"I don't want to be in the mainstream. I don't want to be a part of the demographics. I want to be an individual. I wear each of my films as a badge of pride. That's why I cherish all my bad reviews. If the critics start liking my movies, then I'm in deep trouble."
"In France, I'm an auteur; in Germany, a filmmaker; in Britain; a genre film director; and, in the USA, a bum."
"In France, I'm an auteur; in Germany, a filmmaker; in Britain; a genre film director; and, in the USA, a bum."
Zo zo, John Schrijnwerker, vooral bekend voor zijn supergevarieerde synthesizer soundtracks, zoals “dumdum...dumdum” van Halloween, en “dumdumtiktiktikdumdum” van They Live!. En wie kan het iconische “dumdumdumdum” geluid van Assault vergeten? Magisch gewoon, en zo gevarieerd !!
John Carpenter - Wikipedia
en.wikipedia.org
Maar serieus, Carpenter is (was?) een enorm invloedrijke writer-director-componist-(regelmatig)editor. Zijn carriere staat bol van genre- en decennium-definiërende werken, die vaak tegelijk extreem slecht (veelal originele receptie) en extreem goed (veelal de herevaluatie achteraf) werden bevonden. Hij opereerde voornamelijk, maar niet exclusief, in het horror genre, met heel wat shlock en exploitation erbij.
Ondanks dat dit duidelijk zijn thuisbasis is, heeft hij zich ook bewezen in andere genres, en daar heel sterke films geleverd zoals Starman en Elvis.
Ik ga het met een Wikipedia quote zeggen, maar Carpenter “is generally recognized as one of the greatest masters of the horror genre”.
Hetgene dat niemand zal ontkennen: Carpenter = Cult ... en kwalitatieve en (grotendeels) commerciële succesvolle cult dan ook nog. Er zijn weinigen die dit consistent kunnen doen. De meeste Wiki artikels van Carpenter films bevatten dan ook een “critical re-evaluation”, “influence”, of “cult following” sectie.
Wat mij betreft gaat het heel wat verder. Carpenter is de beste horror, shlock, exploitation & B-film regisseur ooit, 1 van de meer invloedrijke filmmakers van de jaren 70 en 80, 1 van de grootste cult creators, een heel grote invloed op de hedendaagse film, en gewoon een steengoede filmmaker die veel meer met een budget kon doen dan zijn peers.
Halloween is het makkelijkste voorbeeld van zijn invloed. Maar what about Dark Star dat gewoon de blauwdruk was voor Alien (en dezelfde schrijver had), The Fog/Village of the Damned/Christine/Prince of Darkness die de blauwdruk gaven voor 80s en 90s horror, Solid Snake die gewoon een kopie is van Snake Plissken, Duke Nukem die zijn quotes steelt van They Live, Escape from New York dat een heel action-scifi genre verder evolueerde, The Thing die 86 kopies kent, In The Mounth of Madness wat zowat de enige goede Lovecraft film is die iedereen probeert na te doen.
Om wederom Wikipedia te quoten:
Filmmakers that have been influenced by Carpenter include James Cameron, Quentin Tarantino, Guillermo del Toro, Robert Rodriguez, James Wan, Edgar Wright, Danny Boyle, Nicolas Winding Refn, Adam Wingard, Neil Marshall, Michael Dougherty, Ben Wheatley, Jeff Nichols, Bong Joon-ho, James Gunn, Mike Flanagan, David Robert Mitchell, The Duffer Brothers, Jeremy Saulnier, Trey Edward Shults, Drew Goddard, David F. Sandberg, James DeMonaco, Adam Green, Ted Geoghegan, Keith Gordon, Jack Thomas Smith, and Marvin Kren.
Hans Zimmer also cited Carpenter as an influence on his compositions
Dat is gene kattekak hé mannekes, tis niet alsof dat een lijstje met wat B-tier wannabe regisseurs zijn ...Kort gezegd:
- Maak een top 10 80s horror movies, en 5 ervan zijn Carpenters (The Fog, The Thing, Christine, Prince of Darkness, They Live)
- Maak een top 10 beste horror movies ooit, en minstens 2 ervan zijn Carpenters (The Thing, Halloween)
- Maak een top 10 invloedrijke films, en er zal op zijn minst 1 Carpenter in staan (Halloween), maar onderhuids zijn er heel wat meer kandidaat (The Thing, Escape, The Fog/Village of the Damned/Christine/Prince of Darkness)
Nog toe te voegen: Carpenter is een grote gamer !! Hij heeft ook de soundtrack voor Sentinel Returns gemaakt, en was de narrator voor F.E.A.R. 3. Carpenter zou graag een Dead Space film maken (wat op zichzelf al inspiratie trok van Carpenter zijn werk)... en ik zou heel gelukkig van worden.
Carpenter is hands down 1 van mijn favoriete filmmakers allertijde. Carpenter is FUN, SCARY en vooral PRETENTIELOOS, terwijl hij wel een god-tier-skilled filmmaker is. Dit laatste is niet altijd direct duidelijk, omwille van de lage budgetten en de exploitation insteek (en ook de occasionele stinker).
Wat ik heel hoog waardeer in film, is de abiliteit om “sfeer” te creëren. Dit is de reden dat Lost Highway zowat mijn favo film ooit is.
Maar imo zijn er weinig regisseurs die consistenter spanning kunnen bouwen, dan Carpenter (fuck Hitchcock). Zijn magnum opus in dit aspect is imo zijn 2e film, Assault on Precinct 13.
Als we even door zijn filmography van 18 lopen (alles voor Dark Star en zijn TV films disregard ik), kan ik er 12 uithalen (in bold) die ofwel zeer invloedrijk waren, ofwel gewoon steengoed:
- Dark Star
- Assault on Precinct 13
- Halloween
- The Fog
- Escape from New York
- The Thing
- Christine
- Starman
- Big Trouble in Little China
- Prince of Darkness
- They Live
- Memoirs of an Invisible Man
- In the Mouth of Madness
- Village of the Damned
- Escape from L.A.
- Vampires
- Ghosts of Mars
- The Ward
Ik zou zeker niet aanraden om ze allemaal te bekijken. Ik zou persoonlijk zelfs aanbevelen om de typische “classics” zoals Halloween, The Fog, Christine en Village of the Damned te skippen, tenzij je Halloween nooit gezien hebt.
Wat zou ik wel bekijken?
- Zijn beste film: The Thing.
Simpelweg 1 van de (en waarschijnlijk zelfs DE) beste horror film ooit, met special effects. Hands down in mijn top lijst van (objectief gezien) beste films ooit gemaakt. The Thing is volledig afgemaakt toen hij uitkwam, zo erg dat Carpenter letterlijk geen werk meer vond.
- Zijn meest fun film: Toss up tussen Escape from New York en Big Trouble in Little China.
Ik ga altijd voor Big Trouble. Onnoemelijke fun mengeling tussen martial arts, spektakel, wat horror aspecten, domme humor, en veel actie. Jack Burton 4 life.
- Zijn meest spannende film: Assault on Precinct 13
En tegelijk ook een jammerlijk vergeten film. Dit ding is voor fucking 100K gemaakt, en is gewoon 1 van de spannendste films ooit. De hele siege, wat het grootste deel van de film beslaat, is nailbitingly suspensefull. Zoals veel van Carpenter zijn films: “The film received a critical reassessment in the United States, where it is now generally regarded as one of the best exploitation films of the 1970s.”
- Zijn meest ondergewaardeerde film: In the Mounth of Madness
Wederom zoals zoveel van Carpenter is dit ondertussen een cult-favorite. Maar ik vind het schandalig dat deze film geen grotere legacy heeft. Lovecraft done right, en wat mij betreft de enige die dit klaar kreeg.
- Oscar Carpenter (OsCarpenter?): Starman
Gewoon goede romantische film, met een top performance van Bridges.
- 1 uit zijn “post-peak-shlock” periode: Ghosts of Mars
Dikke fun, niet teveel nadenken over hoe slecht het eigenlijk is.
- Mijn persoonlijke favo: They Live
Best quotes, greater fight scene, greatest ending scene, wappie-heaven story. De hele film baadt in een enorm coole sfeer, en Rowdy Roddy Piper is een held. Ik weet niet juist waarom, maar deze film kan ik eindeloos opnieuw kijken.
Moest je nog willen toevoegen:
- Elvis ... Een TV film, maar best nog goed, alleen al voor Kurt Russel zijn (steengoede) Elvis.
- Halloween ... Voor degenen die nog niet beseffen dat Friday the 13th iets anders is.
- Dark Star ... Alien op een 60k budget, met een (letterlijke) beach bal als alien.
- Prince of Darkness ... Een wat vergeten, maar imo uiterst kundige horror/thriller.
- Escape from LA & Vampires ... Zie Ghosts of Mars, m.a.w. gewoon dikke fun, niet teveel nadenken over hoe slecht het eigenlijk is.
Laatst bewerkt: