Nieuwe auto's worden alsmaar breder

Avondland

Well-known member
Nieuwe auto's worden elk jaar 0,5 centimeter breder

De algemene trend is dat auto's almaar breder worden, terwijl dat eigenlijk niet per sé hoeft. Ze nemen meer plek in beslag en zijn ook vaak hoger en breder, wat ze dodelijker maakt bij ongevallen. Probeer er ook maar eens mee te parkeren en dan spreek ik nog niet eens over een compensatiewagen zoals een Dodge RAM.

De breedste auto's
De grootste groei in de breedte zit bij de populaire luxe SUV's en pick-uptrucks. Die zijn de afgelopen jaren zelfs naar de 2 meter breedte uitgedijd. De grootste Europese auto's worden gemaakt door BMW: de X5, X6, X7 en XM zijn allemaal breder dan 2 meter.

De dikste modellen van Mercedes, Audi, Porsche en Land Rover blijven maar net onder de 2 meter breedte. En bij het Amerikaanse Tesla blijft de Model X maar een millimeter binnen die perken.

Bij de pick-ups en bestelwagens wordt er ook volop geflirt met die breedte. En verschillende Amerikaanse modellen gaan daar los over. Zo is de bekende Dodge RAM 208,5 cm breed, zonder spiegels.

Maar ook de kleinere tot middelgrote auto's zijn de afgelopen jaren breder geworden: van de Opel Astra over de Renault Clio tot de Nissan Qashqai, allemaal zijn ze na een facelift in de breedte uitgezet, naar de 1,80 meter toe.
autos.png
 
Nieuwe auto's worden elk jaar 0,5 centimeter breder

De algemene trend is dat auto's almaar breder worden, terwijl dat eigenlijk niet per sé hoeft. Ze nemen meer plek in beslag en zijn ook vaak hoger en breder, wat ze dodelijker maakt bij ongevallen. Probeer er ook maar eens mee te parkeren en dan spreek ik nog niet eens over een compensatiewagen zoals een Dodge RAM.
Een deel van die trend kan of kon je nog verklaren door meer veiligheid (kreukelzones en dergelijke), maar ik denk dat het vandaag de dag toch vooral is om kunnen uit te pakken met comfort en ruimte. We zijn dat ook gewoon geraakt hé, een autoreis met een kleine wagen vinden velen vandaag een onmogelijk gegeven, terwijl dat vroeger veel normaler was.
 
Een deel van die trend kan of kon je nog verklaren door meer veiligheid (kreukelzones en dergelijke), maar ik denk dat het vandaag de dag toch vooral is om kunnen uit te pakken met comfort en ruimte. We zijn dat ook gewoon geraakt hé, een autoreis met een kleine wagen vinden velen vandaag een onmogelijk gegeven, terwijl dat vroeger veel normaler was.
Je gaat die auto's niet meer zo klein kunnen krijgen zoals vroeger met die veiligheidsnormen en comfort en ruimte zijn uiteraard geen onbelangrijke criteria, maar er zijn wel grenzen aan die groei. Tenzij je alle wegen en parkeerplaatsen breder gaat maken zodat Koning Auto overal veilig en vlot doorgeraakt.

Als ik naar mezelf kijk ben ik ook wel blij dat ik met mijn ruime C5 Aircross naar Zuid-Frankrijk heb kunnen rijden in plaats van de Toyota Yaris (2012) van mijn vrouw, al had ik niet per sé een SUV moeten hebben als bedrijfswagen maar de keuzemogelijkheden waren beperkt. Maar die is "maar" 1,84 m breed in plaats van 2 m of meer.
 
Het gaat ook niet beteren door batterijen die vooral in de lengte en breedte geplaatst worden en het moeten concurreren op rijbereik.
 
Het gaat ook niet beteren door batterijen die vooral in de lengte en breedte geplaatst worden en het moeten concurreren op rijbereik.
Zo'n model 3 Tesla lijkt me nu toch niet zo breed (of ik ben verkeerd)? Het klopt dat het allemaal makkelijker is om een lompe SUV op te vullen misschien, maar zou de doorslaggevende factor niet zijn dat mensen gewoon graag een lompe SUV willen?
 
Zo'n model 3 Tesla lijkt me nu toch niet zo breed (of ik ben verkeerd)? Het klopt dat het allemaal makkelijker is om een lompe SUV op te vullen misschien, maar zou de doorslaggevende factor niet zijn dat mensen gewoon graag een lompe SUV willen?
Zo'n tesla valt an sich nog wel mee. Het zijn vooral dan de andere modellen die wat breder zijn:

 
Zo'n model 3 Tesla lijkt me nu toch niet zo breed (of ik ben verkeerd)? Het klopt dat het allemaal makkelijker is om een lompe SUV op te vullen misschien, maar zou de doorslaggevende factor niet zijn dat mensen gewoon graag een lompe SUV willen?
Ja is verkeerd : de vorige wagen die ik had was een (suv) Mitsubishi ASX van 2012 die was 1.77m breed, de vervanger was een BMW x1 (ook suv) die 1.82m breed was en de 3 is 1.85m breed.

De tesla suv is dan de Y en die is 1.92m.

Onze 2e wagen is een yaris (2011) die 1.72m is, of 20 cm minder breed.
 
Mijn huidige volvo v60 is een uitzondering, die is 1 cm smaller dan het vorige model (1m85 vs 1m86)(maar langs binnen wel ruimer).
 
Nieuwe auto's worden elk jaar 0,5 centimeter breder

De algemene trend is dat auto's almaar breder worden, terwijl dat eigenlijk niet per sé hoeft. Ze nemen meer plek in beslag en zijn ook vaak hoger en breder, wat ze dodelijker maakt bij ongevallen. Probeer er ook maar eens mee te parkeren en dan spreek ik nog niet eens over een compensatiewagen zoals een Dodge RAM.


autos.png
Een deel van die trend kan of kon je nog verklaren door meer veiligheid (kreukelzones en dergelijke), maar ik denk dat het vandaag de dag toch vooral is om kunnen uit te pakken met comfort en ruimte. We zijn dat ook gewoon geraakt hé, een autoreis met een kleine wagen vinden velen vandaag een onmogelijk gegeven, terwijl dat vroeger veel normaler was.

Iemand soms weet van de evolutie van de breedte van de rijbaan doorheen de jaren in feite, zou me niet verbazen dat deze ook smaller is geworden (eveneens t.g.v. hoofdzakelijk veiligheid, verfraaiing, ...) of is die perceptie helemaal verkeerd en veroorzaakt door steeds bredere wagens?
 
Iemand soms weet van de evolutie van de breedte van de rijbaan doorheen de jaren in feite, zou me niet verbazen dat deze ook smaller is geworden (eveneens t.g.v. hoofdzakelijk veiligheid, verfraaiing, ...) of is die perceptie helemaal verkeerd en veroorzaakt door steeds bredere wagens?
Ik denk wel dat de trend is dat we weggaan van de wagen als eerste prioriteit in steden en dorpskernen, waardoor er wel ruimte voor de wagen verloren gaat. Maar ik denk ook dat dit vooral in rijke, Westerse landen het geval is, en dan is het nog vooral hier in Europa dat sommige wegen er al liggen van uit de tijd van paard en kar en ze dus niet zo breed waren om te beginnen.

Om maar te zeggen, als ik de wegen in de VS of Mexico zie denk ik niet dat ze daar wakker liggen van 30 cm extra breedte voor een wagen.
 
Ik lig daar enkel wakker van bij de parkeerplaatsen.

Lijkt mij dat men daar wel een aanpassing gedaan heeft...
Sommige (ondergrondse) parkeerplaatsen zijn gewoon vrij smal om aan een hogere capaciteit te geraken lijkt, op papier dan toch. Ik weet nog hoe ik ergens in Gent mijn simpele Skoda Kamiq maar net in zo'n plaats kreeg, dan vraag ik me wel af wat mensen met zo'n grote SUV daar doen. Maar goed, ik vermoed dat het merendeel van de mensen dat wel ok vinden als ze dan met zo'n bakbeest hoger zitten.

Feit is wel dat moesten we allemaal met smallere wagens rondrijden zoals vroeger dat ook wel wat ergernissen zou oplossen.
 
Sommige (ondergrondse) parkeerplaatsen zijn gewoon vrij smal om aan een hogere capaciteit te geraken lijkt, op papier dan toch. Ik weet nog hoe ik ergens in Gent mijn simpele Skoda Kamiq maar net in zo'n plaats kreeg, dan vraag ik me wel af wat mensen met zo'n grote SUV daar doen. Maar goed, ik vermoed dat het merendeel van de mensen dat wel ok vinden als ze dan met zo'n bakbeest hoger zitten.

Feit is wel dat moesten we allemaal met smallere wagens rondrijden zoals vroeger dat ook wel wat ergernissen zou oplossen.
De parkeerplaatsen op zich vind ik nog niet zo problematisch, maar de in- en uitritten vaak wel. Smal, korte bochten en meestal een betonnen boord die je net niet ziet (een feest voor de velgen!).
 
maar zou de doorslaggevende factor niet zijn dat mensen gewoon graag een lompe SUV willen?
Verkoopcijfers van SUV's en Crossovers zijn inderdaad gewoon veel hoger. Dan krijg je merken zoals Lexus die zelfs hun nieuwe sedan (nieuwe IS modellen) niet meer op de markt brengen in Europa.

De meest verkochte auto in België was een Volvo XC40, die is inclusief spiegels net over de 2 meter. En dat zien mensen dan als een kleine suv.
4 van de 5 best verkochte wagens in de eerste helft van vorig jaar waren SUV's. Het gaat echt wel om wat mensen willen.
 
Verkoopcijfers van SUV's en Crossovers zijn inderdaad gewoon veel hoger. Dan krijg je merken zoals Lexus die zelfs hun nieuwe sedan (nieuwe IS modellen) niet meer op de markt brengen in Europa.

De meest verkochte auto in België was een Volvo XC40, die is inclusief spiegels net over de 2 meter. En dat zien mensen dan als een kleine suv.
4 van de 5 best verkochte wagens in de eerste helft van vorig jaar waren SUV's. Het gaat echt wel om wat mensen willen.
Njah, kip en ei verhaal ook éh. Vorige wagen was een sedan, bij de nieuwe had ik de keuze tussen een id4, een enyac en een q4. En ik zie niet graag SUV's, maar had dus niet te kiezen. Dan veel liever een polestar oid, maar bij de "traditionele" merken was het quasi enkel te kiezen uit suv modellen.
 
Njah, kip en ei verhaal ook éh. Vorige wagen was een sedan, bij de nieuwe had ik de keuze tussen een id4, een enyac en een q4. En ik zie niet graag SUV's, maar had dus niet te kiezen. Dan veel liever een polestar oid, maar bij de "traditionele" merken was het quasi enkel te kiezen uit suv modellen.
Full-Electric sedans zijn natuurlijk praktisch onbestaande in die middel-prijsklasse. Maar als er bv een BMW I3 Touring zou bestaan, had je dat dan gekozen?
 
De meest verkochte auto in België was een Volvo XC40, die is inclusief spiegels net over de 2 meter. En dat zien mensen dan als een kleine suv.
4 van de 5 best verkochte wagens in de eerste helft van vorig jaar waren SUV's. Het gaat echt wel om wat mensen willen.
Dat is voor een 3-reeks van BMW, een V60 van Volvo, een Octavia van Skoda, etc... niet anders hoor. Die zijn allemaal breder dan 2m (met de spiegels), en bezwaarlijk als SUV te beschouwen.
 
Dat is voor een 3-reeks van BMW, een V60 van Volvo, een Octavia van Skoda, etc... niet anders hoor. Die zijn allemaal breder dan 2m (met de spiegels), en bezwaarlijk als SUV te beschouwen.
Maar wel met een lagere motorkap en dus meer veiligheid voor voetgangers etc.

Als je de tesla model Y bij de 3 touring zet (model Y zijnde nr 3 meest verkocht) dan is die toch meteen bijna 20cm breder: https://www.carsized.com/en/cars/compare/tesla-model-y-2021-suv-vs-bmw-3-2022-estate/

Maar fair point met het +2meter deel
 
Terug
Bovenaan