Cattadelic
Banned
Ik ben ook wel voorstander van een meer rigide systeem, waar vooraf zoveel mogelijk kaarten op tafel worden gelegd, zodat de steeds groter wordende koehandel eindelijk eens aangepakt wordt en er meer aandacht naar de inhoud kan gaan.Ik verplicht dan ook geen mensen, ik verplicht partijen om tot een consensus te komen.
Bijvoorbeeld:
Na de verkiezingsuitslag rangschikken op grootte, en dan van groot naar klein partijen samennemen tot men aan een meerderheid komt. Dan een vooraf vastgelegde periode de tijd geven om tot een akkoord te komen. Indien men niet overeenkomt, terug verkiezingen, maar wel met een handicap voor de partijen die aan de onderhandelingstafel hebben gezeten.
Misschien is dit een nadeel voor de kleinere partijen, maar het kan ook misschien een middel zijn om de versnippering tegen te gaan en partijen aan te sporen vooraf te praten en nauwer te gaan samenwerken (samensmelting, kartel, ...) Dit kan mijns inziens de regeringsonderhandelingen alleen maar ten goed komen.
Lijsttrekker van de grootste regeringspartij levert verplicht de eerste minister. Dit is een typische positie die wordt gebruikt als pasmunt, en het wordt hoog tijd dat dit gaat stoppen.
Dit geldt wat mij betreft trouwens ook voor de andere regeringsleden, die moeten op een verkiesbare plaats op de lijst staan en geen transfers meer tussen de niveau's (BDW trekt NVA lijst op Vlaams niveau, maar we zitten plots wel met federaal lijsttrekker JJ als Vlaams minister-president
) of andere witte konijnen.TLDR: Zoveel mogelijk vooraf vastleggen zodat er enkel nog moet onderhandeld worden over de inhoud én met zo weinig mogelijk partijen aan de tafel.

Sorry, maar dit is toch slechte komedie? De halve planeet viel van zijn stoel van ongeloof dat Poetin Oekraïne is binnengevallen. En opnieuw: Elke andere partij heeft een essentiële plaats voor gas voorzien in de energiemix. Elke partij. Nog altijd trouwens.