Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Echt waar, hoe makkelijk kan het zijn.
Precies toch wel niet zo makkelijk als je niet eens kan antwoorden op mijn vraag welke gerechten van die 16 van hello fresh de mindere keuzes zijn :P

120kg wegen als je 180 cm groot bent komt dus echt niet van een gezouten vs een gewoon pindanootje te eten of van een aardappel ipv pasta te eten.
Nee, het komt van 2/3 borden te eten van de aardappelen of pasta of van een hele bak nootjes gezouten of ongezouten te eten terwijl je met 1/3de al meer dan toe zou komen.

En dat is nu eigenlijk die onzin die al pagina’s lang wordt ontkracht.
Jij kan niet zonder enige kennis zeggen hoe een persoon aan zijn overgewicht komt en hoe het komt dat er niks afgaat.

Het is een vrij lelijke veralgemening dat dit wel moet komen van 2 of 3 borden te eten of een heel bak nootjes.
Dat dit zo is voor sommige mensen met overgewicht, een overmaat aan inname van voedsel dat klopt, maar dit is geen algemene regel. Net zoals het wel zou moeten komen van ongezonde voeding.

Eigenlijk moet je ook de discussie breder durven voeren. Hebben we geen totaal verkeerd beeld van mensen met overgewicht?
En ligt onze focus niet te hard op morbide obesitas, terwijl de personen met een paar kilootjes te veel in feite de gevaarlijkste groep is.
Je hoeft niet morbide te zijn om er een super ongezonde levensstijl op na te houden. En zijn er niet mensen met overgewicht die net wel gezond leven en toch met die overmaat zitten.

En zijn er niet mensen met overgewicht die net wel gezond leven en toch met die overmaat zitten.
Dat vergeten er velen: dat er een grote groep is die overgewicht/obesitas "vergaard" heeft en dankzij stevige inspanningen er in slagen om stabiel te blijven.
Dan "moeten" die mensen wel liegen als ze beweren op hun eten te letten en actief te zijn... Want ze vallen immers niet af.
Terwijl die misschien al 500-800 ckal geschrapt hebben per dag in vergelijking met de levenswijze waarop ze bij zijn gekomen.

Precies toch wel niet zo makkelijk als je niet eens kan antwoorden op mijn vraag welke gerechten van die 16 van hello fresh de mindere keuzes zijn :p
@Carrion zijn post ging dan ook over portiegroottes, omdat dat kennelijk de nieuwe onbekende was in de hier eeuwigdurende discussie over hoe eten zo ingewikkeld is, waar af en toe een goalpost wordt verschoven.

Niemand antwoorde op jouw vraag omdat het een discussie in de marge is, zo'n "gotcha" die er weinig toe doet. De porties van Hellofresh en hun afwisseling maken dat je enkel daarmee geen overgewicht gaat krijgen, uitzonderingen daargelaten. Dus welke dan in absolute getallen gezonder of minder gezond is maakt weinig uit, tenzij je vanaf nu elke dag hetzelfde gaat eten. Iedereen die een gezonde levensstijl heeft, een goed gewicht, en een goede lichaamssamenstelling eet al eens een "mindere" maaltijd, opnieuw extremen daargelaten (waarvan ik in twijfel trek dat ze dit heel hun leven volhouden).

Ik vraag me echt af wat jij wint met hier al pagina's lang gatekeeping te houden rond een gezond eetpatroon. Het is kennelijk allemaal ongeloofelijk complex en iedereen moet elk detail kennen, terwijl de realiteit is dat een meerderheid van de mensen met een gezond gewicht daar ook allemaal niet van wakker ligt. Omdat in grote lijnen je aan gezonde porties en voedingsmiddelen houden, en wat actief zijn, niet echt rocket science is.

Als je ondanks dit alles dan kennelijk in de knoop raakt omdat je er echt nul de botten inzicht in hebt:
Als het dan toch allemaal niet zo goed lukt of je hebt gewoon geen zin om dit uit te zoeken…

Diëtist to the rescue! Daar dienen ze ook uiteindelijk voor.
En dan ben je ook meteen de perfecte doelgroep om een "DNA onderzoek" laten uit te voeren dat zegt dat je minder vet of koolhydraten moet eten, of een of ander duur wondersupplement moet slikken.

