Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Niet noodzakelijk, maar het is echt wel een wereld van verschil. Zelfs zonder de enorme prijsstijgingen is het een kans voor een instant upgrade die anders jaren had geduurd, of je verhoogt je spaarvermogen erg fel op heel vroege leeftijd. Ik denk ook bijvoorbeeld aan de mensen die een voorschot bij elkaar moeten schrapen, die anders noodgedwongen stevig moeten sparen terwijl de prijzen stijgen.
Kan daar van meespreken. Ikzelf heb nul euro gekregen van mijn ouders, vermoedelijk omdat zij zelf financiële moeilijkheden hebben ervaard. Ik kom echt uit een gezin van erg lage middenklasse en kan me herinneren dat er periodes waren dat er amper geld over was om naar de Aldi te gaan. Ik vermoed dat mijn vader ook erg slechte beslissingen heeft gemaakt op financieel vlak. Daar is nog nooit eerlijk over gesproken geweest en is altijd monddood gezwegen.

Mijn partner en ik hebben nu rond de 100k zelf gespaard, zonder enige inbreng van iemand anders. We wachten nu nog even de stabilisering van onze eigen relatie af. We wonen nu een half jaar samen en zou dat graag nog anderhalf jaar afwachten vooraleer we samen vastgoed kopen. Verschrikkelijk wel om terwijl die prijsstijgingen te zien. Had wel een erg groot verschil gemaakt als ik 25k of dergelijke had gekregen van m'n ouders. Minder financiële stress, een voorsprong in het leven, het hebben van een stabiele basis, dat had zoveel kunnen doen aan mijn zelfbeschikking en zelfvertrouwen. Misschien had ik dan ook wel de sprong gewaagd om vroeger in de relatie vastgoed te kopen.

Niet noodzakelijk, maar het is echt wel een wereld van verschil. Zelfs zonder de enorme prijsstijgingen is het een kans voor een instant upgrade die anders jaren had geduurd, of je verhoogt je spaarvermogen erg fel op heel vroege leeftijd. Ik denk ook bijvoorbeeld aan de mensen die een voorschot bij elkaar moeten schrapen, die anders noodgedwongen stevig moeten sparen terwijl de prijzen stijgen.
Ik heb nog altijd niet begrepen waarom je zo weinig hoort over ouders die in plaats van 25-50k geven. Die gewoon zeggen van kijk ik draag 300€ bij in jullie afbetaling elke maand voor de volgende 25 jaar.

Of desnoods zelfs een mengeling ervan.

Via Google dit teruggevonden:

https://yuzz.eu/hoeveel-ga-je-verdienen-als-zelfstandige-in-belgie/ en https://www.hln.be/hln-start/deze-zelfstandigen-verdienen-het-meest~a75bb784/

Dat illustreert mss wel de perceptie die men wil creëren, volgens hun gegevens zou een gemiddelde arts het dus moeten stellen met 5197 €/maand (bruto that is) - andere optie is natuurlijk dat 50% van de artsen gewoon continu ziek is waardoor dat gemiddelde in elkaar stuikt.

Ook bij de stielmannen maakt men er zich wel heel makkelijk af: X €/h vermenigvuldigen met X aantal werkuren: ziedaar u loon. Onder die voorwaarden zullen weinig CV installateurs uw ketel/pomp komen installeren vrees ik.

Een mens vraagt zich bij momenten af waarom men dat consequent blijft doen - mss om Jan modaal een vals gevoel van "ik verdien best redelijk tot goed" te geven.

Het voelt zo niet aan maar blijkbaar hoge middenklasse.
Alles alles goed gaat degraderen we over 3 maanden :), tenzij kindergeld beter meevalt dan hetgeen ik ervan verwacht.

https://yuzz.eu/hoeveel-ga-je-verdienen-als-zelfstandige-in-belgie/ en https://www.hln.be/hln-start/deze-zelfstandigen-verdienen-het-meest~a75bb784/

Dat illustreert mss wel de perceptie die men wil creëren, volgens hun gegevens zou een gemiddelde arts het dus moeten stellen met 5197 €/maand (bruto that is) - andere optie is natuurlijk dat 50% van de artsen gewoon continu ziek is waardoor dat gemiddelde in elkaar stuikt.
Inderdaad wie dat gelooft....
Dat geldt misschien als je alle gepensioneerde artsen mee opneemt in je gemiddelde die nog 2 à 3 patiënten uit de straat per jaar opvolgen uit gewoonte....
Probeer maar eens een arts een contract aan te bieden <10K per maand als werknemer. Die lopen gewoon weg dan...

