Budgetvriendelijke homecinema bouwen

uiteindelijk komt het toch allemaal neer op uw field of view

Op 2m kijkafstand zoals bij TS is 55" ook al best groot, vind ik. Heb zelf een 55" LG OLED in onze home-cinema/gaming room, en dat is gewoon fantastisch, en 2m kijkafstand is qua field of view vergelijkbaar met achteraan zitten in een Kinepolis (ja, ik heb dat effectief ook getest :) ). Kostte me 2 jaar geleden met Black Friday ong. €900.
 
Laatst bewerkt:
Op 2m kijkafstand zoals bij TS is 55" ook al best groot, vind ik. Heb zelf een 55" LG OLED in onze home-cinema/gaming room, en dat is gewoon fantastisch, en is qua field of view vergelijkbaar met achteraan zitten in een Kinepolis (ja, ik heb dat effectief ook getest :) ). Kostte me 2 jaar geleden met Black Friday ong. €900.
idd. op die afstand is een beamer gewoon geld in brand steken.
 
Zaj , hoelang is het al geleden dat je nog eens een goede beamer hebt bezig gezien ???
Al wat jij daar als nadeel opnoemt is totaal van de pot gerukt en een echte deftige beamer kan gemakkelijk concurreren met uwen 8 jaar oude oled (want heb in het begin ook zo enen gehad , den beste van op dat moment en duur betaald en die kon zelfs nog geen rook weergeven zonder pixelvorming )

Voor €1500 heb je een degelijke instapper maar daar moet je dan ook niets meer van verwachten dan dat hem beeld geeft .
Pixels zien bij een beamer ….dien tijd is al lang gepasseerd en ja je kan het uitlokken door er met uwe neus gewoon tegen het scherm te gaan staan maar als je dat doet bij Uwen oled krijg je net hetzelfde te zien en kan je zelfs de kleurtjes nog onderscheiden maar niemand kijkt op zulke manier .

Ruimte verduisteren ….mits een degelijke beamer met het gebruik van de juiste doek kan je zelfs bij daglicht nog een degelijk beeld krijgen …toegegeven misschien niet zo poppend dan uwe overgesatureerde oled op max contrast maar als daar de zon opschijnt valt dat beeld ook gewoon in hoor .
Dan nog moet dat geen duizenden euro’s kosten …gewoon gordijntje hangen is al genoeg .
(Ben nog eens extra gaan kijken maar heb mijn foto’s met diezelfde beamer als hier boven maar dan bij vol daglicht al verwijderd …spijtig want dan had je kunnen kijken wat een ALR scherm kan )

Latency is ook niet echt een probleem meer want de meeste beamers kan je in een game modus zetten en dan hebben die een latancy van minder dan 5 ms en ja uwen oled heeft meer . ;)

En ter informatie kan je de meeste beamers gewoon tegen het plafond monteren hoor…deze hoeft zeker niet in het midden van uwe ruimte aan de muur te hangen (en een degelijke heeft lensshift , dan moet hem zelfs nog niet recht voor het scherm hangen . ;) )
En ter info hierboven staat mijne beamer op een afstand van 62 cm midden lens vanaf de muur gemeten .

(trouwens als uwen oled al vanaf 2 meter afstand pixels geeft …direct vervangen want zo een grote oled van 77” kost nietsmeer tegenwoordig heb ik vernomen . ;) )

ZXsfzZY.jpg


Hier speciaal voor u een foto genomen tijdens het nieuws met 2 plafonieres aan die elke voor 50 Watt licht geven (dus 100 Watt in totaal maar het zijn leds (wel wit licht geen gelig gedoe hier bij mij). ;) )
en dan nog effe meegeven dat de lazer maar op 70% werkt (dus inkrijg er nog meer licht uit ) en er nu 4140 uurtjes heeft opzitten en dan kan ik nog overschakelen naar een harder beeld (blauwer) waardoor er nog een bak licht van komt
Dus heel donker moet ge het dus niet maken héé , mits het juiste materiaal . ;)
 
Laatst bewerkt:
het is 2023, de tijd dat een beamer een must was omwille van het grote scherm is al lang gepasseerd. Het idee van een beamer te hebben stemt af uit de tijd dat de gemiddelde tv 32 inch of kleiner was. Beamers lopen qua beeldkwaliteit, latency ( games) enorm achter op televisies. Grote tv's zijn retegoedkoop.

spendeer die 1000 euro aan een oled tv van 55 inch en daar gaat geen enkele beamer ooit bij in de buurt komen. nu niet en binnen 40 jaar ook niet.

zwartwaarden gaan altijd sucken bij beamers. Ik heb zelf een kennnis met een beamer van 10 000 euro( qua specs gelijk aan die barco's die ze in de kinepolis gebruiken) en mijn 8 jaar oude oled pist die omver en draait er rondjes rond qua beeld kwaliteit.

Als je persé de slechte pixelpitch van een cinema wilt schuif je zetel of stoel dichter bij uw tv en het is ook opgelost. uiteindelijk komt het toch allemaal neer op uw field of view en niet op de grootte van uw scherm.


koop u een ultra dun vogel wall mount ( 50 euro) + random oled tv ( 1000 euro).

Draadloos werken is geen optie voor beeld, geluid kan wel. je krijgt de bandbreedte nooit over een draadloos signaal. dus als je een beamer hangt ga je al een kabelsluif moeten maken voor hdmi + stroom , dak trek je beter direct geluidskabels mee.



met minder dan 5000-10 000 Euro moet je eigenlijk niet beginnen aan een home cinema. Die beamer zelf kost de wereld niet maar alles er rond is keiduur. vanaf 5000 heb je een budget/ midrange setup.

receiver : 500-1000 euro
speakers (5.1) = pak 200 Euro per speaker voor goedkope en
500 voor de sub
geluidskabels: 50 euro
beamer zelf: 1500 euro, dan heb je "iets"
screen : budget doek 200 euro, iets degelijk is al snel 1000 euro
allerlei randaperatuur en mounts: 500 euro
draadloze modules voor uw geluid : 200 euro (+ alle problemen die daar bijkomen zoals latency en geen HD geluid)

je moet dan nog ook nog voorzien dat uw ruimte pikzwart kan worden. dat is een kost van 0 euro tot enkele duizenden euros afhankelijk van hoeveel ramen en of er al rolluiken of stores of iets anders aanwezig is.



TLDR koop u een tv . Spendeer desnoods extra aan zo een samsung frame TV ( https://image.coolblue.be/1248x535/content/a8545a4619a1398e0529883d9f566fe5) en laat er wat famillie fotos, landschappen, kunst op draaien. zal nog een pak een mooier zijn dan zo een lelijke beamer die in het midden van uw ruimte aan de muur hangt.
1) Er zijn geen consumergrade projectoren met de specs die ze in de Kinepolis gebruiken.
2) Om u een idee te geven, het home-cinema gamma van Barco (wat dus minder goed is dan het commerciële) begint rond de 35000€ qua prijs.
3) Rond de 10k zit je op een JVC NZ7 projector. Uw 8 jaar oude OLED verbleekt volledig bij die projector.

Het is duidelijk dat je nog nooit voor enige tijd naar een recente goeie projector gekeken hebt. Ik vermoed dat uw kennis een Sony VW1000ES ofzo zal hebben. Dat is een projector van 12 jaar geleden en sindsdien zijn er enorme stappen vooruit gegaan
 
1) Er zijn geen consumergrade projectoren met de specs die ze in de Kinepolis gebruiken.
2) Om u een idee te geven, het home-cinema gamma van Barco (wat dus minder goed is dan het commerciële) begint rond de 35000€ qua prijs.
3) Rond de 10k zit je op een JVC NZ7 projector. Uw 8 jaar oude OLED verbleekt volledig bij die projector.

Het is duidelijk dat je nog nooit voor enige tijd naar een recente goeie projector gekeken hebt. Ik vermoed dat uw kennis een Sony VW1000ES ofzo zal hebben. Dat is een projector van 12 jaar geleden en sindsdien zijn er enorme stappen vooruit gegaan
kijk naar die foto hierboven, dat is zo witgewassen als het maar kan zijn.
Sony VPL-XW7000ES is de beamer die hij heeft. Ik heb het eens nagevraagd en koste blijkbaar meer dan 15K, hij wist het niet goed meer. Kerel is notaris dus dat is speelgeld voor hem i guess...

Ik ga daar enkele keren per jaar een film kijken voor de "cinema ervaring" en mijn b16 oled doet het beter( en mijn alienware qd oled gaming monitor al helemaal. In zijn compleet verduistere HT zaal is dat allemaal goed, maar je ziet duidelijk de blur in snelle scenes en ook uiteraard de lack aan contrast omdat dat het nu eenmaal fysisch onmogelijk is om met een beamer uitstekend contrast te halen. Zelf met een dubbele laser.

Ts wilt het dan nog in zijn living doen met constante infiltratie van daglicht. daarmee bereik je inderdaad het effect zoals die screenshot hierboven van VTM.

en dan nog. wat is je punt? dat je met een 15 keer zo grote investering half in de buurt komt van een tv van 1000 euro? Je kan meteen 15K geven aan de eerste commerciele microled tv's ( samsung had er al) en die draait rondjes rond een oled gelijk een oled rond die beamers loopt.
Latency is ook niet echt een probleem meer want de meeste beamers kan je in een game modus zetten en dan hebben die een latancy van minder dan 5 ms en ja uwen oled heeft meer . ;)

1: input latency van een goede oled zit rond de 5 ms. die beamer van 15000 ballen heeft een input latency van 21 ms op 4K 60 en op 1440p heeft die 12 ms. uiteraard game je meestal op 4K.
2: pixel response time is veel belangerijker dan latency, dat is oneindig snel bij een oled ( kleiner dan 0.1ms) , zo een beamer is pokketraag. een gemiddelde led tv zit rond de 1 a 2 en een beamer is uiteraard nog trager omdat je werkt via projectie.
3. niemand heeft iets gezegd over pixels tellen. dat is gewoon beeldformaat/ pixels. hoe groter uw scherm hoe meer pixels bij een gelijke resolutie, wat is dat nu voor domme opmerking.
4.als jij denkt dat uw beamer beter beeld geeft dan uw OLED raad ik u aan om dringend naar de oogarts te gaan als je dat verschil niet ziet. Uw foto ziet er uit gelijk een pc monitor van een Sub 200 euro chromebook met het goedkoopste TN paneel dat ze konden vinden.





echt hatelijk die compleet foute info die altijd van die beamer fanboys komt :/
 
Laatst bewerkt:
kijk naar die foto hierboven, dat is zo witgewassen als het maar kan zijn.
Sony VPL-XW7000ES is de beamer die hij heeft. Ik heb het eens nagevraagd en koste blijkbaar meer dan 15K, hij wist het niet goed meer. Kerel is notaris dus dat is speelgeld voor hem i guess...

Ik ga daar enkele keren per jaar een film kijken voor de "cinema ervaring" en mijn b16 oled doet het beter( en mijn alienware qd oled gaming monitor al helemaal.


1: input latency van een goede oled zit rond de 5 ms. die montior van 15000 ballen heeft een input latency van 21 ms op 4K 60 en op 1440p heeft die 12 ms. uiteraard game je meestal op 4K.
2: pixel response time is veel belangerijker dan latency, dat is oneindig snel bij een oled ( kleiner dan 0.1ms) , zo een beamer is pokketraag.
3. niemand heeft iets gezegd over pixels tellen. dat is gewoon beeldformaat/ pixels. hoe groter uw scherm hoe meer pixels bij een gelijke resolutie, wat is dat nu voor domme opmerking.
4.als jij denkt dat uw beamer beter beeld geeft dan uw OLED raad ik u aan om dringend naar de oogarts te gaan als je dat verschil niet ziet. Uw foto ziet er uit gelijk een pc monitor van een Sub 200 euro chromebook met het goedkoopste TN paneel dat ze konden vinden.


En zo ziet een projector er hier uit op foto. Sowieso kan je dat beeld niet vastleggen op foto he. Het énige dat een projector niet kan, is het extreem heldere licht van felle HDR content, maar dat is ook helemaal niet om aan te kijken.
 


En zo ziet een projector er hier uit op foto. Sowieso kan je dat beeld niet vastleggen op foto he. Het énige dat een projector niet kan, is het extreem heldere licht van felle HDR content, maar dat is ook helemaal niet om aan te kijken.
in een 100% donkere kamer kom je in de buurt van de gemiddelde 500 Euro lcd met ips paneel en sub 200 nits hdr. wauw. Dat is zeer bruikbaar, daar niet van. maar het punt is dat de topic starter voor een peulschil van de investering een betere kijkervaring kan hebben in zijn woonkamer op met kijkafstand van 2 meter en ook Overdag tv kan kijken zonder al die toegevingen te moeten doen.


Moest ik een gigantische zolder hebben die ik volledig kan verduisteren en plek heb voor een 150 inch scherm dan is zo een beamer te overwegen. Maar nogmaals, hij wilt rond de 50 inch zitten. daar een beamer voor kopen is gewoon te zot voor woorden als er beter en goedkopere oplossingen zijn.

het is simpel hé afhankelijk van uw prioriteit :

budget : TV> beamer
gaming: TV > beamer
beeldkwaliteit : high end tv > beamer / budget/ mid range tv >= beamer
immersie/ beeldformaat van 100 inch of meer : Beamer


ik wil hier geen beamer vs tv war starten, want elk heeft zijn doelpubliek. En ik droom er zelf van ooit zo iets te kunnen zetten als die bevriende notaris, maar met de threadstarter zijn budget van 1000 euro heb je een beamer voor powerpoints te presenteren en filmpjes in de klas af te spelen.

ik zit vaak op de macgaming subreddit ( omdat ik van het werk een MBP heb en er soms eens op game). Daar komen ook mensen bewust koopadvies vragen of ze een mac moeten kopen om te gamen, en dan krijg je van die mensen met gecherypickte benchmarks van de 5 games die native op apple draaien waar het een 1000 euro windows laptop matched, maar dan niet zeggen dat je in alle andere gevallen uren zit te klooien om iets aan de praat te krijgen en door 1000 translations layers moet draaien om het aan de praat te krijgen aan subpar performance. Dan geef je 4000 euro uit om te presteren gelijk een windows pc met een APU in.

uiteraard heb je dan ook een horde gebruikers zoals jij en skoobiedoe die hun aankoop willen verantwoorden maar compleet naast het punt zitten. Beamers geven bovengemiddeld beeld in de juiste omstandigheden dat is waar. Maar prijs/kwaliteit zijn ze nog steeds ondermaats en als beeldkwaliteit een hogere prio heeft dan schermgrootte snap ik helemaal niet dat je iemand een beamer zou aanraden.

Ik wil hier niet op de man spelen of flame uitlokken. Enkel correct koopadvies geven.

en nogmaals ik ben echt niet anti projectie, Ik heb zelf overwogen om oppenheimer analoog te gaan zien voor die cinema feel, maar het was te ver :). En laat ons eerlijk zijn, een laser beamer ziet er niet veel anders uit dan een scherm (op het contrast na ingeval van oled)
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik ben akkoord dat je voor 50 inch geen beamer moet kopen he. Maar van op 2m kan je ook wel een pak groter dan 50 inch gaan (als de ruimte er is). Ik zit hier op 100 inch met zo'n 3m kijk afstand.
Op 2m kijkafstand zal je ideaal ook wel naar 75 inch gaan. En die tv's zijn al wat lastiger te vinden
 
  • Leuk
Waarderingen: zaj
Op 2m kijkafstand zal je ideaal ook wel naar 75 inch gaan.
Ma gij se bejaarden truffel, wie de fuck zit er nu op 2m van een 75inch :')

We zitten hier met zijn allen gezellig @Lefman zijn thread te vergallen door beamers af te raden, dus valt nekeer in lijn oude man.
Sorry ze Lefman, ik weet ook niet wat @anders. bezielt.. buiten wreeeeeeeed slechte ogen.
 
Ma gij se bejaarden truffel, wie de fuck zit er nu op 2m van een 75inch :')

We zitten hier met zijn allen gezellig @Lefman zijn thread te vergallen door beamers af te raden, dus valt nekeer in lijn oude man.
Sorry ze Lefman, ik weet ook niet wat @anders. bezielt.. buiten wreeeeeeeed slechte ogen.
dat hij godverdomme eens de broek in huis aandoet en hem een tv gaat kopen :D

Ook het eerste geval in mijn leven waar een vrouw een beamer wilt ipv een tv :laugh: . Meestal is het omgekeerd en wilt de man een beamer en heel de home cinema reutemeteut en is het drama voor de speakers :D

Bon ik moet niet veel spreken, ik wil al 4 jaar upgraden naar van 55 inch naar 75 ( 3m kijkafstand) en mijn madam cringed ook van het gedacht van één muur vol scherm. Dusja, we gaan dat in stapjes doen hé. de volgende 65 inch en die daarna 75, dan valt het minder op. En dan heb ik weer een excuus om van oled naar microled te gaan binnen een jaar of 5.
 
Laatst bewerkt:
Zaj , tuurlijk is dat beeld wat uitgewassen .
Was alleen maar omdat jij beweerde dat een ruimte altijd donker moest zijn om te kunnen kijken en ja ik ben van oled naar shortthrow gegaan en mis mijne oled totaal niet .
Ik heb niets tegen oled fans maar wel als ze totaal uit hunne nek staan te lullen .
En nee van uw demo beeldjes ben ik niet onder de indruk .

Ter uwen info mijnen shortthrow in game modus heeft 4 ms latency maar ik game daar gewoon op en dat gaat ook prima voor hetgeen ik nog speel maar deze is gekocht met hoofdgedachte om er gewoon tv op te zien en niet zo van de nutteloze bewerkte demofilmpjes .
Die blurrieness waarvan je spreekt bij snelle pans of bewegingen zijn er al uit op beamers van 2 tot 3 generaties terug .
Ik zoek geen reden om mijne aankoop te verantwoorden waarom zou ik dat moeten .
En nee uw foto’s zeggen niks ik kan ook zulke beeldjes op mijne beamer zetten in het pikke donker maar als ik daar met 3 verschillende iPads een foto van trek heb ik 3 verschillende foto’s .

En dat jij beamers ondermaatse kwaliteit vind tja , moet ge uw beeld eens laten afregelen zoals het moet en misschien uwen vriend de notaris ook . (en ja meestal vinden mensen die graag op een vol contrast beeld kijken na de afregeling dat het beeld er slechter uitziet maar dan staat het wel juist )
 
Laatst bewerkt:
de gemiddelde mens zit ook veel verder dan technisch optimaal
de gezelligheidsfactor zal er waarschijnlijk grotendeels mee inspelen
voor films heb ik graag een groot deel van mijn zicht bedekt door enkel het scherm
voor games mag ik al wat verder zitten, daar is immersie minderwaardig aan speelbaarheid.
een combinatie projector voor films en oled etc voor andere zaken lijken mij doenbaar.
soit, ver van de originele vraag maar een projector met een 150inch screen gaat hier ooit hangen en ik ga daar niet verder dan 3m van zitten.
 
ver van de originele vraag maar een projector met een 150inch screen gaat hier ooit hangen en ik ga daar niet verder dan 3m van zitten.
Hyou crazeh.

Maar eigenlijk is dat niet super ver af meer met de nieuwste vr/ar sets. Zo al Akira, The Matrix en Fury Road via mijn Valve index bekeken. Nog verre van ideaal met donkere scenes (lensreflectie) en simpelweg niet echt "gezellig" en ook vermoeiend, maar als ge de nieuwe Apple headset ziet, nog een kleine 10/15 jaar en we bekijken met zijn allen puur via bril?
 
Hyou crazeh.

Maar eigenlijk is dat niet super ver af meer met de nieuwste vr/ar sets. Zo al Akira, The Matrix en Fury Road via mijn Valve index bekeken. Nog verre van ideaal met donkere scenes (lensreflectie) en simpelweg niet echt "gezellig" en ook vermoeiend, maar als ge de nieuwe Apple headset ziet, nog een kleine 10/15 jaar en we bekijken met zijn allen puur via bril?
wel gezelligheid blijft een belangrijke factor, zelfs in de gemiddelde home cinema.
ik vrees dat VR daar nooit echt gaat van winnen; al is de visuele immersie in een goede bril onevenaarbaar.

aan de andere kant; een sitcom bekijken via VR lijkt me dan weer te belachelijk.
 
geweldig duur :p.

2500€ voor een set front speakers, van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Al wil dat niet veel zeggen. Een voorbeeld review van wat ik terugvind :

Maar of het dan thuishoort in budgetvriendelijke homecinema... ik heb mijn bedenkingen ;).
 
geweldig duur :p.

2500€ voor een set front speakers, van een merk waar ik nog nooit van gehoord heb. Al wil dat niet veel zeggen. Een voorbeeld review van wat ik terugvind :

Maar of het dan thuishoort in budgetvriendelijke homecinema... ik heb mijn bedenkingen ;).
Ja, het blijft natuurlijk duur, maar voor 2000€ ga je aan 5.0 systeem hebben.
Dat betalen mensen ook voor zo'n bose-systeem he ...

Mijn eigen review (hangen hier in 7.2.4): voor het geld dat ze kosten, ga je geen beter systeem vinden. Het enige grote concurrerende merk is Arendal, maar die komen duurder uit
 
Ja, het blijft natuurlijk duur, maar voor 2000€ ga je aan 5.0 systeem hebben.
Dat betalen mensen ook voor zo'n bose-systeem he ...

Mijn eigen review (hangen hier in 7.2.4): voor het geld dat ze kosten, ga je geen beter systeem vinden. Het enige grote concurrerende merk is Arendal, maar die komen duurder uit

Dan moet je het hebben over de spirit en niet de cinema. Want bij de cinema zit je dan aan

2500 voor de 2 frontspeakers
1 right center als center center ? 840€
1000€ voor de 2 m6 achter speakers
En dan hebben we nog niet gesproken over die amplifiers die je nog zou moeten toevoegen, al zal een andere aplifier dan die edge a2 ook wel werken.

Maar als je dan toch de spirit versie bedoelt zie ik niet direct de meerwaarde tov de polk's of zo.

Noch zie ik echt de configuratie (niet voor de 5.0 als diegene van uw 7.2.4 :p) die je in gedachten had. Al denk ik wel dat de meesten graag minstens een 5.1 tot een 7.2/7.1 zouden gaan, als ze dan toch al dergelijke bedragen aan speakers gaan geven.
 
Terug
Bovenaan