Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Debacle met de mondmaskers lijkt ook geruisloos te passeren - bedrijf failliet -> bye bye overheidsgeld

En iedereen zal wel van kromme haas gebaren .... gooi maar op de hoop, of in de put

Debacle met de mondmaskers lijkt ook geruisloos te passeren - bedrijf failliet -> bye bye overheidsgeld

En iedereen zal wel van kromme haas gebaren .... gooi maar op de hoop, of in de put

Dit dus.

Mja, eens zien hoelang men daarvoor in den bak zit.

CD&V komt toch weer slecht in het nieuws vandaag, nadat bekend werd dat er een opvangcentrum gaat komen in Jabbeke.
Een CD&V burgemeester is boos omdat een CD&V staatssecretaris het centrum daar wil openen en dit niet overeenkomt met de eerder gemaakte afspraken met CD&V ex-staatssecretaris en voorzitter...

Naar aanleiding van de thread over mogelijke reductie van fiscale voordelen (inkomsten), vroeg ik me eigelijk af of er nog politieke partijen zijn die eigenlijk een punt maken van de vereenvoudiging of reductie van de overheid (uitgaven)? En dan bedoel ik niet de zoveelste "kaasschaaf" waarbij er wat ambtenaren die op pensioen gaan niet zullen worden vervangen.

We hebben uiteindelijk, voor 11 miljoen mensen: 6 regeringen met parlement en hopen ondersteunend personeel. 10 provincies. 581 gemeenten (recente fusies niet meegerekend, cijfer van 2019). Kijk je naar Brussel, dan wordt het helemaal absurd. Voor een stad die internationaal een provinciaal stadje is qua grootte: eigen regering met parlement, 19 gemeenten met elke een burgemeester en schepencollege.

Lijkt me dat dit even een beetje iets was waar N-VA jaren terug mee wou scoren (afschaffen senaat, ook over de provincies gingen ballonetjes op), maar dat daar uiteindelijk weinig van terecht is gekomen. Dan recenter wou men de gemeenten wat stimuleren tot fusies, maar een gigantisch succes is dat ook niet. Puur rationeel is het toch ook wat vreemd dat zoiets amper lijkt te leven bij de algemene bevolking in tijden van ontsporende begrotingen?

Twijfelachtig. Zuhal Demir laat onderzoeken of een defederalisering van Justitie haalbaar is... dat is toch één van de kentekens aan de wand dat ook bij de N-VA de spilzucht van overheidsuitgaven doorgeslagen is, want dat is wel één van de allerlaatste federale overheidsbevoegdheden die naar de regio's zou mogen gaan. Andere straffen voor dezelfde misdaad in Hasselt dan in Luik? Il faut le faire.

Vlaanderen is even regelziek als Brussel: nieuwe mini-bevoegdheid? Nieuw, eigen agentschap ook al zijn er federale evenknieën. Wat ze zelf doen doen ze ook bijlange niet beter, alleen is Vlaanderen groter dan Brussel of Wallonië.

Gemeentefusies? Die doen we op basis van de partijkleur van de burgemeester en om schulden van gemeenten te verpatsen naar Vlaanderen, niet op basis van rationele criteria.

België heeft behoefte aan een duidelijke homogene bevoegdheidsverdeling, minder regeringsniveaus (Brussel is daar de exponent bij uitstek van) en een kerntakendebat. Niets mis met grote bedragen die naar Onderwijs of Defensie vloeien... maar de hoeveelheid aan subsidies of terugbetalingen van vele kleine nutteloze uitgaven, maakt dat je in dit land ook héél wat zou kunnen besparen.
Zelfs de wafelijzerpolitiek (mazout vs. gas in deze energiecrisis).

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221102_97302195

'Vol is vol' kan inderdaad zo uit de hoed van het vlaams belang getoverd worden..
Wat een onbeholpen politieke partijen hebben we toch in belgie als ze denken dat deze holle slogans het enigste is waarmee ze het opkomende rechts ietwat kan temperen. Een verrechtsing die notabene al decennialang duidelijk is. Een cordon sanitaire opgeworpen, een amalgaam van verschillende partijen samenbrengen om partijen buitenspel te zetten om dan finaal met een populistische slogan te zeggen..... vol is vol....
Ongelofelijk.

Maar het blijft dansen op een slappe koord. Al te fors gaan op migratie zou premier Alexander De Croo in de problemen kunnen brengen. Die is nog altijd het enige lichtpuntje in een resem pijnlijke peilingen. Zover wil Open VLD uiteraard niet gaan. Al zit De Croo inhoudelijk wel helemaal op dezelfde lijn als de rest van zijn partij. “Hoeveel meer kunnen we als land nog doen”, zei die op het congres. “Op een bepaald moment moet je zeggen: we hebben ons ding gedaan. Het draagvlak in ons land is niet eindeloos.” “Vol is vol”, zou zijn voorzitter zeggen.

Het enige dat zoiets doet is het discours van de anti-vreemdelingenpartijen legitimeren. Je kan niet winnen van VB op dit thema. Hoe meer de andere partijen gewicht hangen aan migratie, hoe meer stemmen dat oplevert voor VB. Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet vatten hoe partijen zich steeds opnieuw aan die steen blijven stoten.

N-VA heeft quasi eigenhandig VB weer groot gemaakt, door na de tegenvallende gemeenteraadsverkiezingen van 2018, de taal en het programma van VB beginnen te hanteren. Nota bene nadat ze er lange tijd waren in geslaagd om VB zowat te marginaliseren. Als het N-VA al niet lukt om op dit thema te scoren ten opzichte van VB, hoe verwachten ze in godsnaam dan bij Open VLD dat ze hiermee stemmen gaan winnen?

En daarnaast, tja. Zoveel problemen in ons land, maar liever energie steken in zondebokpolitiek dan in oplossingen zoeken. Faut le faire.

Het enige dat zoiets doet is het discours van de anti-vreemdelingenpartijen legitimeren. Je kan niet winnen van VB op dit thema. Hoe meer de andere partijen gewicht hangen aan migratie, hoe meer stemmen dat oplevert voor VB. Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet vatten hoe partijen zich steeds opnieuw aan die steen blijven stoten.

N-VA heeft quasi eigenhandig VB weer groot gemaakt, door na de tegenvallende gemeenteraadsverkiezingen van 2018, de taal en het programma van VB beginnen te hanteren. Nota bene nadat ze er lange tijd waren in geslaagd om VB zowat te marginaliseren. Als het N-VA al niet lukt om op dit thema te scoren ten opzichte van VB, hoe verwachten ze in godsnaam dan bij Open VLD dat ze hiermee stemmen gaan winnen?

En daarnaast, tja. Zoveel problemen in ons land, maar liever energie steken in zondebokpolitiek dan in oplossingen zoeken. Faut le faire.
Ik weet het niet goed, de grondstroom in Vlaanderen is tegen (veel bijkomende) migratie zoals je hier kan lezen https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/0...kom-in-vlaanderen-ja-als-ze-onze-cultuur-ove/

Als partij is het niet slim om die grondstroom af te stoten door te zeggen: ja laat ons meer migranten nemen of er gewoon weg over zwijgen. De groei van het VB is inderdaad een logisch gevolg, maar in mijn ogen onvermijdelijk. Hadden de NVA, Open VLD of CD&V daaraan iets willen doen hadden ze bijvoorbeeld kunnen kiezen voor een Deens migratiemodel. Dan hadden ze punten gescoord en het VB kunnen pakken. Die kans hebben ze verkeken en erover zwijgen gaat uiteraard ook niet meer want de problemen hieromtrent worden breed in het nieuws uitgesmeerd.

Voor veel Vlamingen lijkt het een keuze tussen drie zaken te worden: 1) Meer migratie (linkse partijen) 2) Total chaos op het migratie departement (Centrum-(Rechtse) partijen) en 3) minder migratie (VB). Wetende dat de grondstroom niet veel migratie wil, wil ook zeggen dat die steeds meer naar het VB zullen lopen... . En dan moet de VLD in deze casus vooral proberen om mensen te overtuigen dat ze niet staan voor chaos maar voor minder migratie. En om dat te bereiken zullen ze wel hard moeten roepen zeker, want de realiteit van hun beleid is iets helemaals anders.

OVLD heeft niet veel keuze natuurlijk. Als je enerzijds de NVA en Vooruit hebt die een straffer discours op die positie aangaan dan kan je moeilijk een discours starten als rechtse partij die rechtstreeks gelinkt wordt met het discours die groen zou voeren.
Groen dat, of zo komt het mij toch over, politiek dood is in 2024. Mij lijkt het niet dat het in 1 adem vernoemd worden met die partij u voordelen gaat geven.

If you can't beat them... then join them.
En het is niet alsof dat discours van de anti-vreemdelingenpartijen al niet jaar en dag gelegitimeerd wordt... het partijprogramma van Vlaams Blok is gewoon stap voor stap (in mindere mate) uitgevoerd. Alles wat ze toch als niet te mestkeverachtig konden verkocht krijgen over de tijd is uitgevoerd. Ondertussen lijkt het echter alsof ze zich wentelen in de mestkevernatuur hetgeen de vroegere partijbonzen het VB verweten. (geparafraseerd :p)

Mijn inschatting hierop is helemaal anders. In mijn ogen hebben ze het VB niet gemarginaliseerd. In mijn ogen hebben bepaalde mensen gedacht van... awel je hebt een grote muil met uw vote for change. Bewijs het nu dan ook maar eens dat jullie het beter kunnen. En voila 4 jaar later zijn die mensen gedesillusioneerd en hebben die mensen gewoon terug op diezelfde partij gestemd. Aangezien die NVA'ers evengoed zakkenvullers, etc... zijn en dus geen beter alternatief voor een VB stem.

Mijn opinie is en blijft dat je door middel van al die maatregelen om aan de macht te blijven (cordon sanitaire, tieren en brullen, beschuldigingen,...) het probleem niet oplost maar het gewoon laat rotten en een voedingsbodem laat creëren voor de toekomst. Koppel dat dan aan de aanwezige grondstroom maar belangrijker de invloeden die er overwaaien van BLM, woke, etc... en hoe dit als normaliteit gezien wordt als voedingsgrond voor de evidentie van die reflex. Waardoor men zijn eigen graf heeft gedelfd.

Men had al laaaaaaaaaannnnggggg geleden het VB mee aan de knoppen moeten doen draaien zodanig dat die volledige partij zou imploderen. Nu draaien ze ofwel zelf aan de knoppen op hun voorwaarden... en dat gaat pijnlijke consequenties hebben ofwel gaat het overkomen als het faillissement van de politiek dat een partij met x% (20-40%) aan stemmen weer maar eens aan de kant blijft staan (tgv een coalitie van de chinese vrijwilligers) terwijl die volledige partij zich dan verder wentelt in de slachtofferrol terwijl het blijft scoren van aan de zijlijn.

Ach ja, als er makkelijke oplossingen waren, waren die al lang uitgevoerd.
Dus is het makkelijker om zondebokken te zoeken dan een gedegen oplossing te zoeken die hun eigen kiesvee beschadigt. Waardoor ze helemaal niet meer verkozen geraken.

Dit lijkt mij exact het probleem van een politiek systeem waarbij er een te grote segregatie is. Je krijgt een noch vis noch vlees politiek waar grote wijzigingen ook enorm moeilijk doorkomen (want elke partij heeft wel zijn eigen 'veto' waar je niet aan mag raken). Waar eigenlijk geen enkele van de stemmers zich nog mee vereenzelvigt. Toen je een paar grote blokken had zoals SP, CDV en dan OVLD dan leek er meer van waar uw partij voor stond in te zitten dan nu. Al mogen we blij zijn dat er nog een segregatie is EN een aanwezigheid voor nood aan compromis. En dus dat het niet het systeem van Amerika is. Want winner takes all is ook niet mijn ding...

Maar ik zou toch serieuze voorstander zijn van een afvalrace met een minimum van 3 resterenden in de eindronden.
Al acht ik de kans ook nog wel bestaande dat dezelfde problematiek die we nu hebben op federaal vlak, binnen 20 jaar zich ook stelt op vlaams niveau. Waarbij er daar ook partijen zijn die voor eenzelfde segregatie zorgen.

En ik heb schrik dat des te langer je het VB als persona non grata gaat beoordelen dat je dit gaat laten etteren... en waar je zelfs met goed bestuur niet meer uitkomt (want ook al doe je 99% goede zaken, dan focust men nog altijd op dat 1% slechte). En dat 1% slechte is dan voldoende om het vooroordeel te bevestigen over de politiek en dat die van het VB de enige "goeie" zijn. Pest of cholera zeker... pest of cholera...

Men had al laaaaaaaaaannnnggggg geleden het VB mee aan de knoppen moeten doen draaien zodanig dat die volledige partij zou imploderen. Nu draaien ze ofwel zelf aan de knoppen op hun voorwaarden... en dat gaat pijnlijke consequenties hebben ofwel gaat het overkomen als het faillissement van de politiek dat een partij met x% (20-40%) aan stemmen weer maar eens aan de kant blijft staan (tgv een coalitie van de chinese vrijwilligers) terwijl die volledige partij zich dan verder wentelt in de slachtofferrol terwijl het blijft scoren van aan de zijlijn.
Ik ben feitelijk ook van deze mening. De beste counter voor VB was die eens laten (mee)besturen, en dan nog in het begin van de partij toen ze bestond uit roeptoeters zonder enig politiek gewicht. Maar zou er dan geen extremere partij opgericht worden als blijkt dat roepen langs de zijlijn ook geen politieke oplossingen biedt?

Ik ben feitelijk ook van deze mening. De beste counter voor VB was die eens laten (mee)besturen, en dan nog in het begin van de partij toen ze bestond uit roeptoeters zonder enig politiek gewicht. Maar zou er dan geen extremere partij opgericht worden als blijkt dat roepen langs de zijlijn ook geen politieke oplossingen biedt?
Zodra een partij 5-10% heeft, maar belangrijker er een stijgende trend is, zou ik persoonlijk die partij er gewoon laten meedoen.
Enerzijds, voor hetzelfde geld hebben die effectief DE oplossing. Anderzijds met dat percentage kan je hun eventuele slechte invloed nog beperken. Maar je moet hen dan wel de verantwoordelijkheden geven waar ze zogezegd hun populaire uitspraken over doen. Laat ze hun tanden maar stuk bijten op de zaken die ze claimen gemakkelijk te zijn maar waar ze door internationale wetgeving, europese wetgeving, beroepen, etc... continue worden teruggefloten... en dus hun ideeën niet kunnen realiseren.

Al ben je er dan volgens mij wel voor een 10 - 20 jaar vanaf voordat de volgende roeptoeters weer eventjes aan de macht zijn. Maar je wint dan weer 10-20 (potentieel) productieve jaren. Kijk gewoon naar groen en het feit dat die weggevaagd waren na Verhofstad. Ik acht de kans enorm groot dat die in 2024, indien alles aanhoudt zoals die nu is) opnieuw zullen weggevaagd zijn. En ik acht de kans klein dat ze de eerstvolgende 10 jaar nog een kans krijgen om terug mee te doen (of als potentiële excuustruus of zo).

Voor de rest acht ik de kans klein, dat als die mensen die staan te roeptoeteren aan de zijlijn hun serieuze pree krijgen, zich echt gaan pijn doen om een nog extremere partij op te richten. In mijn ogen gaan die gewoon wat door roeptoeteren om 5 jaar later opnieuw wat volk af te kunnen vaardigen om wat verder te roeptoeteren terwijl ze hun pree cashen.

Dat blijft een straat zonder einde. Laten meebesturen lijkt een aannemelijke optie, maar dan nog zou de schade wel eens groter kunnen dan we denken. Deze regering neemt ook maatregelen waar ik het niet mee eens ben, maar ik zie hier geen grote rellen van komen (buiten La boum toestanden). Met VB verwacht ik me aan meer..

‘Vol is vol’ is een kinderachtige slogan die niemand vooruit helpt. Maar het moet toch wel eens gedaan zijn met verdoken migratiestandpunten in partijprogramma’s. Maak er niet uw speerpunt van, maar wees toch eens eerlijk over de situatie en voorgestelde oplossingen. Het enige dat we nu zien is dat we van crisis naar crisis gaan. En dat werkt in twee richtingen: langs de ene kant kost het ons land enorm veel geld, en langs de andere kant zitten er mensen dagenlang op straat omdat de infrastructuur en werking te log en te traag is.

Een partij die met een concreet en mensvriendelijk plan komt wint enorm veel stemmen. En daarvoor hoeven we niet elke vluchteling op te vangen of een muur rond België te bouwen. Daar is gerust een middenweg.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221102_97302195

'Vol is vol' kan inderdaad zo uit de hoed van het vlaams belang getoverd worden..
Wat een onbeholpen politieke partijen hebben we toch in belgie als ze denken dat deze holle slogans het enigste is waarmee ze het opkomende rechts ietwat kan temperen. Een verrechtsing die notabene al decennialang duidelijk is. Een cordon sanitaire opgeworpen, een amalgaam van verschillende partijen samenbrengen om partijen buitenspel te zetten om dan finaal met een populistische slogan te zeggen..... vol is vol....
Ongelofelijk.

De VLD heeft toch een ongelooflijk slechte politieke marketing en strategie.

Ze zijn weer reclame aan het maken voor andere partijen. :p

Door van de splitsing BHV een breekpunt te maken hebben ze de NV-A groot gemaakt
En nu komen ze met migratie af. Het thema van Vlaams Belang.

Die zijn echt vergeten wat de L in VLD betekent.

Dat blijft een straat zonder einde. Laten meebesturen lijkt een aannemelijke optie, maar dan nog zou de schade wel eens groter kunnen dan we denken. Deze regering neemt ook maatregelen waar ik het niet mee eens ben, maar ik zie hier geen grote rellen van komen (buiten La boum toestanden). Met VB verwacht ik me aan meer..

Dit kan ik toch niet helemaal volgen... indien je een partij als het VB bij een uitslag van 15 a 25 % laat meebesturen, is er toch niet echt kans op een grote, onvoorziene schade? Zonder absolute meerderheid kunnen zij op eigen houtje toch niets veroorzaken dat niet op een of andere manier door de overige partijen gedragen wordt? De regering kan steeds vallen met nieuwe verkiezingen tot gevolg. Mogelijks kan er wel een heleboel geknoei op een kabinet plaatsvinden, maar dat vind ik nu niet uitzonderlijk.

Erger zou het kunnen worden wanneer zij nooit meebesturen, maar plots wel eens een absolute meerderheid weten te behalen als gevolg van een crisis of een andere toevalligheid. Op zo'n moment heb je veel minder democratische mogelijkheden om zo'n partij te stoppen, zelfs indien ze serieus destructieve of zelfs illegale zaken uitvoeren....

Stond in de krant ook iets van "hoe groen Zuhal Demir is" nadat iemand van Groen ze complimenten gaf. Moet wel toegeven dat ik wel bewondering heb voor haar en dat ze goed werk levert. Zeker beste minister in haar functie die we tot nu toe hebben gehad. Maar wel de enige N-VA politicus die scoort bij mij.

Dit kan ik toch niet helemaal volgen... indien je een partij als het VB bij een uitslag van 15 a 25 % laat meebesturen, is er toch niet echt kans op een grote, onvoorziene schade? Zonder absolute meerderheid kunnen zij op eigen houtje toch niets veroorzaken dat niet op een of andere manier door de overige partijen gedragen wordt? De regering kan steeds vallen met nieuwe verkiezingen tot gevolg. Mogelijks kan er wel een heleboel geknoei op een kabinet plaatsvinden, maar dat vind ik nu niet uitzonderlijk.

Erger zou het kunnen worden wanneer zij nooit meebesturen, maar plots wel eens een absolute meerderheid weten te behalen als gevolg van een crisis of een andere toevalligheid. Op zo'n moment heb je veel minder democratische mogelijkheden om zo'n partij te stoppen, zelfs indien ze serieus destructieve of zelfs illegale zaken uitvoeren....
Tot daar moet je al geraken. In een situatie waar het VB 15-25 procent haalt zullen zij nooit deftig kunnen meebesturen. Ongeacht het cordon sanitair heeft het VB enorm veel standpunten die zij voorop in de strijd zetten die je zowat nergens, zelfs niet in een andere vorm, elders in partij-programma’s zult vinden. Zouden zij echt standpunten laten varen wetende dat er anders geen enkele regeringsvorming mogelijk zal zijn?

Dus enige manier dat zij kunnen meebesturen, op Vlaams niveau, is wanneer zij een absolute meerderheid hebben.

Meh, het VB equivalent kan perfect meespelen in Noorwegen, Denemarken, Italie, Zweden, Nederland..

En geen enkele van die landen is geïmplodeerd of doet het significant slechter dan België. Men is gewoon te koppig om terug te keren op hun woorden van 30 jaar geleden.

Van mij mag iedereen deelnemen aan het bestuur van ons landje, als je ziet welke figuren en schandalen we al gekend hebben moet het echt heel, maar dan ook heel gortig worden om dat te overtreffen toch?

Geen enkel systeem is meer dempend dan het onze, zelfs een eersteklas dictator kan geen stempel drukken op het beleid.

Meh, het VB equivalent kan perfect meespelen in Noorwegen, Denemarken, Italie, Zweden, Nederland..

En geen enkele van die landen is geïmplodeerd of doet het significant slechter dan België. Men is gewoon te koppig om terug te keren op hun woorden van 30 jaar geleden.
Een partij aan de macht -in België- moet gematigder worden in hun extreme standpunten of de partij is gedoemd om de volgende keer terug naar de oppositie te verhuizen.

Ik geloof ook niet, dat moest het VB ooit mee aan de macht zijn, dat er veel zal veranderen. Ik geloof eerder in bekwame en ONbekwame politici, het maakt mij geen moer uit van welke partij ze zijn, zolang ze maar goed besturen.

Stond in de krant ook iets van "hoe groen Zuhal Demir is" nadat iemand van Groen ze complimenten gaf. Moet wel toegeven dat ik wel bewondering heb voor haar en dat ze goed werk levert. Zeker beste minister in haar functie die we tot nu toe hebben gehad. Maar wel de enige N-VA politicus die scoort bij mij.

Idem hier, heb niet graag de NVA, maar Zuhal vind ik wel echt goed de laatste 2 jaar.
Of misschien is dat gewoon perceptie aangezien ik politiek helemaal niet volg :unsure:?

Vlaams Belang - bij momenten is dat toch tenen krullend, lancering van IKEA -plan - gewoon al door de wijze waarop men het naar voor brengt, de gekozen naam is het al een maat voor niets, ongeacht of bepaalde zaken zinvol/zinloos zijn.

Dat elan zie je ook consequent opduiken in hun acties, regeringsdeelname - in geen miljoen jaar, op zich stoort me dat niet- maar ik erger mij bont en blauw aan de grote groep geblokkeerde kiezers op deze wijze.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
751
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven