Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
https://www.hln.be/binnenland/frans...-debatteer-je-niet-je-bestrijdt-het~a6f6aaec/

Ik vind dat toch zeer verontrustend als ik zo'n dingen lees. De meerderheidspartijen beslissen dus dat andere partijen "slecht" zijn en dus volledig moeten worden doodgezwegen en in de vergeetput moeten worden gestoken. Ik dacht dat België een democratie is, maar die uitspraken doen mij toch wel serieus twijfelen. En extreemlinks mag dan wel gewoon zijn zegje doen, dat is blijkbaar wel allemaal ok.

Vooral het volgende stukje vind ik bijna beangstigend:
Staatssecretaris Thomas Dermine (PS) hekelt de keuze van Bouchez om in een tv-studio de verbale strijd aan te gaan. “Er zijn ernstige studies die aantonen dat de verkiezingsresultaten van extreemrechts klein blijven als het wordt uitgesloten van debatten”, zegt hij bij de RTBF.
Wat me nog erger verontrust is dat bij de journalisten in Wallonië eenzelfde gevoel heerst.
Christophe Deborsu gaf daarnet te kennen dat hij nog eerder ontslag neemt dan dat hij iemand van het VB in zijn programma's aan bod zou laten komen. Lijkt me toch enorm problematisch te zijn dat zelfs media daar het spelletje meespeelt en zo de demonisering en indoctrinatie door de machtspartijen daar in de hand werkt.

Gohja, hoe serieus moet je dat soort uitspraken uiteindelijk nemen? Er is geen extreemrechtse partij van betekenis in Wallonië, nogal makkelijk om ze dan dood te zwijgen. Ook voor het VB is dat een mooie situatie om zowel de Calimero blijven uit te hangen als de Walen als grote vijand af te schilderen. Het gevolg van partijen die enkel moeten scoren bij hun landsdeel.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat ze wel snel hun kar zouden keren als ze daarmee hun eigen potentiële stemmers tegen de haren zouden strijken.
langs de andere kant zorgen de waalse partijen door hun uitspraken en wil om het VB uit de media te houden wel weer voor koren op de molen bij de extremisten en tegenstanders van wallonie.

Zo'n artikels werken toch gewoon averechts?

De Waalse politiekers zijn nog altijd niet bewust van het gevaar van hun 'oogkleppen op' politiek.
Kijk maar even voorbij de grens, naar Frankrijk. Met een beetje tegenslag (of geluk het is maar zoals je het wil bekijken) wordt daar straks een extreem rechtse politicus president.

Zo'n scenario kan in België voorlopig (nog) niet, MAAR in Vlaanderen kan zo'n scenario wel. Wat als over xxx jaren Tom Van Grieken Vlaams Minister President wordt (dat kan zomaar gebeuren, never say never), ga je dan als Waals politieker allemaal in koor zeggen: Met die mens praten? Neen dat is not done.

----

Nu goed in praktijk zie ik eerder een scenario, zoals beschreven staat in dit artikel:
wat als in 2024 een meerderheid N-VA - Vlaams Belang mogelijk is?

ALS VB samen met NVA de meerderheid zou verkrijgen (met de klemtoon op 'als'), dan heeft Bartje natuurlijk gewoon alle kaarten in handen om voor het confederalisme te gaan (zijn natte droom).

Laatst bewerkt:
Dat is al langer dacht ik.

Daar moet België, als deel van Europa, ook verantwoordelijkheid in nemen, vindt de SP.A-voorzitter. ‘We moeten opvangen. En we zijn solidair, ja, maar er moet ook iets tegenover staan. We moeten helpen om de taal te leren en helpen om ze aan werk te helpen en ook: wetten staan boven religie. Nederlands leren is verplicht en moeten we opvolgen.’
Zijn uitspraken nu volgen die lijn van 2020…

https://www.hln.be/binnenland/als-i...-kritiek-met-uitspraak-over-brussel~a956fb9d/

Toenemend respect voor Rousseau omdat hij ook bij zijn uitspraak blijft ondanks al dat ongenuanceerd racisme geroep en daar niet aan toe geeft.

