Dat laatste lijkt goed in theorie, maar wie zal beslissen of een wet voldoet aan een programma? En wat als een wet gestemd/gemaakt geraakt die geld kost, maar de wet die geld opbrengt niet volledig of niet goed geschreven is waardoor het financieel resultaat tegenslaat?Het probleem van het moedige midden is dat hzt de ontgoocheling van de bevolking is:
Het fenomeen van, is het MAAR dit. Dat is een slag in het gezicht van elke hardwerkende Belg, boer, zelfstandige,... de liberalen/nva/vb/sossen/groenen hadden mij beter verdedigd op dat punt. Ga het geld eens halen bij de grote ja, ipv de kleine foefelaar of kleine garnaal met 5 verhuurwoningen te belasten of in het zwart werkende dopper,, niet werkende in de hangmat leunende parasiet, HOE durven ze, de hapchards en dieven... se roverheid...
Dit is exact het probleem van een democratie. Niemand, op een uitzondering na, gaat ooit tevreden zijn. En het moet altijd bij de andere gezocht worden. Want ochottekes wij zijn toch wel beklagenswaardig zeker.
Het is daarom dat ik eerder voorstander ben van ofwel een beperkte aantal partijen die overblijven om een regering te vormen. Max 3. Zodanig dat je overeenkomen forceert ipv in de eigen loopgraven te blijven. Ook als dat wij zeggen dat hierdoor vb, vb en voorruit samen moeten regeren. Ongeacht de verschillen , zet u erover en bestuur naar beste vermogen ipv te zagen over de verschillen en de calimero uit te hangen.
OFWEL dat je kiest voor een programma, dat becijferd en nagekeken is door het rekenhof dat maximaal vb 0% deficit mag hebben. En dat we dus niet langer partijen kiezen maar programma's. En het winner takes al is na verschillende rondes.
Ik zou die 2de als test wel eens willen zien gebeuren.
Ik ben wel steeds meer te zien in een systeem waarbij kleine partijen niet verkozen kunnen worden. Geen "grootste 2 partijen" of "winner takes all", wnat zo'n systemen werken niet, maar een "de grootste partijen verdelen onder elkaar de zetels", want het systeem in Nederland toont imho aan dat het niet werkt om 20 programmapartijen (allez, huidie fracties) te hebben met elk maar 1 klein programmaatje.