Body positivity, gezondheid, discriminatie: een balans

Wat het gros van de mensen met tientallen kilo's te veel, ècht nodig hebben... Is een psycholoog die hen inzicht geeft in het waarom.
En dan moet je nog een -doorgaans lang- proces doormaken waarbij gedrag 1 vervangen kan worden door gedrag 2.

Wat ben je met een dieet of personal coach als de drang naar zoet/vet/VEEL toch steeds groter is door het interne stemmetje dan het motiverende stemmetje...

Het is toch maar wat calorieën tellen, in is in en uit is uit.
Is het ook.
Je baseert je dan op een BMR dat ongeveer klopt, een verbranding gebaseerd op wat uw sporthorloge zegt dat zich baseert op uw hartslag. Wat ook een inschatting is en allesbehalve exact.
Nooit heb ik of iemand beweerd dat het exact is / zou moeten zijn? Het is een indicatie, een basis. Meer heb je niet nodig om ZELF aan de slag te gaan :)
Foutmarge op foutmarge
Het is dan ook trial-and-error?
Ja voor veel mensen volstaat dat.
Dan zijn we uitgepraat, denk ik?
Maar ik hoop dat je beseft dat er meer is dan enkel maar BMR.
En dat zuiver maar kijken naar calorische waarde echt een zeer simplistische kijk op de zaken is. Want naast calorische waarde zijn de voedingsstoffen, de macro’s, die je binnen neemt echt net zo belangrijk.
Eiwitten, vetten, vitaminen en koolhydraten in verschillende vormen.

Ik ben blij dat jij veel bezig bent met sporten en voeding.
Ik ben dat ook. Dus laat mij zeggen dat ik echt wel de valkuilen ken en ook weet hoeveel tijd erin kruipt. Ik ben getrouwd met iemand wiens job voeding is. Iemand die dagelijks hands-on experience heeft met mensen die geen benul hebben van voeding.
Een gevarieerd en onderbouwd menu opstellen dat trek je niet zomaar even uit je kont, en dat is meer dan wat ontbijtgranen in een kom gooien met wat melk erop.
Maar waarom de rest (macro's, vitaminen, hartslagtracker? etc.) erbij betrekken als de BASIS (= calorieën tellen), al te moeilijk is? Dan ligt het eerder aan jezelf hoor.
Voor mij zijn dit zeker geen uitvluchten. Maar ik besef maar al te goed dat het veel makkelijker is om gewoon in de middag dat smosje uit de cafetaria te pakken dan dat je in de avond een gevarieerd middagmaal en ochtendsnack maakt.
Toch zeker als je geen kennis hebt van wat voeding juist inhoudt en je uw kookkunsten van de boerinnenbond hebt of van oma of de mama.
Opnieuw, dan ligt dit toch opnieuw aan de persoon zelf?
Toch een vrij wansmakelijke opmerking vind je zelf nu ook niet?
Nee, eingelijk niet nee. Hoe je het ook draait of keert, wat de redenen ook zijn, getrouwd of niet, kinderen of niet, werk, etc.
Het is en blijft een keuze? Opzich niks mis mee, maar het valt op dat telkens er iemand zegt dat dit excuses zijn (wat in the end ook zo is?), we gelijk defensief worden en de "shame on you"-kaart bovenhalen. Ook makkelijk.
Ja een MyFitnessPal gaat uw kunnen helpen ja. Maar je moet ook wel weten hoe je die data moet interpreteren. Wat is goed en wat niet?
Je kan daar perfect onder uw caloriedoel blijven en toch de grootste rotzooi eten.
Je kan daar perfect tracken dat je binnen doel blijft en toch noodzakelijke voedingsstoffen te kort binnenkrijgen.

Je kan daar zien dat een banaan 124kcal bevat en een kleine magnum er 170 bevat. Maar nergens staat er dat de banaan wel een gezonde en goeie keuze is. En de magnum dat niet is.
Jezus christus, je moet geen big data-expert zijn om MyFitnessPal te kunnen interpreteren. Men kan zelfs gezond afvallen/aankomen door een banaan EN af en toe een magnum te eten hoor. Raar hoe dat werkt toch?
Een kleine moeite is het zelfs. Ik snap niet waarom een diëtist nog nodig is eerlijk gezegd.
Het is toch allemaal zo simpel en een kleine moeite.
Vanwaar komt heel de diëtisten argument toch? Je gebruikt dit alsof je hiermee iets ontkracht dat gezegd wordt?
Ja maar laat ons duidelijk zijn dat overgewicht ook te wijten kan zijn aan verkeerde keuzes en onwil om deze aan te passen. Zeer duidelijk.

Er wordt vooral tegengas gegeven op het veralgemenen en het ontkennen dat het ook wel meer kan zijn dan puur te veel te eten en onwil om dat aan te passen.
Dat er ook andere aspecten meespelen. En ja daarmee moeten we compassie hebben en die mensen moeten we begrijpen en niet verketteren. Die mensen moeten we helpen.
Wat dus niet wilt zeggen dat we hun overgewicht moeten goedkeuren. Wel dat we er enige nuance en opbouwend naar moeten kijken.
En dat we mensen met een maatje meer maar wel gezond niet in een perfect keurslijf moeten steken.
Zucht. Nogmaals. Heeft de persoon in kwestie andere factoren die meespelen, fysiek of mentaal, dan is dit een totaal ander verhaal. En daar hebben zowel anderen, als mezelf, 100% compassie mee. Dan moet je inderdaad de nodige hulp gaan zoeken.

Maar voor de meeste mensen zal dit eerder de uitzondering zijn hoor.

Moest trouwens iedereen "zijn kookkunsten van de boerinnenbond hebben of van de oma of de mama" zou de hele overgewichtsproblematiek beperkter zijn, omdat een groter aantal mensen dan hun eigen kost zou bereiden. Het is echt niet omdat de bomma vroeger eens boter gebruikte dat je al die kennis maar moet weggooien.

Mag ook op de hoop van "het ingewikkelder maken dan het is", nu moeten mensen die al kunnen koken al speciale kooklessen volgen want o jee.

Ik herhaal het nogmaals.
Het is die denkwijze dat het toch allemaal zo simpel is die in feite verkeerd is.
Het is toch maar wat calorieën tellen, in is in en uit is uit.
Je baseert je dan op een BMR dat ongeveer klopt, een verbranding gebaseerd op wat uw sporthorloge zegt dat zich baseert op uw hartslag. Wat ook een inschatting is en allesbehalve exact.
Foutmarge op foutmarge. Ja voor veel mensen volstaat dat. Gewicht is ook geen exacte wetenschap en fluctueert een beetje en dat is ook normaal.

Maar ik hoop dat je beseft dat er meer is dan enkel maar BMR.
En dat zuiver maar kijken naar calorische waarde echt een zeer simplistische kijk op de zaken is. Want naast calorische waarde zijn de voedingsstoffen, de macro’s, die je binnen neemt echt net zo belangrijk.
Eiwitten, vetten, vitaminen en koolhydraten in verschillende vormen.

Ik ben blij dat jij veel bezig bent met sporten en voeding.
Ik ben dat ook. Dus laat mij zeggen dat ik echt wel de valkuilen ken en ook weet hoeveel tijd erin kruipt. Ik ben getrouwd met iemand wiens job voeding is. Iemand die dagelijks hands-on experience heeft met mensen die geen benul hebben van voeding.
Een gevarieerd en onderbouwd menu opstellen dat trek je niet zomaar even uit je kont, en dat is meer dan wat ontbijtgranen in een kom gooien met wat melk erop.

