Geld geven, los van het feit dat er momenteel al een enorme deficiet is in het budget, helpt niets. Iedereen meer geld betekent gewoon dat de prijzen stijgen (zelfde dynamiek als inflatie) dus in het beste geval verandert er helemaal niets.
Er moet gewoon ingegrepen worden op de woningmarkt. In plaats van geld te geven moet de markt naar beneden geduwd worden. Er zijn nog genoeg maatregelen denkbaar maar die liggen gewoon (nog) te gevoelig, dat zal uiteindelijk wel veranderen als steeds meer jonge mensen niet eens een studio gaan kunnen veroorloven en noodgedwongen 1000 euro per maand weggooien aan huur of als 30 jarigen nog bij hun ouders moeten wonen.
Mijn inziens moet de overheid de woningmarkt oninteressant maken als investeringsvehikel, en dan met name om geld mee te creëren. Dat kan op verschillende wijzes. Denk aan verbieden van het bezitten van woningen op plaatsen met hoge woningnood als je er zelf niet in woont (eventueel variaties daarop waarbij 1 extra woning kan worden toegelaten), extra belasting op huurinkomsten gekoppeld aan een maximum op huurprijzen (dit is totaal niet waar ik normaliter voor zou pleiten maar als je het misbruik en uitzuigen ziet door boomers dan kan ik er alleen maar voor pleiten) en het voorrang verlenen aan mensen die hun eerste woning kopen - dwz mensen die nog geen woning hebben hebben minder kans om overboden te worden door mensen die gewoonweg op zoek zijn naar een extra huis om een groot rendement op te halen.
Ik heb in principe niets tegen geld verdienen door te investeren in woningen en deze te verhuren, maar wel op het moment dat er een woningnood is die de prijzen zo ver omhoog stuwt dat een groot deel van de bevolking buitenspel komt te staan. Huren heet een keuze te zijn (op een klein deel na dat niet voor zichzelf kan zorgen en door de overheid wordt verzorgd), ik kan je vertellen dat met de huidige prijzen huren geen keuze meer is maar simpelweg een voldongen feit.
En mensen dwingen om maandelijks de helft van hun loon weg te gooien aan huur en daardoor nooit iets te kunnen verwerven terwijl een aanzienlijk deel van de bevolking daar bakken met geld aan verdient met amper of geen risico (het zijn geen aandelen tenslotte) is pervers op zichzelf.
Persoonlijk zie ik er geen graten in dat er zo geld wordt verdiend maar er moet ergens een grens worden gesteld en dat kan alleen door groot bezitters wat te doen inbinden en zich te laten focussen op andere investeringen zoals nieuwbouw (meer huizen is altijd goed), aandelen en andere opties. Huizen dienen in eerste plaats om in te wonen, niet om te verzamelen.