Het is toch maar wat calorieën tellen, in is in en uit is uit.
Is het ook.
Je baseert je dan op een BMR dat ongeveer klopt, een verbranding gebaseerd op wat uw sporthorloge zegt dat zich baseert op uw hartslag. Wat ook een inschatting is en allesbehalve exact.
Nooit heb ik of iemand beweerd dat het exact is / zou moeten zijn? Het is een indicatie, een basis. Meer heb je niet nodig om ZELF aan de slag te gaan
Het is dan ook trial-and-error?
Ja voor veel mensen volstaat dat.
Dan zijn we uitgepraat, denk ik?
Maar ik hoop dat je beseft dat er meer is dan enkel maar BMR.
En dat zuiver maar kijken naar calorische waarde echt een zeer simplistische kijk op de zaken is. Want naast calorische waarde zijn de voedingsstoffen, de macro’s, die je binnen neemt echt net zo belangrijk.
Eiwitten, vetten, vitaminen en koolhydraten in verschillende vormen.
Ik ben blij dat jij veel bezig bent met sporten en voeding.
Ik ben dat ook. Dus laat mij zeggen dat ik echt wel de valkuilen ken en ook weet hoeveel tijd erin kruipt. Ik ben getrouwd met iemand wiens job voeding is. Iemand die dagelijks hands-on experience heeft met mensen die geen benul hebben van voeding.
Een gevarieerd en onderbouwd menu opstellen dat trek je niet zomaar even uit je kont, en dat is meer dan wat ontbijtgranen in een kom gooien met wat melk erop.
Maar waarom de rest (macro's, vitaminen, hartslagtracker? etc.) erbij betrekken als de BASIS (= calorieën tellen), al te moeilijk is? Dan ligt het eerder aan jezelf hoor.
Voor mij zijn dit zeker geen uitvluchten. Maar ik besef maar al te goed dat het veel makkelijker is om gewoon in de middag dat smosje uit de cafetaria te pakken dan dat je in de avond een gevarieerd middagmaal en ochtendsnack maakt.
Toch zeker als je geen kennis hebt van wat voeding juist inhoudt en je uw kookkunsten van de boerinnenbond hebt of van oma of de mama.
Opnieuw, dan ligt dit toch opnieuw aan de persoon zelf?
Toch een vrij wansmakelijke opmerking vind je zelf nu ook niet?
Nee, eingelijk niet nee. Hoe je het ook draait of keert, wat de redenen ook zijn, getrouwd of niet, kinderen of niet, werk, etc.
Het is en blijft een keuze? Opzich niks mis mee, maar het valt op dat telkens er iemand zegt dat dit excuses zijn (wat in the end ook zo is?), we gelijk defensief worden en de "shame on you"-kaart bovenhalen. Ook makkelijk.
Ja een MyFitnessPal gaat uw kunnen helpen ja. Maar je moet ook wel weten hoe je die data moet interpreteren. Wat is goed en wat niet?
Je kan daar perfect onder uw caloriedoel blijven en toch de grootste rotzooi eten.
Je kan daar perfect tracken dat je binnen doel blijft en toch noodzakelijke voedingsstoffen te kort binnenkrijgen.
Je kan daar zien dat een banaan 124kcal bevat en een kleine magnum er 170 bevat. Maar nergens staat er dat de banaan wel een gezonde en goeie keuze is. En de magnum dat niet is.
Jezus christus, je moet geen big data-expert zijn om MyFitnessPal te kunnen interpreteren. Men kan zelfs gezond afvallen/aankomen door een banaan EN af en toe een magnum te eten hoor. Raar hoe dat werkt toch?
Een kleine moeite is het zelfs. Ik snap niet waarom een diëtist nog nodig is eerlijk gezegd.
Het is toch allemaal zo simpel en een kleine moeite.
Vanwaar komt heel de diëtisten argument toch? Je gebruikt dit alsof je hiermee iets ontkracht dat gezegd wordt?
Ja maar laat ons duidelijk zijn dat overgewicht ook te wijten kan zijn aan verkeerde keuzes en onwil om deze aan te passen. Zeer duidelijk.
Er wordt vooral tegengas gegeven op het veralgemenen en het ontkennen dat het ook wel meer kan zijn dan puur te veel te eten en onwil om dat aan te passen.
Dat er ook andere aspecten meespelen. En ja daarmee moeten we compassie hebben en die mensen moeten we begrijpen en niet verketteren. Die mensen moeten we helpen.
Wat dus niet wilt zeggen dat we hun overgewicht moeten goedkeuren. Wel dat we er enige nuance en opbouwend naar moeten kijken.
En dat we mensen met een maatje meer maar wel gezond niet in een perfect keurslijf moeten steken.
Zucht. Nogmaals. Heeft de persoon in kwestie andere factoren die meespelen, fysiek of mentaal, dan is dit een totaal ander verhaal. En daar hebben zowel anderen, als mezelf, 100% compassie mee. Dan moet je inderdaad de nodige hulp gaan zoeken.
Maar voor de meeste mensen zal dit eerder de uitzondering zijn hoor.