Om juist te zijn zijn werkgeverbijdragen zelfs voor de sociale zekerheid. Ge moogt het een belasting vinden maar het is het niet. En wederom doe je gewoon wat de politiek doet. Wat bedragen in een korf gooien en dat moet dan gaan bewijzen dat je de slechtste af bent wanneer er belastingen moet betaald worden. Net dezelfde manier als Hedebouw zijn vertelling dat colruyt amper belastingen betaald.
En bedrijven betalen ook sociale zekerheid, vennootschapsbijdragen, verkeersbelastingen (anders moeten ze de cijfers van die belasting van alle bedrijfswagens ook gebruiken om boehoe te roepen) , capaciteitstarief, heffingen op energie, accijnzen, sabam, kopieerrechten, gemeentebelastingen, provinciebelastingen, belasting op lozing van afvalwater, onroerende voorheffing en we zullen er wel nog een hoop vinden.
Ofwel discussieren we correct en gebruiken we gelijke metrics voor belastingen ofwel gaan we wat populistische zever rondspuien en vooral iedereen tegen elkaar opzetten, het zal zeker gaan helpen. Wederom, blij dat men hier aantoont dat het probleem niet enkel de politiek is.
Neen. Jij verziekt de discussie. Wij mogen niets vergelijken, jij hebt het grote gelijk. Niet wat ik van je gewend ben.
Ik ben helemaal niet uit op een wedstrijd om het verste pissen, zoals jij het hier afschetst. Ik vraag je : Wat zit er dan in?
Ik ga wel akkoord dat we bepaalde zaken moeten scheiden van elkaar.
Onroerende voorheffing, het zal wel anders opgezet zijn voor bedrijven dan voor particulieren, maar dat staat toch volledig los van "winst/inkomen"? Dat is een heffing op de eigendom van onroerend goed. Net zoals belasting op de lozing van afvalwater juist dat is, een heffing op die actie. Net zoals een particulier bepaalde heffing betaalt op zijn gebruik van water.
Net zoals verkeersbelasting, toch ook gewoon een belasting is op voertuigen (al dan niet via km-heffing). Is eenzelfde principe, op een andere manier.
Net zoals energiekosten, een kost is van energie.
Hoe is dat allemaal relevant in het beoordelen van de "winst/inkomen" belasting van bedrijven tov particulieren te beoordelen? Ja, oké, ik geef toe, als je het echt volledig in zijn totaliteit wilt gaan bekijken, moet je echt alles gaan bekijken, maar moet je inderdaad ook de btw gaan rekenen die particulieren betalen, onderscheid wonen/huren, registratierechten van woning onder welk stelsel, of je de fiets of de auto gebruikt om naar het werk te gaan, ... En dan moet je nog niet vergeten dat heel wat zaken afgetrokken/ingebracht kunnen worden als bedrijf/zelfstandige. Waarbij we weten dat hier ook heel wat voordelen op bekomen worden. Op welke manier wordt zo'n gedrocht van een vergelijking interessant om te doen? Niet toch?
Het lijkt me logisch om om een zo eerlijk mogelijke vergelijking te kunnen maken en ook particulieren en bedrijven onderling te vergelijken, dit niet te complex wordt bekeken, maar vooral naar de "transactie" van bruto naar netto en wat hier van overblijft. Bij een werknemer is dit van dan "X min werkgeversbijdrage min sociale zekerheid min personenbelasting min gemeentebelasting". Dit zijn de loonsafhankelijke belastingen in een simpel geval. Zoals al gezegd, dat is toch het stuk waar een werkgever naar kijkt, de totale kost. En de werknemer kijkt naar de totale ontvangsten. Dat is de werknemer zijn "winst".
Als de provinciebelasting of de onroerde, verkeers, ... belasting omhoog gaan, verandert er niets aan deze transactie. Als de werkgeversbijdrage, sociale zekerheidsbijdrage of personenbelasting veranderen, verandert er wel iets aan deze transactie.
Bij een bedrijf is het inderdaad wel complexer. Maar sociale zekerheid bv. moet een bedrijf enkel betalen in de transactie van lonen. Zonder werknemers : Geen sociale zekerheidskost apart. Zonder voertuigen, geen verkeersbelasting. Zonder muziek, geen sabam. Heel simplistisch : Omzet - kosten = winst. Dat kan belast worden. Maar bedrijven hebben dan nog allerlei constructies om dingen weg te boeken, te spreiden, ... om zo ook heel wat zaken te omzeilen die particulieren niet kunnen. (Zonder oordeel te willen doen of dat goed of slecht is overigens.)
Maar ja, er kan een vergelijking gemaakt worden. Er kan zeker een beeld van gevormd worden.
Ja, dit zal altijd voor een stuk subjectief zijn afhankelijk van waar je exact de grens legt.
Maar het voorstellen alsof het gewoon een stukje "bij de haren slepen om het in de korf te gooien en te tonen dat ik zo slecht af ben" is echt niet mijn doel. Je belachelijke beschuldigingen mag je echt voor jezelf houden.