Regisseur van de maand John Carpenter

Lint

Well-known member
Crowdfunder FE
"I don't want to be in the mainstream. I don't want to be a part of the demographics. I want to be an individual. I wear each of my films as a badge of pride. That's why I cherish all my bad reviews. If the critics start liking my movies, then I'm in deep trouble."

220px-JohnCarpenter2010_%28Cropped%29.jpg


"In France, I'm an auteur; in Germany, a filmmaker; in Britain; a genre film director; and, in the USA, a bum."


Zo zo, John Schrijnwerker, vooral bekend voor zijn supergevarieerde synthesizer soundtracks, zoals “dumdum...dumdum” van Halloween, en “dumdumtiktiktikdumdum” van They Live!. En wie kan het iconische “dumdumdumdum” geluid van Assault vergeten? Magisch gewoon, en zo gevarieerd !!


Maar serieus, Carpenter is (was?) een enorm invloedrijke writer-director-componist-(regelmatig)editor. Zijn carriere staat bol van genre- en decennium-definiërende werken, die vaak tegelijk extreem slecht (veelal originele receptie) en extreem goed (veelal de herevaluatie achteraf) werden bevonden. Hij opereerde voornamelijk, maar niet exclusief, in het horror genre, met heel wat shlock en exploitation erbij.
Ondanks dat dit duidelijk zijn thuisbasis is, heeft hij zich ook bewezen in andere genres, en daar heel sterke films geleverd zoals Starman en Elvis.



Ik ga het met een Wikipedia quote zeggen, maar Carpenter “is generally recognized as one of the greatest masters of the horror genre”.
Hetgene dat niemand zal ontkennen: Carpenter = Cult ... en kwalitatieve en (grotendeels) commerciële succesvolle cult dan ook nog. Er zijn weinigen die dit consistent kunnen doen. De meeste Wiki artikels van Carpenter films bevatten dan ook een “critical re-evaluation”, “influence”, of “cult following” sectie.

Wat mij betreft gaat het heel wat verder. Carpenter is de beste horror, shlock, exploitation & B-film regisseur ooit, 1 van de meer invloedrijke filmmakers van de jaren 70 en 80, 1 van de grootste cult creators, een heel grote invloed op de hedendaagse film, en gewoon een steengoede filmmaker die veel meer met een budget kon doen dan zijn peers.
Halloween is het makkelijkste voorbeeld van zijn invloed. Maar what about Dark Star dat gewoon de blauwdruk was voor Alien (en dezelfde schrijver had), The Fog/Village of the Damned/Christine/Prince of Darkness die de blauwdruk gaven voor 80s en 90s horror, Solid Snake die gewoon een kopie is van Snake Plissken, Duke Nukem die zijn quotes steelt van They Live, Escape from New York dat een heel action-scifi genre verder evolueerde, The Thing die 86 kopies kent, In The Mounth of Madness wat zowat de enige goede Lovecraft film is die iedereen probeert na te doen.

Om wederom Wikipedia te quoten:
Filmmakers that have been influenced by Carpenter include James Cameron, Quentin Tarantino, Guillermo del Toro, Robert Rodriguez, James Wan, Edgar Wright, Danny Boyle, Nicolas Winding Refn, Adam Wingard, Neil Marshall, Michael Dougherty, Ben Wheatley, Jeff Nichols, Bong Joon-ho, James Gunn, Mike Flanagan, David Robert Mitchell, The Duffer Brothers, Jeremy Saulnier, Trey Edward Shults, Drew Goddard, David F. Sandberg, James DeMonaco, Adam Green, Ted Geoghegan, Keith Gordon, Jack Thomas Smith, and Marvin Kren.
Hans Zimmer also cited Carpenter as an influence on his compositions
Dat is gene kattekak hé mannekes, tis niet alsof dat een lijstje met wat B-tier wannabe regisseurs zijn ...

Kort gezegd:
  • Maak een top 10 80s horror movies, en 5 ervan zijn Carpenters (The Fog, The Thing, Christine, Prince of Darkness, They Live)
  • Maak een top 10 beste horror movies ooit, en minstens 2 ervan zijn Carpenters (The Thing, Halloween)
  • Maak een top 10 invloedrijke films, en er zal op zijn minst 1 Carpenter in staan (Halloween), maar onderhuids zijn er heel wat meer kandidaat (The Thing, Escape, The Fog/Village of the Damned/Christine/Prince of Darkness)
Tegen het eind van de jaren 90 is zowel zijn output als kwaliteit wat gedaald, en maakte vooral wat B-level shlock (Escape from LA, Ghosts of Mars, Vampires). Pas op, nog steeds enorm fun, maar zeker niet van hetzelfde niveau.

Nog toe te voegen: Carpenter is een grote gamer !! Hij heeft ook de soundtrack voor Sentinel Returns gemaakt, en was de narrator voor F.E.A.R. 3. Carpenter zou graag een Dead Space film maken (wat op zichzelf al inspiratie trok van Carpenter zijn werk)... en ik zou heel gelukkig van worden.



Carpenter is hands down 1 van mijn favoriete filmmakers allertijde. Carpenter is FUN, SCARY en vooral PRETENTIELOOS, terwijl hij wel een god-tier-skilled filmmaker is. Dit laatste is niet altijd direct duidelijk, omwille van de lage budgetten en de exploitation insteek (en ook de occasionele stinker).
Wat ik heel hoog waardeer in film, is de abiliteit om “sfeer” te creëren. Dit is de reden dat Lost Highway zowat mijn favo film ooit is.
Maar imo zijn er weinig regisseurs die consistenter spanning kunnen bouwen, dan Carpenter (fuck Hitchcock). Zijn magnum opus in dit aspect is imo zijn 2e film, Assault on Precinct 13.



Als we even door zijn filmography van 18 lopen (alles voor Dark Star en zijn TV films disregard ik), kan ik er 12 uithalen (in bold) die ofwel zeer invloedrijk waren, ofwel gewoon steengoed:
  1. Dark Star
  2. Assault on Precinct 13
  3. Halloween
  4. The Fog
  5. Escape from New York
  6. The Thing
  7. Christine
  8. Starman
  9. Big Trouble in Little China
  10. Prince of Darkness
  11. They Live
  12. Memoirs of an Invisible Man
  13. In the Mouth of Madness
  14. Village of the Damned
  15. Escape from L.A.
  16. Vampires
  17. Ghosts of Mars
  18. The Ward

Ik zou zeker niet aanraden om ze allemaal te bekijken. Ik zou persoonlijk zelfs aanbevelen om de typische “classics” zoals Halloween, The Fog, Christine en Village of the Damned te skippen, tenzij je Halloween nooit gezien hebt.
Wat zou ik wel bekijken?
  1. Zijn beste film: The Thing.
    Simpelweg 1 van de (en waarschijnlijk zelfs DE) beste horror film ooit, met :drool: special effects. Hands down in mijn top lijst van (objectief gezien) beste films ooit gemaakt. The Thing is volledig afgemaakt toen hij uitkwam, zo erg dat Carpenter letterlijk geen werk meer vond.

  2. Zijn meest fun film: Toss up tussen Escape from New York en Big Trouble in Little China.
    Ik ga altijd voor Big Trouble. Onnoemelijke fun mengeling tussen martial arts, spektakel, wat horror aspecten, domme humor, en veel actie. Jack Burton 4 life.

  3. Zijn meest spannende film: Assault on Precinct 13
    En tegelijk ook een jammerlijk vergeten film. Dit ding is voor fucking 100K gemaakt, en is gewoon 1 van de spannendste films ooit. De hele siege, wat het grootste deel van de film beslaat, is nailbitingly suspensefull. Zoals veel van Carpenter zijn films: “The film received a critical reassessment in the United States, where it is now generally regarded as one of the best exploitation films of the 1970s.”

  4. Zijn meest ondergewaardeerde film: In the Mounth of Madness
    Wederom zoals zoveel van Carpenter is dit ondertussen een cult-favorite. Maar ik vind het schandalig dat deze film geen grotere legacy heeft. Lovecraft done right, en wat mij betreft de enige die dit klaar kreeg.

  5. Oscar Carpenter (OsCarpenter?): Starman
    Gewoon goede romantische film, met een top performance van Bridges.

  6. 1 uit zijn “post-peak-shlock” periode: Ghosts of Mars
    Dikke fun, niet teveel nadenken over hoe slecht het eigenlijk is.

  7. Mijn persoonlijke favo: They Live
    Best quotes, greater fight scene, greatest ending scene, wappie-heaven story. De hele film baadt in een enorm coole sfeer, en Rowdy Roddy Piper is een held. Ik weet niet juist waarom, maar deze film kan ik eindeloos opnieuw kijken.
Met deze 7 films heb je imo een heel goed beeld van waar Carpenter voor staat.

Moest je nog willen toevoegen:
  • Elvis ... Een TV film, maar best nog goed, alleen al voor Kurt Russel zijn (steengoede) Elvis.
  • Halloween ... Voor degenen die nog niet beseffen dat Friday the 13th iets anders is.
  • Dark Star ... Alien op een 60k budget, met een (letterlijke) beach bal als alien.
  • Prince of Darkness ... Een wat vergeten, maar imo uiterst kundige horror/thriller.
  • Escape from LA & Vampires ... Zie Ghosts of Mars, m.a.w. gewoon dikke fun, niet teveel nadenken over hoe slecht het eigenlijk is.
De rest kunt ge echt wel negeren imo.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ratings van Carpenter:

  1. The Thing: Zijn beste film, special effects, sfeer, acteerprestaties, soundtrack, ... Alles klopt gewoon en maakt het nog steeds 1 van de meeste enge horror films ooit. Zal nooit de eerste keer dat ik deze zag vergeten.
  2. They Live: Het meest fun, iconisch en cult tot de top.
  3. Prince of Darkness: Gewoon al omdat Alice Cooper de hoofd dakloze speelt. Nee dit is voor mij een perfecte Halloween film alhoewel sommige elementen wat gedateerd zijn.
  4. In The Mouth of Madness: Een perfecte mix van Stephen King en Lovecraft voor mij, ik had toen ik hem zag wel het gevoel dat ik deze 20 jaar telaat gezien heb.
  5. The Fog: Deze deed het een stuk minder voor mij maar is nog steeds absoluut iconisch!
  6. Halloween: Dit is mijn minst favoriete Carpenter. Mjah, ben sowieso niet de grootste slasher fan. Soundtrack wel weer schitterend.

Er zijn nog een hoop Carpenter films die ik nog niet gezien helaas.

Iets wat soms onderbelicht wordt is wat een composer Carpenter is, zijn soundtracks zijn voor mij echt het geluid dat ik met 80's horror relateer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik ga denk ik 1 dezer The Fog eens bekijken. Ik denk dat ik die nog niet gezien heb.
Voor de rest heb ik de meeste van zijn toppers gezien met uiteraard The Thing op n°1!
 
Ik heb enkel nog maar gezien (in volgorde van indrukwekkendheid)

1. The Thing: hij doet het kortverhaal echt eer aan. Perfect
2. They Live (cool)
3. Escape from New York (cool)
4. Big Trouble in Little China (cool)




5. Vampires (meh)
 
Toch 6 films van de mens gezien.

The Thing: zijn beste en op The Shining na de beste horrorfilm ooit. Die suspense en die gore staan nog altijd overeind. Ooit een rewatch gedaan me ne maat die die voor de eerste keer zag en het de engste film ooit noemde.

Escape from New York: wat is Snake Plisken toch een vergeten actieheld. Iconische oneliners een geniale sfeer en New York zag er nog nooit zo gritty uit. Ubercool!

Halloween: lang geleden en herriner ik weinig van maar toch een coole horrofilm, misschien de meest belangrijke slasher naast protoslasher Psycho.

Christine: ook goede horrorfilm. Doen veel met de simpele set up.

Big trouble in little china: heerlijke cultclassic. Het is allemaal wat 80's fout nu maar zonder die film geen Mortal Kombat.

Escape from LA: overbodige sequel vond ik weinig aan.

Wil ik nog zien: Precinct 13 en ben nu wel wat nieuwsgierig naar They Live
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Nog maar drie films van de man gezien.

The Thing - Friggin' geniaal, een van mijn favoriete films ooit. Boet niets aan kracht in bij rewatches.

Halloween - Enorm iconisch natuurlijk. Still holds up, al zal het nooit mijn favoriete film worden (minder mijn stijl).

Escape From LA - Zeer genietbare cult, Snake Plissken is badass.

Deze thread heeft mij er ook toe aangezet om mijn watchlist even on hold te zetten en eens door de volledige filmografie van den John te gaan. Ik ben er intussen 33, het wordt stilaan tijd dat ik deze regisseur de kans geef die hij duidelijk verdient!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Wow Lint, je hebt er je werk van gemaakt. Chapeau.

2 films gezien: Halloween en The Thing. Ik ben geen fan van Halloween, maar ik ben dat wel van The Thing, absoluut topfilm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Heel mooie openingspost, @Lint. Hier in de film- en muziekfora zien we u ook als een auteur.

Je kan waarschijnlijk een heel essay schrijven over wat Carpenter goed maakt, maar daar zou hij zelf het schijt aan hebben omdat het uiteindelijk heel simpel is: hij maakt gewoon coole films die plezier en thrills op de eerste plaats zetten. Dat zorgt er ook voor dat zijn films voor mij heel vlot te herbekijken zijn, veel ervan heb ik al 2-3x gezien.

In de openingspost is het ook al aangehaald maar wat mij de films van Carpenter meteen inzuigt, is dat hij een meester van atmosfeer is. Dat is het duidelijkst bij zijn horrorfilms, maar ook in andere genres (They Live, Escape From New York bv) weet hij daardoor meteen een wereld te creëren waardoor het makkelijk is om eventuele ongeloofwaardigheden opzij te schuiven.

The Thing is ook mijn favoriet van hem en staat vrij hoog in mijn top 100 films allertijden.

Halloween heb ik een paar jaar geleden nog eens bekeken en dat is een terechte klassieker. Meesterlijk gemaakt binnen de limieten. Mijn favoriet deel van die film is nu eigenlijk Loomis, schitterend gespeeld door Donald Pleasence. Die heeft als enige doel om hypeman te spelen voor Michael Myers, om hem meer dreiging mee te geven. Die rol heeft niet zoveel om het lijf waardoor hij gewoon wat verdwaald rondloopt in de stad en af en toe wat kinderen lastig valt ("Lonnie, get your ass out of here!"). En toch werkt het binnen de film. Ik denk dat de impact van Halloween wel wat lijdt onder de shitty sequels en remakes, die film had nooit een franchise mogen worden.

They Live heeft Lint al genoeg gehypet. Big Trouble in Little China is ook zo'n film die ik al meerdere keren gezien heb en niet snel beu ga worden. Assault on Precinct 13 vind ik ook zeer goed.

Escape From New York zou ik nog eens opnieuw moeten zien, ik was niet zo enthousiast over die film dan de meeste mensen. Nog altijd fun en zeker goed maar ik zag er toen niet de klassieker in die veel mensen er van maken.

Christine is beter dan je zou verwachten met het relatief campy bronverhaal. In The Mouth of Madness en Prince of Darkness vind ik wat ondergewaardeerd hoewel dat nu begint te keren.

Hij heeft een paar films gemaakt die ik niet echt goed vond. Escape From LA is heel matig, Village of the Damned maakte ook niet echt indruk. Vampires en Ghosts of Mars zijn objectief slechte films die wel tenminste nog wat fun zijn. The Ward vind ik z'n slechtste film omdat dat de enige Carpenter film is die ik echt saai vond.

edit: The Fog nog vergeten! Ook een schitterende atmosferische horrorfilm waarvan vooral het sterke begin me bij gebleven is.

En naast zijn soundtracks zijn ook zijn recente Lost Themes albums de moeite.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat we volledig op dezelfde lijn zitten @FlyingHorseman, ge stipt dezelfde punten aan als mijn mening.
Een paar zaken eruit pikken:
hij maakt gewoon coole films die plezier en thrills op de eerste plaats zetten.
Yes, dit, 100%. Zoals ik het al zei: "Carpenter is FUN, SCARY en vooral PRETENTIELOOS, terwijl hij wel een god-tier-skilled filmmaker is.".
En die combi komt niet zo heel veel voor.

Escape From New York zou ik nog eens opnieuw moeten zien, ik was niet zo enthousiast over die film dan de meeste mensen. Nog altijd fun en zeker goed maar ik zag er toen niet de klassieker in die veel mensen er van maken.
Awel, ik ook niet de eerste keer. Het is met (meerdere) rewatches dat die zich dieper heeft geworteld in mijn appreciatie.

They Live heeft Lint al genoeg gehypet
They Live kan nooit genoeg gehypet worden.

Dat gezegd zijnde moet er meer hype zijn voor Assault. Die film is echt TE ondergewaardeerd. Assault is een grote masterclass in spanning.
En voor wie hem gaat kijken, vergeet niet dat dit ding gemaakt is voor slechts fucking 100K (en stel uw verwachting op basis daarvan bij).


Wil ik nog zien: Precinct 13 en ben nu wel wat nieuwsgierig naar They Live
Over Assault: Zie hierboven
Over They Live: Ik kan mij voorstellen dat veel mensen die te traag en te saai vinden, zeker de eerste act. Maar het hele idee achter die film, de coole uitwerking ervan, de speciale troosteloze doch coole sfeer, de algemene schwung die van Roddy Piper en Keith David afstraalt, de humor en vooral de delivery van Piper, en de grote hoop aan iconische quotes (bubblegum) en scenes (best fight scene ever !!!!) maken het mijn favo.

"This one, REAL fucking ugly"
"I put them back on, forMALdehyde face"


Prince of Darkness: Gewoon al omdat Alice Cooper de hoofd dakloze speelt. Nee dit is voor mij een perfecte Halloween film alhoewel sommige elementen wat gedateerd zijn.
PoD is gewoon een heel goede, heel strakke, ietwat te trage, horrorfilm. Dik bovengemiddeld, maar steekt niet uit boven de rest van den John zijn films. Ik heb daar ook een zwak voor.


Iets wat soms onderbelicht wordt is wat een composer Carpenter is, zijn soundtracks zijn voor mij echt het geluid dat ik met 80's horror relateer.
Ja absoluut. Ik ben daar niet teveel op in gegaan. Maar zo iconisch dat zijn films zijn, zo iconischer zijn waarschijnlijk zijn soundtracks. "Doing alot with a little" is waar voor zijn films, maar nog meer voor zijn soundtracks.


Hier in de film- en muziekfora zien we u ook als een auteur.
Om nog niet te spreken van mijn schrijfsels in de Slowchat !
 
Ik heb enkel de remake Assault on Precinct 13 gezien (met Ethan Hawke en Laurence Fishburne). Misschien moet ik de originele van Carpenter ook wel eens bekijken.
 
Awel, ik ook niet de eerste keer. Het is met (meerdere) rewatches dat die zich dieper heeft geworteld in mijn appreciatie.
Same here.

1. Assault on Precinct 13
2. Halloween
3. They Live
4. Escape From New York
4. The Thing
5. Big Trouble in Little China
6. In the Mouth of Madness
7. The Fog
8. Dark Star
9. Prince of Darkness
10. Christine
11. Starman
12. Village of the Damned
13. Vampires
14. Escape From L.A.
15. Ghosts of Mars
16. Memoirs of an Invisible Man
17. Someone's Watching Me!
18. The Ward
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ahh, Carpenter. Vooral fan van zijn Apocalypse trilogie hier (The Thing, Prince of Darkness, In The Mouth of Madness). Deze klassiekers staan op eenzame hoogte in het horrorgenre voor mij.

Naar aanleiding van deze thread misschien toch nog eens wat meer van zijn oeuvre ontdekken.

Mijn Dark Star DVD zit bijvoorbeeld nog steeds in de plastiek :unsure: , en van de rest van zijn films alleen nog maar dit lijstje gezien:

1. They Live - terechte klassieker in het 'conspiracy'-genre
2. Christine
3. Halloween
4. Starman
5. Escape from New York(te lang geleden om deftig te evalueren)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Same here.

1. Assault on Precinct 13
2. Halloween
3. They Live
4. Escape From New York
4. The Thing
5. Big Trouble in Little China
6. In the Mouth of Madness
7. The Fog
8. Dark Star
9. Prince of Darkness
10. Christine
11. Starman
12. Village of the Damned
13. Vampires
14. Escape From L.A.
15. Ghosts of Mars
16. Memoirs of an Invisible Man
17. Someone's Watching Me!
18. The Ward
The Thing maar op 4e plaats?
En vindt ge Halloween oprecht de nummer 2, of speelt het "legacy" aspect voor u mee? Heel kundig gemaakte film, absoluut, maar ik zou er 4 a 5 van hem boven plaatsen. Ik kan (buiten de invloed) niet echt een argument verzinnen om die op #1 te zetten.
Voor Assault, They Live of Mouth kan ik bvb wel een argument maken voor de top plaats.

Ahh, Carpenter. Vooral fan van zijn Apocalypse trilogie hier (The Thing, Prince of Darkness, In The Mouth of Madness). Deze klassiekers staan op eenzame hoogte in het horrorgenre voor mij.

Naar aanleiding van deze thread misschien toch nog eens wat meer van zijn oeuvre ontdekken.

Mijn Dark Star DVD zit bijvoorbeeld nog steeds in de plastiek :unsure: , en van de rest van zijn films alleen nog maar dit lijstje gezien:

1. They Live - terechte klassieker in het 'conspiracy'-genre
2. Christine
3. Halloween
4. Starman
5. Escape from New York(te lang geleden om deftig te evalueren)
Dark Star is ... speciaal. Het is letterlijk Alien gemengd met 2001, door de lens van Carpenter, en voor ultra cheap gemaakt (60k dacht ik). De Alien is dan ook een letterlijke beach ball.

Ge ziet ergens wel de kunde en visie in die film. Maar het voelt toch eerder aan als een goede studentenfilm, waardoor ik die moeilijk rewatchable vind.


Nog onderbelicht, de meeste Carpenter DVDs hebben awesome commentary tracks !! Pro-tip zijn die met Russell, The Thing, Big Trouble en Escape. They Live en Halloween zijn ook dik de moeite.
 
Nog 3 afleveringen te gaan: het word voor mij wel beter als Snake Plisken junior minder in beeld is. Maar een hoogvlieger wordt het nooit. De actiescenes vind ik wel nog genietbaar.

Heb Moon knight en Miss marvel in de watchlist staan: opinions?
Amaai ik dacht dat ik in de Carpenter thread aan het lezen was. Na naarstig onderzoek hoe ik in godsnaam een Escape TV serie had kunnen missen, was ik al een antwoord aan het typen totdat ik Moon Knight en Ms Marvel zag staan, en besefte dat iets echt niet klopte.
 
Amaai ik dacht dat ik in de Carpenter thread aan het lezen was. Na naarstig onderzoek hoe ik in godsnaam een Escape TV serie had kunnen missen, was ik al een antwoord aan het typen totdat ik Moon Knight en Ms Marvel zag staan, en besefte dat iets echt niet klopte.
Kurt Russel is een held maar die genen heeft hij helaas niet doorgegeven
 
Terug
Bovenaan