Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dit bevestigt mijn eerdere opmerking.

Verder dan "hier een zak geld, gefinancierd door te pakken van 'de rijken'" raken we precies niet meer.

Dit is geen beleid voeren, gewoon gratuit jongeren proberen te winnen voor je. BESCHAMEND.

Het pensioenprobleem of arbeidsmarktbeleid of besparen, gaan we daar ooit nog voorstellen voor zien?

Een soort van reality check zou geen slecht idee zijn voor politici, ik zou zelf wellicht iets te drastisch zijn op bepaalde gebieden maar de ballonnetjes van tegenwoordig raken kant nog wal, de logica is helemaal zoek.

Ecolo wil elke jongere op 25 jaar een “universeel solidariteitskapitaal” van 30.000 euro geven. Dat was dit weekend een van de voorstellen op het 'sociaal congres' van de Franstalige groenen in Brussel.

Zijn die nu compleet op hun kop gevallen?!
Het kan niet op. Eerst MR 25k, Ecolo doet er nog 5 bij.
Nog iemand ?
Het is genuanceerder dan dat natuurlijk.
Voor zover ik het voorstel begrijp is het een soort ‘beurs’ waar geld kan uit gebruikt worden om een woning aan te kopen, een bedrijf te starten of te studeren. Het is niet zomaar een storting van 30k op uw rekening als ge 18 wordt.

Nog altijd een slecht idee hoor :unsure: . Maar er zit wel iets meer ruggengraat achter.

Een soort van reality check zou geen slecht idee zijn voor politici, ik zou zelf wellicht iets te drastisch zijn op bepaalde gebieden maar de ballonnetjes van tegenwoordig raken kant nog wal, de logica is helemaal zoek.
Iets te drastisch = the grand purge.
Na dit soort van aankondigingen, mogen alle politici vertrekken.

Iets te drastisch = the grand purge.
Na dit soort van aankondigingen, mogen alle politici vertrekken.
Als dit soort zaken de grens zijn voor een soort revolutie dan vrees ik dat de anarchie lonkt.

En uiteindelijk kunnen we hier allemaal klagen en zagen, maar er is maar een kleine minderheid die echt tegen het status quo is en sowieso zou winnen bij een revolutie en de chaos die erbij komt kijken. De rest zaagt hier wat, en bespreekt dan in andere subfora tussen welke bedrijfswagens ze mogen kiezen of het beter is te beleggen in een ETF of extra eigendom.

Ecolo wil elke jongere op 25 jaar een “universeel solidariteitskapitaal” van 30.000 euro geven. Dat was dit weekend een van de voorstellen op het 'sociaal congres' van de Franstalige groenen in Brussel.

Zijn die nu compleet op hun kop gevallen?!
Het kan niet op. Eerst MR 25k, Ecolo doet er nog 5 bij.
Nog iemand ?

Het voorstel van de MR was om 25k te geven maar dan de kinderbijslag te laten vallen waardoor die 25k minder is dan dat je zou krijgen bij 18 jaar kinderbijslag.

Het voorstel van de MR was om 25k te geven maar dan de kinderbijslag te laten vallen waardoor die 25k minder is dan dat je zou krijgen bij 18 jaar kinderbijslag.
Aaah maar dat is een heel andere zaak.
Wat tevens dan weer ervoor gaat zorgen dat veel gezinnen met moeite hun kinderen eten gaan kunnen geven. Dat maakt het voorstel nog vreemder.

We geven jongere al gratis onderwijs, we geven jongere al zoveel om zich te ontplooien en een goeie start te maken.
Waarom in hemelsnaam zouden jongere 30k moeten krijgen? Zouden we niet beter de oorsprong van dit probleem aanpakken, zijnde de huizenprijzen?
Onderwijs is niet gratis in belgie. Ze zouden dat geld beter gebruiken om het gratis te maken

Inderdaad, we geven jongeren al gratis onderwijs wat een zéér grote hap uit onze overheidsbegroting vertegenwoordigd. Zelfs hoger onderwijs is hier verhoudingsgewijs spotgoedkoop.
Van u had ik die opmerking wel niet verwacht :D

Dit bevestigt mijn eerdere opmerking.

Verder dan "hier een zak geld, gefinancierd door te pakken van 'de rijken'" raken we precies niet meer.

Dit is geen beleid voeren, gewoon gratuit jongeren proberen te winnen voor je. BESCHAMEND.

Het pensioenprobleem of arbeidsmarktbeleid of besparen, gaan we daar ooit nog voorstellen voor zien?

Dit is gewoon letterlijk stemmen afkopen. Wie caret nog over de begroting, werkzaamheidsgraad, economie etc. Hier is een zak met geld, stem op ons aub zodat we volgende keer nog grotere zakken geld kunnen weggeven.