oei, mislezen blijkbaar, ik dacht 2 volw + 2 jonge kinderen = 2,6 maar blijkbaar telt mijn madam maar voor 0,5 terwijl ze ook een volwaardig salaris binnenbrengt. Rare studie.

anyhow, door dat half puntje katapulteren we ons weer in een klasse hoger.

oei, mislezen blijkbaar, ik dacht 2 volw + 2 jonge kinderen = 2,6 maar blijkbaar telt mijn madam maar voor 0,5 terwijl ze ook een volwaardig salaris binnenbrengt. Rare studie.

De studie heeft zijn beperkingen (enkel inkomen bv.) maar dat stuk vind ik nu wel logisch, een partner waarmee je samen woont brengt niet evenveel onkosten met zich mee als een "2de alleenstaande". Lijkt me dat al die "schaalvoordelen" (beetje verkeerde term) in die +0.5 zitten i.p.v. +1.

De 1, 0.5 of 0.3 slaan dan ook niet op het inkomen, maar op de meerkost binnen het gezin.

Ik ken nochtans gevallen waar de madam een factor 2,0 toegewezen krijgt, maar daarvoor is een ander topic forum nodig :ROFLMAO:

Ook bij de stielmannen maakt men er zich wel heel makkelijk af: X €/h vermenigvuldigen met X aantal werkuren: ziedaar u loon. Onder die voorwaarden zullen weinig CV installateurs uw ketel/pomp komen installeren vrees ik.

Een mens vraagt zich bij momenten af waarom men dat consequent blijft doen - mss om Jan modaal een vals gevoel van "ik verdien best redelijk tot goed" te geven.

Omdat het idee van bepalen van het "salaris" van een zelfstandige nogal arbitrair is?
Hoe bepaal je dat met al die freelancers met hun eigen vennootschap hier? :p

Daarnaast worden zo'n artikels geschreven als bladvulling/google analytics boost door journalist-stagiars die er geen fluit van kennen.

Volgens de grafiek 'rijk' maar zo voelt het verre van. Wij hebben gisteren op een foodtruckfestival bewust gepast voor naar ons aanvoelen te dure cocktails, het beperkt tot de huiswijn (welke nog schandalig duur aanvoelde). Wij zijn op streamz de afleveringen van 'the sky is the limit' herstart. Als je dan 's avonds ziet hoe die schaamteloos een fles wijn van 145.000 dollar bestellen, dan voel je u verre van 'rijk' :unsure:.

Wij voelen ons eerder een gezonde middenklasse die relatief goed kunnen leven maar zeker nog altijd moeten opletten wat ze doen. Voor mij ben je pas rijk als je zelf het gevoel hebt weinig compromissen te moeten maken en die grens zal voor iedereen anders liggen. Sommige gaan ondanks hun 'rijkdom' nog steeds dat gevoel hebben en anderen gaan net met zeer weinig het gevoel hebben rijkelijk te leven. Dat is iets waar ik wel geregeld bij stilsta, ok wij hebben gepast voor de cocktails maar wij konden toch zondags buitenshuis een hapje gaan eten, dat was niet de menu van een sterrenrestaurant, maar we hebben wij er toch ook maar van genoten ^^.

Volgens de grafiek 'rijk' maar zo voelt het verre van. Wij hebben gisteren op een foodtruckfestival bewust gepast voor naar ons aanvoelen te dure cocktails, het beperkt tot de huiswijn (welke nog schandalig duur aanvoelde). Wij zijn op streamz de afleveringen van 'the sky is the limit' herstart. Als je dan 's avonds ziet hoe die schaamteloos een fles wijn van 145.000 dollar bestellen, dan voel je u verre van 'rijk' :unsure:.
Dit is puur persoonlijkheid en niet rijkdom. Het is niet omdat je rijk bent, dat je opeens voor alles te veel moet gaan betalen.
Als jij vindt dat het te duur is en je wilt het niet betalen, dan doe je dat gewoon niet. Ongeacht hoeveel geld je op de bank staan hebt.

