Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Meer zekerheid proberen te creeeren voor investeerders dan eender welke vorige energieminister. Duidelijke beleidskeuzes maken en daar achter blijven staan. Dat is de stelling die je gewoon negeert.

Heb je ook argumenten voor je botte ongenuanceerde stellingen ? Boutades en slogans naroepen kan iedereen maar hoort niet echt in dit subforum
Welke zekerheid?
Anderhalf jaar 'de kerncentrales sluiten', nu 'nee 2 blijven open als engie dat wilt'
Gascentrales gaan we lekker subsidiëren zodat ze rendabel zijn maar ook dat systeem staat op de helling
Energie van windmolenparken aan land krijgen ligt niet in haar bevoegdheid en dat project is ook geblokkeerd

En hoe ze met cijfertjes omgaat is ook erbarmelijk

Welke zekerheid?
Anderhalf jaar 'de kerncentrales sluiten', nu 'nee 2 blijven open als engie dat wilt'
Gascentrales gaan we lekker subsidiëren zodat ze rendabel zijn maar ook dat systeem staat op de helling
Energie van windmolenparken aan land krijgen ligt niet in haar bevoegdheid en dat project is ook geblokkeerd

En hoe ze met cijfertjes omgaat is ook erbarmelijk
Kom, consequent blijven in de kritiek he: Groen houdt sinds de aanvang van de Vivaldi-regering vast aan de kernuitstap als plan A. Wordt dan langs alle kanten verweten dogmatisch te zijn. De andere regeringspartijen krijgen vervolgens een ei in hun broek als de kernuitstap er echt zit aan te komen en zetten TvdS onder druk en saboteren half de vooruitgang van plan A. Uiteindelijk breekt in Oekraïne oorlog uit en zwicht Groen ook om 2 centrales langer open te houden. Maar dan kan je ze op zijn minst NIET verwijten dat ze geen zekerheid hebben proberen bieden.

Systeem van gascentrales subsidiëren staat nu idd op de helling, want de voorwaarde daarvoor was de volledige kernuitstap. En die is van de baan. Een systeem uitgewerkt door Zweeds nota bene. Groen heeft hier dus enkel de beslissing van de vorige regering verder gezet. Nogmaals, je kan ze mss veel verwijten maar niet dat ze niet rechtlijnig zijn gebleven en zo zekerheid hebben proberen bieden.

Over de blokkage van de hoogspanningslijn naar land ga ik verder niet uitweiden. Maar wat is hier dan je probleem ? Ze hadden op federaal dan maar niet moeten proberen die capaciteit op zee uitbreiden? Hier ook weer, consequent zijn in de kritiek.

Ik geef verder grif toe dat ik de afgelopen twee jaar ook veel heb zitten vloeken op de communicatie, zeker.

Maar enfin die zijn in dit topic toch ook al veel genoemd? Dat je enkel die twee argumenten weet zegt meer over het stroman gehalte van je argument.
Ik denk uit het hoofd bijvoorbeeld aan bevoorradingszekerheid voor uranium, kernenergie als baseload die als laatste moet uitschakelen na alle vormen van groene energie en dus een oneerlijke concurrent is qua investeringen. Het monopolie van engie.

Bevoorradingszekerheid voor uranium is zogezegd een probleem, maar voor gas dan niet? 😂 Aan niet-Russisch uranium geraken is veel makkelijker dan aan niet-Russisch gas op de korte termijn.

Het probleem dat Engie noemt is een probleem dat we zelf gecreëerd hebben. We hebben alles uit handen gegeven aan een multinational die alleen denkt in termen van markup en overwinsten. Misschien dat het eens tijd wordt dat de energiemarkt genationaliseerd wordt (op nationaal of supranationaal vlak).

Meer redenen zijn al legio genoemd in het topic, en je kan het er nog mee eens of oneens zijn maar doen alsof het enkel over afval en veiligheid gaat is nogal unfair.

Ja, en de oplossing is dan kernenergie (compleet en voor altijd) weg en nog decennia lang draaien op gascentrales? Want aan het huidige tempo dat die hernieuwbare energiebronnen aan belang (gaan) winnen zitten we tegen 2050 nog te knoeien en bruinkoolenergie te importeren.

Laatst bewerkt:
het punt is net dat er een richting gekozen wordt en dat men nadien de keuze aanhoudt. En niet dat men puur voor politiek gewin om de twee botten wisselt of beleidskeuzes uitstelt.
En je doet alsof dit een goed ding is?
De wereld is niet meer hetzelfde als we verwacht hadden toen deze beslissing ooit gemaakt werd.
Er zijn nieuwe factoren en op basis daarvan mag je zeker van keuze veranderen als dat de betere keuze is.

FOtwyVKXsAkdsud.png

Nieuwe peiling, bij deze afbeeldingen worden de kleuren van de Europese fracties gebruikt (want de twitterpagina heeft een Europees doelpubliek). Dit is de zetelverdeling volgens deze peiling in vergelijking met de zetelverdeling van de laatste verkiezingen, dus niet de vorige peiling.

even link van HLN erbij zetten
https://www.hln.be/binnenland/de-gr...laams-belang-volgt-op-korte-afstand~ad01f6be/

Niet zo opvallende veranderingen, maar volgens mij heeft PVDA nog nooit 21 zetels gehad in een peiling. Status quo van goede peiling in Vlaanderen en heel licht vooruit in Brussel en Wallonië. N-VA deze keer terug de grootste in Vlaanderen. VB verliest licht. Maar voor de rest weinig verschuivingen denk ik.

De groenen kleiner dan een bende communisten, zit mijns inziens ook niet direct talent in de pipeline dat die situatie gaat recht trekken.

Rousseau blijft zijn partij trekken, benieuwd naar dat kiespubliek. Denk dat die wel bij de jongeren goed scoort. Kunt lachen met zijn stijl (en ik vind dat ook soms tenenkrullend) maar hij doet 't maar.

De groenen kleiner dan een bende communisten, zit mijns inziens ook niet direct talent in de pipeline dat die situatie gaat recht trekken.

Rousseau blijft zijn partij trekken, benieuwd naar dat kiespubliek. Denk dat die wel bij de jongeren goed scoort. Kunt lachen met zijn stijl (en ik vind dat ook soms tenenkrullend) maar hij doet 't maar.
Bij de Groenen ontbreekt het aan sterke figuren, en echt populair hebben ze zich ook niet gemaakt de laatste maanden (en misschien langer). Ook hebben ze de omstandigheden tegen hun. Als de energieprijzen zo hard stijgen, dan is het laatste waar mensen mee in hun kop zitten: milieu en klimaat (of een kernuitstap). En ze opereren ook te dogmatisch vanuit zoals hier al gezegd jaren '80 retoriek, terwijl voor de nabije toekomst IMO we niet zonder kernenergie kunnen. Daarbij onze buurlanden zetten ze ook aan de grens. Ik denk dat we eerder moeten investeren in verantwoordelijk omgaan met kernafval.

De Sutter, geen kwaad woord over. Heeft absoluut veel dossierkennis, maar niet de persoon die bijvoorbeeld een partij moet gaan leiden of een stemmenkanon is. Is dan ook geen kandidaat om Almaci op te volgen, maar of de kandidaten (in de krant) zoveel beter zijn, betwijfel ik. Verder denk ik ook dat ze een beetje lijden onder de groeiende populariteit van Conner. Er zal sprake zijn van een Connereffect de volgende verkiezingen, waar dat vroeger naar Francken of De Block ging. En als Conner aanslaat op de jeugd of jongvolwassenen zal Groen daar wel wat stemmen zien verliezen. En er is ook het "ideale schoonzooneffect" dus ja sowieso andere centrumpartijen lijken een beetje te moeten gaan afgeven op Vooruit. Tijdens de coronacrisis hebben ze zich ook wel geprofileerd als partij die het meest voor de maatregelen was.

Zelf stoot dat me ook wat af. Ik denk federaal (niet dat het zoveel uitmaakt) dat N-VA of VLD mijn 2e keus is, maar er valt genoeg te zeggen voor mij waarom ook niet. Ik ben niet echt enthousiast van geen enkele partij op dit moment. Rond Rusland-Oekraine vind ik me ook in geen enkele partij meer. Het #cancelRussiagedoe in de westerse wereld stoort me enorm, maar PVDA's standpunt rond Poetin vind ik gewoon te soft. Maar uiteindelijk telt voor mij binnenlandse politiek.

Je mag niet vergeten dat als puntje bij paaltje komt veel mensen nog steeds met hun portemonnee stemmen.

Laatst bewerkt:
Bij de Groenen ontbreekt het aan sterke figuren, en echt populair hebben ze zich ook niet gemaakt de laatste maanden (en misschien langer). Ook hebben ze de omstandigheden tegen hun. Als de energieprijzen zo hard stijgen, dan is het laatste waar mensen mee in hun kop zitten: milieu en klimaat. En ze opereren ook te dogmatisch vanuit zoals hier al gezegd jaren '80 retoriek, terwijl voor de nabije toekomst IMO we niet zonder kernenergie kunnen. Daarbij onze buurlanden zetten ze ook aan de grens. Ik denk dat we eerder moeten investeren in verantwoordelijk omgaan met kernafval.

De Sutter, geen kwaad woord over. Heeft absoluut veel dossierkennis, maar niet de persoon die bijvoorbeeld een partij moet gaan leiden of een stemmenkanon is. Is dan ook geen kandidaat om Almaci op te volgen, maar of de kandidaten (in de krant) zoveel beter zijn, betwijfel ik. Verder denk ik ook dat ze een beetje lijden onder de groeiende populariteit van Conner. Er zal sprake zijn van een Connereffect de volgende verkiezingen, waar dat vroeger naar Francken of De Block ging. En als Conner aanslaat op de jeugd of jongvolwassenen zal Groen daar wel wat stemmen zien verliezen. En er is ook het "ideale schoonzooneffect" dus ja sowieso andere centrumpartijen lijken een beetje te moeten gaan afgeven op Vooruit. Tijdens de coronacrisis hebben ze zich ook wel geprofileerd als partij die het meest voor de maatregelen was.

Zelf stoot dat me ook wat af. Ik denk federaal (niet dat het zoveel uitmaakt) dat N-VA of VLD mijn 2e keus is, maar er valt genoeg te zeggen voor mij waarom ook niet. Ik ben niet echt enthousiast van geen enkele partij op dit moment.

Als ik op dit moment Groen denk dan schiet De Sutter niet eens in mijn gedachten. Ook al is dat idd iemand met een goeie dossierkennis én communicatie skills. De eerste waar ik aan denk (en ik denk velen met mij) is Vanderstraeten en dat is zowat het tegenovergestelde van De Sutter.

Devriendt die dan nog blind voor de realiteit de resultaten "stabiel" noemt in de afspraak. Wereldvreemd.

Als ik op dit moment Groen denk dan schiet De Sutter niet eens in mijn gedachten. Ook al is dat idd iemand met een goeie dossierkennis én communicatie skills. De eerste waar ik aan denk (en ik denk velen met mij) is Vanderstraeten en dat is zowat het tegenovergestelde van De Sutter.

Devriendt die dan nog blind voor de realiteit de resultaten "stabiel" noemt in de afspraak. Wereldvreemd.
Vanderstraeten is niet de eerste waar ik aan denk, maar die heeft zich volgens mij zeer onpopulair gemaakt. Zelden met iemand zo weinig akkoord gegaan, vooral voor een persoon wiens ideologie eigenlijk mij perfect moet liggen. We moeten ook eerlijk zijn. Mensen die Groen stemmen doen dat niet omdat ze op Vanderstraeten, Almaci of eender wie willen stemmen, ze doen dat omdat ze begaan zijn met milieu en klimaat en traditioneel groene thema's, omwille van de naam "groen" dat toch een gevoel oproept van "dat zal wel goed zijn" enzovoort. Mocht "Groen" morgen hun partijnaam veranderen naar Progressieve Partij en met die standpunten / figuren opkomen, halen ze de kiesdrempel niet in 2024. Ze zouden enorm veel "toevalsstemmers" verliezen. En de groene achterban van 30-40 jaar geleden is gewoon te klein. Ze moeten het echt doen met mensen die voor de eerste keer gaan stemmen, met studenten die progressief en links in het leven staan enzovoort icm met de achterban die ze al een tijdje hebben.

Voor in de buurt te komen van andere groene partijen in andere landen (zoals de Duitsers of de Nederlanders met Klaver) of hun Waalse zusterpartij zal er toch iets meer fundamenteels moeten veranderen. Je hebt toch altijd het idee dat Ecolo verder staat dan waar Groen staat, al lijkt Wallonie en zeker Brussel eenvoudiger om in mee te doen als groene partij dan Vlaanderen. Maar als het in Nederland of Duitsland kan, dan zie ik niet in waarom het hier ook niet zou kunnen.

Vanderstraeten is niet de eerste waar ik aan denk, maar die heeft zich volgens mij zeer onpopulair gemaakt. Zelden met iemand zo weinig akkoord gegaan, vooral voor een persoon wiens ideologie eigenlijk mij perfect moet liggen. We moeten ook eerlijk zijn. Mensen die Groen stemmen doen dat niet omdat ze op Vanderstraeten, Almaci of eender wie willen stemmen, ze doen dat omdat ze begaan zijn met milieu en klimaat en traditioneel groene thema's, omwille van de naam "groen" dat toch een gevoel oproept van "dat zal wel goed zijn" enzovoort. Mocht "Groen" morgen hun partijnaam veranderen naar Progressieve Partij en met die standpunten / figuren opkomen, halen ze de kiesdrempel niet. Ze zouden enorm veel "toevalsstemmers" verliezen. En de groene achterban van 30-40 jaar geleden is gewoon te klein. Ze moeten het echt doen met mensen die voor de eerste keer gaan stemmen, met studenten die progressief en links in het leven staan enzovoort icm met de achterban die ze al een tijdje hebben.

Voor in de buurt te komen van andere groene partijen in andere landen (zoals de Duitsers) of hun Waalse zusterpartijen zal er toch iets meer fundamenteels moeten veranderen.

Diezelfde achterban al decennia is inderdaad het grote probleem voor die partij.

Op zich ook wel veelzeggend dat in tijden waar milieu en clean energie bijna constant met de lepel in de mond worden gegeven aan de bevolking ze daar niet op kunnen capituleren.
Basically de beste gratis promotie die ze kunnen krijgen maar ze laten zich gewoon door anderen passeren en inderdaad dat dogmatisch vasthouden aan oa de kernuitstap én net daar dan iemand zet die weinig dossierkennis en communicatieskills heeft tja...

Zoals je zegt daar zouden ze iets fundamenteels moeten veranderen maar dat kunnen ze al decennia niet ondanks toenemende aandacht voor het milieu. En inderdaad ze gaan een serieus konijn uit hun hoed moeten toveren om vooruit te gaan (zoals Rousseau dat letterlijk en figuurlijk is voor Vooruit).

Lorin Van Parys stopt met politiek en wordt (wellicht) de nieuwe CEO van de Pro League. Jammer, ik ben het uiteraard volstrekt oneens met zijn nationalistische opvattingen, maar hij was wel nog één van de centrumstemmen binnen de N-VA. Werd lang als mogelijke opvolger gezien van De Wever, dus had wel behoorlijk wat invloed binnen de partij. Na Peumans dus weer een invloedrijke centrumfiguur van de N-VA die weg is.

Laatst bewerkt:
Vanderstraeten is niet de eerste waar ik aan denk, maar die heeft zich volgens mij zeer onpopulair gemaakt. Zelden met iemand zo weinig akkoord gegaan, vooral voor een persoon wiens ideologie eigenlijk mij perfect moet liggen. We moeten ook eerlijk zijn. Mensen die Groen stemmen doen dat niet omdat ze op Vanderstraeten, Almaci of eender wie willen stemmen, ze doen dat omdat ze begaan zijn met milieu en klimaat en traditioneel groene thema's, omwille van de naam "groen" dat toch een gevoel oproept van "dat zal wel goed zijn" enzovoort. Mocht "Groen" morgen hun partijnaam veranderen naar Progressieve Partij en met die standpunten / figuren opkomen, halen ze de kiesdrempel niet in 2024. Ze zouden enorm veel "toevalsstemmers" verliezen. En de groene achterban van 30-40 jaar geleden is gewoon te klein. Ze moeten het echt doen met mensen die voor de eerste keer gaan stemmen, met studenten die progressief en links in het leven staan enzovoort icm met de achterban die ze al een tijdje hebben.

Voor in de buurt te komen van andere groene partijen in andere landen (zoals de Duitsers of de Nederlanders met Klaver) of hun Waalse zusterpartij zal er toch iets meer fundamenteels moeten veranderen. Je hebt toch altijd het idee dat Ecolo verder staat dan waar Groen staat, al lijkt Wallonie en zeker Brussel eenvoudiger om in mee te doen als groene partij dan Vlaanderen. Maar als het in Nederland of Duitsland kan, dan zie ik niet in waarom het hier ook niet zou kunnen.

Ja maar de Ecolo tactiek gaat hier niet werken vrees ik :p.

Ik denk juist dat Groen die meer 'Ecolo" nadoet, juist eerder 'Groen' marginaler maakt in Vlaanderen dan dat het potentieel dat Groen zou kunnen halen.
Ik zie meer succes in een meer "liberaler" Groen dan een heel linkse bijna antikapitalistische Groen in Vlaanderen.

Je gaat niet populair worden in Vlaanderen als je met rekeningrijden, vermogensbelasting of antibedrijfswagens afkomt zonder een coherent verhaal te vertellen waar je andere belastingen doet verminderen :p.

Die wijnkelder-uitspraak gaat Groen nog lang achtervolgen.

Basically de beste gratis promotie die ze kunnen krijgen maar ze laten zich gewoon door anderen passeren en inderdaad dat dogmatisch vasthouden aan oa de kernuitstap én net daar dan iemand zet die weinig dossierkennis en communicatieskills heeft tja...
Sorry, maar als jij zegt dat Van de Straeten weinig dossierkennis heeft dan weet je echt gewoon niet waar je over spreekt. Haar grondige dossierkennis is net hetgene waar zowat alle (serieuze) voor-en tegenstanders het over eens zijn. Da's gewoon typisch anti-groen -dogmatisme, en een echt beu gehoorde tactiek van Rechts: De groenen als wereldvreemde, elitaire, idealisten afschilderen. Terwijl Tinne van der Straeten meer weet over de energiesector in haar kleine teen dan Bart De Wever en de hele denktank van de NVA samen.

Maarja, wat is een volledige carrière gewijd aan klimaat-en energierecht waard als je het moet opnemen tegen Bert Wollants, die er een boek over heeft gelezen.

Laatst bewerkt:
Ik zie meer succes in een meer "liberaler" Groen dan een heel linkse bijna antikapitalistische Groen in Vlaanderen.
Ik begrijp je punt, en ik zie vanwaar je komt. Maar het probleem hiermee is dat er eigenlijk al best veel "liberale" partijen zijn. Je hebt VLD en je hebt eigenlijk ook Vooruit die die richting inslaat een beetje. N-VA is in zekere zin ook liberaal. Elk met hun eigen accent, N-VA wat sociaal conservatiever en een beetje harder. En Groen dan het omgekeerde. Maar bvb. Vooruit en Groen en ook OVLD vind ik dan in redelijk dezelfde vijver gaan vissen achter kiezers, en ik weet niet of er die ruimte is.

Want als je het hebt over een groenliberale partij, waar verschilt Groen dan nog van met OVLD? Of van Vooruit.

Ik begrijp je punt, en ik zie vanwaar je komt. Maar het probleem hiermee is dat er eigenlijk al best veel "liberale" partijen zijn. Je hebt VLD en je hebt eigenlijk ook Vooruit die die richting inslaat een beetje. N-VA is in zekere zin ook liberaal. Elk met hun eigen accent, N-VA wat sociaal conservatiever en een beetje harder. En Groen dan het omgekeerde. Maar bvb. Vooruit en Groen en ook OVLD vind ik dan in redelijk dezelfde vijver gaan vissen achter kiezers, en ik weet niet of er die ruimte is.

Want als je het hebt over een groenliberale partij, waar verschilt Groen dan nog van met OVLD? Of van Vooruit.
Groenliberaal kan voor mij een recept zijn waar je via beleid voldoende inzet op stimulansen voor het bijsturen van de marktwerking en dus ook als overheid voldoende slimme markt correcties doorvoert.

Genoeg economen die recepten voor een transitie richting een nieuwe groene economie onderzoeken. Ze hebben ze maar te kiezen.

FOtwyVKXsAkdsud.png

Nieuwe peiling, bij deze afbeeldingen worden de kleuren van de Europese fracties gebruikt (want de twitterpagina heeft een Europees doelpubliek). Dit is de zetelverdeling volgens deze peiling in vergelijking met de zetelverdeling van de laatste verkiezingen, dus niet de vorige peiling.

even link van HLN erbij zetten
https://www.hln.be/binnenland/de-gr...laams-belang-volgt-op-korte-afstand~ad01f6be/

Niet zo opvallende veranderingen, maar volgens mij heeft PVDA nog nooit 21 zetels gehad in een peiling. Status quo van goede peiling in Vlaanderen en heel licht vooruit in Brussel en Wallonië. N-VA deze keer terug de grootste in Vlaanderen. VB verliest licht. Maar voor de rest weinig verschuivingen denk ik.
Toch frappant dat groen niks gezakt is tussen de 2 peilingen in.

Toch frappant dat groen niks gezakt is tussen de 2 peilingen in.
Er zit een foutmarge in, en eigenlijk kan het perfect zijn dat Groen dat de vorige keer wel wat verloor tegenover de peiling voorheen wat underpolled was, en nu dus correct of overpolled was. Natuurlijk kan je dat niet met zekerheid zeggen, het omgekeerde kan ook. Maar je moet wel rekening houden met de foutmarges. Groen kan dus wel degelijk wel verloren zijn tov de vorige peiling, maar het blijft dan binnen de margin of error (foutmarge). Groen verliest voorlopig 1,4% tov de vorige verkiezing, daarmee is het ook binnen de foutmarge maar traditioneel is het wel zo dat voor één of andere reden Groen vaker eigenlijk beter peilt dan het eigenlijk echt scoort. Bij de vorige verkiezing scoorde Groen ook minder goed dan verwacht.

Het kan ook zijn dat het enige dat Groen gedaan tov de laatste peiling het verder vervreemden is van potentiële kiezers, maar dus niet van de achterban, maar dat zou zo een peiling ook niet aangegeven, en dus vooral tot meer kritiek leidde van mensen die al sowieso niet voor Groen zouden stemmen of dat al niet direct van plan waren (en dat zijn er ook wel best wel wat). Daarnaast is er voor de achterban niet echt een alternatief, althans naar eigen zeggen. Ik vind persoonlijk van wel, maar als de Groenstemmer van mening is dat er geen alternatief is, wie ben ik om te bepalen waarin ze moeten geloven.

N-VA die Vlaanderen met PFOS vergiftigt omwille van een prestigeproject voor de stad van hun voorzitter (cliëntelisme) en miljarden buiten budget schiet? -> Nauwelijks onderwerp van discussie in Vlaanderen en in de Vlaamse media.

Groen die constant verweten wordt dogmatisch te zijn en uiteindelijk dat toch niet blijkt te zijn? -> "Groen zit met een gigantisch probleem!" en Het Nieuwsblad plaatst Tinne Van der Straeten tussen Bart De Pauw en Marc Overmars als "de mensen met een imagoprobleem". :wtf:

En dan verwonderd zijn dat de N-VA wint in de peilingen. :laugh:

Sinds de N-VA een coup heeft gepleegd op de Raad van Bestuur van de VRT en verder ook DPG Media in zijn binnenzak heeft zitten, worden alle N-VA schandalen bedekt met de mantel der liefde. Pas op, ik zeg niet dat er gecensureerd wordt hé. Alles komt in elk medium aan bod. Alleen zal een N-VA probleem een klein artikeltje zijn vanachter in de krant of onderaan de website en wordt dit verder niet meer opgevolgd. En een Groen/VLD/... -probleem zal de voorpagina's halen, uitgebreide columns te verwerken krijgen, nabespreking in Ter Zake, waaruit dan weer straffe uitspraken volgen, consternatie, ... en zal dagenlang het nieuws beheersen.

Straks zal men de PFOS-commissie afsluiten met een klein artikeltje in de krant: "Bevoegde politici valt niets te verwijten, het is allemaal de schuld van de milieu-inspectie!". En geen haan zal er nog naar kraaien.

N-VA die Vlaanderen met PFOS vergiftigt omwille van een prestigeproject voor de stad van hun voorzitter (cliëntelisme) en miljarden buiten budget schiet? -> Nauwelijks onderwerp van discussie in Vlaanderen en in de Vlaamse media.

Groen die constant verweten wordt dogmatisch te zijn en uiteindelijk dat toch niet blijkt te zijn? -> "Groen zit met een gigantisch probleem!" en Het Nieuwsblad plaatst Tinne Van der Straeten tussen Bart De Pauw en Marc Overmars als "de mensen met een imagoprobleem". :wtf:

En dan verwonderd zijn dat de N-VA wint in de peilingen. :laugh:

Sinds de N-VA een coup heeft gepleegd op de Raad van Bestuur van de VRT en verder ook DPG Media in zijn binnenzak heeft zitten, worden alle N-VA schandalen bedekt met de mantel der liefde. Pas op, ik zeg niet dat er gecensureerd wordt hé. Alles komt in elk medium aan bod. Alleen zal een N-VA probleem een klein artikeltje zijn vanachter in de krant of onderaan de website en wordt dit verder niet meer opgevolgd. En een Groen/VLD/... -probleem zal de voorpagina's halen, uitgebreide columns te verwerken krijgen, nabespreking in Ter Zake, waaruit dan weer straffe uitspraken volgen, consternatie, ... en zal dagenlang het nieuws beheersen.

Straks zal men de PFOS-commissie afsluiten met een klein artikeltje in de krant: "Bevoegde politici valt niets te verwijten, het is allemaal de schuld van de milieu-inspectie!". En geen haan zal er nog naar kraaien.
Dit niet zien passeren vandaag?

"Het zou gemakkelijk geweest zijn als er één schuldige aangeduid kon worden", zei Schiltz daarover. "Maar de realiteit is vaak complexer. We hebben niet één beleidsbeslissing aan één verantwoordelijke kunnen toewijzen, maar de politiek draagt wel een verantwoordelijkheid in het systeem dat ze heeft opgezet."

Maar dat was buiten oppositiepartijen Groen en PVDA gerekend. Op de valreep dienden zij toch nog een amendement in om het eindverslag te laten aanpassen. Tijdens de hoorzittingen was namelijk gebleken dat de beslissing om niet breed te communiceren toen de vervuiling aan het licht kwam, genomen werd door de kabinetten van toenmalige ministers Ben Weyts en Joke Schauvliege. Groen en PVDA wilden (onder meer) dat expliciet laten opnemen in het verslag.

Maar het gaat ook over meer dan dat. “Wat nu op papier staat vind ik een gemiste kans. Een gemiste kans om te benoemen welke concrete politieke verantwoordelijkheden er zijn in dit dossier, want die zijn er wel degelijk", zei Jos D'haese van PVDA tijdens de laatste zitting van de commissie."Ik denk dat het duidelijk is dat in 2017 de wetenschappelijke kennis die nodig was om in te grijpen, op tafel lag en gekend was. Dat daar niet naar gehandeld is, is duidelijk. Hoe is het mogelijk dat als er onduidelijkheid is over het risico voor de volksgezondheid, dat dit dan niet onmiddellijk wordt uitgezocht?” Het amendement van Groen en PVDA werd uiteindelijk niet goedgekeurd door de commissie.
:lol:

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

• Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven
136K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling