Wie het mobiliteitsdebat volgt, weet dat dit topic al een aantal jaar of beter, een aantal decennia, een grote frustratie is bij mobiliteitsexperts. En terecht.
Vooral in stedelijke context zijn er nu éénmaal limieten aan de totale beschikbare breedte tussen twee huizenrijen. Het is lange tijd bon ton geweest om alle beschikbare ruimte aan koning auto te geven. Mooi weergegeven in afbeeldingen als volgt:
Iemand soms weet van de evolutie van de breedte van de rijbaan doorheen de jaren in feite, zou me niet verbazen dat deze ook smaller is geworden (eveneens t.g.v. hoofdzakelijk veiligheid, verfraaiing, ...) of is die perceptie helemaal verkeerd en veroorzaakt door steeds bredere wagens?
Die perceptie is grotendeels verkeerd.
Het eerste wat ik daarover wil zeggen is: onderschat inderdaad niet hoe groot de impact is van beschikbare ruimte op de snelheid. Rij eens 50 km/h in een smal straatje met aan weerszijden auto's geparkeerd. Je zal dit onverantwoord vinden. Rij eens 50 km/h op een brede, rechte boulevard. Je zal dit tergend traag percipiëren.
Op lokaal gebied, in stedelijk gebied (t.t.z. in progressieve steden zoals Gent en Brussel) is die trend inderdaad langzaam aan het keren. Daar wordt koning auto steeds meer in smallere vakjes geduwd om ruimte vrij te maken voor fietsers en voetgangers. En terecht. Hopelijk zet het automakers aan om die idiote trend te stoppen van steeds langer, steeds breder, steeds hoger.
Maar bijvoorbeeld Agentschap Wegen en Verkeer is echt nog zo'n oerconservatieve organisatie die vastgeroest zit in de jaren '60. De breedte van die rijvakken is echt absurd. Ga eens kijken naar enkele recente projecten van hen: de nieuwe autostrade A11, de nieuwe turborotonde aan de Gentse haven t.h.v. Eurosilo's, ... Op sommige plaatsen kun je daar letterlijk met 2 auto's naast elkaar rijden op één vak.
En dan bordjes zetten van 90, 70 of 50 km/h. En dan verwonderd zijn dat daar +120 km/h gereden wordt natuurlijk.
De maximumsnelheid moet ingebed zijn in het ontwerp van de wegen. Je moet de weg kunnen "lezen". Wanneer gaat men dat eindelijk eens beseffen? Dat zou ook tot heel wat minder frustratie leiden bij de bevolking over snelheidsboetes. Omwille van het gebrek aan leesbaarheid van onze wegen, moet je constant de kant van de weg scannen op snelheidsbordjes. Eén moment van concentratieverlies en je hangt eraan.