Voor mij zijn dit zeker geen uitvluchten. Maar ik besef maar al te goed dat het veel makkelijker is om gewoon in de middag dat smosje uit de cafetaria te pakken dan dat je in de avond een gevarieerd middagmaal en ochtendsnack maakt.
Toch zeker als je geen kennis hebt van wat voeding juist inhoudt en je uw kookkunsten van de boerinnenbond hebt of van oma of de mama.

Toch een vrij wansmakelijke opmerking vind je zelf nu ook niet?
Dat is gewoon vrij simplistisch voorgesteld en van een laag niveau.

Ik hoop dat je zelf ook wel beseft dat sporten, en tijd ervoor vrijmaken niet voor iedereen zo eenvoudig is. Vooral omdat je vaak in een relatie met twee bent en je toch graag allebei dan sport.
Jij kan een uur vroeger opstaan om te sporten, zodat daarna uw vrouw dan kan gaan sporten en jij op de kinderen let?

Klopt voor een deel.
Maar het gaat voor de duidelijkheid over sporten die fysiek inspannend zijn.
En vergeet ook niet dat dit wederom weer planning vergt als het over sporten gaat die op locatie en een bepaalde dag en uur doorgaan.

Lees wat ik smodge zei.
Ja een MyFitnessPal gaat uw kunnen helpen ja. Maar je moet ook wel weten hoe je die data moet interpreteren. Wat is goed en wat niet?
Je kan daar perfect onder uw caloriedoel blijven en toch de grootste rotzooi eten.
Je kan daar perfect tracken dat je binnen doel blijft en toch noodzakelijke voedingsstoffen te kort binnenkrijgen.

Je kan daar zien dat een banaan 124kcal bevat en een kleine magnum er 170 bevat. Maar nergens staat er dat de banaan wel een gezonde en goeie keuze is. En de magnum dat niet is.

Je bent pas een randdebiel als je denkt dat het allemaal toch maar zo simpel is. Die app zegt toch hoeveel kcal het is? Ja, zeker.

Een kleine moeite is het zelfs. Ik snap niet waarom een diëtist nog nodig is eerlijk gezegd.
Het is toch allemaal zo simpel en een kleine moeite.

Ja maar laat ons duidelijk zijn dat overgewicht ook te wijten kan zijn aan verkeerde keuzes en onwil om deze aan te passen. Zeer duidelijk.

Er wordt vooral tegengas gegeven op het veralgemenen en het ontkennen dat het ook wel meer kan zijn dan puur te veel te eten en onwil om dat aan te passen.
Dat er ook andere aspecten meespelen. En ja daarmee moeten we compassie hebben en die mensen moeten we begrijpen en niet verketteren. Die mensen moeten we helpen.
Wat dus niet wilt zeggen dat we hun overgewicht moeten goedkeuren. Wel dat we er enige nuance en opbouwend naar moeten kijken.
En dat we mensen met een maatje meer maar wel gezond niet in een perfect keurslijf moeten steken.

Iemand die drie taartjes eet dat is een probleem. Of allesinds niet verstandig.
Dat zal niemand ontkennen.
Maar laat ons a.u.b. niet herleiden tot zo een simplistische onzin.
“Jij bent dik dus je zal wel te veel snoepen zeker! “

Dat is onzin, en dat is de platte waarheid die ik jou zeg. Voel u niet aangevallen.

Ter verduidelijking omdat ik merk dat je nogal veel herleid naar dat kcal niet gelijk staat met gezond/ongezond. Ik beweer dat dus ook nergens en een diëtist is op dat vlak zeker een meerwaarde.
Ik heb het puur over vermageren en dat kan zelfs op een dagelijkse Bicky burger.

Veel teveel wegen, al is dat van gezonde cashewnoten te eten is nooit gezond. Al is het maar voor je gewrichten alleen al.
En daar zit er voor mezelf ook nog heel wat verbetering in. Ik sport 12u per week en hou mijn kcal bij, maar weet van mezelf dat ik veel teveel suiker eet.

Ik beweer dus ook niet dat het makkelijk is om te sporten, maar dat gaat in de meeste gevallen gewoon over prioriteiten stellen. Ik laat ook wel eens om pinten te gaan drinken omdat ik de zondagvoormiddag eruit wil om te gaan sporten.

Ik moet toch ook wel zeggen dat 'ik heb geen tijd' eem behoorlijk flauw excuus is om niet te moeten sporten. Je moet dan zelfs geen uur gaan fietsen etc., je kan perfect in je eigen huis een halfuurtje (of zelfs twintig minuten) een bodyweight workout doen of zo'n HIIT sessie of touwtjespringen in de tuin. Daar heb je enkel een matje voor nodig en een springtouw, bijvoorbeeld.

Ik snap dat niet iedereen de energie of wilskracht heeft om dat te doen, maar de mensen die werkelijk geen 20-30 minuten van hun tijd kunnen vrijmaken om even te sporten in je eigen huis zijn toch echt met weinig.

Moest toch wel eens m'n wenkbrauwen fronsen toen ik vorige week op vakantie in 't zuiden een familie' zag... 2 echt afgetrainde ouders, precies 'goden', vergezeld van hun 3 vettige bollekes van kinderen tussen 8 en 12 met uit hun t-shirts puilend buikspek en ferm kloeke benen die hun shorts quasi implodeerden.

Zelf niet perfect, maar komaan, draag toch wat aangepaste kledij... Hoe kan je als ouder die zelf gezond lijkt je kinderen zo verwaarlozen dacht ik toen...

Ik beweer dus ook niet dat het makkelijk is om te sporten, maar dat gaat in de meeste gevallen gewoon over prioriteiten stellen. Ik laat ook wel eens om pinten te gaan drinken omdat ik de zondagvoormiddag eruit wil om te gaan sporten.
Ik pik dit er even uit, niet om op uw kap te zitten dus absoluut niet persoonlijk bedoeld.

Maar op jouw heup na, ben jij een fysiek gezonde kerel waar niemand ooit scheef naar zal kijken puur om z'n fysiek.

En voor mensen met morbide obesitas (dus niet 15-20kg teveel maar wel de Madeleinekes in deze wereld) is er nu eenmaal een veel grotere drempel over te gaan: je wordt extra bekeken als je gaat sporten. Je ziet mensen je (ver)oordelen en vermoedt (al dan niet terecht) dat ze roddelen over "die dikke" want je zelfbeeld stelt niet veel voor.
Daarnaast is sporten, ook de kleine dingen, heel vaak enorm pijnlijk. Ook een half uur gaan wandelen is voor sommigen een fysieke marteling: benen die schuren tegen elkaar en schaafwonden kunnen geven, de gewrichten die protesteren, simpelweg al schoenen vinden die niet knellen als je voet anderhalve keer breder is als doorsnee is al een probleem.

En dan is "beweeg eens wat meer" enorm makkelijk gezegd voor iemand die zo een problemen allemaal niet kent.
Dan is 150-200ckal af"sporten" ook al een enorme prestatie die met veel ongemak gepaard gaat. En die inspanningen leveren dan ècht wel niets op als het om de weegschaal gaat, dus de motivatie om toch door te zetten is na 1 of 2 maand snel zoek...

Maar voor de doorsnee mens die 20-30 of zelfs 40kg te veel weegt is het idd vaak gewoon makkelijker om te zeggen "foert".
Net zoals voor de mensen die wel een perfect gewicht hebben vaak "foert" zeggen en zich in de zetel zwieren.

Maar die gaan waarschijnlijk ook niet lopen klagen dat de wereld niet op hen is afgestemd en sporten onmogelijk is. Die zullen idd wel weten dat er naast die zetel ook best wel een hometrainer kan staan om zo al fietsend tv te kijken, alleen boeit het hen waarschijnlijk niet genoeg om duurzame veranderingen door te voeren voor een gezonder lichaam.

Ik pik dit er even uit, niet om op uw kap te zitten dus absoluut niet persoonlijk bedoeld.

Maar op jouw heup na, ben jij een fysiek gezonde kerel waar niemand ooit scheef naar zal kijken puur om z'n fysiek.

En voor mensen met morbide obesitas (dus niet 15-20kg teveel maar wel de Madeleinekes in deze wereld) is er nu eenmaal een veel grotere drempel over te gaan: je wordt extra bekeken als je gaat sporten. Je ziet mensen je (ver)oordelen en vermoedt (al dan niet terecht) dat ze roddelen over "die dikke" want je zelfbeeld stelt niet veel voor.
Daarnaast is sporten, ook de kleine dingen, heel vaak enorm pijnlijk. Ook een half uur gaan wandelen is voor sommigen een fysieke marteling: benen die schuren tegen elkaar en schaafwonden kunnen geven, de gewrichten die protesteren, simpelweg al schoenen vinden die niet knellen als je voet anderhalve keer breder is als doorsnee is al een probleem.

En dan is "beweeg eens wat meer" enorm makkelijk gezegd voor iemand die zo een problemen allemaal niet kent.
Dan is 150-200ckal af"sporten" ook al een enorme prestatie die met veel ongemak gepaard gaat. En die inspanningen leveren dan ècht wel niets op als het om de weegschaal gaat, dus de motivatie om toch door te zetten is na 1 of 2 maand snel zoek...

Wel om eerlijk te zijn heb ik enorm veel respect voor die mensen, zelfs meer dan voor de doorwinterde amateursporter. Ik kom dagelijks om 6u smorgens een meisje tegen die echt wel serieus overgewicht heeft die aan het joggen is. Petje af! Ze heeft het 10x lastiger op haar kort toertje lopen dan ik die 3u op mijn fiets zit.

Ik zou persoonlijk altijd wel een sport zoeken dat ik wel kan doen bvb zwemmen kan iedereen. Dat de drempel hoog is om daar in badpak te gaan paraderen begrijp ik, maar in het gedeelte waar baantjes getrokken worden zijn dat mensen die daar nooit scheef naar kijken.

Nuja wij weten dat, maar ze gaan zich altijd wel bekeken voelen, maar hebben ze dat op straat ook niet? Ik denk dat ze daar meer gefluister zien of opmerkingen te horen krijgen dan in een zwembad, sportschool,..

Moest ik geen benen hebben/verlamd zijn dan zou ik nog proberen te sporten. Al is het met een handbike of met de rolstoel.

En nee, ik ga geen legging aanraden om te wandelen. 😁

En eigenlijk hoef je toch ook niet te sporten om geen zwaar overgewicht te hebben. En zelfs al sport je maar je eet daarna een zak chips, dan nog zal je niet vermageren he.

Wel om eerlijk te zijn heb ik enorm veel respect voor die mensen, zelfs meer dan voor de doorwinterde amateursporter. Ik kom dagelijks om 6u smorgens een meisje tegen die echt wel serieus overgewicht heeft die aan het joggen is. Petje af! Ze heeft het 10x lastiger op haar kort toertje lopen dan ik die 3u op mijn fiets zit.
Toen ik met een bmi van boven de 40 de stap naar de fitness heb gezet, duurde dat maanden eer ik mezelf over mijn schaamte heen kon zetten. Je bent je eigen grootste vijand in negatieve gedachten, veel meer dan de mensen die effectief opmerkingen maken die hoorbaar zijn.

Maar toen na enkele maanden zo een halve Hulk een praatje kwam slaan tegen mij, was mijn eerste gedachte; "Wat doe jij nu? Uw "soort" praat niet tegen mijn "soort"!'
En het duurt heel lang eer je jezelf kan overtuigen dat de grootste vooroordelen in je eigen hoofd zitten. Want de meeste denken idd: "Respect, goe bezig meiske!" als ze je 3 maand, 9 maand of 3 jaar later nog steeds netjes 3x per week zien komen zweten.
(Mijn gewicht daalde nauwelijks want mijn eetpatroon bleef +- hetzelfde. Maar voor mijn zelfbeeld en uithoudingsvermogen was het absoluut een meerwaarde!)

Dat is voor het grootste deel ook gewoon pertinent onwaar. Toen ik ben beginnen fitnessen was ik dan wel niet morbide obees, maar met een startgewicht van 125 kg voor 1m83 verre van een Griekse god. En ik heb werkelijk nooit het gevoel gehad dat ik bekeken werd. Naarmate ik enkele weken consistent ging (en mensen dus zagen dat ik het serieus nam) en de gekende hoofdknik naar mensen die je vaak zag er was, kwamen er ook gewoon "vaste" die gewoon zeiden Laat maar weten als ge hulp nodig hebt eh.

99% van de mensen in een fitness zijn gewoon met zichzelf bezig en met niets anders. En tgoh, dijbenen die schuren of schoenen die knellen zijn toch echt wel zeer zwakke excuses om geen tijd vrij te maken om even te bewegen. Je kan gerust speciale broeken aandoen of zalf gebruiken tegen het schuren of speciale schoenen kopen. En natuurlijk gaat het wat ongemakkelijk zijn als je 200 kg weegt, maar iets dat de moeite waard is gaat altijd lastig zijn.

Als je sommigen leest zou je denken dat er fysieke of mentale factoren zijn die de tweede wet van de thermodynamica ongedaan maken.
Het blijft uiteindelijk wel degelijk energie in en energie uit. Die "gelukzakken" die veel kunnen eten zonder iets aan te komen, eten waarschijnlijk toch kleinere porties, snacken minder en/of hebben meer spiermassa waardoor hun BMR gewoon hoger ligt.

De Madeleine in dit verhaal rond de rollercoaster - al is de thread intussen al 5 keer van titel veranderd ofzo - zal waarschijnlijk niet tot op dat punt gekomen zijn met enkel salades te eten.

En wat dikke mensen in de fitness betreft: mijn gedachte daar is altijd geweest, chapeau die doen er tenminste nog iets aan, want voor hetzelfde geld waren ze er niet! Plus het nadeel van te groot overgewicht is wel dat hoe meer overgewicht, hoe moeilijker het op een bepaald punt wordt er iets aan te doen. Ik merk het bij mezelf ook: de laatste maanden wat bijgekomen door extra drukte in privé leven en ziekte minder kunnen sporten, plots ben je "trager", en dat knaagt dan vervolgens weer aan de motivatie om nog vlot 10km te gaan lopen, een vicieuze cirkel.

Anekdotisch verhaal is anekdotisch maar ik heb twee goeie maten met wat overgewicht die nu beide zo een DNA onderzoek laten doen hebben bij hun dietist. Kost wel wat (400 euro dacht ik) maar de resultaten zijn voor beide wel anders. De ene moet koolhydraten mijden en savonds na het eten zeker een half uur actief zijn (fietsen, stevig wandelen etc) De andere moet vetten vermijden en ik dacht krachttraining doen.
Beide hebben wel resultaat maar de sample size is te klein om nu te zeggen of zo een DNA test zaligmakend is.

Ik ken iemand die toch enorm is afgevallen (>20kg) door een eiwitdieet, hij mag dus wel nog vetten en eiwitten eten maar moet suikers/koolhydraten mijden.
Je zou dan in ketose gaan waardoor je vetten verbrandt in plaats van koolhydraten. Maar of dat allemaal zo gezond is en bevorderlijk voor de sportieve prestaties dat weet ik toch niet. Bij het fietsen wordt beweerd dat je per uur moet 60g koolhydraten eten (tijdens lange ritten). Je zou verwachten dat er dan toch ook nadelen zijn aan verbonden bijvoorbeeld bij zeer intensief sporten.

Nu ik ben zelf ook (dan wel over een veel langere tijd) >25kg afgevallen door sporten terwijl ik daarvoor niks deed. En ook door in plaats van 2 borden spaghetti nog 1 bord binnen te werken 's avonds.

Anekdotisch verhaal is anekdotisch maar ik heb twee goeie maten met wat overgewicht die nu beide zo een DNA onderzoek laten doen hebben bij hun dietist. Kost wel wat (400 euro dacht ik) maar de resultaten zijn voor beide wel anders. De ene moet koolhydraten mijden en savonds na het eten zeker een half uur actief zijn (fietsen, stevig wandelen etc) De andere moet vetten vermijden en ik dacht krachttraining doen.
Beide hebben wel resultaat maar de sample size is te klein om nu te zeggen of zo een DNA test zaligmakend is.
In mijn ogen is dat allemaal geldklopperij. Maar sommige mensen hebben structuur / een schema nodig om te kunnen volgen.

Laatst bewerkt:

Daar heb ik idd ook wel hele grote twijfels bij. Bij topsport om nog die laatste grammen kwijt te spelen misschien wel. Maar voor de doorsnee mens geloof ik daar niet echt in.

Dit is gewoon dure kennis misbruiken om gemakkelijk geld te verdienen,
zo'n analyses leiden in de praktijk gewoon tot zaken die een alledaags persoon je ook had kunnen vertellen, maar dat is natuurlijk de essentie van de job van een diëtist natuurlijk, die verkopen altijd reeds lang bestaande kennis alsof het baanbrekende veranderingen betreft.

Koolhydraten mijden is gewoon hetzelfde als een hele voedselgroep mijden, waardoor de meeste mensen onvermijdelijk ook minder calorieën binnenspelen. Als je succesvol je koolhydraten volledig tot bijna nul brengt is het natuurlijk nog wat anders, maar dat is "keto" en ook dat kan iedereen en over de gezondheid daarvan kan je een heel ander debat voeren.

En zeker een half uur na het avondeten actief zijn? No shit sherlock, als je daar al een DNA analyse voor nodig hebt...

‘Als zo’n test mensen die geld genoeg hebben ertoe kan aanzetten om zich aan de gangbare adviezen te houden, dan is dat prima’, vindt Meulemans. ‘Al is het zonde om daar zoveel voor te betalen.’ ‘Deze bedrijven misbruiken nieuwe kennis om de indruk te wekken dat ze een groot verschil kunnen maken voor hun klanten’, oordeelt Devroey. ‘Terwijl de meerwaarde voor je gezondheid, laat staan voor de volksgezondheid, erg beperkt is.

DNA onderzoek bij de diëtist...en daar komt dan uit dan ze een voedselgroep moeten mijden (en dus minder calorieën eten). Uhu.

Geldklopperij op kap van goedgelovigen. Zoals wel vaker in die "sector".

Als je sommigen leest zou je denken dat er fysieke of mentale factoren zijn die de tweede wet van de thermodynamica ongedaan maken.
Het blijft uiteindelijk wel degelijk energie in en energie uit. Die "gelukzakken" die veel kunnen eten zonder iets aan te komen, eten waarschijnlijk toch kleinere porties, snacken minder en/of hebben meer spiermassa waardoor hun BMR gewoon hoger ligt.
Je bedoelt de eerste wet:

En het Keyword is daar "geïsoleerd systeem". En gezien we allemaal kakken, is uw lichaam dat niet.
Lactose is suiker, laat iemand die lactose-intolerant is maar eens een halve liter room opdrinken en meet eens hoeveel van die energie er effectief is opgenomen ;)

DNA onderzoek bij de diëtist...en daar komt dan uit dan ze een voedselgroep moeten mijden (en dus minder calorieën eten). Uhu.

Geldklopperij op kap van goedgelovigen. Zoals wel vaker in die "sector".
Klopt, no way dat ze uw spijsvertering kunnen analyseren uit DNA. Een stoelgang onderzoek is véél logischer trouwens.

Terug
Bovenaan