Onderwijs is niet gratis in belgie. Ze zouden dat geld beter gebruiken om het gratis te maken
Je moet eens kijken hoeveel een masterdiploma halen kost in België en dat vergelijken met Nederland.
Dan kan je zeggen dat het hier in België echt gratis is hoor. Hier zou men jongere 30k willen geven, in Nederland start een doorsnee jongere met een master met zoveel studieschuld.

Je moet eens kijken hoeveel een masterdiploma halen kost in België en dat vergelijken met Nederland.
Dan kan je zeggen dat het hier in België echt gratis is hoor. Hier zou men jongere 30k willen geven, in Nederland start een doorsnee jongere met een master met zoveel studieschuld.
Ja en als mijn bomma wielen had .... :)
Het is goedkoper ja, maar zeker niet gratis.

Ja en als mijn bomma wielen had .... :)
Het is goedkoper ja, maar zeker niet gratis.
Semantiek natuurlijk…
“Als iets buitenproportioneel vele malen goedkoper is dan de effectieve waarde/ investering gebruikt men in de spreekvorm ook wel de term “gratis”.”

Geld geven, los van het feit dat er momenteel al een enorme deficiet is in het budget, helpt niets. Iedereen meer geld betekent gewoon dat de prijzen stijgen (zelfde dynamiek als inflatie) dus in het beste geval verandert er helemaal niets.

Er moet gewoon ingegrepen worden op de woningmarkt. In plaats van geld te geven moet de markt naar beneden geduwd worden. Er zijn nog genoeg maatregelen denkbaar maar die liggen gewoon (nog) te gevoelig, dat zal uiteindelijk wel veranderen als steeds meer jonge mensen niet eens een studio gaan kunnen veroorloven en noodgedwongen 1000 euro per maand weggooien aan huur of als 30 jarigen nog bij hun ouders moeten wonen.

Mijn inziens moet de overheid de woningmarkt oninteressant maken als investeringsvehikel, en dan met name om geld mee te creëren. Dat kan op verschillende wijzes. Denk aan verbieden van het bezitten van woningen op plaatsen met hoge woningnood als je er zelf niet in woont (eventueel variaties daarop waarbij 1 extra woning kan worden toegelaten), extra belasting op huurinkomsten gekoppeld aan een maximum op huurprijzen (dit is totaal niet waar ik normaliter voor zou pleiten maar als je het misbruik en uitzuigen ziet door boomers dan kan ik er alleen maar voor pleiten) en het voorrang verlenen aan mensen die hun eerste woning kopen - dwz mensen die nog geen woning hebben hebben minder kans om overboden te worden door mensen die gewoonweg op zoek zijn naar een extra huis om een groot rendement op te halen.

Ik heb in principe niets tegen geld verdienen door te investeren in woningen en deze te verhuren, maar wel op het moment dat er een woningnood is die de prijzen zo ver omhoog stuwt dat een groot deel van de bevolking buitenspel komt te staan. Huren heet een keuze te zijn (op een klein deel na dat niet voor zichzelf kan zorgen en door de overheid wordt verzorgd), ik kan je vertellen dat met de huidige prijzen huren geen keuze meer is maar simpelweg een voldongen feit.

En mensen dwingen om maandelijks de helft van hun loon weg te gooien aan huur en daardoor nooit iets te kunnen verwerven terwijl een aanzienlijk deel van de bevolking daar bakken met geld aan verdient met amper of geen risico (het zijn geen aandelen tenslotte) is pervers op zichzelf.

Persoonlijk zie ik er geen graten in dat er zo geld wordt verdiend maar er moet ergens een grens worden gesteld en dat kan alleen door groot bezitters wat te doen inbinden en zich te laten focussen op andere investeringen zoals nieuwbouw (meer huizen is altijd goed), aandelen en andere opties. Huizen dienen in eerste plaats om in te wonen, niet om te verzamelen.

Oké, maar het komt zeker voor basis aardig in de buurt. Voor wie het dan nog moeilijk heeft die facturen te betalen, mag men eens kritisch naar hun huishoudbudget en besteding van het kindergeld kijken.

In het secundair schiet vooral BSO financiering tekort. Triest eigenlijk, wetende hoeveel geld feitelijk naar onderwijs vloeit. Maar een groot deel daarvan wordt verkwist aan inefficiënte organisatie, "vrijheid van onderwijs", koepels... werkingsmiddelen zijn er feitelijk tekort.

Maak mij minister van onderwijs en de vakbonden zullen mij verketteren, maar ik zou wél kunnen besparen (minstens op de lange termijn, en zéker op de korte als ik aan de vaste benoemingen van leerkrachten mag prutsen, en dan vooral LO- en godsdienst) en ik bespaar een zéér groot deel.

Van u had ik die opmerking wel niet verwacht :D

Waarom niet?

Geld geven, los van het feit dat er momenteel al een enorme deficiet is in het budget, helpt niets. Iedereen meer geld betekent gewoon dat de prijzen stijgen (zelfde dynamiek als inflatie) dus in het beste geval verandert er helemaal niets.

Er moet gewoon ingegrepen worden op de woningmarkt. In plaats van geld te geven moet de markt naar beneden geduwd worden. Er zijn nog genoeg maatregelen denkbaar maar die liggen gewoon (nog) te gevoelig, dat zal uiteindelijk wel veranderen als steeds meer jonge mensen niet eens een studio gaan kunnen veroorloven en noodgedwongen 1000 euro per maand weggooien aan huur of als 30 jarigen nog bij hun ouders moeten wonen.

Mijn inziens moet de overheid de woningmarkt oninteressant maken als investeringsvehikel, en dan met name om geld mee te creëren. Dat kan op verschillende wijzes. Denk aan verbieden van het bezitten van woningen op plaatsen met hoge woningnood als je er zelf niet in woont (eventueel variaties daarop waarbij 1 extra woning kan worden toegelaten), extra belasting op huurinkomsten gekoppeld aan een maximum op huurprijzen (dit is totaal niet waar ik normaliter voor zou pleiten maar als je het misbruik en uitzuigen ziet door boomers dan kan ik er alleen maar voor pleiten) en het voorrang verlenen aan mensen die hun eerste woning kopen - dwz mensen die nog geen woning hebben hebben minder kans om overboden te worden door mensen die gewoonweg op zoek zijn naar een extra huis om een groot rendement op te halen.

Ik heb in principe niets tegen geld verdienen door te investeren in woningen en deze te verhuren, maar wel op het moment dat er een woningnood is die de prijzen zo ver omhoog stuwt dat een groot deel van de bevolking buitenspel komt te staan. Huren heet een keuze te zijn (op een klein deel na dat niet voor zichzelf kan zorgen en door de overheid wordt verzorgd), ik kan je vertellen dat met de huidige prijzen huren geen keuze meer is maar simpelweg een voldongen feit.

En mensen dwingen om maandelijks de helft van hun loon weg te gooien aan huur en daardoor nooit iets te kunnen verwerven terwijl een aanzienlijk deel van de bevolking daar bakken met geld aan verdient met amper of geen risico (het zijn geen aandelen tenslotte) is pervers op zichzelf.

Persoonlijk zie ik er geen graten in dat er zo geld wordt verdiend maar er moet ergens een grens worden gesteld en dat kan alleen door groot bezitters wat te doen inbinden en zich te laten focussen op andere investeringen zoals nieuwbouw (meer huizen is altijd goed), aandelen en andere opties. Huizen dienen in eerste plaats om in te wonen, niet om te verzamelen.

Allemaal symptoom bestrijding.

De kost is zo hoog omdat de bouwnormen steeds hoger gelegd worden en er geen grond is. Beide zijn self imposed.

Je wordt bijna verplicht om 50k zinloze energie investeringen te doen met een terugverdientijd van 50 of 100y, terwijl de overheidsgebouwen al 50y niet gerenoveerd zijn. Gewoon klimaatambities afwentelen op de bevolking is dat...

Allemaal symptoom bestrijding.

De kost is zo hoog omdat de bouwnormen steeds hoger gelegd worden en er geen grond is. Beide zijn self imposed.

Gebrek aan grond zou je nog kunnen uitbalanceren door hoogbouw toe te laten, maar hier in België krijgen hebben ze het precies moeilijk met gebouwen hoger dan een kerktoren

Er zitten er hier enkelen te vitten op Vivaldi, maar is de Vlaamse regering dan beter of slagvaardiger of coherenter? Ik vind dat daar precies meer tegenstellingen te vinden zijn de laatste tijd dan in Vivaldi.
Ik kan me geen enkele regering voor de geest halen die voldoet aan bovenstaande eisen. In de media is de regering toch leer op keer onderdruk, kibbelkabinet, ruziemaken op straat, een partij dat er voor spek en bonen zit,...

Ik denk dat het de nieuwe manier waarmee men denkt om jongeren te overtuigen. Wie het "meest revolutionaire" voorstelt, is het populairst bij de jeugd, denkt men? (Hoe absurd het ook mag zijn.)

Ik denk dat het de nieuwe manier waarmee men denkt om jongeren te overtuigen. Wie het "meest revolutionaire" voorstelt, is het populairst bij de jeugd, denkt men? (Hoe absurd het ook mag zijn.)

Kan je de jeugd dan gewoon geen huis beloven? Simpel door alle tweede (en derde, en vierde) eigendommen aan te slaan? Je kan maar in 1 huis wonen hé.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven