Bestelwagens en camionettes

1. naft vs diesel: wat zijn de voor- en nadelen bij camionettes?
2. Wat is het verschil tussen de Renault Kangoo en Mercedes Citan in de praktijk? (technisch zijn het dezelfde wagens). Waarom zou je voor de ster kiezen vs de Renault?
 
Ik ga dit topic meevolgen. Ik heb een bestelwagen aangekocht, levering voorzien voor deze maand.

naft vs diesel lijkt me hetzelfde als gewone wagens : diesel interessanter bij meer kilometers per jaar.. ook rijbereik ligt hoger bij dieselwagens tov naft wagens..
 
1. naft vs diesel: wat zijn de voor- en nadelen bij camionettes?
2. Wat is het verschil tussen de Renault Kangoo en Mercedes Citan in de praktijk? (technisch zijn het dezelfde wagens). Waarom zou je voor de ster kiezen vs de Renault?
1) rijdt ge veel rond de kerktoren of maakt ge veel autostrade km's. Veel start en stoppen is nefast voor een diesel.

Ook moet die camionette ook iets trekken? Een zwaardere benzinemotor zou meer belastingen met zich meebrengen dan diesel.

2) geen idee eigenlijk

Rij nu rond met een expert minibus 8 plaatsen, maar de motor is maar nipt om de caravan te trekken. PSA heeft geen minibus meer met dieselmotor enkel elektrisch, wat niet samengaat met een caravan trekken.

Zijn gaan kijken bij VW die hadden wel interessante dingen.
 
Ik ben hier toch ook wat aan het uitkijken om eentje te kopen, liever een "groter" model aangezien ik er mee op reis wil gaan en deze wat gebruiken als een camper dan. Net zo handig dan dat de laadbak langer is dan 1m70 ;)
Ook met trekhaak liefst zodat de motor mee kan :D

Jammerlijk vindt ge er bijna nooit van de wat grotere modellen met een benzine motor. Als ik er vind, is het meestal een doblo met CNG en dus een tank van 25l ongeveer :eek:
Aangezien ik minder dan 10k km doe op een jaar, is een diesel niet echt aan te raden
 
Vandaag binnengestapt bij een grote Mercedesdealer. 5 minuten later stond ik al terug buiten, alle Citans zijn uitverkocht, en ze konden geen offertes of prijzen opgeven voor 2024. Vreemde toestanden op de automarkt.
 
2. Wat is het verschil tussen de Renault Kangoo en Mercedes Citan in de praktijk? (technisch zijn het dezelfde wagens). Waarom zou je voor de ster kiezen vs de Renault?
Misschien vind je het model bij het ene merk net iets mooier? Of is de dealer dichterbij, heb je al een relatie met die garage van eerdere aankopen, garantie enz. Citroën/Peugeot/Fiat/Opel/Toyota delen ook 99% hetzelfde model.

Als ik vraag aan professionelen waarom ze een duurdere MAN TGE kopen ipv een 99% dezelfde VW Crafter:
“We hebben al een MAN vrachtwagen of bij Vw zijn de techniekers om 17 uur naar huis, MAN geeft een 24uurs service” hoor ik het vaakst.
 
Misschien vind je het model bij het ene merk net iets mooier? Of is de dealer dichterbij, heb je al een relatie met die garage van eerdere aankopen, garantie enz. Citroën/Peugeot/Fiat/Opel/Toyota delen ook 99% hetzelfde model.

Als ik vraag aan professionelen waarom ze een duurdere MAN TGE kopen ipv een 99% dezelfde VW Crafter:
“We hebben al een MAN vrachtwagen of bij Vw zijn de techniekers om 17 uur naar huis, MAN geeft een 24uurs service” hoor ik het vaakst.
Binnen x aantal jaar ga je dan ook geen crafter meer kunnen kopen maar zal je enkel nog bij MAN terecht kunnen.
 
Aan het denken om een goedkope partner of gelijkaardig iets te kopen. Liefst zo goedkoop mogelijk. Benzine of diesel maakt niet echt uit. Zijn er zaken om rekening mee te houden? Meeste hebben meer dan 150.000 km
 
Misschien vind je het model bij het ene merk net iets mooier? Of is de dealer dichterbij, heb je al een relatie met die garage van eerdere aankopen, garantie enz. Citroën/Peugeot/Fiat/Opel/Toyota delen ook 99% hetzelfde model.

Als ik vraag aan professionelen waarom ze een duurdere MAN TGE kopen ipv een 99% dezelfde VW Crafter:
“We hebben al een MAN vrachtwagen of bij Vw zijn de techniekers om 17 uur naar huis, MAN geeft een 24uurs service” hoor ik het vaakst.
Die 24u service is echt top bij MAN , kunnen andere merken nog van leren.
We hebben ook Mercedes en Scania rijden en die hun service buiten de gewone uren is toch een stuk minder.
 
Aan het denken om een goedkope partner of gelijkaardig iets te kopen. Liefst zo goedkoop mogelijk. Benzine of diesel maakt niet echt uit. Zijn er zaken om rekening mee te houden? Meeste hebben meer dan 150.000 km
Hou er rekening mee dat het een bestelwagen is en in der meerderheid wordt daar niet echt voorzichtig mee om gesprongen.
 
Vandaag binnengestapt bij een grote Mercedesdealer. 5 minuten later stond ik al terug buiten, alle Citans zijn uitverkocht, en ze konden geen offertes of prijzen opgeven voor 2024. Vreemde toestanden op de automarkt.
Waarom kijk je niet voor een Ford transit courier/courrier? (Weet de schrijfwijze niet), maar dat zit in hetzelfde segment van formaat.

Zelf heb ik een Custom, zeer tevreden van, dubbele cabine en lichte vracht. Ideaal voor bijberoep en vrije tijd, 130pk diesel, geen raket, maar wel vlot 130 op de route de soleil. Volgeladen.

Benzine voor een camionette, wordt dat zelf verkocht? Verbruik van minstens 2l/100 meer , plus duurdere prijs aan de pomp. Zelf die start/stop mensen rijden diesel hoor, na 5 jaar doen ze die weg voor een zeer hoge prijs. Camionette houdt altijd vrij goed zijn waarde.
 
Ik zie hier niet anders dan elektrische camionettes rondrijden, mss dat ook meenemen in uw vraagstelling?
 
Waarom kijk je niet voor een Ford transit courier/courrier? (Weet de schrijfwijze niet), maar dat zit in hetzelfde segment van formaat.

Zelf heb ik een Custom, zeer tevreden van, dubbele cabine en lichte vracht. Ideaal voor bijberoep en vrije tijd, 130pk diesel, geen raket, maar wel vlot 130 op de route de soleil. Volgeladen.

Benzine voor een camionette, wordt dat zelf verkocht? Verbruik van minstens 2l/100 meer , plus duurdere prijs aan de pomp. Zelf die start/stop mensen rijden diesel hoor, na 5 jaar doen ze die weg voor een zeer hoge prijs. Camionette houdt altijd vrij goed zijn waarde.
Toevallig vandaag een collega gehoord die bij Ford was gaan zien voor een bestelwagen, en daar hetzelfde verhaal: geen offertes meer dit jaar.
 
Waarom kijk je niet voor een Ford transit courier/courrier? (Weet de schrijfwijze niet), maar dat zit in hetzelfde segment van formaat.

Zelf heb ik een Custom, zeer tevreden van, dubbele cabine en lichte vracht. Ideaal voor bijberoep en vrije tijd, 130pk diesel, geen raket, maar wel vlot 130 op de route de soleil. Volgeladen.

Benzine voor een camionette, wordt dat zelf verkocht? Verbruik van minstens 2l/100 meer , plus duurdere prijs aan de pomp. Zelf die start/stop mensen rijden diesel hoor, na 5 jaar doen ze die weg voor een zeer hoge prijs. Camionette houdt altijd vrij goed zijn waarde.
Benzine in bestelwagens is inderdaad lastig te vinden. Zijn maar een paar opties in de grotere modellen Transporter, fiat ducato, Iveco Daily en die zijn zeldzaam.
Heb zelf een 2018 Transporter 2.0TSI gehad, dat ding verbruikte 11-15L afhankelijk rijgedrag/aanhangwagen er achter. Gek hoe die auto's hun waarde houden... Worden ondertussen niet meer gemaakt of dacht enkel nog de Multivanversie met een 1.4 tsi en elektrische motor ter assistentie, vergeet dus maar iets zwaar te trekken.

Ben uiteindelijk geswitched naar een Citroen Jumper 2.2 HDI + Golf 7.5 break 1.5 TSI en kom goedkoper uit in het totale plaatje desondanks 2 verzekeringen en taksen.
De bestelwagen is er voor hobbygebruik/halve camper vooral en rij dus max 20k km per jaar. Op papier te weinig om een diesel te verantwoorden en staat meer stil dan hij rijdt maar dan nog. Warm rijden en tijdig onderhoud en dan doet die PSA motor ook wat het moet. Naast een batterij vervangen nog geen kosten aan gehad en die was gewoon versleten... De Jumper is van 2016 (net laatste model looks) en gekocht op 205000km. Was een risico maar op zich veel auto voor wat ik vorig jaar heb betaald.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaringen met een 2.0 DCI Duratorcq van Ford (bouwjaar 2012, 163pk)? Afaik dacht ik dat dat betrouwbare motoren zijn (heeft atm 180k km).
Zoekertje zegt dat de batterij moet vervangen worden maar dat kan misschien een leugen zijn om iets anders te verdoezelen. Ook is er niets vermeld van onderhoudsboekje of aanwezige facturen, maar op de foto's afgaande is er goed voor gezorgd geweest.
 
Terug
Bovenaan