Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Een collega vandaag over rousseau's uitspraak: 'als ik naar Gentbrugge ga met mijn bedrijfswagen voel ik me ook niet in België in de Gentbrugse bakfietswijken met hippe witte ouders.'

Copyright: een half belg-tunesier, die 100% Vlaams opgevoed is (en er quasi volledig Vlaams uitziet), maar buitenlandse naam heeft.

Niet enkel grappig, er zit ook wel wat een dubbele bodem achter :).
Nee ik snap em niet, maak er nog is een tekeningske bij aub ! :p

"Studeren kost geld", laat me niet lachen. In België is studeren héél goedkoop. Ik ben zelf beursstudent (omdat mijn ouders onder een bepaald treshold inkomen zitten), waardoor ik inschrijf aan verminderd inschrijvingsgeld en bovendien nog eens een beurs krijg. Ik ken de exacte bedragen die ik heb moeten betalen en terugkrijg niet uit m'n hoofd, maar ik denk dat het in totaal dicht bij 0€ ligt (i.e., ik studeer zo goed als gratis). Zelfs al ben je geen beursstudent (dus heb je ouders die toch minstens redelijk goed verdienen), dan nog is het maar iets meer dan 900€ voor 60 studiepunten.

Dan over dat voorstel van Bouchez: zijn motivatie is dat die 25.000€ de ongelijkheid tussen jongeren zou verbeteren. 😂
1. Je geeft die subsidie aan élke jongere, ongeacht z'n startsituatie
2. Elke subsidie gaat terugbetaald moeten worden, dus het gaat een broekzak vestzak operatie worden
3. Rijken worden minder geraakt door verhoogde belastingen (die je gaat moeten invoeren om de subsidie terug te betalen), voor de non-believers: in quasi elk land is voor elke belasting de Reynold Smolensky index negatief voor de hogere inkomensdecielen

En dat komt dan van een liberaal. 🥱
Het komt uit de mond van een liberaal, want in tegenstelling tot de ongelijkheid verkleinen, zal het de ongelijkheid vergroten, en liberale politieke maatregelen staan daar in feite garant voor.

Als elke subsidie terugbetaald moeten worden, kijken veel jongeren al direct tegen een lening op. Zoals gezegd zouden ouders er de voordelen van kunnen plukken, en minder geïnformeerde ouders zullen de regeling niet kennen. Elke jongere ongeacht situatie komt er voor in aanmerking, hoewel het enkel voor nobele doeleinden mag gebruikt worden, wie gaat bepalen wat nobel is? Een eigen bedrijf starten is nobel, de rest niet. Als uw bedrijf dan faalt, heb je nog eens dubbel schulden. En de huizenprijzen voor jongeren die dat dan gebruiken voor een huis te kopen worden duurder, waardoor dat een deel van die 25.000 euro al aan stijgende huizenprijzen opgaat, maar je moet wel evenveel geld terugbetalen hé. Eigenlijk doe je er zelfs verlies op, of is het een lening met hoge interest door de inflatie van huizenprijzen. Wat dan met jongeren ouder dan 25 jaar en jongvolwassenen. Die hebben het ook moeilijk gehad hoor. Dat vind ik dan ook niet fair.

Neen, afvoeren. Zaken als dit moet je anders oplossen door:
- recht op studeren en op een toegankelijke manier studeren toe te laten. Daar kan dan in moeilijke situaties evt. financiële steun en vaak vergeten ook praktische steun voor komen. Dat eerste is er al enigszins aan maar is een complex gedoe (studiebeurs), dus focus op simplificatie. Tweede is er te weinig en dat kost geen geld buiten misschien studiebegeleiders en -adviseurs betalen, en investeren in een goed netwerk waarin meer (flexiblele) manieren om te studeren overwogen kunnen worden, alsook simplificatie/modernisering v. bepaalde studies.

Wil je investeren in betere toekomst v. de jeugd, investeer dan in het onderwijs. Ze smeken daar bijna om geld.

- huizencrisis los je anders op, want ze is er nu door een tekort aan huizen of omdat dezelfde liberalen volop in de privèmarkt geloven en niet in sociale woningen willen investeren omdat ze denken dat sociale woningen krapuul aantrekt.

Enkel een wereldvreemde komt af met dat type uitspraken. Er zijn geen winnaars in dit verhaal, buiten misschien enkele rijke ouders v. jongeren.

Laatst bewerkt:
+ studiemateriaal en de kosten om op kot te gaan of te pendelen.
Het blijft weinig, maar het is geen 'het is maar xxx euro' bedrag meer.
Op kot gaan is zeer duur wel. Natuurlijk kan je pendelen, maar als je veraf woont is de afstand wat groter. En voor veel studenten is het natuurlijk leuk om op kot te gaan, maar daar is wel een prijs aan gebonden, en dat is een stuk duurder dan studeren zelf. Studiemateriaal, het is te doen denk ik. Maar reken toch maar op alles in totaal (zonder kot) 1500 euro op een jaar tijd minstens. En je studeert meerdere jaren natuurlijk. Als dat niet gefinancierd wordt van een kant, is dat een moeilijk bedrag om op te halen via bijwerken. Voor pendelen zijn er wel opties voor studenten om dat op een goedkopere manier te doen, maar ik kan me voorstellen dat van bvb. Ieper naar Gent elke dag gaan (en terug) intensief is, en mentaal zwaar wordt na een tijd.

Er zijn studiebeurzen maar ik vind het proces zelf absoluut erg complex en er is op dat vlak weinig hulp, om niet te moeten zeggen geen enkele vorm v. hulp vanuit mijn ervaring.

Wel akkoord dat zeker de studies zelf redelijk goedkoop zijn, waar je ook kijkt in het buitenland is het toch vaak duurder. Goed, want voor mij is onderwijs een basisrecht en idealiter gewoon gratis. Maar ik denk persoonlijk dat de focus elders moet liggen op dit moment qua onderwijs verbeteren, en ook qua jongeren hun financiële situaties.

Een collega vandaag over rousseau's uitspraak: 'als ik naar Gentbrugge ga met mijn bedrijfswagen voel ik me ook niet in België in de Gentbrugse bakfietswijken met hippe witte ouders.'

Copyright: een half belg-tunesier, die 100% Vlaams opgevoed is (en er quasi volledig Vlaams uitziet), maar buitenlandse naam heeft.

Niet enkel grappig, er zit ook wel wat een dubbele bodem achter :).
En denk je dat Rousseau appelleerde aan het "bakfietsvolk"? Ik vermoed eerder dat die Gentbrugse demografie Rousseau zijn uitspraak minder kon smaken.

Hij zal wel uw collega kunnen gebruiken om zijn punt van "iedereen de beste kansen geven" te sterken.

Op kot gaan is zeer duur wel. Natuurlijk kan je pendelen, maar als je veraf woont is de afstand wat groter. En voor veel studenten is het natuurlijk leuk om op kot te gaan, maar daar is wel een prijs aan gebonden, en dat is een stuk duurder dan studeren zelf. Studiemateriaal, het is te doen denk ik. Maar reken toch maar op alles in totaal (zonder kot) 1500 euro op een jaar tijd minstens. En je studeert meerdere jaren natuurlijk. Als dat niet gefinancierd wordt van een kant, is dat een moeilijk bedrag om op te halen via bijwerken. Voor pendelen zijn er wel opties voor studenten om dat op een goedkopere manier te doen, maar ik kan me voorstellen dat van bvb. Ieper naar Gent elke dag gaan (en terug) intensief is, en mentaal zwaar wordt na een tijd.

Er zijn studiebeurzen maar ik vind het proces zelf absoluut erg complex en er is op dat vlak weinig hulp, om niet te moeten zeggen geen enkele vorm v. hulp vanuit mijn ervaring.

Wel akkoord dat zeker de studies zelf redelijk goedkoop zijn, waar je ook kijkt in het buitenland is het toch vaak duurder. Goed, want voor mij is onderwijs een basisrecht en idealiter gewoon gratis. Maar ik denk persoonlijk dat de focus elders moet liggen op dit moment qua onderwijs verbeteren, en ook qua jongeren hun financiële situaties.
Kben wel is benieuwd hoeveel van die koten worden ingepalmd door studenten die perfect met het OV zouden kunnen gaan, maar wel op kot willen gaan omdat ze het kunnen betalen

Kben wel is benieuwd hoeveel van die koten worden ingepalmd door studenten die perfect met het OV zouden kunnen gaan, maar wel op kot willen gaan omdat ze het kunnen betalen
Wat is perfect met het OV kunnen gaan? Minder dan een uur reistijd enkele rit ov+fiets/te voet? Weinig springuren? Meer dan 1 trein per uur?

Beetje heel persoonlijk, he. Ik pendel graag met ov en ging perfect kunnen zonder kot studeren, maar ging nooit de persoon geworden zijn die ik nu ben.

Kans dat mijn kinderen niet op kot gaan lijkt me laag, los van het feit dat thuis-gentse unief al 3 uur per dag totale reistijd is.

Wat is perfect met het OV kunnen gaan? Minder dan een uur reistijd enkele rit ov+fiets/te voet? Weinig springuren? Meer dan 1 trein per uur?

Beetje heel persoonlijk, he. Ik pendel graag met ov en ging perfect kunnen zonder kot studeren, maar ging nooit de persoon geworden zijn die ik nu ben.

Kans dat mijn kinderen niet op kot gaan lijkt me laag, los van het feit dat thuis-gentse unief al 3 uur per dag totale reistijd is.
Sure. Al dat. Heel anecdotisch natuurlijk, maar ik kende mensen vanuit begijnendijk en mechelen die op kot gingen in leuven. Op dat moment beschouw ik dat toch als een luxe.

Kans dat mijn kinderen niet op kot gaan lijkt me laag,

Bizar dat jij al op voorhand kan voorspellen dat uw kinderen hoger onderwijs gaan doen.
En los daarvan dat ze überhaupt willen studeren in een studentenstad en niet in bijvoorbeeld Brugge.
Allemaal heel erg wishfull thinking.

Goh ja, er zijn toch ook studenten uit pakweg Merelbeke of Lochristi die toch op kot gaan in Gent. Lijkt me toch ook nogal een overbodige luxe. Ik geloof best dat de ervaring als student anders is wanneer je op kot zit, maar om nu te zeggen dat het onmisbaar is in de vorming van de persoon die je moet worden, lijkt me toch wat te geromantiseerd.

Bizar dat jij al op voorhand kan voorspellen dat uw kinderen hoger onderwijs gaan doen.
En los daarvan dat ze überhaupt willen studeren in een studentenstad en niet in bijvoorbeeld Brugge.
Allemaal heel erg wishfull thinking.
Het woord "kans" & "laag" in mijn reactie is belangrijk. Er zijn genoeg redenen om een hoge kans te geven dat mijn dochter & zoon verder zullen studeren. Verre van een zekerheid, zeker voor de zoon (wegens leeftijd), maar ik acht de kans laag dat hij niet gaat. Afstuderen is nog iets anders, zeker met het temperament van de zoon ;).

En als ze hoger onderwijs doen, is dichtste school (Kortrijk) met OV op 1 uur huis-aula enkele rit. Brugge is verder dan Gent. Dus kot lijkt me logisch (want auto zouden zowel vriendin als ik ze nooit willen geven tenzij noodzakelijk).

Sure. Al dat. Heel anecdotisch natuurlijk, maar ik kende mensen vanuit begijnendijk en mechelen die op kot gingen in leuven. Op dat moment beschouw ik dat toch als een luxe.
Zelf op kot gezeten in Gent terwijl mijn ouders in Kortrijk woonden en ik in Kortrijk studeerde :). Dat was luxe, maar tegelijk ook verlengde van kotleven - werk zoeken in Gent.

Het woord "kans" & "laag" in mijn reactie is belangrijk. Er zijn genoeg redenen om een hoge kans te geven dat mijn dochter & zoon verder zullen studeren. Verre van een zekerheid, zeker voor de zoon (wegens leeftijd), maar ik acht de kans laag dat hij niet gaat. Afstuderen is nog iets anders, zeker met het temperament van de zoon ;).

En als ze hoger onderwijs doen, is dichtste school (Kortrijk) met OV op 1 uur huis-aula enkele rit. Brugge is verder dan Gent. Dus kot lijkt me logisch (want auto zouden zowel vriendin als ik ze nooit willen geven tenzij noodzakelijk).

Zelf op kot gezeten in Gent terwijl mijn ouders in Kortrijk woonden en ik in Kortrijk studeerde :). Dat was luxe, maar tegelijk ook verlengde van kotleven - werk zoeken in Gent.
Ja ok, maar uw kotleven kan me hier weinig schelen. Tenzij jij zou argumenteren dat een kotleven een wezenlijk onderdeel uitmaakt van het hele verder studeren.

Maar kben blij dat je zelf ook toegeeft dat het luxe is ;) (niet natuurlijk als je bv vanuit limburg ergens een uur en een half enkele richting onderweg zou zijn)

Dus omdat je een uurtje moet pendelen lijkt een kot u logisch ?
Allesbehalve in feite. Ik snap ook niet goed waarom een wagen geen logische keuze zou zijn, als dat goedkoper is dan een kot is dat zo gek nog niet.

Puur naar de studie is er geen meerwaarde om op kot te gaan in Kortrijk als je in Kortrijk woont.
Ja je leert allerlei zaken, maar dat zijn ook zaken die je op latere leeftijd ook kan leren.
En laat ons ook eerlijk zijn, veel studenten leren daar juist geen enkele fluit van. Want het lijkt of je daar altijd zelfstandigheid leert, maar dat is allesbehalve zo.

Trouwens ook maar een zeer rare redenering dat je uw zoon naar het hoger onderwijs zou sturen, maar in feite al op voorhand weet dat hij daar niks kan gaan doen.
Welke les wil je hem daarmee leren? Wat leer je van een jaar uw broek te slijten en te falen?

Laatst bewerkt:
Ik vind het jammer dat Rousseau hier weer eens Molenbeek gebruikt als typevoorbeeld voor dergelijke uitspraken of anekdotes. Zoiets lijkt me vooral goedkoop scoren op het sentiment dat bij veel Vlamingen (die er überhaupt nog nooit een voet gezet hebben) leeft over die gemeente. Hij had dan beter één of andere wijk in Sint-Niklaas of Lokeren gekozen.

Dus omdat je een uurtje moet pendelen lijkt een kot u logisch ?
Allesbehalve in feite. Ik snap ook niet goed waarom een wagen geen logische keuze zou zijn, als dat goedkoper is dan een kot is dat zo gek nog niet.
Qua tijdsverlies is een kot een van de beste investeringen.
Trouwens ook maar een zeer rare redenering dat je uw zoon naar het hoger onderwijs zou sturen, maar in feite al op voorhand weet dat hij daar niks kan gaan doen.
je moet nu eens zoeken in mijn tekst waar ik dit zou zeggen..

Een voorstel dat MR-voorzitter Bouchez doet steigeren. "Laat jullie niet om de tuin leiden. De taksering van zogenaamde "rijken" komt neer op de taksering van de middenklasse. Het zijn belastingen voor wie, na een hele leven te hebben gewerkt, een tweede appartement hebben kunnen komen, of - heiligschennis - een derde", luidde het. Als het van de MR afhangt, moeten de lasten op arbeid omlaag om zo de werkzaamheidsgraad op te krikken tot 80 procent in 2030.

Als je 3 huizen hebt, ben je toch geen middenklasse meer.

Ik heb er geen probleem mee, maar als je 3 huizen kan hebben, dan kan je ook een hogere belasting betalen. Dat hoeft daarom geen forse verhoging te zijn, het is niet dat als de belastingen verhogen dat als je 3 huizen hebt, je morgen plots niets meer kan betalen en niet meer kan rondkomen. En als dat niet gaat, moet je er maar één van verkopen of verhuren hé. Er zijn al huizen te weinig.

Als het voor jongvolwassenen al moeilijk is om een eerste huis aan te kopen en een enorm grote lening moeten nemen om het überhaupt te kunnen betalen, waarom zit je dan mensen met 3 huizen te verdedigen.

Ik deel PS in dat ik een regering zonder liberalen wil, al zie ik het niet als realistisch, want dan zal je moeten kiezen tussen N-VA of PVDA, en moet je al met christendemocraten en groenen in zee (of enkel cd&v-cdh en n-va maar heb je nauwelijks representatie aan waalse zijde tenzij PS daar al 40% zou halen)

Magnet : Als je (extreem) rechts geen aandacht geeft, dan bestaat het niet

Rousseau: Hold my beer. Even op zijn 1mei toespraak nog wat aandacht geven aan het VB

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties