Nieuwe auto's worden alsmaar breder

Full-Electric sedans zijn natuurlijk praktisch onbestaande in die middel-prijsklasse. Maar als er bv een BMW I3 Touring zou bestaan, had je dat dan gekozen?

Met een beetje geluk komt die ooit als ze zien dat de i5 Touring aanslaat bij het publiek?

Lijkt mij ook wel een gebrek, er is (in Europa) toch een groep kopers die om praktische redenen voor een break kiest; sedans zijn bijna onbestaand in full EV en breaks zijn al helemaal onvindbaar buiten een MG en nu de heerlijk dure i5 Touring...

Zo'n model 3 Tesla lijkt me nu toch niet zo breed (of ik ben verkeerd)? Het klopt dat het allemaal makkelijker is om een lompe SUV op te vullen misschien, maar zou de doorslaggevende factor niet zijn dat mensen gewoon graag een lompe SUV willen?

Er is in ieder geval een groeiende groep die voor "lompe SUVs" kiest om er dan niet mee te kunnen rijden. Collega hier op het werk is er zo 1: gekozen voor een XC60 maar staat dan altijd 10-15 cm naast het parkeervak 😬
 
ALS is hier het grote woord.
Ik zie mensen nog steeds snel voor een ix3 etc gaan. We shall see.
De i5 is al bijna uitverkocht voor dit jaar zeiden ze me in de garage (hoewel dat nog wat onduidelijk was omdat productie nog niet gestart is). Maar ze verkopen als zoete broodjes :)

De i3 komt 2025 maar zal er helemaal anders uitzien. Volgende maand stelt BMW hun nieuwe design voor en deze zal met die nieuwe design gemaakt worden.
 
Wie het mobiliteitsdebat volgt, weet dat dit topic al een aantal jaar of beter, een aantal decennia, een grote frustratie is bij mobiliteitsexperts. En terecht.

Vooral in stedelijke context zijn er nu éénmaal limieten aan de totale beschikbare breedte tussen twee huizenrijen. Het is lange tijd bon ton geweest om alle beschikbare ruimte aan koning auto te geven. Mooi weergegeven in afbeeldingen als volgt:

3206.0.jpg


Iemand soms weet van de evolutie van de breedte van de rijbaan doorheen de jaren in feite, zou me niet verbazen dat deze ook smaller is geworden (eveneens t.g.v. hoofdzakelijk veiligheid, verfraaiing, ...) of is die perceptie helemaal verkeerd en veroorzaakt door steeds bredere wagens?

Die perceptie is grotendeels verkeerd.
Het eerste wat ik daarover wil zeggen is: onderschat inderdaad niet hoe groot de impact is van beschikbare ruimte op de snelheid. Rij eens 50 km/h in een smal straatje met aan weerszijden auto's geparkeerd. Je zal dit onverantwoord vinden. Rij eens 50 km/h op een brede, rechte boulevard. Je zal dit tergend traag percipiëren.

Op lokaal gebied, in stedelijk gebied (t.t.z. in progressieve steden zoals Gent en Brussel) is die trend inderdaad langzaam aan het keren. Daar wordt koning auto steeds meer in smallere vakjes geduwd om ruimte vrij te maken voor fietsers en voetgangers. En terecht. Hopelijk zet het automakers aan om die idiote trend te stoppen van steeds langer, steeds breder, steeds hoger.

Maar bijvoorbeeld Agentschap Wegen en Verkeer is echt nog zo'n oerconservatieve organisatie die vastgeroest zit in de jaren '60. De breedte van die rijvakken is echt absurd. Ga eens kijken naar enkele recente projecten van hen: de nieuwe autostrade A11, de nieuwe turborotonde aan de Gentse haven t.h.v. Eurosilo's, ... Op sommige plaatsen kun je daar letterlijk met 2 auto's naast elkaar rijden op één vak. :wtf:
En dan bordjes zetten van 90, 70 of 50 km/h. En dan verwonderd zijn dat daar +120 km/h gereden wordt natuurlijk.

De maximumsnelheid moet ingebed zijn in het ontwerp van de wegen. Je moet de weg kunnen "lezen". Wanneer gaat men dat eindelijk eens beseffen? Dat zou ook tot heel wat minder frustratie leiden bij de bevolking over snelheidsboetes. Omwille van het gebrek aan leesbaarheid van onze wegen, moet je constant de kant van de weg scannen op snelheidsbordjes. Eén moment van concentratieverlies en je hangt eraan.
 
De meest verkochte auto in België was een Volvo XC40, die is inclusief spiegels net over de 2 meter. En dat zien mensen dan als een kleine suv.
4 van de 5 best verkochte wagens in de eerste helft van vorig jaar waren SUV's. Het gaat echt wel om wat mensen willen.

XC40
breedte1.873 mm
 
Terug
Bovenaan