben ik gewoon voor een soundbar gegaan aangezien ik tussen het bos de bomen niet meer zag. Was ook praktischer aangezien ik niet gemakkelijk nog luidsprekerkabel kon leggen.

Heck, ik heb zelfs geen idee hoe die boxen zich verhouden tot die jij vermeldt of iets zoals dit : https://www.coolblue.be/nl/product/893768/polk-audio-monitor-xt70.html?utm_term=893768&cmt=c_a,cid_15795733579,aid_133464333033,tid_aud-1676968687670:pla-342696032845,gn_g,d_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiA3uGqBhDdARIsAFeJ5r39hA-mDwbi6QZAyPEb9zVug5LSGa29XEq96eLfzkeYv87OtVoUtzkaAuhZEALw_wcB
Goh, het grootste verschil voor mij is de surround bubbel die wel aanzienlijk beter wordt. De fijne details zijn duidelijker etc.
In een dedicated home cinema is het de moeite om voor dat hogere segment te gaan, maar in de woonkamer zou ik ook gewoon een soundbar nemen hoor
 
Goh, het grootste verschil voor mij is de surround bubbel die wel aanzienlijk beter wordt. De fijne details zijn duidelijker etc.
In een dedicated home cinema is het de moeite om voor dat hogere segment te gaan, maar in de woonkamer zou ik ook gewoon een soundbar nemen hoor
Zou je dan eigenlijk in deze thread niet best werken met opdelingen?

Onder x€ -> y
Onder z € -> G
Onder Mucho dinero -> YMCA :p

Bij mij komt budget nog altijd over als een instapreeks van een TV of beamer en een instapper van een surround of soundbar, afhankelijk van of zo'n budget surround systeem (inclusief kost amplifier: dat schommelt ook tussen de 250 - 750€ voor zoiets...) tegenwoordig nog beter is als zo'n soundbar... waar als je 1000€ geeft je in veel gevallen al het van het hebt binnen de soundbars - zeker als je dan ook nog eens het modelletje tijdens black friday van vorig jaar zou nemen of de combinatieactie neemt met de TV met de cashback.
 
Ieder moet zelf maar bepalen hoeveel budget hem er wilt tegenaan gooien (er zijn er die duizenden euro’s aan kabeltjes geven …) …maar soms zijn de verwachtingen dan te groot voor hetgeen je maar krijgt . ;)

Ieder systeem heeft zijn beperkingen alleen liggen die bij het duurdere segment meestal hoger (en dan bedoel ik niet die “merken” die hun eigen profileren als high end ala bose en consoorten )
 
IyFCZgD.jpg

mf4owWr.jpg

Vsdni7c.jpg


Speciaal voor Zaj die denkt dat projectors geen zwart kunnen weergeven . ;)
Laatset foto is het beeld van projector boven met beeld van een 55” oled beneden die een testfilmpje afdraaien vanuit dezelfde bron van het internet enkel is de projector gekalibreerd op juiste zwartwaardes, contrast en helderheid .;)

(laatste keer dat ik de thread hier kaap . ;) en mod mag de foto’s eventueel verkleinen als hem wilt . ;) )
 
Mijn vriend zijn beamer is gekalibreerd door mij , ik heb een spyder colorimeter van het werk omdat ik een hoopje grafisch werkers moet voorzien van gekalibreerde monitors om reclame spots en affiches te kunnen maken. Bijna alle studio monitors zijn oled. De films die jij afspeelt zijn gemasterd op oled monitors.

Een gekalibreerde oled gaat er in het pikkedonker minstens even goed uitzien en 99% van de tijd beter, en overdag sowieso een pak beter. Dat is geen discussie punt hè , dat is nu eenmaal zo. Puur technisch , elke pixel kan individueel aan en uit, miljoenen diming zones. Je hebt met een beamer nu eenmaal een beperkt aantal diming zones om contrast te creëren. Zet maar eens een pikdonkere scène op met lichtbronnen in zoals straatlichten, auto lampen,.., dus wit op zwart . Op een beamer zie je lichtbleeds tot 10% van uw scherm. Op een oled is dat tot op de pixel correct.

Ook de reden dat HDR suckt op beamers. Hoe kan je met licht spelen als je maar 1 , soms 2 ( dubbele laser ) lichtbronnen hebt.


Beamers zijn een uitdovende technologie zonder zotte technologische doorbraken. High end cinema’s zijn al de omschakeling aan het maken naar gigantische tv panelen die naaldloos op mekaar aansluiten. IIRC zijn er al een handjevol cinema’s wereldwijd die hier op draaiende en De eerste reacties zijn overweldigend positief.


Ik ben 100% zeker dat uw oled niet in film maker modus staat op die foto. Veel te koud beeld en te weinig rood.


Maar j snapt nog altijd het punt niet hè , het gaat er om dat voor je een tiende van de prijs beter beeld krijgt met een oled. Met de 1000 euro van die oled heeft hij een beamer om PowerPoints mee te bekijken en gameboy speakers.
 
Laatst bewerkt:
1)Das uw eerste fout dan al een spider is niet geschikt om beamers te calibreren deze is enkel geschikt voor monitors of tv’s .
Gebruik iets ala I1 Display pro systeem .Deze kan beamers calibreren en kan weerkerend licht uitmeten .

2 ) …zie eens goed naar de foto’s hierboven .Dit is gewoon beeldmateriaal geen studio werk en waarom denk je dat ik deze post een geen beelden van een pikzwart beeld met een 1 detail . Daar zijn genoeg witte pixels actief en geen lichtbleeds tot 10% van mijn scherm want dan moet dat zwart grijs zijn . Eerste foto is gewoon beeld van tv van het vuurwerk met nieuwjaar en je kan daar perfect in het vuurwerk de overgang zien van fel wit (alléé geelachtig wit want het is vuurwerk) naar grijs en dan zwart .
Waarom denk je dat een beamer met zonedimming werkt ?
Een lazer zet pixel per pixel op uw scherm (zoals het kanon van een gewone crt tv ) en de huidige paneeltjes die ze nu gebruiken in beamers zijn zeer goed (maar twijfel of die ook aan zone dimmingb doen dat is geen lcd of tft scherm hee )
Als je een beamer deftig afregelt heb je bijna (ik ga geen perfect zeggen maar dat is bij uwen oled ook zo ) zwartwaardes en liggen uw grijswaarden en witbalans ook in spec .
Uw beeld gaat daardoor meer diepte krijgen ook . ;)
Die hotspot op de jurk is van de camera want in het echt is daar inderdaad een felverlichte plaats maar kan je de jurk nog zien doorschemeren .(maar soit , ik zie nog altijd geen doorbleeding tot 10% van mijn scherm ondanks dat bedaar een wit valk aanwezig is voor bijna de helft van mijn scherm )

en ja HDR op een beamer is niet echt aan te raden alhoewel die Sony die je daar noemt en de jvc N9 en N7 daar al veel beter in scoren (mist ze een calibratie hebben gekregen voor gebruik van HDR materiaal ) maar …uwen oled is daar ook niet geschikt voor . Die haalt niet de Nits die je daarvoor nodig hebt .Als je HDR wilt moet je gaan naar LLCD of TFT want die kunnen gaan tot 4000 nits …mijnen loerde vroeger kon maar max 800 nits weergeven ..misschien dat dit nu al verbeterd is maar dacht dat dit een beperking was van de oled technologie .

Dat het beeld op een oled er altijd iets beter gaat of beter bekijkbaar is in licht of donker spreek ik niet tegen maar je zit hier dan wel 2 totaal anders werkende technologien met elkaar te vergelijken . Ging er mij alleen maar om dat je zei dat een beamer geen deftig beeld kon geven in het donker of in het licht …en nogmaals die N9 (mits goed afgesteld en gekalibreerd ) draait rondjes rond uwen oled …diepzwart , fellwit met een diepte in dat beeld dat het lijkt alsof je door een raam kijkt en zeker als ze dan nog eens madvr gaan gebruiken ook . Maar soit daar kunnen we blijven over discussieren en ik zou zeggen ga effe langs bij cinedream die een N9 in demo hebben of als uwe vriend die notaris toch niet op een euroke of meer moet kijken …ga eens langs bij Cinemike in Duitsland .(die doen aanpassingen aan de beamer met behoud van garantie )

Dat cinema’s aan het overschakelen zijn kan , zou ik niets van weten maar die gebruiken geen beamer voor thuisgebruikers denk ik .Dat die overschakelen naar videowalls …Noem eens een paar HI-End cinema’s want zelfs in die dome waar ze het heelal tonen op het plkafond gebruiken ze nog altijd beamers volgens mij.(maar volg dat niet echt dus kan zijn dat ik verkeerd ben )
Maar wist dus dat Samsung inderdaad bezig was met videowalls (maar enkel voor grote schermen niet voor thuisgebruik )
Dat beamers aan het uitdoven zijn ….twijfel ik omdat die N9 al een 8K resolutie kan weergeven (okay wel via pixelshift dat krijgt ge nog maar heb die dus al bezig gezien met 8K resolutie en nu ga jij waarschijnlijk afkomen dat 8K nergens goed voor is en nergens gebruikt wordt..)

Dan betreffende uwen commentaar op de derde foto.
Die srond toen in de reference modus waar hij dus normaal het perfecte beeld zou moeten geven volgens de verklaring van de fabrikant (alléé stond toch zo in de handleiding ) .
Niks van instellingen veranderd zo vanuit het fabriek . Kan zo nog een paar beeldjes geven maar soit , doet er niet toe .
Was wel een LG en om de artefacten weg te krijgen die ik had (ge weet wel die rook ) moest ik mijn contrast terug zetten tot 20% dacht ik (want die staat standaard veel hoger) .
Contrast op die beamer staat pook niet vol open hoor (dacht dat ik tot +15 kon gaan en die stond maar op +2 maar als je die hoger zet wordt het zwart feller en het wit witter maar verlies je veel tussenwaardes en daarom dat ik denk dat bij u het contrast ook te hoog staat op uw foto’s (maar nogmaals op een foto is dat moeilijk te zien ) omdat uw zwart gewoon toeslaat ...bij u is de overgang van licht direct naar zwart (of misschien was dat de bedoeling van die demofilmpjes )

En ja ik snap uw punt wel maar de projectors die ik gebruik zijn in feite instap projectors dus de goedkoopste (want die lazer die ik nu voor tv gebruik was maar €4000 met scherm van 100” inbegrepen (ALR en speciaal voor UST gebruik) en jij begrijpt blijkbaar niet dat als je groot beeld wilt met een oled dat je dan een pak meer geld moet neerleggen voor een kleinere diagonaal maar dan zitten we wel in de prijsklasse van de high end (laten we het zo noemen ) projectors die gerust naast oled mogen gezet worden (maar het blijven 2 verschillende technologien nog eens ) .
IGa er ook nog effe bijzetten dat ik in dien tijd de oled 55” iets over de €3000 had betaald (dus het verschil was toen kleiner dan nu (gewoon om effe te verduidelijken . ;) ) )

Misschien dat het in de toekomst veranderd want de grote diagonalen worden nu bij lcd betaalbaar en dan hoop ik dat oled gaat volgen (of er moet iets anders op de markt komen en nee de vr bril gaat het niet worden denk ik . )
 
Laatst bewerkt:
Zet maar eens een pikdonkere scène op met lichtbronnen in zoals straatlichten, auto lampen,.., dus wit op zwart . Op een beamer zie je lichtbleeds tot 10% van uw scherm. Op een oled is dat tot op de pixel correct.
dWGb5Q9.jpg

iSrK64M.jpg

NwHpTJx.jpg

zDQTmqz.jpg

Allee dat zijn echt de laatste dan . ;)
Zie weer het vuurwerk maar onthoud wel dat het een tv beeld is van een nachtscène…dus diep zwart ga je niet in de natuur tegenkomen dan want er is altijd licht aanwezig .
Ook onder die tent vanachter …zwart in een verlicht beeld En ook de mensen hebben zwart haar en je ziet nog detail in het zwart en dus geen grijs haar . ;)
Spijtig dat ik de beeldje s van Tron nieter vind daar zaten er ook een paar prachtige tussen .
ook nog wat grotjes erop gezet maar ge ziet het verschil , het beeld blijft veel te helder…
 
Ik ben bezig met ons elektriciteitsplan en zou graag een (eenvoudige) sonos opstelling voorzien:

- Living: soundbar + 2x sonos one
- woonkamer/keuken: (bv.) sonos five


Ik vind online heel wat (tegenstrijdige) zaken terug. Ik vraag me meer bepaald af:

- op welke hoogte de 2x One best geplaatst worden (luisterhoogte, dus +- 110 cm?)
- tegen welke muur moeten de 2x One geplaatst worden (achter de zetel of best ernaast?)
- ik zou de Sonos fiver hoger/richting het plafond plaatsen, omdat dat minder storend/minder lelijk is. Goed idee?

Any thoughts?
 
Ik ben bezig met ons elektriciteitsplan en zou graag een (eenvoudige) sonos opstelling voorzien:

- Living: soundbar + 2x sonos one
- woonkamer/keuken: (bv.) sonos five


Ik vind online heel wat (tegenstrijdige) zaken terug. Ik vraag me meer bepaald af:

- op welke hoogte de 2x One best geplaatst worden (luisterhoogte, dus +- 110 cm?)
- tegen welke muur moeten de 2x One geplaatst worden (achter de zetel of best ernaast?)
- ik zou de Sonos fiver hoger/richting het plafond plaatsen, omdat dat minder storend/minder lelijk is. Goed idee?

Any thoughts?

1.alles behalve de sub en atmos speakers moeten altijd op luisterhoogte staan. Zeker de five als je die gaat gebruiken als center. Anders gaan uw stemmen klinken alsof iemand van op een balkon met u praat en jij staat beneden. uw center placement is uw belangrijkste speaker en positie. Bij receivers kan je dat wat corrigeren met dirac maar bij sonos niet. Maar zelf dan is het nog niet ideaal. beter die speaker gewoon op de juiste plaats zetten.


2. ik zou wegblijven van sonos in een HT, tenzij je content bent met geluidskwaliteit van 1996 . sonos ondersteunt enkel HD geluid als je hun duurste soundbars pakt, voor de rest is het regular DVD dolby 5.1. Voor die prijs is dat gewoon pure afzetterij...

3. voor de prijs van die sonos setup heb je een meer dan degelijke echte surround opstelling die 2 keer zo goed gaat klinken ( monitor audio bronze bvb). Sonos is qua geluid redelijk instap. je betaald voor het merk en gebruiksgemak. Voor mij is dat persoonlijk goed genoeg om wat muziek te luisteren op de achtergrond , maar voor films en tv stelt het wat teleur. Zeker als je rekent dat die duurste soundbar u 1500 flappen kost, een sub 900 euro, en de speakers zelf kosten ook minstens evenveel als een de instappers van high end merken.

4.bij een echte HT setup kan je je speakers levenslang gebruiken en moet je gewoon elke 10-15 jaar je receiver eens upgraden. BIj Sonos zijn je speakers paperweights als ze end of support gaan en niet meer ondersteund worden door de app of door een nieuwere generatie speakers. als er binnen een jaar of 5-6 één van je speakers het begeeft en je vervangt die door een nieuwe die niet meer compatibel is kan het zijn dat je ze allemaal moet vervangen. want die nieuwe speakers werden niet meer met de oude app en de oude speakers niet met de nieuwste versie van de app.



als je nog moet bouwen, een paar wachtbuizen en wandcontact doosjes voor audio kabel kost niets. monitor audio verkoopt trouwens ook super degelijke in wall speakers die volledig opgaan in je interieur. Ze hebben zelf photo frames die je in de muur inbouwt en er uit zien gewone fotokaders : https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/74/740718/600/preview.jpg


Als je sonos wilt gebruiken voor het gebruiksgemak met muziek streamen --> er is een sonos connect box om op je receiver aan te sluiten. Of
je gebruikt Heos bij een denon receiver ( gelijkaardig). Ik gebruik persoonlijk gewoon apple homekit om alles op meerdere zones af te laten spelen. werkt perfect.
 
Laatst bewerkt:
1.alles behalve de sub en atmos speakers moeten altijd op luisterhoogte staan. Zeker de five als je die gaat gebruiken als center. Anders gaan uw stemmen klinken alsof iemand van op een balkon met u praat en jij staat beneden. uw center placement is uw belangrijkste speaker en positie.


2. ik zou wegblijven van sonos in een HT, tenzij je content bent met geluidskwaliteit van 1996 . sonos ondersteunt enkel HD geluid als je hun duurste soundbars pakt, voor de rest is het regular DVD dolby 5.1. Voor die prijs is dat gewoon pure afzetterij...

3. voor de prijs van die sonos setup heb je een meer dan degelijke echte surround opstelling die 2 keer zo goed gaat klinken ( monitor audio bronze bvb). Sonos is qua geluid redelijk instap. je betaald voor het merk en gebruiksgemak. Voor mij is dat persoonlijk goed genoeg om wat muziek te luisteren op de achtergrond , maar voor films en tv stelt het wat teleur. Zeker als je rekent dat die duurste soundbar u 1500 flappen kost, een sub 900 euro, en de speakers zelf kosten ook minstens evenveel als een de instappers van high end merken.

4.bij een echte HT setup kan je je speakers levenslang gebruiken en moet je gewoon elke 10-15 jaar je receiver eens upgraden. BIj Sonos zijn je speakers paperweights als ze end of support gaan en niet meer ondersteund worden door de app of door een nieuwere generatie speakers. als er binnen een jaar of 5-6 één van je speakers het begeeft en je vervangt die door een nieuwe die niet meer compatibel is kan het zijn dat je ze allemaal moet vervangen. want die nieuwe speakers werden niet meer met de oude app en de oude speakers niet met de nieuwste versie van de app.



als je nog moet bouwen, een paar wachtbuizen en wandcontact doosjes voor audio kabel kost niets. monitor audio verkoopt trouwens ook super degelijke in wall speakers die volledig opgaan in je interieur. Ze hebben zelf photo frames die je in de muur inbouwt en er uit zien gewone fotokaders : https://d1aeri3ty3izns.cloudfront.net/media/74/740718/600/preview.jpg


Als je sonos wilt gebruiken voor het gebruiksgemak met muziek streamen --> er is een sonos connect box om op je receiver aan te sluiten. Of
je gebruikt Heos bij een denon receiver ( gelijkaardig). Ik gebruik persoonlijk gewoon apple homekit om alles op meerdere zones af te laten spelen. werkt perfect.

Dikke merci voor de uitleg, ik bekijk het eens in detail.

Enige reden dat ik Sonos zou gebruiken, is omdat we al 2x One speakers liggen hebben :). Nog ter verduidelijking: die Five (bv.) zou enkel gebruikt worden als muziekspeaker voor in de leefruimte (en dus geen onderdeel van de HC).

Eens bekijken of ik die twee sonos speakers voor ergens anders laat en dan gewoon audiokabels voorzie in de living.
 
Dikke merci voor de uitleg, ik bekijk het eens in detail.

Enige reden dat ik Sonos zou gebruiken, is omdat we al 2x One speakers liggen hebben :). Nog ter verduidelijking: die Five (bv.) zou enkel gebruikt worden als muziekspeaker voor in de leefruimte (en dus geen onderdeel van de HC).

Eens bekijken of ik die twee sonos speakers voor ergens anders laat en dan gewoon audiokabels voorzie in de living.
moest je het overwegen:


er staat hier op buy & sell een super degelijke receiver. daar doe je gemakkelijk nog een jaar of 5 mee. enige wat die mist is freesync support ( variable refresh) voor te gamen. Maar dat is u al 700-800 euro uitgespaard van uw setup :p. Receiver en subwoofer zijn typisch de 2 duurste onderdelen van een HT setup.
 
Ga deze effe terug omhoog trappen want moet mijn woorden terug nemen ivm die planetariums . ;)
7BhmppD.jpg

The sphere is een gigantische grote bol, aan de buitenzijde volledig met led uitgevoerd, en aan de binnenkant een led scherm met 16K resolutie in net geen volledige 360 graden.

Gaat wel vervelend zijn om zo een film te kijken ;)
 
Terug
Bovenaan