Daarnaast worden zo'n artikels geschreven als bladvulling/google analytics boost door journalist-stagiars die er geen fluit van kennen.
Idd nogal duidelijk maar anderzijds lijkt het alsof er gewoon niemand echt interesse of zicht heeft op deze cijfers. Best een rare kronkel omdat voor werknemers schijnbaar alles veel beter wordt bijgehouden - uiteraard eenvoudiger maar dan nog.

Wij voelen ons eerder een gezonde middenklasse die relatief goed kunnen leven maar zeker nog altijd moeten opletten wat ze doen.

Als je op jonge leeftijd een nieuwbouw van bijna een miljoen kan zetten, is dat volgens u "gezonde middenklasse"? :eek:
Je leest hier toch wat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je op jonge leeftijd een nieuwbouw van bijna een miljoen kan zetten, is dat volgens u "gezonde middenklasse"? :eek:

Je leest hier toch wat.
Ik snap @iamhollywood wel.
Dat gevoel dat je opeens weinig compromissen moet maken, is niet iets dat komt wanneer je naar de 'rijk' categorie doorschuift.
De grens van welk bedrag je verstandig kan uitgeven verschuift en je vergeet dat de zaken die je koopt voor de meeste andere gezinnen geen vanzelfsprekendheid zijn.

Ik snap @iamhollywood wel.
Dat gevoel dat je opeens weinig compromissen moet maken, is niet iets dat komt wanneer je naar de 'rijk' categorie doorschuift.
De grens van welk bedrag je verstandig kan uitgeven verschuift en je vergeet dat de zaken die je koopt voor de meeste andere gezinnen geen vanzelfsprekendheid zijn.
Ik 'snap' dat ook wel, want er is uiteraard nog een verschil tussen 'rijk' zijn enerzijds en zonder verpinken een privéjacht kunnen kopen anderzijds, maar het is toch wel wat tekenend - alwéér - voor de wereldvreemdheid die hier heerst.

Je leest hier toch wat.
De grafiek gaat louter over loon? Met zo'n loon kan je wel wat afbetalen maar nog altijd met een overduidelijk gevoel van compromissen te moeten maken. Die woning zou er heel anders uitzien moest ik 'rijk' zijn. In ons geval is dat nog altijd een 'laten we voor een basis dit en basis dat gaan en zien dat we genoeg budget hebben om de onvoorziene kosten te dekken'.
Daarnaast komt die woning er ook overduidelijk uit mijn post door op andere zaken te compenseren. Zoals hier eerder aangehaald, de ene zal rijk lijken door hun dure kledij/dure reizen en de andere zal het in bakstenen steken en soberder leven zoals een hap streetfood ipv lunch op sterrenniveau :p.

Vandaar, eerder het gevoel van een gezonde middenklasse die ruim kan leven maar zeker nog altijd moet letten op hetgeen ze doen :).

De grafiek gaat louter over loon? Met zo'n loon kan je wel wat afbetalen maar nog altijd met een overduidelijk gevoel van compromissen te moeten maken. Die woning zou er heel anders uitzien moest ik 'rijk' zijn. In ons geval is dat nog altijd een 'laten we voor een basis dit en basis dat gaan en zien dat we genoeg budget hebben om de onvoorziene kosten te dekken'.
Daarnaast komt die woning er ook overduidelijk uit mijn post door op andere zaken te compenseren. Zoals hier eerder aangehaald, de ene zal rijk lijken door hun dure kledij/dure reizen en de andere zal het in bakstenen steken en soberder leven zoals een hap streetfood ipv lunch op sterrenniveau :p.
Maar enfin, nu doe je het weer. Wat is er volgens jou 'basis' aan een woning die zo veel kost?
Heb je überhaupt een idee wat het woord 'basis' betekent?

Als je voor dat geld met een basis woning achterblijft, heb je het helemaal verkeerd gedaan.

Maar enfin, nu doe je het weer. Wat is er volgens jou 'basis' aan een woning die zo veel kost?
Heb je überhaupt een idee wat het woord 'basis' betekent?

Als je voor dat geld met een basis woning achterblijft, heb je het helemaal verkeerd gedaan.
Of de marktprijzen zijn vandaag 'fucked up' ;).

Terug
Bovenaan