NemesisBE
Well-known member
Werpt ook ineens een andere blik op het 'moedig' vertrek.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Oei amai, straf dat dat eigenlijk zo onder de radar is gebleven.Werpt ook ineens een andere blik op het 'moedig' vertrek.
Maar Engels is geen officiële landstaal.Jammer voor Vooruit want Meryame Kitir leek wel een mooi voorbeeldfiguur, dat je als staatssecretaris/minister niet per se het geijkte pad van een universitair diploma moet doorlopen hebben.
Hardere visie:
Ik vind wel dat als we toplonen betalen voor onze ministers en staatssecretarissen dat dat mensen mogen en moeten zijn die uit het sterkste metaal gesmeed zijn. Kan je het niet meer aan? Mentale rust nodig voor een ongespecifieerde duur? Zet gerust een stapje terug maar dan ook écht, 2024 is niet zo veraf meer: laat je ook vervangen door een ander. Schuif niet gewoon je takenpakket door naar een collega minister van dezelfde partijkleur. Je royale staatssecretaris- of ministerloon volledig laten doorlopen alsof je een banale ambtenaar bent, vind ik dan weer niet oké.
Geen Frans kunnen... kan me inbeelden dat dat een nadeel is in diplomatieke kringen, maar dan vooral omdat al die Franstaligen natuurlijk zeer weigerachtig staan tegenover zelf deftig Engels te leren in mijn ervaring.
Maar Engels is geen officiële landstaal.
Geen Frans kunnen... kan me inbeelden dat dat een nadeel is in diplomatieke kringen, maar dan vooral omdat al die Franstaligen natuurlijk zeer weigerachtig staan tegenover zelf deftig Engels te leren in mijn ervaring.
. Was ook gene succes.Voor een Vlaming is Engels ook eenvoudiger te leren dan een Waal omwille van 2 redenen.Ik was aan het denken in een buitenlandse context, waar Engels eerder de lingua franca is vaak. Als ik een gesprek met buitenlanders voer is het vaak toch allereerst in het Engels. Maar bij Franstalige Belgen... tja.
Nu goed, in een ideale wereld is elke federale minister/staatssecretaris vlot tweetalig natuurlijk hé, maar ik denk dat het merendeel van de werklast daarbij eerder te zoeken valt aan de Franstalige kant, waar je zelfs een staatssecretaris hebt die haar beleid in het parlement kwam verdedigen in het Frans en met een gebarentolk, maar voor wie het Nederlands er dan wél te veel aan was.
Voor een Vlaming is Engels ook eenvoudiger te leren dan een Waal omwille van 2 redenen.
...
Nu, ik denk dat de jongere generaties over het algemeen een betere kennis v/h Engels hebben, ook in Wallonië.
Degoutant zeg.![]()
Machtsmisbruik in Haaltert: N-VA-burgemeester wil af van agent die partijgenoten beboette
De N-VA burgemeester van Haaltert, Veerle Baeyens, verplicht het lokale politiekorps om een hoofdinspecteur over te plaatsen naar een andere zone. Reden daarvoor: de inspecteur in kwestie gaf zes van haar partijgenoten een boete nadat ze verkeerd geparkeerd stonden tijdens een eetfestijn van...www.hln.be
Zo'n politici zouden onmiddellijk hun ambt moeten kunnen verliezen na schorsing door een auditcommissie, dit is overduidelijk machtsmisbruik en wat mij betreft zelfs corruptie.
Die politie-inspecteur kan maar beter een goede beschermengel hebben... Één van de ziektes van de N-VA is wel hun zogenaamde testudo... Ze beschermen elkaar. Mooi als je strijdmakkers het waard zijn, maar alles van parlementairen die vluchtmisdrijf plegen tot dit soort maîtres de ville... Ik zou het niet tolereren zonder sanctie.
Echt, deze, Heeren, haar opvolger, El Kaouakibi... dat is corruptie en je bent duidelijk niet bekwaam om om te gaan met de macht die je krijgt. Dan verlies je toch het recht om nog een openbaar ambt uit te voeren?![]()
Machtsmisbruik in Haaltert: N-VA-burgemeester wil af van agent die partijgenoten beboette
De N-VA burgemeester van Haaltert, Veerle Baeyens, verplicht het lokale politiekorps om een hoofdinspecteur over te plaatsen naar een andere zone. Reden daarvoor: de inspecteur in kwestie gaf zes van haar partijgenoten een boete nadat ze verkeerd geparkeerd stonden tijdens een eetfestijn van...www.hln.be
Zo'n politici zouden onmiddellijk hun ambt moeten kunnen verliezen na schorsing door een auditcommissie, dit is overduidelijk machtsmisbruik en wat mij betreft zelfs corruptie.
Die politie-inspecteur kan maar beter een goede beschermengel hebben... Één van de ziektes van de N-VA is wel hun zogenaamde testudo... Ze beschermen elkaar. Mooi als je strijdmakkers het waard zijn, maar alles van parlementairen die vluchtmisdrijf plegen tot dit soort maîtres de ville... Ik zou het niet tolereren zonder sanctie.
Zou dat, bij de N-VA dan, niet te maken hebben met het feit dat ze bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen en eigenlijk al die in 2012 plots op veel plaatsen tegelijk aan de macht kwamen, maar eigenlijk totaal geen lokale verankering hadden en daardoor incompetente mensen aan het roer hebben moeten plaatsen? Hetzelfde als je nu zo'n beetje ziet met Vlaams Belang hun volksvertegenwoordigers in het VlaPar?Echt, deze, Heeren, haar opvolger, El Kaouakibi... dat is corruptie en je bent duidelijk niet bekwaam om om te gaan met de macht die je krijgt. Dan verlies je toch het recht om nog een openbaar ambt uit te voeren?
Da's absoluut zo. Maar ook in de andere partijen zitten er nog altijd genoeg die niet bekwaam of koosjer (of beiden) zijn voor een uitvoerend mandaat. Hoe kleiner en hoe meer lokaal, hoe groter de kans daarop.Zou dat, bij de N-VA dan, niet te maken hebben met het feit dat ze bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen en eigenlijk al die in 2012 plots op veel plaatsen tegelijk aan de macht kwamen, maar eigenlijk totaal geen lokale verankering hadden en daardoor incompetente mensen aan het roer hebben moeten plaatsen? Hetzelfde als je nu zo'n beetje ziet met Vlaams Belang hun volksvertegenwoordigers in het VlaPar?
Neen.Voor een Vlaming is Engels ook eenvoudiger te leren dan een Waal omwille van 2 redenen.
1. Nederlands heeft meer gelijkaardige kenmerken met Engels, hoewel grammaticaal op de naamvallen na we eigenlijk meer bij het Duits leunen qua zinsbouw enzovoort. Nederlands ontstond ook als een soort west-Duits/Germaans dialect. Maar we zijn ook meer beinvloed door het Frans en het Engels op vlak van handel doorheen de geschiedenis (door onze grenzen, onze ligging aan de kust en tussen al die machten).
Nu is het wel zo dat het Engels indertijd heel veel geleend heeft uit het Frans en in het verre verleden sprak de Engelse elite zelfs ook Frans voor een tijdje omdat het meer aanzien had. Maar het Engels is geen romaanse taal. En qua uitspraak is het toch een veel groter verschil dan tussen Nederlands en Engels. West-Vlaams leunt zelfs nog meer bij het Engels aan qua bepaalde klanken.
2. De belangrijkste reden van allemaal. Frans heeft internationaal gewoon meer aanzien dan het Nederlands. Dat kan je niet ontkennen, dat is gewoon zo. En vroeger was dat nog meer zo. Want Frans stond samen met Engels als de grootste voertalen in de EU vroeger, nu is dat ietsje anders wel. Maar bijvoorbeeld bij veel dingen wat we doen kan ik niet Nederlands kiezen, dan moet ik Engels kiezen, terwijl Frans ook een optie is. Ook hebben wij geen dubbed tv, wij maken gebruik v. ondertitels, en dat mag je absoluut niet onderschatten op vlak van aanwerving van taal en exposure voor die taal.
De kennis van het Engels is nu éénmaal een stuk beter in de landen met een Germaanse taal, en dan nog specifiek de kleinere landen, dus Scandinavië, IJsland en de lage landen specifiek het meest, want Duits is ook een grotere taal dan al de rest, waardoor "de nood" om een andere taal te leren kleiner is, en er dus minder blootstelling is aan die taal.
Nu, ik denk dat de jongere generaties over het algemeen een betere kennis v/h Engels hebben, ook in Wallonië.
Wat mij stoort vooral is dat zelfs de partijen waartoe ze behoren hen niet buitengooit.Echt, deze, Heeren, haar opvolger, El Kaouakibi... dat is corruptie en je bent duidelijk niet bekwaam om om te gaan met de macht die je krijgt. Dan verlies je toch het recht om nog een openbaar ambt uit te voeren?
Er zijn zelfs heel veel mensen onbekwaam en niet koosjer. En het ergste is dat deze al jaren de plak zwaaien op lokaal vlak, reden is simpel, niemand staat zo dicht bij de man in de straat als het lokaal bestuur.Da's absoluut zo. Maar ook in de andere partijen zitten er nog altijd genoeg die niet bekwaam of koosjer (of beiden) zijn voor een uitvoerend mandaat. Hoe kleiner en hoe meer lokaal, hoe groter de kans daarop.
Ik zie daar in ieder geval weinig van passeren maar ook de ontsporende begroting lijkt nergens nog een zwaar item.Naar aanleiding van de thread over mogelijke reductie van fiscale voordelen (inkomsten), vroeg ik me eigelijk af of er nog politieke partijen zijn die eigenlijk een punt maken van de vereenvoudiging of reductie van de overheid (uitgaven)? En dan bedoel ik niet de zoveelste "kaasschaaf" waarbij er wat ambtenaren die op pensioen gaan niet zullen worden vervangen.
We hebben uiteindelijk, voor 11 miljoen mensen: 6 regeringen met parlement en hopen ondersteunend personeel. 10 provincies. 581 gemeenten (recente fusies niet meegerekend, cijfer van 2019). Kijk je naar Brussel, dan wordt het helemaal absurd. Voor een stad die internationaal een provinciaal stadje is qua grootte: eigen regering met parlement, 19 gemeenten met elke een burgemeester en schepencollege.
Lijkt me dat dit even een beetje iets was waar N-VA jaren terug mee wou scoren (afschaffen senaat, ook over de provincies gingen ballonetjes op), maar dat daar uiteindelijk weinig van terecht is gekomen. Dan recenter wou men de gemeenten wat stimuleren tot fusies, maar een gigantisch succes is dat ook niet. Puur rationeel is het toch ook wat vreemd dat zoiets amper lijkt te leven bij de algemene bevolking in tijden van ontsporende begrotingen?