Eigenlijk moet je ook de discussie breder durven voeren. Hebben we geen totaal verkeerd beeld van mensen met overgewicht?
En ligt onze focus niet te hard op morbide obesitas, terwijl de personen met een paar kilootjes te veel in feite de gevaarlijkste groep is.
Je hoeft niet morbide te zijn om er een super ongezonde levensstijl op na te houden. En zijn er niet mensen met overgewicht die net wel gezond leven en toch met die overmaat zitten.
Het is net die groep die eenvoudig kan afvallen door wat minder kcal binnen te krijgen door meer groenten/minder koolhydraten op hun bord te leggen, wat pintjes minder te drinken, die dürüm om 22u te laten, enz.

Dat vergeten er velen: dat er een grote groep is die overgewicht/obesitas "vergaard" heeft en dankzij stevige inspanningen er in slagen om stabiel te blijven.
Dan "moeten" die mensen wel liegen als ze beweren op hun eten te letten en actief te zijn... Want ze vallen immers niet af.
Terwijl die misschien al 500-800 ckal geschrapt hebben per dag in vergelijking met de levenswijze waarop ze bij zijn gekomen.
Waarom moeten die mensen liegen? Is dat niet een beetje zoals het argument dat zo'n mensen niet aan sport "kunnen" doen omdat ze denken dat iedereen naar hen gaat kijken? Ik heb alle begrip voor mensen hun mentale barrières, maar uiteindelijk moet er wel iets gebeuren natuurlijk. Dat je van een groot surplus aan caloriëen komt, maar eigenlijk nog altijd te veel eet om uit je "steady state" overgewicht te komen, kan oneerlijk aanvoelen, maar biologische processen zijn wat ze zijn uiteindelijk.

Laatst bewerkt:
Deze thread: "gezonde" mensen die hun eet-sport balans blijkbaar op orde hebben die mensen met overgewicht eens gaan uitleggen hoe "simpel dat allemaal wel niet is".

Lijkt een beetje op de "maar wil je het wel echt" van rijke mensen naar armere mensen. Stop being fat ipv stop being poor.

Vind het maar triestig eerlijk gezegd.

Deze thread: "gezonde" mensen die hun eet-sport balans blijkbaar op orde hebben die mensen met overgewicht eens gaan uitleggen hoe "simpel dat allemaal wel niet is".

Lijkt een beetje op de "maar wil je het wel echt" van rijke mensen naar armere mensen. Stop being fat ipv stop being poor.

Met defensieve reacties als mensen op hun eigen verantwoordelijkheid worden gewezen raken we ook geen stap verder, er zijn daar al een paar thema's serieus door verziekt en dat gaat helemaal nergens heen. Er zullen er best een deel zijn die de genetische loterij niet bepaald hebben gewonnen, maar over het algemeen krijgt ge geen serieus overgewicht door 'normaal' te eten, en dat hoeft echt niet zo moeilijk te zijn.

Geen idee waarom de passief agressieve “gezonde” nodig was, maar soit. Niemand legt niemand iets uit? Niemand zegt ook dat het simpel is. Dat er simpele methodes zijn om te starten, dat wel. Voor de algemene populatie met overgewicht.

Dank voor je inhoudelijk comment though. Daar zijn we echt iets mee! Dat je simpele feiten triest vindt, Thats on you 🤷

Je vergelijking met rich vs poor slaagt werkelijk op niets, maar goed geprobeerd.

Geen idee waarom de passief agressieve “gezonde” nodig was, maar soit. Niemand legt niemand iets uit? Niemand zegt ook dat het simpel is. Dat er simpele methodes zijn om te starten, dat wel. Voor de algemene populatie met overgewicht.

Dank voor je inhoudelijk comment though. Daar zijn we echt iets mee! Dat je simpele feiten triest vindt, Thats on you 🤷

Je vergelijking met rich vs poor slaagt werkelijk op niets, maar goed geprobeerd.
Waarom slaat die vergelijking op niks? Iedereen weet toch dat je als IT-er rijk wordt, dus waarom wordt niet iedereen IT-er? Het is toch niet moeilijk om IT-er te worden, een beetje opzoeken en je kan het.

Waarom slaat die vergelijking op niks? Iedereen weet toch dat je als IT-er rijk wordt, dus waarom wordt niet iedereen IT-er? Het is toch niet moeilijk om IT-er te worden, een beetje opzoeken en je kan het.
Om rijk te worden met IT mss niet, maar om gewoon een goed betaalde job te hebben in IT dan is dat uiteraard wel correct.

Foute vergelijking wel natuurlijk want je kan en wil geen maatschappij hebben met enkel IT'ers. Een maatschappij met enkel gezonde mensen is WEL wenselijk.

En ik vind het idioot dat ik hier 'deze kant' van het argument zit te verdedigen want ik heb overgewicht, doe +/- geen sport, etc maar ik gan iet afkomen met het excuus dat het niet 'kan'. Ik heb gewoon meestal geen goesting.

Met defensieve reacties als mensen op hun eigen verantwoordelijkheid worden gewezen raken we ook geen stap verder, er zijn daar al een paar thema's serieus door verziekt en dat gaat helemaal nergens heen. Er zullen er best een deel zijn die de genetische loterij niet bepaald hebben gewonnen, maar over het algemeen krijgt ge geen serieus overgewicht door 'normaal' te eten, en dat hoeft echt niet zo moeilijk te zijn.

Het gaat niet enkel over die genetische loterij, dat is net het punt dat sommigen proberen te maken. Maar het wordt voor mij wel gewoon te simpel voorgesteld door velen, alsof het voor iedereen quasi poepsimpel is om een ideaal voedings- en bewegingspatroon aan te houden. Terwijl er zoveel factoren meespelen die dat kunnen beïnvloeden.

Passief agressief? Oei? Die "gezonde" slaat op het feit dat de mensen die dat in balans hebben evengoed andere zaken in hun leven kunnen hebben die ongezond zijn, dat is geenszins een aanval ofzo.

De rest van je post ga ik niet verder op in, jouw mening is niet heilig net zomin als de mijne, ik heb overigens wel al inhoudelijk gereageerd in deze thread, maar ik vind het niveau tot wat het is uitgedraaid idd nogal triest.

En dat is nu eigenlijk die onzin die al pagina’s lang wordt ontkracht.
Jij kan niet zonder enige kennis zeggen hoe een persoon aan zijn overgewicht komt en hoe het komt dat er niks afgaat.
@Str8_6 heeft zelf al aangegeven dat hij vroeger heel fel is afgevallen. Dat zijn vaak de mensen die het minst tolerant zijn tov 'dikkerds', want "afvallen is gemakkelijk, ik kon het". Terwijl we gewoon allemaal anders zijn, en er vaak niet één oplossing is die voor iedereen werkt.

Ik had dat eerst zelf ook toen ik fel afgevallen was (-40kg), maar zag daarna in dat dat gewoon onredelijk is. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam.

Ik ben het daar mee eens. Ik heb het geluk om makkelijk af te vallen, terwijl ik een erg ongezonde relatie met eten heb (stress eter). Wanneer ik niet geblesseerd ben krijg ik mijn lichaamsgewicht makkelijk terug onder controle, maar wanneer ik in de lappenmand lig is het ook voor mij een echte strijd

Net zoals tegen depressieve mensen zeg: stop met je ongelukkig te voelen. Het is echt allemaal niet zo eenvoudig, en er zit heel wat voorbestemdheid achter

Kan je eens de posts citeren die daarop neerkomen? Want ik vind even binnenvallen met "amai triestig hier" nogal goedkoop.

Het is dat alles ingewikkelder maken dan het is en de focus leggen op zeldzame situaties en aandoeningen mensen wel zal helpen natuurlijk. Want dat lijkt me toch vooral waarover hier al enkele pagina's een discussie bezig is. Verder lijkt iedereen hier toch aan te geven dat die uitzonderingen zich niet schuldig moeten voelen?

Kan je eens de posts citeren die daarop neerkomen? Want ik vind even binnenvallen met "amai triestig hier" nogal goedkoop.

Het is dat alles ingewikkelder maken dan het is en de focus leggen op zeldzame situaties en aandoeningen mensen wel zal helpen natuurlijk. Want dat lijkt me toch vooral waarover hier al enkele pagina's een discussie bezig is. Verder lijkt iedereen hier toch aan te geven dat die uitzonderingen zich niet schuldig moeten voelen?
Dat is gewoon mijn conclusie van de laatste pagina's, die mag ik ook geven, je hoeft het er ook niet mee eens te zijn.

Maar je blijft focussen op die zeldzame situaties en aandoeningen, alsof dat de enige mensen zijn die overgewicht "mogen" hebben zonder excuses. Je gebruikt dat alsof men zich daarachter probeert weg steken wanneer men zegt dat het niet zo simpel is. Terwijl dat echt niet de boodschap is.

Er zijn ook voor mensen zonder die extreme aandoeningen veel factoren die hun eet- en bewegingsbalans (negatief) beëinvloeden en waarbij het niet zo simpel is om dat aan te passen of te veranderen. Maar dat opwerpen zorgt bij velen hier blijkbaar voor een nogal felle reactie en ja, voor mij komt dat neer op "als je het maar echt wilt...".

Dat is gewoon mijn conclusie van de laatste pagina's, die mag ik ook geven, je hoeft het er ook niet mee eens te zijn.
Vind ik een zwakke reactie, maar goed.
Maar je blijft focussen op die zeldzame situaties en aandoeningen, alsof dat de enige mensen zijn die overgewicht "mogen" hebben zonder excuses. Je gebruikt dat alsof men zich daarachter probeert weg steken wanneer men zegt dat het niet zo simpel is. Terwijl dat echt niet de boodschap is.
Ik focus daar niet op. Er werd gewoon opgeworpen dat enkele simpele regels hanteren in je voedingspatroon al serieus kan helpen. Misschien dat niet iedereen dat diplomatisch aanbrengt (op het internet, wie had het gedacht) maar daarom is het niet verkeerd. Maar daar komen dan reacties op met alle mogelijke uitzonderingen zoals metabolische aandoeningen. Of men begint over gezouten pinda's en Hellofreshmaaltijden te leuteren om het allemaal ingewikkeld te laten lijken.

Mensen proberen overtuigen dat het ondoorgrondelijk is en veel te ingewikkeld om zelf aan de slag te gaan vind ik schadelijk.
Er zijn ook voor mensen zonder die extreme aandoeningen veel factoren die hun eet- en bewegingsbalans (negatief) beëinvloeden en waarbij het niet zo simpel is om dat aan te passen of te veranderen. Maar dat opwerpen zorgt bij velen hier blijkbaar voor een nogal felle reactie en ja, voor mij komt dat neer op "als je het maar echt wilt...".
Dan moet je misschien reageren tegen die mensen i.p.v. een hele thread triestig te noemen, want hier staan volgens mij veel genuanceerde reacties. Dat het leven geen ideale situatie is weet ik ook.

Ik denk niet dat iemand zegt dat het simpel is, het is inderdaad enorm moeilijk, want bijna niemand is er echt ok mee om te dik te zijn en toch lukt het zoveel mensen niet (mezelf incluis) om tot een gezond gewicht te raken. Waar hierover gediscussieerd wordt is over waar die moeilijkheid ligt, niet over het of het moeilijk is want dat lijkt me wel duidelijk.

Hebben mensen een grondige kennis van voeding nodig en is het de onwetendheid die ervoor zorgt dat ze te dik blijven, of is het gewoon dat zelfs als je weet wat en hoeveel je ongeveer zou moeten eten, het enorm moeilijk blijft om je eraan te houden?

Hebben mensen een grondige kennis van voeding nodig en is het de onwetendheid die ervoor zorgt dat ze te dik blijven, of is het gewoon dat zelfs als je weet wat en hoeveel je ongeveer zou moeten eten, het enorm moeilijk blijft om je eraan te houden?
Ik ben ervan overtuigd dat het vaak beide is.
En grote verandering volhouden is enorm moeilijk. Dat is 1 ding.

Maar ook wat wel en niet gezond is...
Vraag aan 100 mensen of het GEZOND is om maaltijdshakes te drinken 2x per dag en enkel een slaatje met kip of zalm te eten en als avondmaal soep te drinken (zonder die hoeveelheden te beperken) en velen zullen volmondig zeggen dat dat gezond is!

Maar dat er in maaltijdshakes gigantische verschillen zitten en sommige poeders voor 30% uit suiker bestaan, dat zullen ze absoluut niet weten...

Op dat vlak kan een diëtist absoluut veel beteken, zeker als die vertrekt vanuit je eigen voedingsdagboek en een plan opstelt dat rekening houdt met je eigen dagindeling en voorkeuren qua smaken.

@Str8_6 heeft zelf al aangegeven dat hij vroeger heel fel is afgevallen. Dat zijn vaak de mensen die het minst tolerant zijn tov 'dikkerds', want "afvallen is gemakkelijk, ik kon het". Terwijl we gewoon allemaal anders zijn, en er vaak niet één oplossing is die voor iedereen werkt.

Ik had dat eerst zelf ook toen ik fel afgevallen was (-40kg), maar zag daarna in dat dat gewoon onredelijk is. Niet iedereen heeft hetzelfde lichaam.

Ik ben het daar mee eens. Ik heb het geluk om makkelijk af te vallen, terwijl ik een erg ongezonde relatie met eten heb (stress eter). Wanneer ik niet geblesseerd ben krijg ik mijn lichaamsgewicht makkelijk terug onder controle, maar wanneer ik in de lappenmand lig is het ook voor mij een echte strijd

Net zoals tegen depressieve mensen zeg: stop met je ongelukkig te voelen. Het is echt allemaal niet zo eenvoudig, en er zit heel wat voorbestemdheid achter

Correctie: die 96 kg was wel geen vet, maar toen ik al jaren krachttraining deed. Ik had iets van een 10% vet.

Ik ben ervan overtuigd dat het vaak beide is.
En grote verandering volhouden is enorm moeilijk. Dat is 1 ding.

Maar ook wat wel en niet gezond is...
Vraag aan 100 mensen of het GEZOND is om maaltijdshakes te drinken 2x per dag en enkel een slaatje met kip of zalm te eten en als avondmaal soep te drinken (zonder die hoeveelheden te beperken) en velen zullen volmondig zeggen dat dat gezond is!

Maar dat er in maaltijdshakes gigantische verschillen zitten en sommige poeders voor 30% uit suiker bestaan, dat zullen ze absoluut niet weten...

Op dat vlak kan een diëtist absoluut veel beteken, zeker als die vertrekt vanuit je eigen voedingsdagboek en een plan opstelt dat rekening houdt met je eigen dagindeling en voorkeuren qua smaken.

En 'maaltijdshakes' zit al niet aan de kant van redelijk extreem ? Ik heb nog nooit een maaltijdshake gezien, ik betwijfel dat die 100 mensen dat wel allemaal zouden kennen

Ik denk niet dat ik een vrouw ken die er nog nooit eentje geproefd heeft. :unsure:
Daar zit dan ook deel van het probleem: de extreme "vermarketing" van gezondheid en voeding. Een soort verbastering waar gezond wordt gelijkgesteld aan mager en men mensen allerhande wonderoplossingen voorschotelt, mensen die vaak niet beter weten. Ook gewoon gek om een maaltijdshake te gaan nuttigen maar geen ingrediëntentabellen te lezen, beetje de kar voor het paard spannen.

Ik betwijfel dat veel deskundigen iemand maaltijdshakes zouden aanraden. Vloeibaar voedsel zal al weinig vullen, gegarandeerd gaat de honger er niet door over waardoor de snacks aanlokkelijk worden.

Terug
Bovenaan