Regisseur van de maand John Carpenter

The Thing maar op 4e plaats?
En vindt ge Halloween oprecht de nummer 2, of speelt het "legacy" aspect voor u mee? Heel kundig gemaakte film, absoluut, maar ik zou er 4 a 5 van hem boven plaatsen. Ik kan (buiten de invloed) niet echt een argument verzinnen om die op #1 te zetten.
Voor Assault, They Live of Mouth kan ik bvb wel een argument maken voor de top plaats.
Waarom zou ik die daar plaatsen als ik dat niet oprecht vind? En als je met "legacy"doelt op impact en invloed, ja natuurlijk telt dat mee. Alles telt mee. Als je mij zou vragen wat ik de best geschreven, best gefilmde, best gemonteerde, best gescoorde of best geacteerde Carpenter-film vind, dan zou ik waarschijnlijk op geen enkele vraag Halloween antwoorden. Maar mijn band met Halloween (de film) is heel sterk door mijn voorliefde voor Halloween (het "feest"), de omstandigheden waarin ik hem voor het eerst zag en mijn interesse in filmgeschiedenis. En ik zou toch wel durven stellen dat tussen al Carpenters films, Halloween daarin het sterkst figureert. Dat is in ieder geval mijn ervaring.

Having said that, ik vind het bijzonder moeilijk om een rangschikking te maken van zijn top tier films omdat ze allemaal zo dicht bij elkaar liggen mbt kwaliteit. The Thing mag misschien niet in mijn Top 3 staan, op sommige momenten misschien niet eens in mijn Top 5, maar ik vind dat wel degelijk een fantastische film. Het enige minpunt dat nu in mij opkomt is dat er imo wat te veel personages zijn om allemaal bij te houden welke naam bij welk gezicht hoort en waar iedereen zich bevindt op elk punt in de film. Dat ligt misschien gewoon aan mij, maar het ondermijnt voor mij een beetje de suspense die hij anders zo vakkundig opbouwt. Maar dat wordt dan weer meer dan goed gemaakt door de creature design en de special effects in deze film, alsook de onderschatte score van Morricone.
 
Waarom zou ik die daar plaatsen als ik dat niet oprecht vind? En als je met "legacy"doelt op impact en invloed, ja natuurlijk telt dat mee. Alles telt mee. Als je mij zou vragen wat ik de best geschreven, best gefilmde, best gemonteerde, best gescoorde of best geacteerde Carpenter-film vind, dan zou ik waarschijnlijk op geen enkele vraag Halloween antwoorden. Maar mijn band met Halloween (de film) is heel sterk door mijn voorliefde voor Halloween (het "feest"), de omstandigheden waarin ik hem voor het eerst zag en mijn interesse in filmgeschiedenis. En ik zou toch wel durven stellen dat tussen al Carpenters films, Halloween daarin het sterkst figureert. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Ah ok, in mijn bewoording dus niet "oprecht" maar wel voor het legacy aspect.
Ik bedoel daar overigs niets slechts mee hoor, zo lijk je het op te pakken?
Met oprecht bedoel ik waarschijnlijk eerder "filmtechnisch".
 
Nee, ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar ik zou zelf nooit in een favorietenlijst enkel de film an sich beschouwen, maar alles wat ermee te maken heeft en eraan verbonden is. Soms werkt dat in het voordeel van een film, soms in het nadeel.
 
Ik heb ze bijna allemaal gezien, maar al te lang geleden. De combo Kurt Russell - Carpenter staat sowieso bovenaan qua humor bij mij. Ga een dezer dagen proberen er een aantal te herbekijken.
 
Deze Halloween In the Mouth of Madness nog eens gezien, voor het eerst in een lange tijd. Goed van genoten, een heerlijk cynische Sam Neill, fantastische tribute aan Stephen King en H.P. Lovecraft en coole creature design.
 
Haha ik zou heel de openingspost kunnen quoten want had het niet beter kunnen zeggen. Ook alles van de man gezien en velen al meermaals maar ik denk dat lint nog een tikkeltje zotter is van hem dan ik.

The Thing is ook ongetwijfeld mijn favoriet van hem maar zoals anderen ook reeds aanhaalden zijn al zijn films dik de moeite.

Behalve Ghosts of Mars (sorry lint) :p

Onlangs ook nog een leuke docu over Synthwave gezien waar Carpenter natuurlijk niet in kon ontbreken;

 
Terug
Bovenaan