PBR Streetgang
Well-known member
"An audience is never wrong. An individual member of it may be an imbecile, but a thousand imbeciles together in the dark - that is critical genius."
De in Oostenrijk geboren regisseur van de maand Billy Wilder begon zijn carrière als journalist nadat hij naar Berlijn trok en werkte voor enkele Duitse kranten. Maar vond al snel zijn roeping als scenarist. Hij schreef scenario's voor een heleboel Duitse films, totdat hij wegvluchtte uit Duitsland door de opkomst van de Nazipartij. In Frankrijk maakte hij zijn eerste film als regisseur, maar snel nadien trok hij verder naar het westen toe, en belandde hij in Hollywood. Daar werkte hij verder als scenarist, werkte samen met komedieregisseur Ernst Lubitsch, die al langer in Hollywood aan het werk was. Wilder keek op naar Lubitsch, omdat die uit het meest banale onderwerp een grap kon halen: over zijn held zei hij: "He could do more with a closed door than other directors could do with an open fly". Deze soort komedies spraken Wilder aan, en met co-scenarist Charles Brackett, die met wie hij lang samen zou werken, schreef hij de scenario's voor Lubitsch' Ninotschka en Bluebeard's Eigth Wife. Maar ook andere regisseurs zoals Mitchell Leisen en de legendarische Howard Hawks mochten scripts van de hand van Wilder en Brackett verfilmen.
Vanaf 1942 begon hij in Hollywood aan zijn carrière als regisseur. De logische stap was om een komedie te maken, en dat deed hij ook met The Major and the Minor, maar het was al snel duidelijk dat zijn interesses niet enkel in komedie en romantiek lagen. Five Graves to Cairo, een spannende oorlogsfilm, markeerde zijn ambitie om serieus te worden genomen als filmmaker. Dan volgden de misdaadfilm Double Indemnity, intussen een klassieker geworden in het film noir genre, en The Lost Weekend, een bikkelhard drama over alcoholverslaving. Vanaf dan kon zijn carrière niet meer stuk en schreef en in de komende decennia regisseerde hij de ene hit na de andere.
Wilder geloofde in het maken van films voor de Amerikaanse middenklasse, dus niet enkel voor een intellectuele elite en ook niet voor average Joe. Zijn films zijn bijzonder vermakelijk, afwisselend grappig en spannend waar nodig, steeds met een sterk visueel oog gekaderd en bomvol goede acteurs zoals William Holden, Shirley Maclaine, Marilyn Monroe, Humphrey Bogart, Barbara Stanwyck, Audrey Hepburn, Gary Cooper, Tony Curtis en Fred MacMurray.
Hieronder is een korte uiteenzetting van de stijl van Wilder, de "Lubitsch Touch" die hij zo bewonderde, en hoe hij dit toepast in zijn eigen films.
First watches voor zij die nog niets van hem gezien hebben:
Sunset Boulevard
Some Like it Hot
The Lost Weekend
Voor de gevorderde Wilderfan, don't sleep on these:
One, Two, Three
The Private Life of Sherlock Holmes
Five Graves to Cairo