Auto Bestelwagen als 2de wagen.

Greny

Well-known member
Crowdfunder FE
De vriendin wil haar wagen verkopen en ze overweegt de aanschaf van een (2dehands) bestelwagen.
Een kleiner model zoals een Mercedes Citan , VW Caddy , Opel Combo , etc....
Het zou moeten dienen om in het weekend de fietsen in te smijten en eventueel de schoonmoeder ook mee te nemen aangezien die ook graag fietst.

Nu was ik al wat aan het rondkijken maar ik zie heel grote verschillen qua prijs en uitvoeringen.
Ideaal zou dus een laadruimte zijn waar een 3 à 4 fietsen in passen. Hoe die passen maakt niet uit. Als ze er maar in gaan.
Leuk zou dan natuurlijk ook een opdeelbare achterbank zijn.
Dus een deel omlaag zodat de schoonmoeder meekan maar er toch plaats blijft voor fietsen.
Ofwel 3 zitplaatsen vooraan zoals in de grotere bestelwagens.

Alle ervaringen zijn welkom.
De grotere bestelwagens vallen dus uit de boot.
Budget zou iets zijn van max 15k.
 
Dag Greny,

Heb ook een lange zoektocht gedaan achter dergelijke wagen als 2de wagen, echter de enige die aan bovenstaande eisen voldoet is denk ik de VW Caddy Maxi Combi --> laatste woordje is belangrijk aangezien dat hem een lichte vracht maakt.
Om lichte vracht te beschouwen moet de laadruimte zijn afgescheiden van de zitplaatsen.
Bij zo een combi dubbel cabine heb je een kofferlengte van 1390mm.

Ik persoonlijk ben aan't overwegen voor toch voor een groter model te gaan gezien de 3 zitplaatsen vooraan + kofferlengte direct 2700mm maar bij mij is het ook de bedoeling dat er volledige platen osb/multiplex van 2440mm in kunnen :)

Voorbeeldje:

Fiat scudo/peugeot expert/Citroen jumpy zijn misschien ook wel een opties. Heb gemerkt dat die zo wat tussen een Caddy en een Transporter zitten.
 
Bij zo een combi dubbel cabine heb je een kofferlengte van 1390mm.
Daar kan nu is niks deftig in die koffer... Koop de caddy in 3 plaatsen of de transporter in dubbele cabine. Anders is de koffer te klein voor het beoogde doel.
Ik moest mij skies op de achterbank leggen.
en de MTB moest ge eerst alle wielen er uit vissen.
 
Dag Greny,

Heb ook een lange zoektocht gedaan achter dergelijke wagen als 2de wagen, echter de enige die aan bovenstaande eisen voldoet is denk ik de VW Caddy Maxi Combi --> laatste woordje is belangrijk aangezien dat hem een lichte vracht maakt.
Om lichte vracht te beschouwen moet de laadruimte zijn afgescheiden van de zitplaatsen.
Bij zo een combi dubbel cabine heb je een kofferlengte van 1390mm.

Ik persoonlijk ben aan't overwegen voor toch voor een groter model te gaan gezien de 3 zitplaatsen vooraan + kofferlengte direct 2700mm maar bij mij is het ook de bedoeling dat er volledige platen osb/multiplex van 2440mm in kunnen :)

Voorbeeldje:

Fiat scudo/peugeot expert/Citroen jumpy zijn misschien ook wel een opties. Heb gemerkt dat die zo wat tussen een Caddy en een Transporter zitten.
Deze had ik ook gevonden. Je kan de 3de zetelrij er uit gooien en de 2de rij neerklappen.
Zou dus wel in aanmerking komen voor het beoogde doel.
Ik vind die prijzen precies nog wel hoog voor een model van 10 jaar oud.
 
Deze had ik ook gevonden. Je kan de 3de zetelrij er uit gooien en de 2de rij neerklappen.
Zou dus wel in aanmerking komen voor het beoogde doel.
Ik vind die prijzen precies nog wel hoog voor een model van 10 jaar oud.
Zeker dat je hier niet de personenwagen bedoel en dus niet lichte vracht... Of is het niet de bedoeling om te genieten van lage taksen ? :)

Want gelijk Japser hier boven zegt, die koffer is echt niet praktisch. Heb zelf een Transporter dubbele cabine gehad en dat gaat iets vlotter.
Een H1L1 geraakt technisch gezien in een gewone parkeerplaats, ik had wel soms moeilijkheden met ondergrondse parkings (ook kwa hoogte).
 
Waarom kijk je niet eens naar een Dacia Lodgy? Aan die prijs kun je wel een recente vinden.
Als je een bestelwagen koopt, ga je wel opeens veel vragen krijgen van mensen om die eens te mogen gebruiken. Bij een personenwagen heb je dat minder ;)
Eventueel een grote aanhangwagen kopen en de huidige wagen behouden, kan ook en zal een groot stuk goedkoper uitkomen.

Bv https://www.autoscout24.be/nl/aanbo..._id=d3gew9e46h&source=listpage_search-results


 
Transporter dubbele cabine
Vriendin heeft liever een niet te groot model omdat ze momenteel met een Mazda 2 van 2019 rijdt.
Mijn wagen vindt ze ook al te groot (touring) en dat zie ik duidelijk aan m'n velgen. :censored:
Waarom kijk je niet eens naar een Dacia Lodgy? Aan die prijs kun je wel een recente vinden.
Als je een bestelwagen koopt, ga je wel opeens veel vragen krijgen van mensen om die eens te mogen gebruiken. Bij een personenwagen heb je dat minder ;)
Eventueel een grote aanhangwagen kopen en de huidige wagen behouden, kan ook en zal een groot stuk goedkoper uitkomen.

Bv https://www.autoscout24.be/nl/aanbo..._id=d3gew9e46h&source=listpage_search-results


Die had ik haar ook al eens laten zien maar dat vond ze maar niks.
Ik heb daar ook al eens met gereden van Limburg tot in Mechelen en ik moet zeggen dat ik dat toch ook maar niets vond.
Zithouding is echt pokkeslecht. Maar dat gaat mss voor al die koekendozen zo zijn.
Trekhaak + fietsdrager geen optie?
Ze heeft wel wat last van rugklachten en zou graag een model hebben dat wat hoger zit dan haar huidige Mazda 2.
Gemakkelijker voor haar om in en uit te stappen.
 
Vriendin heeft liever een niet te groot model omdat ze momenteel met een Mazda 2 van 2019 rijdt.
Mijn wagen vindt ze ook al te groot (touring) en dat zie ik duidelijk aan m'n velgen. :censored:

Die had ik haar ook al eens laten zien maar dat vond ze maar niks.
Ik heb daar ook al eens met gereden van Limburg tot in Mechelen en ik moet zeggen dat ik dat toch ook maar niets vond.
Zithouding is echt pokkeslecht. Maar dat gaat mss voor al die koekendozen zo zijn.

Ze heeft wel wat last van rugklachten en zou graag een model hebben dat wat hoger zit dan haar huidige Mazda 2.
Gemakkelijker voor haar om in en uit te stappen.
Volkswagen amarok :D Plaats genoeg en plaats voor 5. Ze mag al wat borduur pakken voor alleer ze daar schade heeft :D haha

Goh beperkt in grootte en toch genoeg plaats voor 3-4 fietsen wordt lastig of inderdaad te combineren met een fietsdrager. Desnoods kleiner model maar dan 2 fietsen op de fietsdrager en 2 in de wagen?
 
Goh beperkt in grootte en toch genoeg plaats voor 3-4 fietsen wordt lastig of inderdaad te combineren met een fietsdrager. Desnoods kleiner model maar dan 2 fietsen op de fietsdrager en 2 in de wagen?
Ik was ook al in dezelfde richting aan het denken. ;)
Maar ik denk dat ik veel te veel rekening aan het houden ben met de schoonmoeder.
Dat mens gaat mss eens 1 keertje op een jaar mee fietsen. Dus best gewoon voor ons eigen ding gaan en de schoonmama op de trein zetten.
 
Ik was ook al in dezelfde richting aan het denken. ;)
Maar ik denk dat ik veel te veel rekening aan het houden ben met de schoonmoeder.
Dat mens gaat mss eens 1 keertje op een jaar mee fietsen. Dus best gewoon voor ons eigen ding gaan en de schoonmama op de trein zetten.
Of in de dakkoffer zoals in die reclame 😜
 
Als je ook een achterbank wilt, neem dan een tweedehandse Kangoo Maxi. Die kan je als lichte vracht inschrijven en je hebt je achterbank. Anders moet je ene zoeken met 3 plaatsen vooraan. Een Citan is trouwens een kangoo met Mercedes badge. Het enige verschil is het interieur, en dat Mercedes een beetje aan de motor geklooid heeft.

Zie juist dat je geen elektrische kiest. Die worden (quasi) altijd zonder batterij verkocht, en de range is abominabel.
Oh ja, door de foto's te bekijken valt mijn frank voor nog iets: niet elke maxi heeft een achterbank!

 
Terug
Bovenaan