"Studeren kost geld", laat me niet lachen. In België is studeren héél goedkoop. Ik ben zelf beursstudent (omdat mijn ouders onder een bepaald treshold inkomen zitten), waardoor ik inschrijf aan verminderd inschrijvingsgeld en bovendien nog eens een beurs krijg. Ik ken de exacte bedragen die ik heb moeten betalen en terugkrijg niet uit m'n hoofd, maar ik denk dat het in totaal dicht bij 0€ ligt (i.e., ik studeer zo goed als gratis). Zelfs al ben je geen beursstudent (dus heb je ouders die toch minstens redelijk goed verdienen), dan nog is het maar iets meer dan 900€ voor 60 studiepunten.
Dan over dat voorstel van Bouchez: zijn motivatie is dat die 25.000€ de ongelijkheid tussen jongeren zou verbeteren.

1. Je geeft die subsidie aan élke jongere, ongeacht z'n startsituatie
2. Elke subsidie gaat terugbetaald moeten worden, dus het gaat een broekzak vestzak operatie worden
3. Rijken worden minder geraakt door verhoogde belastingen (die je gaat moeten invoeren om de subsidie terug te betalen), voor de non-believers: in quasi elk land is voor elke belasting de Reynold Smolensky index negatief voor de hogere inkomensdecielen
En dat komt dan van een liberaal.