Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Toegevingen tussen 2 grote partijen zullen denk ik nog altijd een evenwichtiger akkoord opleveren dan wanneer er 7-8 partijen allemaal een eigen trofeetje moeten binnenhalen. Als je nu even terugdenkt aan de laatste 20 jaar, welke grote, fundamentele verwezelijkingen kan je zo opnoemen?
Het is nu wel eigen aan een land met een zekere welvaart dat het status quo gewoon wordt behouden, en er verder wat in de marge wordt gerommeld en alles vrij incrementeel is. Allezja, ik weet nu niet echt of in onze (efficiëntere?) buurlanden er wel zoveel grote, fundamentele verwezelijkingen waren. Uiteindelijk zit je daar gewoon met de achilleshiel van een democratie, wie teveel aan de boom schud en mensen ongelukkig maakt, die mag de volgende ronde niet meer meedoen en ziet de voormalige oppositie zaken terugdraaien. Voor mij is dat een veel groter probleem voor langetermijndenken dan de hoeveelheid partijen.

Dat los je volgens mij niet op door met minder partijen te werken, te meer omdat als je door je systeem kleinere partijen per definitie de kans ontzegt om ooit te regeren, je gewoon evolueert naar systemen waar enkele partijen elkaar afwisselen, en dan maar gewoon elkaar als de grote vijand afschilderen.

Vergeet niet dat onze geweldige Zweedse coalitie uiteindelijk ook weinig potten heeft gebroken, met maar 4 coalitiepartners. Je moet al ver teruggaan om aan minder dan 4 partners te komen, en 6 is ook niet echt uitzonderlijk door onze staatsstructuur:

In die optiek is het winner takes it all principe een veel grotere ondermijning van de democratie.

Dat is een mes dat langs beide kanten kan snijden:
  • Winner takes it all = vanaf 51% kan je autonoom beslissen
  • Huidige situatie: Een minderheid van 34% kan alles blokkeren op vlak van bvb. staatshervorming (en nog een rist aan randvoorwaarden)
Ironisch genoeg kunnen beide systemen soms gerechtvaardigd zijn en soms niet.

Dat is een mes dat langs beide kanten kan snijden:
  • Winner takes it all = vanaf 51% kan je autonoom beslissen
  • Huidige situatie: Een minderheid van 34% kan alles blokkeren op vlak van bvb. staatshervorming (en nog een rist aan randvoorwaarden)
Ironisch genoeg kunnen beide systemen soms gerechtvaardigd zijn en soms niet.
Vanaf 51% kan je nu ook al autonoom beslissen, het is eerder dat de grootste partij alles pakt in een kieskring. Als NVA in West Vlaanderen 25% haalt en daarmee de grootste is krijgt ze 100% van de Westvlaamse zetels. Dat wordt wel enigszins getemperd door de kieskringen te vergroten in het voorstel.

Je zal ook in een winner takes all systeem nog steeds een tweederde nodig hebben om grondwetswijzigingen uit te voeren.

In die optiek is het winner takes it all principe een veel grotere ondermijning van de democratie.
Hoe is dat dan zo?

Momenteel zitten we met een loser takes it all. Voor hun beperkte zeteltjes exuberant veel macht.
Hun zetels zijn nodig om tot een meerderheid te komen en de pasmunt die daarvoor gebruikt wordt is immens.
Hoe zie jij een systeem dat meer dan de helft van de Vlaamse kiezer negeert als een goed systeem?

Het cordon is een self selffulfilling prophecy.
Het politiek stelsel faalt omdat het cordon bestaat, het politiek stelsel faalt.

Hoe is dat dan zo?
Een systeem gebaseerd op pluraliteit leidt typisch naar een tweepartijensysteem waardoor heel wat politieke strekkingen onvertegenwoordigd blijven.

Hoe zie jij een systeem dat meer dan de helft van de Vlaamse kiezer negeert als een goed systeem?
Als dat je probleem is, snap ik al helemaal niet waarom je pleit voor een winner-takes-it-all systeem.

Absolute meerderheid voor een partij die 37% van de stemmen haalt waarbij dus 63% van de bevolking genegeerd wordt.

Momenteel zitten we met een loser takes it all. Voor hun beperkte zeteltjes exuberant veel macht.
Hun zetels zijn nodig om tot een meerderheid te komen en de pasmunt die daarvoor gebruikt wordt is immens.

Het cordon is een self selffulfilling prophecy.
Het politiek stelsel faalt omdat het cordon bestaat, het politiek stelsel faalt.
De enige partij die het cordon in leven houdt, is Vlaams Belang zelf. Homofobie, racisme en liefdesverklaringen aan Orban zijn sentimenten die niet breed gedragen worden bij de andere partijen.

Als dat je probleem is, snap ik al helemaal niet waarom je pleit voor een winner-takes-it-all systeem.
Maar ik pleit er dan ook niet voor.
Ik stel in vraag hoe een systeem waarbij meer dan de helft van de stemmen niet meedoen en alle macht bij partijen liggen die weinig stemmen haalden, een goed systeem zou zijn.
De enige partij die het cordon in leven houdt, is Vlaams Belang zelf. Homofobie, racisme en liefdesverklaringen aan Orban zijn sentimenten die niet breed gedragen worden bij de andere partijen.
Klopt als een bus.
En zelfs na dit halen ze gewoon nog zeer veel stemmen.
Welke conclusie trek je hier dan uit? Dat mensen dit niet weten? Dat mensen hiermee instemmen?
Dat een heel deel van de stemmers ook racisten en homofoben zijn?
Dat het niet breed gedragen wordt onder de andere partijen maar wel bij de algemene bevolking?

Je zou een mengeling kunnen voorzien.

Namelijk winner takes all en coalitie. Je start met een verkiezing. Waarna een 1ste ronde met een maximum van 5 partijen als winnaar eruit komen. Daarna voorzie je 6 maand maximaal om een regering te vormen. Lukt dit niet. Dan ga je over naar een nieuwe ronde van maximaal 3 partijen. Opnieuw indien geen meerderheid -> 6 maand. Lukt het dan nog niet, dan is het 3de ronde waarbij de winner die het grootste percentage heeft het voor de termijn voor het zeggen heeft.

Maar ik pleit er dan ook niet voor.
Ik stel in vraag hoe een systeem waarbij meer dan de helft van de stemmen niet meedoen en alle macht bij partijen liggen die weinig stemmen haalden, een goed systeem zou zijn.
Hoezo doet meer dan de helft van de stemmen niet mee? In Vlaanderen vertegenwoordigt de regering 53% van de stemmen of 56% van de zetels. Voor de federale regering is dat 53% of 58% van de zetels. Dat is meer dan de helft.

De macht ligt ook helemaal niet bij partijen die weinig stemmen halen. Het enige dat telt is een meerderheid aan zetels. Dat kan ofwel door zelf een absolute meerderheid te halen of door compromissen te sluiten met andere partijen. En compromissen sluiten gaat natuurlijk eenvoudiger met partijen wiens ideeën niet diametraal tegenover elkaar staan.

Dat mensen dit framen als ondemocratisch vind ik redelijk ironisch. Waarom zou Vlaams Belang meer macht moeten krijgen t.o.v. hun stemmenaantal dan andere partijen?

Hoezo doet meer dan de helft van de stemmen niet mee? In Vlaanderen vertegenwoordigt de regering 53% van de stemmen of 56% van de zetels. Voor de federale regering is dat 53% of 58% van de zetels. Dat is meer dan de helft.

De macht ligt ook helemaal niet bij partijen die weinig stemmen halen. Het enige dat telt is een meerderheid aan zetels. Dat kan ofwel door zelf een absolute meerderheid te halen of door compromissen te sluiten met andere partijen. En compromissen sluiten gaat natuurlijk eenvoudiger met partijen wiens ideeën niet diametraal tegenover elkaar staan.

Dat mensen dit framen als ondemocratisch vind ik redelijk ironisch. Waarom zou Vlaams Belang meer macht moeten krijgen t.o.v. hun stemmenaantal dan andere partijen?
In de Nederlandstalige kieskring zijn er 87 zetels.
41 daarvan zijn lid van de regering. Ik weet niet hoe goed uw wiskunde is maar dat is minder de helft. 47% voor exact te zijn.

Dat is natuurlijk zeer bewust en moedwillig de zaken verkeerd voorstellen natuurlijk.

Uiteraard heeft de Vlaamse regering een meerderheid in Vlaanderen omdat de N-VA daar wél meedoet.
Op het federale niveau heeft de federale regering bij de Nederlandstalige lijsten slechts: 14,2+13,6+10,7+9,7 = 48,2 % van de stemmen.
Van de zetels zijn dat er 41 van de 87 Nederlandstalige zetels.

Het klassieke wederwoord is even voorspelbaar: ja, dat is uiteraard federaal, en je moet niet in élke taalgroep een meerderheid hebben. Maar wanneer iemand opwerpt dat het niet gezond is voor je democratie als je in de grootste taalgroep en de facto ook de netto betaler qua belastingen in dit land (zowel federaal als Waals/Franstalig en Brussels stapelen de schulden (nog meer) op) géén meerderheid hebt.
Bart De Wever heeft gewoonweg gelijk als die zegt dat het een abnormaal is dat in dit land niet alleen de grootste, maar de 2 grootste partijen uitgesloten worden van de macht. De PS heeft meer zetels dan het VB doordat ze in aparte kieskringen opkomen, en kan profiteren van de meer niet stemmende burgers en/of blanco stemmen.

Ik zal nooit voor het VB stemmen, maar kan perfect tegelijkertijd erkennen dat het toch vreemd is dat de PS met 641.623 stemmen 20 Kamerzetels binnenhaalt, en het VB met 810.177 "slechts" 18 Kamerzetels. Alleen al daarom denk ik dat je ook héél moeilijk Franstalige partijen zal kunnen overhalen voor een federale kieskring.

@MrKend54l was me voor.

Laatst bewerkt:
In de Nederlandstalige kieskring zijn er 87 zetels.
41 daarvan zijn lid van de regering. Ik weet niet hoe goed uw wiskunde is maar dat is minder de helft. 47% voor exact te zijn.
Ik stel in vraag hoe een systeem waarbij meer dan de helft van de stemmen niet meedoen
Federale verkiezing dus nogal wiedes dat je rekent met het totale aantal stemmen in België. Uw framing dat een minderheid van de stemmen vertegenwoordigd is, klopt dus niet.

Dan kan je beter zeggen dat je pleit voor een systeem waarbij beide regio's een meerderheid aan zetels hebben in de regering. Dat lijkt me ook een gezondere situatie en iets waarnaar best gestreefd mag worden. Al bemoeilijk je daar natuurlijk de regeringsvorming nog meer mee. Binnen die context vind ik een minieme minderheid nog acceptabel.

Dat is natuurlijk zeer bewust en moedwillig de zaken verkeerd voorstellen natuurlijk.

Uiteraard heeft de Vlaamse regering een meerderheid in Vlaanderen omdat de N-VA daar wél meedoet.
Op het federale niveau heeft de federale regering bij de Nederlandstalige lijsten slechts: 14,2+13,6+10,7+9,7 = 48,2 % van de stemmen.
Van de zetels zijn dat er 41 van de 87 Nederlandstalige zetels.

Het klassieke wederwoord is even voorspelbaar: ja, dat is uiteraard federaal, en je moet niet in élke taalgroep een meerderheid hebben. Maar wanneer iemand opwerpt dat het niet gezond is voor je democratie als je in de grootste taalgroep en de facto ook de netto betaler qua belastingen in dit land (zowel federaal als Waals/Franstalig en Brussels stapelen de schulden (nog meer) op) géén meerderheid hebt.
Bart De Wever heeft gewoonweg gelijk als die zegt dat het een abnormaal is dat in dit land niet alleen de grootste, maar de 2 grootste partijen uitgesloten worden van de macht. De PS heeft meer zetels dan het VB doordat ze in aparte kieskringen opkomen, en kan profiteren van de meer niet stemmende burgers en/of blanco stemmen.

Ik zal nooit voor het VB stemmen, maar kan perfect tegelijkertijd erkennen dat het toch vreemd is dat de PS met 641.623 stemmen 20 Kamerzetels binnenhaalt, en het VB met 810.177 "slechts" 18 Kamerzetels. Alleen al daarom denk ik dat je ook héél moeilijk Franstalige partijen zal kunnen overhalen voor een federale kieskring.

@MrKend54l was me voor.
Het federale karakter ontkennen om platitudes te spuien over het negeren van de wil van de kiezer zoals hierboven, dat is de zaken verdraaien. Wat mij betreft heeft De Wever met de samenstelling van Michel I ook alle geloofwaardigheid verloren betreffende dit onderwerp.

Overigens dacht ik dat het vnl. de Vlaams-nationalistische partijen waren die tegen een federale kieskring zijn? Nogal logisch gezien hun karakter maar ik snap niet goed waarom je de schuld hiervoor dan legt bij de Franstalige partijen?

Cijfers zijn geen platitudes.

Jij bent degene die bewust de regeringen door elkaar mengt, maar de realiteit negeert: je kan hier niet enerzijds democratie bepleiten, en anderzijds negeren dat hoewel het federaal inderdaad mogelijk is om meerderheden te vormen die niet in elke kieskring een meerderheid van de stemmen halen, maar als je géén meerderheid hebt in de grootste van 2 taalgroepen, die netto de rekeningen betaalt maar géén zeggenschap heeft ten zuiden de taalgrens, én dan ook nog eens niet alleen de grootste, maar ook de op één na grootste partij in stemmenaantal uitsluit, dan moet je daar vraagtekens bij plaatsen..

Een federale regering zonder meerderheid in Franstalig België, is in dat opzicht ook niet ideaal maar wél duidelijk minder erg: niet alleen zijn Franstaligen reeds een minderheid beschermd door allerhande alarmbelprocedures, maar bovendien heeft de CDH daar destijds bewust geweigerd heeft om deel te nemen aan die regering (alweer een klein partijtje met buitensporig veel macht) en extreem-links in Wallonië: PTB en eigenlijk de facto ook vaak Ecolo worden bijna even problematisch als Vlaams Belang in Vlaanderen is voor onze democratie.

Jij bent degene die letterlijk dit zei:

Waarom moet de PS verhoudingsgewijs meer macht krijgen t.o.v. hun stemmenaantal ten opzichte van het Vlaams Belang? Ik kan je de redenen waarom ze meer zetels hebben perfect uitleggen, maar moreel schort er dan toch iets aan je systeem.

N-VA was de laatste keer dat ik De Wever daarover hoorde, niet tegen een federale kieskring voor federale verkiezingen, mits men "one man-one vote" zou toepassen, want dan winnen de Vlaamse partijen zoals het er nu uitziet. Laatste voorstellen richting een federale kieskring waren echter wééral met beschermingsmechanismen om Franstaligen hun zetels te garanderen, tja... https://www.tijd.be/opinie/column/n-va-wint-bij-zuivere-federale-kieskring/9520223.html

En nogmaals, dit is een mening die komt van iemand die nooit voor VB zal stemmen, en waarschijnlijk ook niet (meer opnieuw) voor N-VA, maar (opnieuw) voor Vooruit zolang ze op een centrum-(f)linkse koers blijven. Maar dit komt wél van iemand die kritisch naar de realiteit kijkt, en niet vanuit (extreem-)linkse hoek, tracht recht te praten wat krom is.

K weet echt niet meer voor welke partij ik ga stemmen. De vorige keren altijd op de nva gestemd, maar eigenlijk is elke politieke partij dezelfde shit.. ze denken aan hun eigen postjes en portemonnee..

Ik twijfel tssn nva en t vlaams belang, al besef ik dat een stem voor t vlaams belang een verloren stem is.

K weet echt niet meer voor welke partij ik ga stemmen. De vorige keren altijd op de nva gestemd, maar eigenlijk is elke politieke partij dezelfde shit.. ze denken aan hun eigen postjes en portemonnee..

Ik twijfel tssn nva en t vlaams belang, al besef ik dat een stem voor t vlaams belang een verloren stem is.
Vlaams Belang zo groot mogelijk is nochtans de enige manier om een rechts beleid te kunnen forceren. Een stem op de N-VA is in dat opzicht een verloren stem omdat het tot een coalitie met de centrumpartijen zal leiden en we dus meer van hetzelfde zullen krijgen.

En jarenlange corruptie is blijkbaar geen enkel probleem om mee te blijven regeren.
Jarenlange corruptie door individuele leden is een ander gegeven dan het openlijk meegaan in regime’s en denkwijzen die onder andere schending van de mensenrechten zijn.

Ik geef @StevenFM groot gelijk: het Vlaams Belang zou al lang mee mogen regeren indien zij een gematigdere partij zou zijn.
Schoon schip maken met enkele partijleden (ivm uitspraken en leningen in het bovenstaande kader) én aantonen dat ze toegevingen gaan doen.

Veel van hun standpunten zijn zo radicaal verwoord dat die mijlenver staan van enige gemeenschappelijke grond. Als partij A het getal 1 zegt en partij B zegt 5, dan kan je na veel onderhandelen wel stellen dat er een compromis zal gevonden worden tussen die twee. Als het Vlaams Belang zich dan mengt en zegt 34.567, das geen basis voor een onderhandeling.

Ook de publieke schandpalen die zij opvoeren op hun sociale media door mensen als gangsters en erger af te schilderen helpt niet om je als betrouwbare partner op te stellen.

Jarenlange corruptie door individuele leden is een ander gegeven dan het openlijk meegaan in regime’s en denkwijzen die onder andere schending van de mensenrechten zijn.

Ik geef @StevenFM groot gelijk: het Vlaams Belang zou al lang mee mogen regeren indien zij een gematigdere partij zou zijn.
Schoon schip maken met enkele partijleden (ivm uitspraken en leningen in het bovenstaande kader) én aantonen dat ze toegevingen gaan doen.

Veel van hun standpunten zijn zo radicaal verwoord dat die mijlenver staan van enige gemeenschappelijke grond. Als partij A het getal 1 zegt en partij B zegt 5, dan kan je na veel onderhandelen wel stellen dat er een compromis zal gevonden worden tussen die twee. Als het Vlaams Belang zich dan mengt en zegt 34.567, das geen basis voor een onderhandeling.

Ook de publieke schandpalen die zij opvoeren op hun sociale media door mensen als gangsters en erger af te schilderen helpt niet om je als betrouwbare partner op te stellen.

Volgens mij is dat iets wat niet werkt. Al is dat deels een aanname omdat volgens mij Belgen toch nogal een voorliefde lijken te hebben voor de underdog. En iemand die zich framed op de wijze dat ze gediscrimineerd worden en door machtswellustelingen buiten de regering gehouden wordt heeft volgens mij nu eenmaal een aantrek bij bevolking die zich in de steek (of dat nu correct is of niet) voelen gelaten door de politiek.

En de oplossing in mijn ogen is dan ook niet zeggen van wij sluiten u uit want jij bent niet democratisch.
In mijn ogen is de oplossing om hen effectief mee in bad te trekken door te blijven stellen dat ze mogen meedoen en de onderhandelingen. Om als je dan uiteindelijk hen niet kiest duidelijk te communiceren wat de breeklijnen zijn / waren.

Ik denk persoonlijk dat als je het zo zou aanpakken dat je toch nog wel een gedeelte van die stemmen bij het VB (maar eigenlijk ook de NVA) serieus zou kunnen terugwinnen.

Door echter hen in hun loopgraven te laten blijven zitten doe je enerzijds de gewone politiek geen goed. En beloon je blokkeergedrag.

Maar als je in basis al stelt van een stem voor het VB is een verloren stem. Dan moet je nu eenmaal echt niet verwonderd zijn dat mensen gaan blijven stemmen op hen. Allez voor mij lijkt zoiets juist een aanzuigeffect... awel ja mijn stem telt toch niet mee, awel lost het nu maar eens op se. Wil je niet luisteren dan moet je maar voelen, neah.

Een stem voor het Vlaams Belang een verloren stem noemen is hetzelfde als stellen dat de oppositie geen enkel nut heeft in het parlement, quod non. Een uitsluiting op voorhand van de machtsdeelname door de traditionele partijen maakt hun in principe niets uit. Zoals ik eerder heb aangehaald raken verschillende delen van hun programma er toch door, zij het dan met wat vertraging.

Om maar te zeggen, van het 70-puntenplan waarvoor het Blok hard bekritiseerd werd, zijn ondertussen meer dan een derde van de punten (deels) uitgevoerd.

En de oplossing in mijn ogen is dan ook niet zeggen van wij sluiten u uit want jij bent niet democratisch.
In mijn ogen is de oplossing om hen effectief mee in bad te trekken door te blijven stellen dat ze mogen meedoen en de onderhandelingen. Om als je dan uiteindelijk hen niet kiest duidelijk te communiceren wat de breeklijnen zijn / waren.
Ik snap uw redenering volledig hé, maar denk jij dat die achterban gaat meegaan in die retoriek?

Stel De Wever (bv) zegt: ‘wij hebben geprobeerd een compromis te sluiten maar het VB wou daar/daar/daar en daar geen water bij de wijn doen.’
Het VB gaat daar goed mee omspringen en het zet hun underdog positie in de verf. Die mensen geloven geen woord van wat andere partijen of personen zeggen. Er is een vast deel (ik laat de grote in het midden) dat alles slikt wat er vanuit VB kanalen komt.

Ik ben er van overtuigd dat Van Grieken een goede politieker is, ik denk alleen dat hij met zijn partij iets te hard de PR tour opgaat in plaats van in de coalitie te landen.

Terwijl de politieke partijen ruzieën over dossier na dossier, vooral op Vlaams vlak, zit er tussen werkgevers en vakbonden een akkoord aan te komen (geen IPA, omdat dit in de praktijk niet kan door de loonnorm) over een reeks maatregelen.

Wat dus politiek niet kan, kan het niveau eronder blijkbaar wel nog. Misschien terug het middenveld meer betrekken in de politiek? ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven