Regisseur van de maand Billy Wilder

PBR Streetgang

Well-known member
billy_wilder_52.jpg

"An audience is never wrong. An individual member of it may be an imbecile, but a thousand imbeciles together in the dark - that is critical genius."

De in Oostenrijk geboren regisseur van de maand Billy Wilder begon zijn carrière als journalist nadat hij naar Berlijn trok en werkte voor enkele Duitse kranten. Maar vond al snel zijn roeping als scenarist. Hij schreef scenario's voor een heleboel Duitse films, totdat hij wegvluchtte uit Duitsland door de opkomst van de Nazipartij. In Frankrijk maakte hij zijn eerste film als regisseur, maar snel nadien trok hij verder naar het westen toe, en belandde hij in Hollywood. Daar werkte hij verder als scenarist, werkte samen met komedieregisseur Ernst Lubitsch, die al langer in Hollywood aan het werk was. Wilder keek op naar Lubitsch, omdat die uit het meest banale onderwerp een grap kon halen: over zijn held zei hij: "He could do more with a closed door than other directors could do with an open fly". Deze soort komedies spraken Wilder aan, en met co-scenarist Charles Brackett, die met wie hij lang samen zou werken, schreef hij de scenario's voor Lubitsch' Ninotschka en Bluebeard's Eigth Wife. Maar ook andere regisseurs zoals Mitchell Leisen en de legendarische Howard Hawks mochten scripts van de hand van Wilder en Brackett verfilmen.

Vanaf 1942 begon hij in Hollywood aan zijn carrière als regisseur. De logische stap was om een komedie te maken, en dat deed hij ook met The Major and the Minor, maar het was al snel duidelijk dat zijn interesses niet enkel in komedie en romantiek lagen. Five Graves to Cairo, een spannende oorlogsfilm, markeerde zijn ambitie om serieus te worden genomen als filmmaker. Dan volgden de misdaadfilm Double Indemnity, intussen een klassieker geworden in het film noir genre, en The Lost Weekend, een bikkelhard drama over alcoholverslaving. Vanaf dan kon zijn carrière niet meer stuk en schreef en in de komende decennia regisseerde hij de ene hit na de andere.


Wilder geloofde in het maken van films voor de Amerikaanse middenklasse, dus niet enkel voor een intellectuele elite en ook niet voor average Joe. Zijn films zijn bijzonder vermakelijk, afwisselend grappig en spannend waar nodig, steeds met een sterk visueel oog gekaderd en bomvol goede acteurs zoals William Holden, Shirley Maclaine, Marilyn Monroe, Humphrey Bogart, Barbara Stanwyck, Audrey Hepburn, Gary Cooper, Tony Curtis en Fred MacMurray.


Hieronder is een korte uiteenzetting van de stijl van Wilder, de "Lubitsch Touch" die hij zo bewonderde, en hoe hij dit toepast in zijn eigen films.


First watches voor zij die nog niets van hem gezien hebben:
Sunset Boulevard
Some Like it Hot
The Lost Weekend


Voor de gevorderde Wilderfan, don't sleep on these:
One, Two, Three
The Private Life of Sherlock Holmes
Five Graves to Cairo
 
Enkel Some Like It Hot gezien en dat was een prachtige introductie. Ik heb me heel erg geamuseerd met die film, met een hilarisch einde. Mogelijk wel wat stukjes gezien van Sunset Boulevard, maar die moet ik beslist nog eens opzetten.
 
Ooit Sunset Boulevard en The Apartment gezien maar kan ik mij weinig van herrineren. Some Like it hot minder lang geleden gezien en dat is inderdaad geweldig. De manier waarop Lemmon en Curtis op elkaar zijn ingespeeld is hilarisch en die humor staat nog altijd overeind.

Zodra ik terug thuis ben verdiep ik mij in zijn ander werk.
 
Iets wat @PBR Streetgang in zijn uitstekende openingspost niet aangehaald heeft, is dat Wilder niet vies was van een flinke dosis cynisme, iets wat je ook in zijn films opmerkt. Dat onderscheidt hem ook wel wat van andere regisseurs en schrijvers uit die tijd, denk ik. Maar hij weet het vaak met een vrij lichte of entertainende toets te brengen waardoor het niet zwaarmoedig aan voelt, hij ziet de humor in slechte situaties. Zelfs in een hard-boiled noir film als Double Indemnity voel je hem grijnzen achter de camera. Ik heb onlangs Ace in The Hole gezien en dat was wel veruit zijn meest cynische film. Bevat ook een van de beste rollen van Kirk Douglas, dat is ook een aanrader.

Ik heb al vrij veel van zijn films gezien maar sommige zijn al echt lang geleden en zou ik graag eens willen herbekijken om ze beter te kunnen plaatsen (die met een * in onderstaande lijst).

1. The Apartment
2. Sunset Boulevard
3. Double Indemnity
4. Some Like It Hot
5. The Lost Weekend*
6. Witness For The Prosecution*
7. Ace in the Hole
8. Stalag 17*
9. Sabrina*
10. The Fortune Cookie
11. The Seven Year Itch

Ik heb Irma La Douce nog op mijn digicorder staan en ik ga de 3 films die PBR aan gevorderden aanraadt eens opzoeken. Zou ook graag The Lost Weekend en Witness For The Prosecution nog eens willen zien.
 
1. The Apartment
2. Double Indemnity
3. Sunset Blvd.
4. Some Like it Hot
5. The Lost Weekend
6. Ace in the Hole
7. One, Two, Three
8. The Private Life of Sherlock Holmes
9. Stalag 17
10. Five Graves to Cairo
11. Witness for the Prosecution
12. Sabrina
13. The Seven Year Itch
14. Love in the Afternoon
 
Vijf van gezien en die waren zonder uitzondering sterk. Sunset Blvd, The Apartment en Witness for the prosecution waren allen geweldig.

En Some like it hot is geniaal grappig.

Ik wil eerst nog een paar Ozu's knallen en dan is deze Hollywood legende aan de beurt. Alle vertrouwen in dat die nog topfilms gemaakt heeft.
 
Drie films van Wilder gezien, en alle drie toppers: The Apartment, Some Like it Hot en Double Indemnity

voor de literatuur liefhebbers: deze zomer het boek 'Meneer Wilder en ik' (Jonathan Coe) gelezen en dat kan ik ten zeerste aanbevelen!
Het speelt zich grotendeels af in de nadagen van Wilders carrière, in aanloop naar de film Fedora en is een mix van realiteit en fictie
 
Goede introductie. Valt het voor Sunset Blvd. aan te raden om eerst wat gekend te zijn met het film noir genre?
Bwoa niet echt, Sunset Boulevard is een beetje een atypische film noir vind ik, een mix met (donkere) komedie/satire. Double Indemnity is een wat meer "pure" film noir.

Film noir is op zich ook een genre waar je heel snel de conventies van oppikt. Daar moet je nu niet bepaald eerst 10 films voor zien.
 
1. Double Indemnity
2. Witness for the Prosecution

3. Sunset Boulevard
4. Some Like It Hot
5. Ace in the Hole
6. The Lost Weekend

7. The Apartment
8. Irma la douce
9. The Spirit of St. Louis

10. Stalag 17
11. Sabrina

Te bekijken: The Fortune Cookie, One Two Three, Five Graves to Cairo, The Major And the Minor
 
Heel moeilijk om dé favoriet te kiezen. Zowel The Apartment als Double Indemnity zijn vijf sterren and then some.
 
Bwoa niet echt, Sunset Boulevard is een beetje een atypische film noir vind ik, een mix met (donkere) komedie/satire. Double Indemnity is een wat meer "pure" film noir.

Film noir is op zich ook een genre waar je heel snel de conventies van oppikt. Daar moet je nu niet bepaald eerst 10 films voor zien.
Oké is goed. Ik heb nog nooit een WIlder film gezien, sterker nog ik heb zelfs nog nooit een film noir gezien (althans geen pure film noir uit die tijd). Veel Hollywood golden age comedy's heb ik ook nog niet gezien. It's a Wonderful Life is misschien de enige die ik heb gezien. Ik denk dat ik ga beginnen met Double Indemnity, lijkt mij een goede introductie tot film noir en misschien Wilder ook, en dat ik ook nog tracht Sunset Blvd. te kijken één van de komende dagen.
 
Van degene die ik gezien heb (van de laatste 5 wel zeker een rewatch nodig):
1. Double Indemnity by far voor mij.
2. The Lost Weekend
3. Ace In The Hole
4. The Apartment
5. One, Two, Three
6. Witness For The Prosecution
7. Some Like It Hot
8. Sunset Blvd.
9. Stalag 17
10. The Major And The Minor
11. Sabrina
12. A Foreign Affair
13. Five Graves To Cairo
14. The Fortune Cookie
15. Fedora
 
Van wat ik gezien heb:

1. Witness for the Prosecution
2. Sunset Boulevard
3. The Lost Weekend
4. Ace in the Hole
5. Stalag 17
6. Sabrina
7. Some Like It Hot
8. The Seven Year Itch
9. The Apartment
10. Double Indemnity

Maar 2-6 en 7-10 zijn onderling inwisselbaar.
 
Bwoa niet echt, Sunset Boulevard is een beetje een atypische film noir vind ik.
Klopt, ik zie Sunset Blvd. zelf meer als een speciale variant van de gothic romances à la Rebecca, Gaslight, Dragonwyck, Secret Beyond the Door etc... Er zijn duidelijke film noir invloeden en heerlijk cynische kritiek op de Hollywood filmindustrie.

Double Indemnity is een wat meer "pure" film noir.
Straight down the line.
 
Terug
Bovenaan