Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Doe maar is een gesprek met ouders wiens kind anorexia heeft, die ouders zien dat ook. Maar het is niet zo simpel als laat ze dan meer eten.
Maar voor mensen met anorexia heeft men respect, daar gaat men niet gewoon laconiek tegen zeggen "ge moet maar wat meer taartjes eten".
Mensen die zwaarlijvig zijn hebben vaak ook gewoon een ongezonde kijk op eten, dat zit hem ook vaak tussen de oren. Maar 'vetkleppen' zijn gewoon lui en eten teveel taartjes. Terwijl velen ook gewoon een mentaal probleem hebben.
 
Maar voor mensen met anorexia heeft men respect, daar gaat men niet gewoon laconiek tegen zeggen "ge moet maar wat meer taartjes eten".
Mensen die zwaarlijvig zijn hebben vaak ook gewoon een ongezonde kijk op eten, dat zit hem ook vaak tussen de oren. Maar 'vetkleppen' zijn gewoon lui en eten teveel taartjes. Terwijl velen ook gewoon een mentaal probleem hebben.
Respect?

Nee daar zegt men tegen - net zoals tegen mensen met (problematisch) overgewicht - er is een probleem, doe er iets aan. ( en idealiter, als je in die positie bent.. help ze)
 
op een andere toon. Maar dat ontgaat jou blijkbaar.
Op wat baseer je dat nu eigenlijk? Moest 1 van mijn kinderen een eetstoornis hebben in gelijk welke richting dan zou ik die op exact dezelfde manier ( qua instelling) proberen helpen.
 
Ja kom zeg, zo kunnen we bezig blijven. Eerst is het dat mensen niet zomaar het verschil weten tussen gezonde en ongezonde voeding. Eens dat excuus van tafel wordt geveegd komen we weer bij het "geen tijd". "Weinig tijd op het werk", ja die Belgen toch met hun 16 uur durende werkdagen. Probeer daar maar eens tijd te vinden om 20 minuten te koken.

Onregelmatige uren, nog zo'n onnozelheid van een excuus. Als iemand die zelf de afelopen 2,5 jaar in shiften heeft gewerkt -> Je kan uw eten ook gewoon op zondag al maken voor de rest van week. Plaatsen waar ze in shiften werken hebben altijd wel 1 of meerdere microgolven staan. Uw kinderen moet je iets leren eten. En anders pas je het aan naar iets dat ze wel lusten. Al heb ik nog maar van weinig kinderen gehoor die geen pasta ofzo lusten.

Verdomme, ik zou denken dat je als ouder net extra moeite zou doen zodat je kind elke dag een gezonde maaltijd heeft. Om dan diezelfde kinderen te gebruiken als excuus waarom het niet zou kunnen is op het randje van walgelijk. Maar het moet niet verrassen dan dat je tegenwoordig meer en meer kinderen van 12 jaar ziet met het gewicht van een volwassen man.

Echt, als mensen met zo'n zwakke excuses blijven afkomen moeten ze achteraf niet komen janken dat ze niet meer op een attractie mogen omdat ze 200 kg wegen. Gvd, zelfs al ben je zo tam dat je nooit wilt koken, ga dan een pokebowl ofzo halen op die momenten.

Echt waar, in een tijd waar er meer info over voeding te vinden is dan ooit tevoren, die winkels het hele jaar door vol liggen met een overvloed aan verschillende producten, waar keukens tegenwoordig zo hyperuitgerust zijn dat ze nog net uw eten zelf niet koken... om dan nog altijd met diezelfde zwakke excuses af te komen. Nee, dan stopt het gewoon. Want nu is het wachten tot de andere weer gaat afkomen met zijn Hello Fresh gezever.
Ik vind uw reactie zo agressief, kort door de bocht, veralgemenend, kortzichtig en ronduit blind voor wat echt gezegd wordt, dat de goesting om deftig te reageren mij eigenlijk echt ontbreekt.

Maar toch een poging, want het is eigenlijk exact hetgene wat ik probeerde tegen te gaan.

Ik heb zelf nergens het argument gegeven dat het verschil tussen gezonde en ongezonde voeding niet duidelijk zou zijn.

Onregelmatige uren koppel jij meteen gewoon aan "shiften". Nee, die shiften zijn niet zozeer het probleem. Wel dagen waarbij je 's morgens vertrekt, een ganse dag gaat werken, naar de winkel gaat, je kinderen gaat halen van school, ze afzet op hun sport of hobby, dan nog naar een werkafspraak moet om dan om 22u thuis te komen. Dat versta ik onder onregelmatige uren. Het leven is voor veel mensen meer dan uw uurtjes gaan kloppen al dan niet in shiften.

"Kinderen doe je maar iets lusten". Duidelijk dat je geen praktijkervaring hebt. Heeft echt geen zin om daarover te discussiëren als je zelf geen kinderen hebt.

Dat je dan woorden als walgelijk gebruikt omdat ik mijn kinderen zogezegd als excuus gebruik is echt onnodig agressief en misplaatst. Mijn kinderen krijgen dan ook effectief gezond en gevarieerd eten, sporten vaak en hebben een gezond lichaam... toch bedankt voor de bezorgdheid.

Ik heb zelf ook al geschreven dat ik het absoluut oneens ben met die dame uit het bericht in het begin van deze thread.

Uw laatste alinea bevestigt enkel maar dat je echt een pak meer nuance aan de dag zou mogen brengen. Pokebowl en hyperuitgeruste keukens zijn dure dingen die absoluut niet iedereen zich kan veroorloven. Maar dan nog, dat niet hebben of niet kunnen betalen zijn geen redenen om niet gezond te kunnen koken. Niemand die dat ook zegt hier.
 
Toen ik nog krachttraining deed en mijn voeding helemaal op punt stond dan bereidde ik gewoon mijn eigen eten nog eens apart. Een zakje rijst/pasta koken en wat kip kruiden en in de oven steken met wat groenten erbij had ik dus totaal geen werk aan.

En er is ook niets mis met gewoon mee eten met de rest toch? Je kan aardappelen/puree/pasta/... vlees en groenten eten samen met je gezin. Ik zie daar eigenlijk totaal geen probleem in.
Dat apart potje koken is meer als je echt wel sportieve prestaties wil gaan neerzetten belangrijk vind ik. Dat je dan zoveel gr eiwitten/carbs/... per kg lichaamsgewicht binnen hebt. Maar voor de gewone mens verre van nodig.
 
Maar goed nu zeg je gewoon wat zaken om te eten en bij veel zaken geen aantallen.
Wat groenten, wat dressing, …

Daarbij in de ochtend boterhammen met hesp of kaas eten. Als je echt de beste opties moet geven als ontbijt en je komt daarmee af dan kan ik al zeggen dat het niet zo goed gebalanceerd is. In de ochtend quasi niks van eiwitten innemen, ook een keuze maar of het nu de beste is. Ook in de ochtend al direct starten met bewerkte vleeswaren, zo start je de dag wel goed natuurlijk.

Ook echt 0,0 reden waarom je kalkoenspekreepjes zou toevoegen. Ik weet het om toch wat smaak en vlees toe te voegen aan dat gerecht. Maar niet elk gerecht hoeft vlees te bevatten, en al zeker niet loos vlees zoals spek.
Dat zijn de klassieke instinkers van smaakmakers die perfect kunnen weggelaten worden.
Ook bij alle drie de maaltijden vlees eten, en dan nog driemaal bewerkt vlees in de vorm van hesp en spek. Goed ja daar hoeft ook geen verdere duiding bij zeker?

Grappig dat je de klassieker van het slaatje neemt en dan erbij zegt “wat dressing want we zijn geen konijnen”.
Dat is echt zo een klassieke instinker. Men gaat dan wat gezonder eten en men beslist ik ga in de middag een slaatje eten.
Men gaat naar de Delhaize naar de koeltoog en pakt een ceasarsalade, lekker gezond. En sommige zullen dan zeggen dat dit toch misschien wat weinig is en pakken dan nog een croissantje mee, je moet toch wat gegeten hebben en dat slaatje dat is niks eh.
Of ze zijn echt heel strikt en gaan enkel maar voor de ceasar.
Maar in realiteit eet je vooral saus, croutons en kip met een blaadje sla en 2 snoeptomaten. Ik kan u alvast zeggen zelfs zonder dat croissantje is dat echt niet zo goeie keuze. Lekker smeug wel ja, de droogheid van de sla en die 2 snoeptomaten daar proef je niks van!
Afhankelijk van uw referentiekader is een iets gezondere optie verzinnen niet zo moeilijk. Maar een optie verzinnen die gezond, gebalanceerd en daarnaast ook nog iets doet tegen uw hongergevoel is toch al een andere zaak.
Ook vreemd dat we een wokpan anno 2023 nog exotisch vinden.

Trouwens in post 297 voet je een heel raar relaas.
Je schrikt toch niet oprecht dat anderen niet dezelfde tijd kunnen spenderen aan bepaalde zaken dan jij?
Jij hebt zelf geen kinderen zeker? Maar voor een kind van 12 kan je niet meer de koekenkast op slot doen. Net zoals je hen ook niet kan dwingen om te bewegen.
Of denk jij dat ouders met een obees kind daar blij mee zijn? Maar als ouder wil je ook niet elke dag ruzie maken over wat uw kind eet en niet eet. Het maakt op dat vlak ook een stuk eigen keuzes.
Doe maar is een gesprek met ouders wiens kind anorexia heeft, die ouders zien dat ook. Maar het is niet zo simpel als laat ze dan meer eten.
Als je zegt dat ze Myfitnesspal moeten gebruiken is het te ingewikkeld. Als je gerechten geeft komen ze weer af dat je geen hoeveelheden geeft (ik heb hier gisteren nog maar die afbeelding gepost van hoe je een bord best kan indelen). Ik durf er geld op zetten mocht ik "30 gram light mayo" gepost hebben dat er weer kritiek zou komen dat mensen dan moeten gaan beginnen afwegen en dat dit niet haalbaar is. Zo kan je bezig blijven.

Boterhammen met hesp zijn gerust een valabele oplossing. Ontvette hesp bevat ook gewoon eiwitten. Dat is net het probleem, het continu zoeken naar de "ideale" oplossing. Soms is "gewoon goed" ook meer dan genoeg eh. Er is heus niets mis met een boterham als ontbijt. Niets houdt mensen tegen als ze toch liever wat verder gaan.

Pas dan die spek aan voor kip en vervang die steak met vis als dat u gelukkig maakt. Je vraagt gebalanceerde gerechten, awel ik heb ze u gegeven. Dat ze niet naar uw zin zijn maakt ze niet minder gebalanceerd.

Ik vind uw reactie zo agressief, kort door de bocht, veralgemenend, kortzichtig en ronduit blind voor wat echt gezegd wordt, dat de goesting om deftig te reageren mij eigenlijk echt ontbreekt.

Maar toch een poging, want het is eigenlijk exact hetgene wat ik probeerde tegen te gaan.

Ik heb zelf nergens het argument gegeven dat het verschil tussen gezonde en ongezonde voeding niet duidelijk zou zijn.

Onregelmatige uren koppel jij meteen gewoon aan "shiften". Nee, die shiften zijn niet zozeer het probleem. Wel dagen waarbij je 's morgens vertrekt, een ganse dag gaat werken, naar de winkel gaat, je kinderen gaat halen van school, ze afzet op hun sport of hobby, dan nog naar een werkafspraak moet om dan om 22u thuis te komen. Dat versta ik onder onregelmatige uren. Het leven is voor veel mensen meer dan uw uurtjes gaan kloppen al dan niet in shiften.

"Kinderen doe je maar iets lusten". Duidelijk dat je geen praktijkervaring hebt. Heeft echt geen zin om daarover te discussiëren als je zelf geen kinderen hebt.

Dat je dan woorden als walgelijk gebruikt omdat ik mijn kinderen zogezegd als excuus gebruik is echt onnodig agressief en misplaatst. Mijn kinderen krijgen dan ook effectief gezond en gevarieerd eten, sporten vaak en hebben een gezond lichaam... toch bedankt voor de bezorgdheid.

Ik heb zelf ook al geschreven dat ik het absoluut oneens ben met die dame uit het bericht in het begin van deze thread.

Uw laatste alinea bevestigt enkel maar dat je echt een pak meer nuance aan de dag zou mogen brengen. Pokebowl en hyperuitgeruste keukens zijn dure dingen die absoluut niet iedereen zich kan veroorloven. Maar dan nog, dat niet hebben of niet kunnen betalen zijn geen redenen om niet gezond te kunnen koken. Niemand die dat ook zegt hier.
Je zou voor minder agressief reageren. Als je zegt dat mensen moeten afwegen en myfitnesspal kunnen gebruik dan zijn we te ingewikkeld bezig. Als er gerechten worden gegeven dan krijg je weer als reactie dat er geen hoeveelheden bijstaan. Allé, zou kan je toch echt wel bezig blijven.

Okay, shiften zijn misschien niet de definitie van onregelmatige uren. Maar laten we niet gaan doen dat 's ochtends vertrekken en pas om 22u thuis komen de standaard is eh. Dat is misschien een absolute minderheid van de mensen. Je kan ook gewoon 1 keer per week naar de winkel gaan. Tegenwoordig zijn de winkels op vrijdag en zaterdag tot 20:00 of 21:00 open en op zondag ook. Dus ook voor mensen met zeer drukke schema's is er wel even tijd om naar de winkel te gaan.

En dat is natuurlijk ook een dooddoener: "je hebt geen kinderen dus mag je er niets over zeggen". Ik heb als kind gewoon zaken moeten leren eten, en anders was dat pech en niet gegeten hebben. En ja, sommige moderne ouders zullen niet akkoord gaan met die methoden. Maar als ik op het verjaardagsfeest van mijn petekind (die van mijn zus ook die dingen heeft moeten leren eten) haar vrienden zie die niets lusten buiten friet, of als er een hoop ketchup bij is. Dan weet ik niet of het steeds maar passief proberen aan te leren de ideale oplossing is.
 
Maar... Ik eet quasi exact het voedingsschema dat hier naar voor werd geschoven. Ik fitness 2x per week een half uur (tijdens middagpauze op kantoor). Nochtans is mijn BMI nog steeds 25,4 (en dus "overgewicht").
Ik heb geen stofwisselingsaandoening ofzo. Gewoon een volledig zittend beroep (zoals zovelen hier) op een afstand die niet op een gezonde manier kan.
Dan moet je gewoon minder boefen en dan zal je rap van uw overgewicht af zijn. Eén van mijn collega's volgt het FDH-dieet: Fret De Helft. Zeer effectief.

Een BMI van 25,4 is trouwens geen "overgewicht" maar effectief gewoon overgewicht (behalve als je een bodybuilder bent, wat ik betwijfel). Doe er iets aan vooraleer het erger wordt.
 
2x per week een half uur fitnessen is ook wel niks als je dat in de weegschaal wil werpen met een voedingsschema en dan afkomt met een bmi van 25,4.
 
Dan moet je gewoon minder boefen en dan zal je rap van uw overgewicht af zijn. Eén van mijn collega's volgt het FDH-dieet: Fret De Helft. Zeer effectief.

Een BMI van 25,4 is trouwens geen "overgewicht" maar effectief gewoon overgewicht (behalve als je een bodybuilder bent, wat ik betwijfel). Doe er iets aan vooraleer het erger wordt.
Nochtans zit mijn vetpercentage mooi in de gezonde range.
De oplossing is trouwens niet "fret de helft", maar beweeg meer. En dat is iets dat nu eenmaal niet zomaar gaat.
 
Nochtans zit mijn vetpercentage mooi in de gezonde range.
De oplossing is trouwens niet "fret de helft", maar beweeg meer. En dat is iets dat nu eenmaal niet zomaar gaat.
Hier ga ik totaal niet mee akkoord. Mijn gewicht begon mij ook tegen te steken en ik beweeg niks extra momenteel (in tegendeel, minivoetbalseizoen ligt zelfs stil) maar eet gewoon de helft van wat ik voordien at 's morgens en 's middags en een tussendoortje chips of koeken heb ik vervangen door een appel of een banaan, en ik ben 7-8 kilo kwijt op 3 maand tijd.
 
Hier toch ook wel goed wat afgevallen bij dezelfde hoeveelheid lopen. Geen ontbijt meer, geen snacks na het avondeten en minder frisdrank. (ofte 16 à 18u vasten en 8 à 6u eten). Quasi 10 kg eraf op 6 maand tijd. Dus voeding aanpassen is zeker de moeite waard.
 
Hier ga ik totaal niet mee akkoord. Mijn gewicht begon mij ook tegen te steken en ik beweeg niks extra momenteel (in tegendeel, minivoetbalseizoen ligt zelfs stil) maar eet gewoon de helft van wat ik voordien at 's morgens en 's middags en een tussendoortje chips of koeken heb ik vervangen door een appel of een banaan, en ik ben 7-8 kilo kwijt op 3 maand tijd.
Oké, een banaan heeft 152 Kcal. Een zakje Lays Ovenbaked van 45gr 187Kcal. Als het maar Kcal tellen is, maakt 35 kcal echt geen verschil en had je dus evengoed chips kunnen blijven eten.
 
  • Unsure
Waarderingen: math
Oké, een banaan heeft 152 Kcal. Een zakje Lays Ovenbaked van 45gr 187Kcal. Als het maar Kcal tellen is, maakt 35 kcal echt geen verschil en had je dus evengoed chips kunnen blijven eten.
Neen, want die chips zijn bewerkt voedsel met veel minder voedingsstoffen die uw lichaam niet goed kan verwerken itt een banaan.
 
Oké, een banaan heeft 152 Kcal. Een zakje Lays Ovenbaked van 45gr 187Kcal. Als het maar Kcal tellen is, maakt 35 kcal echt geen verschil en had je dus evengoed chips kunnen blijven eten.
Nu doe je het gewoon express hoor. Niemand heeft hier ooit beweerd dat het enkel Kcal tellen is.
 
Nu doe je het gewoon express hoor. Niemand heeft hier ooit beweerd dat het enkel Kcal tellen is.
Maar allé, deze thread staat vol met "energie in = energie out he"
Maar ik zal alleen uzelf erover quoten:
Maar hoe je het ook draait of keert, gaat het om de meeste gevallen om calorieën in vs calorieën uit en das ... voeding.
Al de rest is een uitzondering? (fysiek of mentale problemen, want dat kan inderdaad heel veel invloed hebben)

Een banaan vult wel beter dan 45gr chips. De kunst is ook om zo verzadigd mogelijk te zijn met zo weinig mogelijk calorieën.
Natuurlijk is die banaan de veel betere keuze. Maar hier wordt al pagina's lang gedaan alsof alles wat met voeding te maken heeft zo simpel is als de verpakking te lezen. En dat is het dus niet, het gaat véél meer over hoeveel vezels iets bevat etc. En dat is niet iets dat je snel ff kan uitzoeken.
 
Maar ik zal alleen uzelf erover quoten:
Begrijpend of iets verder lezen is ook moeilijk. Ik heb keer op keer gezegd dat het een basis / start is. Daar ging het keer op keer over. Dus nee, je hebt me niet gepakt met iets. Nice try!
Natuurlijk is die banaan de veel betere keuze. Maar hier wordt al pagina's lang gedaan alsof alles wat met voeding te maken heeft zo simpel is als de verpakking te lezen. En dat is het dus niet, het gaat véél meer over hoeveel vezels iets bevat etc. En dat is niet iets dat je snel ff kan uitzoeken.
Het is zelfs NOG simpeler. MyFitnessPal zegt zelfs hoeveel vezels, suiker, zout, noem maar op je best eet gebaseerd op je gewicht, vet%, etc.

En nogmaals, als het toch niet zo simpel blijkt te zijn of het werkt niet, dan schakel je professioneel hulp in.
 
Terug
Bovenaan