Biertopic!

😟


Dit is wel spijtig. Een onderschatte trappist vind ik die te weinig wordt vernoemd als het over trappisten gaat. Uiteindelijk zal het brouwsel nog het zelfde blijven, maar toch...

edit: en ook gelezen dat Shelton Brothers, één van de grootste importeurs van Belgische bieren in de VS er ook mee is gestopt.
 
https://www.hln.be/binnenland/een-b...moeilijk-zo-maak-je-het-meeste-kans~abfa73f3/ (voor de mensen met abbo want + artikel)

Blijkbaar Tomorrowland achtige taferelen om online een bak te reserveren...

Ik snap dat niet, is een lekker biertje maar om €70 te betalen voor nen bak is er los over. Ik drink regelmatig St Bernardus Abt 12 en dat smaakt bijna krak hetzelfde en is overal te verkrijgen.

Je kent waarschijnlijk ook het verhaal wel achter de Abt 12 maar voor de zekerheid:

In de abdij “Sint-Sixtus” in Westvleteren werd sinds de 19de eeuw Westvleteren 12 bier gebrouwen.
Na de tweede wereldoorlog werd echter beslist het brouwen in licentie te geven. Dat was in die periode geen uitzondering.

Anno 2014 worden de meeste abdijbieren in commerciële brouwerijen buiten de abdijmuren gebrouwen. De licentie werd toevertrouwd aan brouwerij St-Bernardus in Westvleteren. Omdat er nog geen regelgeving rond het gebruik van de naam “trappist” bestond werd voor Westvleteren dus de benaming “trappist” gebruikt.

Om een wildgroei van bieren met de naam trappist tegen te gaan werden regels vastgelegd. Zo moest een echte trappist binnen de muren van een trappistenabdij gebrouwen zijn. Zo scheiden de wegen van brouwerij St-Bernardus en de abdij. Aanvankelijk in vrede, maar na enige tijd bleek er toch een geschil te ontstaan tussen beide partijen.

Het gevolg was dat brouwerij St-Bernardus de abdij niet langer wou voorzien van gist zodat de abdij zich voor gist nu gaat bevoorraden bij de abdij van Westmalle. St-Bernardus claimt sindsdien het enige echte recept te bezitten.
 
Ik wist idd dat ze min of meer met elkaar te maken hadden, vandaar ook de gelijkaardige smaak natuurlijk.
 
Dus eigenlijk is St-Bernardus de echte Westvleteren?
Inderdaad. Of toch de Abt 12. Hoewel de Westvleteren-fanboys doen alsof dat geen waar is. :unsure:

Zou toch ook graag eens zo'n bak scoren, eenmalig want kost te veel imo, gewoon om toch te hebben. Maar die verkoopmomenten zijn gewoon te absurd. Was gisteren het moment, vanaf 18u. Ik log om 18u01 in: "meer dan 2000 wachtenden" en "nog minder dan 400 tijdsslots vrij". Ok dan ...

Heb af en toe een los flesje in huis, ik ging tot begin vorig jaar daar regelmatig naartoe met de vrachtwagen om te leveren, en sommige paters gaven al graag eens een flesje als fooi (meestal de Blond, maar een 12 zat er ook al eens bij). Maar een flesje is geen bak. :p
 
Dus eigenlijk is St-Bernardus de echte Westvleteren?

Zij gebruiken inderdaad (ook) het originele recept. En ze claimen dat die van hen de originele is want zij gebruiken nog dezelfde ingrediënten (was het nu de gist/mout/hop/iets anders, dat ben ik kwijt), die ze niet meer aan Westvleteren verkopen. Die van Westvleren komt nu van de Westmalle dacht ik.
 
Na het in licentie geven aan St Bernardus werd het bier ook nog altijd door de paters zelf verder gebrouwen en het recept nog aangepast. De brouwers van de abdij werden indertijd ook 'uit de nood' geholpen door de brouwer van Westmalle dus niet vreemd dat ze de gist vandaar gebruiken. En in 1976 zijn ze in de abdij gekomen tot de Westvleteren die wij nu kennen.
Althans volgens dit artikel: https://www.sofiesworld.be/westvleteren-4-mythes-ontkracht/.

Dus ja, St Bernardus brouwt de 'originele' Westvleteren zoals die toen zoveel jaar geleden gebrouwen werd. Het recept van Westvleteren 12 is in de abdij in de tussentijd aangepast. Het zijn dus gewoon andere bieren nu. Maar of St Bernardus nog steeds het echte recept van 1946 gebruikt? Ik ben daar sceptisch over. Zo'n stellingen zullen deels marketing zijn ook. Duvel of Westmalle smaakt ook niet meer exact zoals 15 jaar geleden hoor.

Ik vind beiden een zeer goed bier maar zou ze nog eens moeten vergelijken.


En van de prijs van WV12... Als je ter plaatse gaat koop je een krat met 24 flesjes voor 61,40 EUR (incl. leeggoed). Dat is 2,5 EUR/fles. Op zich is dat nog een zeer mooie prijs. Ja, je bent die naft ook kwijt om het te gaan halen. Dus combineer ik dat meestal met een uitstap naar de kust. Het helpt ook wel een beetje dat een neef van mij er niet heel ver vandaan woont en er wel wilt om rijden.
Maar langs de andere kant voor andere bieren die zich als 'exclusief' bestempelen betaal je soms ook belachelijke prijzen en zijn daarom zeker niet zo goed of beter als WV12. En voor die bieren moet ik ook al een eindje rijden.
 
Allee, dan heb ik precies chance gehad met mijn bestelling West-Vleteren begin december.
Had toen om 16u55 geregistreerd op de website, om 17u00 in de webshop en om 17u10 mijn bestelling kunnen plaatsen :)
 
Iemand al Hertog Jan Vatgerijpt gedronken?
Elk jaar brengen die een mooie serie uit.

Helaas wel naar NL om te rijden (geen levering via webshop naar België)
 
Ik heb het geluk gehad om in juni 3 bakken Westvleteren 12 te kunnen bestellen. De eerste keer liep het voor geen meter maar de 2e keer was het prijs. Daar is er momenteel 1 van op en in de kelder staan er nog 2.

Voor de rest natuurlijk de gebruikelijke trappisten met als uitschieter voor mij Westmalle. Maar ja, als je van Westmalle bent, is dat logisch :p.
 
Ook geluk gehad dan als ik het zo lees. Ik was al een tijdje geregistreerd maar nooit echt aan gedacht om in te loggen.
Vorige woensdag dan toevallig eens ingelogd naar aanleiding van het nieuws en gezien dat er 's avonds een online verkoop was. Reminder gezet, om 18u ingelogd en ik kon meteen bestellen, dus ik kan deze week 2 bakken ophalen 😁
Thuislevering is wel belachelijk duur wat mij betreft, 23€/bak extra zeg.
 
Kennen wel ja, maar zeer moeilijk te bemachtigen.
Zijn natuurlijke bieren, dus zeer beperkt in oplage. Werken ook met een soort abonnement systeem dacht ik.

Ondertussen begonnen aan een tour van lokale brouwerijen. Vorige week bij een thuisbrouwer 2 straten verder geweest om een tripel, smaakte sterk naar witte wijn en appel, speciaal.

Vandaag om een pakketje geweest bij Innova brewery, een thuisbrouwer die zytholoog en dokter in de biochemie is. Zeer enthousiaste mens en pareltjes van labels op de flesjes.
 
Wat mij wel opvalt is de BA (barrel aged) hype van tegenwoordig.
Naast de veel te dure Duvel BA die nu al enkele jaren bestaat heeft elke brouwerij wel zijn BA versie heb ik de indruk...

Waar ik heel blij mee ben is de populariteit van de craft beers waardoor je niet meer kilometers moet rijden om een voorraadje in te kunnen slaan.
Iemand goede ervaringen met webshops trouwens (specifiek voor craft bier)?
 
Al via verscheidene online shops laten leveren.
Misterhop en beerwulf zijn de gemakkelijkse om te gebruiken vind ik, met toch een voorkeur voor misterhop.

Bieresgourmet is ook een leuke webshop,met regelmatig wat exclusievere biertjes op.

Verder zijn er ook nog beergium en hopt, ook brussels beer project heeft een webshop waar regelmatig bieren van andere lokale brouwerijene bijstaan.
 
Terug
Bovenaan