Avondland
Well-known member
Nieuwe auto's worden elk jaar 0,5 centimeter breder
De algemene trend is dat auto's almaar breder worden, terwijl dat eigenlijk niet per sé hoeft. Ze nemen meer plek in beslag en zijn ook vaak hoger en breder, wat ze dodelijker maakt bij ongevallen. Probeer er ook maar eens mee te parkeren en dan spreek ik nog niet eens over een compensatiewagen zoals een Dodge RAM.
De algemene trend is dat auto's almaar breder worden, terwijl dat eigenlijk niet per sé hoeft. Ze nemen meer plek in beslag en zijn ook vaak hoger en breder, wat ze dodelijker maakt bij ongevallen. Probeer er ook maar eens mee te parkeren en dan spreek ik nog niet eens over een compensatiewagen zoals een Dodge RAM.
De breedste auto's
De grootste groei in de breedte zit bij de populaire luxe SUV's en pick-uptrucks. Die zijn de afgelopen jaren zelfs naar de 2 meter breedte uitgedijd. De grootste Europese auto's worden gemaakt door BMW: de X5, X6, X7 en XM zijn allemaal breder dan 2 meter.
De dikste modellen van Mercedes, Audi, Porsche en Land Rover blijven maar net onder de 2 meter breedte. En bij het Amerikaanse Tesla blijft de Model X maar een millimeter binnen die perken.
Bij de pick-ups en bestelwagens wordt er ook volop geflirt met die breedte. En verschillende Amerikaanse modellen gaan daar los over. Zo is de bekende Dodge RAM 208,5 cm breed, zonder spiegels.
Maar ook de kleinere tot middelgrote auto's zijn de afgelopen jaren breder geworden: van de Opel Astra over de Renault Clio tot de Nissan Qashqai, allemaal zijn ze na een facelift in de breedte uitgezet, naar de 1,80 meter toe.