Rousseau zegt dat hij het interview heeft nagelezen en goedgekeurd. Hij vindt niet dat hij verrassende uitspraken heeft gedaan. “Ik ben een voorzitter die de zaken benoemt zoals ze zijn. Wie het hele interview leest, zal mijn uitspraken begrijpen. Alle kansen krijgen op goeie schoolresultaten en een goeie job, wie kan daar tegen zijn?”

Ik weet niet of bijvoorbeeld die beweringen over leerkrachten die in het Arabisch les geven daadwerkelijk kloppen, en het zou een beetje jammer zijn als dat niet klopt (je kan dat soort punten heus maken zonder onwaarheden er bij te nemen) maar ik vind het wel goed om te zien dat een linkse politicus ook eens een 'straf standpunt' inneemt over die problematiek in bepaalde wijken in Brussel. Ik kwam vroeger geregeld in Brussel (nu minder) en ik moet zeggen dat ik dat ook al vaak heb gedacht, en er zit echt geen greintje racisme in mij. Er zijn daar inderdaad bepaalde problemen, en door daar blind voor te blijven gaan die echt niet opgelost worden.

Het is niet omdat je voorzitter bent van een linkse partij dat je per se goed moet spreken over Brussel, of dat je bepaalde problemen niet zou mogen aankaarten. Door dat nu als linkse partijvoorzitter te benoemen breng je dat soort zaken vind ik ook meer onder de aandacht, want als daar weer voor de zoveelste keer door iemand van het VB over gepraat wordt dan valt dat denk ik meer in dovemansoren.

Het is dan inderdaad spijtig dat er daar direct woorden als 'racisme' vallen. Temeer een voorbeeld van polarisatie. Het zou niet verboden moeten zijn voor linkse politici om standpunten over migratie in te nemen die niet enkel gaan over 'prachtige smeltkroezen van culturen' en weet ik veel. Mijn respect voor Rousseau is ook wel gestegen moet ik zeggen.

https://www.hln.be/binnenland/als-i...-kritiek-met-uitspraak-over-brussel~a956fb9d/

Toenemend respect voor Rousseau omdat hij ook bij zijn uitspraak blijft ondanks al dat ongenuanceerd racisme geroep en daar niet aan toe geeft.
Ik vind het een bijzonder povere poging om zich er uit te lullen om eerlijk te zijn. Net zoals de populisten aan de rechterkant Molenbeek uitkiezen als makkelijk doelwit om wat ongefundeerde uitspraken te maken om dan achteraf te proberen te redden door te zeggen 'ja maar tis mij om taal te doen het is echt belangrijk dat iedereen de taal spreekt'.

Ja pwet, tussen zeggen dat ge u 'niet in België voelt' wanneer ge door Molenbeek rijdt (nota bene ook nog eens een gemeente waar ge noegabollen over weet en nooit komt) en zeggen dat 'taal belangrijk is' is nogal een hemelsbreed verschil en dan moet ge ook niet verschieten als ge de wind van voren krijgt.

Laatst bewerkt:

Zijn uitleg maakt het eigenlijk alleen maar erger en toont wat mij betreft aan dat Conner geen enkel idee heeft waar hij het over heeft.
Ik woon in Molenbeek en daarvoor in andere gemeenten in Brussel, en naar mijn gevoel zijn de jongeren hier, samen met die in Anderlecht het beste in wat betreft meertaligheid. Vele ouders hier sturen hun kinderen naar Nederlandstalige scholen, bv. het Sint-Guido Instituut is een vrije grote waar ook Lukaku naar school is gegaan en die zeer multicultureel is. Op straat hoor ik te pas en te onpas Nederlands praten. Dus dat zijn gewoon jonge mensen die Frans, Nederlands en nog Arabisch/Berber spreken.
Vergelijk dat met de rijkere blanke gemeentes Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Watermael... waar mensen naar u kijken alsof ge Chinees praat als ge eens iets in het Nederlands probeert te vragen. In die gemeentes voel ik ironisch genoeg het minst in België gezien dat gewoon plaatsen zijn vol rijke Fransen die enkel geïnteresseerd zijn in wat in Frankrijk gebeurt.

Zijn uitspraken schoten bij mij wel in het verkeerde keelgat eerlijk gezegd.

N.B.: het Nederlands dat Brusselse jongeren spreken hier is gemakkelijker te begrijpen dan de vele platte accenten die Vlaanderen rijk is.

Laatst bewerkt:
Ik vind het een bijzonder povere poging om zich er uit te lullen om eerlijk te zijn. Net zoals de populisten aan de rechterkant Molenbeek uitkiezen als makkelijk doelwit om wat ongefundeerde uitspraken te maken om dan achteraf te proberen te redden door te zeggen 'ja maar tis mij om taal te doen het is echt belangrijk dat iedereen de taal spreekt'.

Ja pwet, tussen zeggen dat ge u 'niet in België voelt' wanneer ge door Molenbeek rijdt (nota bene ook nog eens een gemeente waar ge noegabollen over weet en nooit komt) en zeggen dat 'taal belangrijk is' is nogal een hemelsbreed verschil en dan moet ge ook niet verschieten als ge de wind van voren krijgt.

Los van de semantiek, je kan Conner niet echt ongelijk geven. Als je denkt aan "België", dan denkt de gemiddelde mens (denk en hoop ik) aan een multicultuur waar er mensen van allerlei kleur, cultuur en religie vredig naast elkaar leven en interageren. Niet aan een monocultuur waar je het aantal ongesluierde vrouwen en niet-Arabische winkels op één hand kan tellen. Ik ben allochtoon en geboren in Brussel, maar ik voel mij minder 'thuis' in sommige buurten van Molenbeek (niet heel Molenbeek is zo, Osseghem bvb. is nog een rustige wijk met een 'gezonde' mix), dan in pakweg de witter-dan-wit rijkemensenwijken in Brasschaat waar de gemiddelde leeftijd 70 is en elke achternaam een variatie is op Peeters, De Backer of Janssens.

Benoem de zaken zoals ze zijn, een monocultuur is nooit goed. Ook niet als het allemaal Colombianen zoals mijn ouders zijn.

Laatst bewerkt:
Zijn uitleg maakt het eigenlijk alleen maar erger en toont wat mij betreft aan dat Conner geen enkel idee heeft waar hij het over heeft.
Ik woon in Molenbeek en daarvoor in andere gemeenten in Brussel, en naar mijn gevoel zijn de jongeren hier, samen met die in Anderlecht het beste in wat betreft meertaligheid.
Maar ondertussen leren de vlot Nederlands sprekende kinderen ook nieuwe woorden bij, en veel sneller. De achterstand valt dus amper in te halen. De taalzwakke leerlingen hebben ook weinig kennis van de leefwereld en worden van thuis uit minder of niet gestimuleerd in het Nederlands. Ze kijken zelfs niet naar Vlaamse tv-zenders. Ze gaan als het ware naar school op een eiland. Enkel daar krijgt het kind een Nederlands taalbad. Eens daarbuiten, in de stad, dicteert het Frans en de vreemde moedertaal de taalvaardigheden van het kind. En dat geldt voor alle sociale klassen.
Artikel van 2016

Taalkot is een ‘schooloverstijgend taalleercentrum’ waar jongeren een basiskennis Nederlands opdoen en een taalaanbod op maat krijgen. Het centrum mikt op jongeren die taalachterstand oplopen die hen hindert in hun opleiding of stage. Die groep is aanzienlijk in Brussel.

Of een doorlichting van een specifieke school in Molenbeek (1 zwaluw, I know, maar ik geef het maar mee)

De doorlichting gebeurde op basis van een representatief deel van het onderwijsaanbod. Hieruit bleek dat de kwaliteit van de leerprestaties voldoet voor een aantal doorgelichte vakken. Dit is niet het geval voor wiskunde in de eerste graad A-stroom en in de tweede graad in de studierichting Economie. Een verklaring voor het feit dat heel wat leerlingen het vereiste beheersingsniveau niet bereiken moet vooral gezocht worden in een samenspel van leerachterstand, taalachterstand, een moeilijke thuissituatie en een gebrek aan studiemotivatie.

Het zijn geen uitspraken maar feiten dat er een hoge leerachterstand is in bepaalde Brusselse wijken. De oorzaken worden gelegd bij de taalachterstand (en andere uiteraard). Hij zit hier niet gewoon dingen uit te vinden hé.

Meh, vroeger leerkrachten in kampenhout die vantijd in de brusselse rand gingen lesgeven, die zeiden dat ook.
Bij mijn vorige werkgever zelfs een Turkse gehad die islam gaf in een school in de marginale driehoek zonder dat ze een relevant diploma had, men vond geen islam leerkracht, dus ehrr..... ja kreeg zij een tijdelijk contract.

En wanneer ik zeg Turkse, dan bedoel ik ook "fresh off the boat" met amper kennis Nederlands, Frans hé... Haar engels mocht er wel zijn.

Artikel van 2016

Of een doorlichting van een specifieke school in Molenbeek (1 zwaluw, I know, maar ik geef het maar mee)

Het zijn geen uitspraken maar feiten dat er een hoge leerachterstand is in bepaalde Brusselse wijken. De oorzaken worden gelegd bij de taalachterstand (en andere uiteraard). Hij zit hier niet gewoon dingen uit te vinden hé.
Grappig dat Taalkot hier ter sprake komt. Ik ken 1 van de 4 leraars. Gisteren nog 'leuke' anekdote gehoord. Ze willen af en toe eens politiek betrekken in de les en het ging toevallig over die onthoofde Franse leerkracht van een paar jaar terug. Een minderjarig meisje in de klas was die onthoofding met volle overtuiging goed aan het praten omdat je de Islam niet mag beledigen. Dus ja. Molenbeek en België. Het is wel iets.

Aan de andere kant zou ik slechte cijfers over het niveau Nederlands in Molenbeek nu niet echt representatief noemen voor slechte integratie in het algemeen. Je mag nog met de beste bedoeling als allochtoon in Brussel Nederlands willen leren; buiten de lessen ben je er doorgaans niets mee. Niemand in Brussel spreekt Nederlands. Als je echt enkel bent aangewezen op die paar lessen Nederlands per week en je verder totaal niet in aanraking komt met die taal, ga je ze nu eenmaal niet vlot leren.

Laatst bewerkt:
De vraag die ik mij stel of we überhaupt moeten discussiëren of er in Molenbeek en bij uitbreiding andere centrumsteden in België een probleem heerst.
Dat lijkt mij een evidentie, dat ontkennen is het zonlicht ontkennen.

Dat Connor hiervoor aangepakt is makkelijker natuurlijk. In plaats van het probleem te ontkennen gaan we schieten op de man die het woord durft uit te spreken. Dat dit ook in dezelfde adem als extreem rechts wordt genoemd, pure waanzin.

De heer De Wever slaat de nagel op de kop!

Als Rousseau er echt iets aan wil veranderen, dat hij dan effectief zijn politieke invloed gebruikt om er voor te zorgen dat bvb die scholen doorgelicht worden in plaats van af te moeten komen met "dat is mij verteld". Wil hij een maatschappelijk probleem oplossen, of wil hij het probleem van te weinig stemmen op zijn partij oplossen. Die twee hangen vaak helaas niet samen, en voor mij komen deze uitspraken heel fel over als het tweede.

Wel grappig, Rousseau zegt wat zowat gans Vlaanderen en bij uitbreiding mss wel gans België zowat voelt. En gans Molenbeek schiet in een kramp.

Met dan ook weer dezelfde reflex als steeds, "alle grote steden kampen met problemen" of "hij kent Molenbeek niet".

Het kan heel goed zijn dat wanneer je in Molenbeek woont of Molenbeek goed kent je perceptie helemaal anders is en je vnl de goede kanten en initiatieven in Molenbeek kent of voelt. Maar daarmee verdwijnen de probleembuurten die er wel degelijk zijn en waar er wel degelijk gebrek aan mix is toch niet plots?

Het klopt toch gewoon, dat in sommige straten in Molenbeek het speuren is naar een blanke Belg of zelfs winkel met Belgische naam of producten? En ja, dan wanen velen zich in het buitenland. Ik zie echt niet in wat dan mis is met zijn uitspraken.

Pas op, het is weer Molenbeek dat genoemd wordt natuurlijk, ik snap dat dat steekt, maar die reputatie heeft het natuurlijk wel grotendeels aan zichzelf te danken, de goede initiatieven ten spijt.

Molenbeek schiet in een kramp omdat Molenbeek het beu is om als voorbeeld gebruikt te worden voor vanalles en nog wat door mensen die nog nooit een stap gezet hebben in Molenbeek.

Zo van die van de pot gerukte statements die ge 'van horen zeggen hebt' over Molenbeek maken is gewoon goedkoop en ligt volledig in de lijn van de hedendaagse twitterpolitieker die om het even wat zegt zo lang het maar even stof doet opwaaien. Iets over Molenbeek zeggen is altijd kassa kassa als het aankomt op clicks/aandacht.

Het ergste is dat dit soort dingen doen, in combinatie met optredens in populaire televisieprogramma's ook nog eens effectief werkt. Het is een populistische aanpak die leidt tot populistische verkozenen die ultiem zullen leiden tot kwakkelend beleid.

Ik woon in Molenbeek en daarvoor in andere gemeenten in Brussel, en naar mijn gevoel zijn de jongeren hier, samen met die in Anderlecht het beste in wat betreft meertaligheid. Vele ouders hier sturen hun kinderen naar Nederlandstalige scholen, bv. het Sint-Guido Instituut is een vrije grote waar ook Lukaku naar school is gegaan en die zeer multicultureel is. Op straat hoor ik te pas en te onpas Nederlands praten. Dus dat zijn gewoon jonge mensen die Frans, Nederlands en nog Arabisch/Berber spreken.
Vergelijk dat met de rijkere blanke gemeentes Ukkel, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Pieters-Woluwe, Watermael... waar mensen naar u kijken alsof ge Chinees praat als ge eens iets in het Nederlands probeert te vragen. In die gemeentes voel ik ironisch genoeg het minst in België gezien dat gewoon plaatsen zijn vol rijke Fransen die enkel geïnteresseerd zijn in wat in Frankrijk gebeurt.

Zijn uitspraken schoten bij mij wel in het verkeerde keelgat eerlijk gezegd.

N.B.: het Nederlands dat Brusselse jongeren spreken hier is gemakkelijker te begrijpen dan de vele platte accenten die Vlaanderen rijk is.

Wel een beetje jammer dat je de in jouw ogen wellicht platte boutades van Rousseau veroordeelt maar wel repliceert met even platte boutades over andere Brusselse gemeentes of de accenten in Vlaanderen.

Zo zie je ook maar dat elk zijn beeld heeft en veralgemeent of stigmatiseert naar eigen goeddunken.

Molenbeek schiet in een kramp omdat Molenbeek het beu is om als voorbeeld gebruikt te worden voor vanalles en nog wat door mensen die nog nooit een stap gezet hebben in Molenbeek.

Zo van die van de pot gerukte statements die ge 'van horen zeggen hebt' over Molenbeek maken is gewoon goedkoop en ligt volledig in de lijn van de hedendaagse twitterpolitieker die om het even wat zegt zo lang het maar even stof doet opwaaien. Iets over Molenbeek zeggen is altijd kassa kassa als het aankomt op clicks/aandacht.

Het ergste is dat dit soort dingen doen, in combinatie met optredens in populaire televisieprogramma's ook nog eens effectief werkt. Het is een populistische aanpak die leidt tot populistische verkozenen die ultiem zullen leiden tot kwakkelend beleid.
En wie zegt dat Rousseau nog nog nooit in Molenbeek is geweest? Of andere die kritiek hebben op of bepaalde indrukken hebben van Molenbeek?

Dat is imo ook maar steeds een gekende uitvlucht, "ge kent er niets van, ge zijt er wellicht nog nooit geweest".

Dergelijke repliek leidt gewoon telkens de aandacht af van waar het om gaat en wat net gezegd is. Net zoals ik benjamin Dalle hoor zeggen "ja maar in Gent en Antwerpen zijn er ook probleembuurten". Ja, en? Maakt dat de probleembuurten in Molenbeek dan plots minder problematisch?

En nogmaals, uiteraard zal iemand die er woont én er vooral goede ervaringen heeft beter weten welke evolutie Molenbeek al heeft doorgemaakt, welke initiatieven er leven en worden genomen, welke wijken en buurten wel een leuke mix zijn van culturen die vreedzaam naast elkaar leven en werken. Maar dat neemt nog steeds niet weg dat iemand die slechts af en toe in Molenbeek komt of ja, gewoon er door rijdt, zoals ik, een beeld kan hebben van bepaalde wijken in Molenbeek als zijnde quasi uitsluitend Arabisch. En dat is ook gewoon het enige wat Rousseau hier zegt.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
651
Weergaven
36K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven