Het enige dat zoiets doet is het discours van de anti-vreemdelingenpartijen legitimeren. Je kan niet winnen van VB op dit thema. Hoe meer de andere partijen gewicht hangen aan migratie, hoe meer stemmen dat oplevert voor VB. Ik kan dat met de beste wil van de wereld niet vatten hoe partijen zich steeds opnieuw aan die steen blijven stoten.
OVLD heeft niet veel keuze natuurlijk. Als je enerzijds de NVA en Vooruit hebt die een straffer discours op die positie aangaan dan kan je moeilijk een discours starten als rechtse partij die rechtstreeks gelinkt wordt met het discours die groen zou voeren.
Groen dat, of zo komt het mij toch over, politiek dood is in 2024. Mij lijkt het niet dat het in 1 adem vernoemd worden met die partij u voordelen gaat geven.
If you can't beat them... then join them.
En het is niet alsof dat discours van de anti-vreemdelingenpartijen al niet jaar en dag gelegitimeerd wordt... het partijprogramma van Vlaams Blok is gewoon stap voor stap (in mindere mate) uitgevoerd. Alles wat ze toch als niet te mestkeverachtig konden verkocht krijgen over de tijd is uitgevoerd. Ondertussen lijkt het echter alsof ze zich wentelen in de mestkevernatuur hetgeen de vroegere partijbonzen het VB verweten. (geparafraseerd

)
N-VA heeft quasi eigenhandig VB weer groot gemaakt, door na de tegenvallende gemeenteraadsverkiezingen van 2018, de taal en het programma van VB beginnen te hanteren. Nota bene nadat ze er lange tijd waren in geslaagd om VB zowat te marginaliseren. Als het N-VA al niet lukt om op dit thema te scoren ten opzichte van VB, hoe verwachten ze in godsnaam dan bij Open VLD dat ze hiermee stemmen gaan winnen?
Mijn inschatting hierop is helemaal anders. In mijn ogen hebben ze het VB niet gemarginaliseerd. In mijn ogen hebben bepaalde mensen gedacht van... awel je hebt een grote muil met uw vote for change. Bewijs het nu dan ook maar eens dat jullie het beter kunnen. En voila 4 jaar later zijn die mensen gedesillusioneerd en hebben die mensen gewoon terug op diezelfde partij gestemd. Aangezien die NVA'ers evengoed zakkenvullers, etc... zijn en dus geen beter alternatief voor een VB stem.
Mijn opinie is en blijft dat je door middel van al die maatregelen om aan de macht te blijven (cordon sanitaire, tieren en brullen, beschuldigingen,...) het probleem niet oplost maar het gewoon laat rotten en een voedingsbodem laat creëren voor de toekomst. Koppel dat dan aan de aanwezige grondstroom maar belangrijker de invloeden die er overwaaien van BLM, woke, etc... en hoe dit als normaliteit gezien wordt als voedingsgrond voor de evidentie van die reflex. Waardoor men zijn eigen graf heeft gedelfd.
Men had al laaaaaaaaaannnnggggg geleden het VB mee aan de knoppen moeten doen draaien zodanig dat die volledige partij zou imploderen. Nu draaien ze ofwel zelf aan de knoppen op hun voorwaarden... en dat gaat pijnlijke consequenties hebben ofwel gaat het overkomen als het faillissement van de politiek dat een partij met x% (20-40%) aan stemmen weer maar eens aan de kant blijft staan (tgv een coalitie van de chinese vrijwilligers) terwijl die volledige partij zich dan verder wentelt in de slachtofferrol terwijl het blijft scoren van aan de zijlijn.
En daarnaast, tja. Zoveel problemen in ons land, maar liever energie steken in zondebokpolitiek dan in oplossingen zoeken. Faut le faire.
Ach ja, als er makkelijke oplossingen waren, waren die al lang uitgevoerd.
Dus is het makkelijker om zondebokken te zoeken dan een gedegen oplossing te zoeken die hun eigen kiesvee beschadigt. Waardoor ze helemaal niet meer verkozen geraken.
Dit lijkt mij exact het probleem van een politiek systeem waarbij er een te grote segregatie is. Je krijgt een noch vis noch vlees politiek waar grote wijzigingen ook enorm moeilijk doorkomen (want elke partij heeft wel zijn eigen 'veto' waar je niet aan mag raken). Waar eigenlijk geen enkele van de stemmers zich nog mee vereenzelvigt. Toen je een paar grote blokken had zoals SP, CDV en dan OVLD dan leek er meer van waar uw partij voor stond in te zitten dan nu. Al mogen we blij zijn dat er nog een segregatie is EN een aanwezigheid voor nood aan compromis. En dus dat het niet het systeem van Amerika is. Want winner takes all is ook niet mijn ding...
Maar ik zou toch serieuze voorstander zijn van een afvalrace met een minimum van 3 resterenden in de eindronden.
Al acht ik de kans ook nog wel bestaande dat dezelfde problematiek die we nu hebben op federaal vlak, binnen 20 jaar zich ook stelt op vlaams niveau. Waarbij er daar ook partijen zijn die voor eenzelfde segregatie zorgen.
En ik heb schrik dat des te langer je het VB als persona non grata gaat beoordelen dat je dit gaat laten etteren... en waar je zelfs met goed bestuur niet meer uitkomt (want ook al doe je 99% goede zaken, dan focust men nog altijd op dat 1% slechte). En dat 1% slechte is dan voldoende om het vooroordeel te bevestigen over de politiek en dat die van het VB de enige "goeie" zijn. Pest of cholera zeker... pest of cholera...