Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
En hoe kan een arme mens boven zijn stand leven als hij al arm is en amper toekomt om zijn eten, huur en voeding te betalen?
Als ze daar nu is een tv programma zouden over maken..

Ik wilde enkel maar aangeven dat je ook weinig kan verdienen en succesvol zijn.
Evenals je veel kan verdienen en sukkelaar zijn.

Heeft weinig met geld te maken.
Of je er keuze in hebt is anders maar je huis isoleren is een no-brainer.

Nee ik heb het over huiseigenaren, daarom zet ik het er expliciet bij.
Voor huurders ligt dat anders ja.
maar hoeveel arme mensen zijn in staat een huis te kopen?

Knipsel.png

arm is met twee nog geen 2.000 euro /maand? wat gaat ge dan kopen? Allereerst moet ge al eigen inbreng hebben, maar stel dat ze langsgaan bij de bank. Als ge belooft 700/maand terug te betalen (wat voor vele armen al ondoenbaar is, komt ge op 124.000E). Allez, daar hebt ge tegenwoordig alleen maar een krot voor he. En hoe moeten ze dan nog gaan bijlenen voor isolatie e.d.? kwestie van prioriteiten stellen?
vb lening.png

Het is dan ook een eerder abnormale aanname dat iedereen eigenaar kan worden.
Dan moet men maar huren.
Kopen is geen recht.

Het is dan ook een eerder abnormale aanname dat iedereen eigenaar kan worden.
Dan moet men maar huren.
Kopen is geen recht.
Tuurlijk, maar het punt is dat ge als arme huurder overgeleverd zijt aan de goodwill van de verhuurder en dat een verhuurder zijn huis niet gaat upgraden zonder die investering terug te willen. Als arme mens zijt ge dus gescheten, ofwel betaal je u blauw aan stookkosten ofwel wordt het beter geïsoleerd maar gaat de huur omhoog.
Als ge het geld niet hebt, dan ben je er niets mee dat iets een nobrainer of een recht is.

maar hoeveel arme mensen zijn in staat een huis te kopen?

Knipsel.png

arm is met twee nog geen 2.000 euro /maand? wat gaat ge dan kopen? Allereerst moet ge al eigen inbreng hebben, maar stel dat ze langsgaan bij de bank. Als ge belooft 700/maand terug te betalen (wat voor vele armen al ondoenbaar is, komt ge op 124.000E). Allez, daar hebt ge tegenwoordig alleen maar een krot voor he. En hoe moeten ze dan nog gaan bijlenen voor isolatie e.d.? kwestie van prioriteiten stellen?
Bekijk bijlage 23833
Het zit wat in mijn persoonlijke sfeer maar als argument kan dit tellen.

Ik beheer namelijk het geld van mijn jongere zus die als alleenstaande als arbeider werkt en laten we stellen een laag loon heeft.

Zij woont nu op eigen loon in een rijwoning met EPC B met relatief alle comfort en bezit een klein type auto. Aangekocht dit jaar, dus recent en de nodige aanpassingen gedaan om een beter EPC te behalen. Leenbedrag iets hoger, rentevoet was toen 3,5%, maandelijkse afbetaling ongeveer €800.
We hebben samen zonnepanelen geplaatst dus energiekosten vallen mee.

Verder heeft zij een relatief aangenaam leven in die loonsklasse en kan ze eten wat ze 'wilt'. Toegegeven als ze het zelf maakt, ze moet niet wekelijks op restaurant gaan of de lokale broodjesbar overvallen.

Dit was enkel mogelijk omdat ik 5 jaar geleden haar financiën heb overgenomen na jarenlang andere prioriteiten te stellen.
Daardoor heb ik een uitstekend zicht op waarom dit niet lukte.
En dat zijn voornamelijk slechte keuzes enkel zag zij dit zelf niet.
(Enkele voorbeelden: cadeaus voor verjaardagen van vrienden van €50, extra kebap bestellen voor aan het Levertarief te komen, geen onderhoud op toestellen en vervolgens snelle slijtage, abonnementen afsluiten en niet meer inzichtelijk hebben, jaarlijks nieuw gsm toestel, fitness abonnement en na 2 keer niet meer gaan, elektrische blazer laten aanstaan, duurste katteneten kopen, kattenspeeltjes, überhaupt katten houden, nodeloos rondrijden met de auto,
(bijvoorbeeld dagelijks langs de winkel), dvd's kopen, prul kopen, veel kleren kopen,niet reageren op boetes, ... kan er nog 1000den bedenken)

Niet dat het makkelijk is, ik heb er ook wel werk aan gehad. Maar het kwam dus niet door gebrek aan 'loon' in haar geval.

Hier spreken we over de moeilijkste klasse van mensen die nog net functioneren in onze samenleving.
Ik veronderstel dat ons doelpubliek in het topic minstens dit of hoger is. Alles daaronder zou echt anders opgevangen moeten worden.

In principe mag je maar 1/3 van je netto lenen. Dan spreken we hier van 2400 netto? Das dan kernmiddenklasse en niet arm he.
En met 800€ lenen, wat voor huis kan je dan kopen (als ook renovatie er in zit?). 200.000€? waar vind je daar nog een rijwoning voor in goede staat? Ik heb het gevoel dat er toch wat belangrijke details uit het verhaal zijn weg gelaten.

Dat sommigen hun loon slecht beheren is natuurlijk een feit, en die kunnen geholpen worden door hun prioriteiten te herzien, maar dat zijn imo niet de armen waar JPV over sprak

Mijn vader is een ex-dakwerker dus gelukkig kan ik genieten van zijn vaardigheden en voor de premie als zelfplaatser gaan.
Aankoop materialen: 5000 euro. (Ik heb wel dikker geïsoleerd dan de minimale waarde die nodig is voor de premie)
Premie: 500-600 euro

Ik heb geluk, de dakisolatie kon ik betalen. Terugverdientijd zal minimaal zijn omdat ik al een heel laag verbruik heb. Maar serieus, hoeveel alleenstaanden (al dan niet met kinderen) die minder dan 2500 zonder voordelen verdienen (wat dus al middenklasse is!) hebben efkes 5000 euro op overschot liggen?

Ondertussen is er blijkbaar insijpeling op verschillende plaatsen in mijn dak ontdekt, zal me nog eens 2500-3000 euro kosten. Problemen die ik pas veel te laat zou ontdekt hebben als ik het dak nu niet geïsoleerd zou hebben. Dat geld heb ik nu niet liggen, gelukkig schieten mijn ouders het voor, maar velen hebben dat geluk niet he, om efkes meerdere maandlonen "op overschot" te hebben liggen.
En ik zeg bewust op overschot want ondertussen gaat het leven ook verder he: wasmachine of droogkast die in panne valt, extra kosten aan de auto, nieuwe bril voor de kleine,...

Ik beheer namelijk het geld van mijn jongere zus die als alleenstaande als arbeider werkt en laten we stellen een laag loon heeft.

...

Hier spreken we over de moeilijkste klasse van mensen die nog net functioneren in onze samenleving.
Ik veronderstel dat ons doelpubliek in het topic minstens dit of hoger is. Alles daaronder zou echt anders opgevangen moeten worden.
Gezien jij haar geld beheert, kan het zijn dat jullie ouders overleden zijn en er daardoor een kleine erfenis is die als startkapitaal kon dienen?

Nu, het kan idd lukken hoor, maar met een lening van ongeveer 160k is het niet vanzelfsprekend om een woning te vinden met energieklasse B (hier in deze streek lukt dat nog nipt incl alle kosten).

Alvast proficiat dat je haar financien kan doen verbeteren. Nu alleen maar haar nog zélf aanleren om dezelfde principes aan te houden en zelfstandig haar geld te beheren.

Hier ben ik het trouwens niet (helemaal) mee eens maar niet omdat dat dit mogelijks de realiteit niet is.
Met deze mening zal ik mij niet populair maken, noch helemaal correct zijn.

Maar er zijn heel veel premies om je isolatie te verbeteren. En ja dat kost nog altijd veel maar misschien leef je dan boven jouw stand of liggen de prioriteiten niet goed.

Uitzonderingen daargelaten (ter verduidelijking voor huiseigenaren), verkies je dan hoger risico te lopen bij energieprijsschommelingen.

Heeft m.i. niet met arm of rijk te maken maar eerder met willen, snappen en kunnen. Toevallig geeft dat laatste ook onderhandelingspositie.
Isolatie op zich kost niet gigantisch veel en zal mits goeie planning en geen tegenslagen (beide belangrijk) mss nog mogelijk zijn, zeker gezien de renteloze leningen die de overheid gaf vroeger. Maar vergeet niet dat isolatie ook nog afgewerkt moet worden. Als "gewone" eigenaar kan je dat uitstellen, als huurder moet je dat wel doen anders heb je nog een kost als je de woning verlaat (huurwaarborg!). Ons dak isoleren zou bvb rond de 15000 euro kosten all in schat ik. En dan moet ik wss nog een groot stuk van het werk zelf doen (gewone rijwoning).

Eigenlijk is dat nog maar de vraag he. Want de rijken met hun verwarmde zwembaden en grote villa's gaan het effect van die energieprijzen harder gevoeld hebben?
Zie Tonerider:
1) ze véél beter isoleren (hoeveel mensen leven er hier in een woning die nog aan een niveau E of hoger zouden zitten? 1 op de 3 (eengezins)woningen heeft een energielabel F, hé. (14% niveau E).

2) zelfs al zijn de woningen groter en zullen ze in absolute waarden méér energiekost hebben, het blijft een sterk lagere kost uitmaken van hun budget en een verdubbeling van de prijs maakt dus relaitef weinig verschil.

3) rijkere mensen hebben een ruim spaarbudget. Als de energiekost van Mulan 300 euro/maand stijgt, is dat een ramp. Van de meesten die hier samenwonen zal dat hoogstens serieus ambetant zijn en zal mss een dure reis minder duur worden.

4) verwarmde zwembaden kan je uitzetten, verwarmde living kan je toch als een noodzaak beschouwen (ja, niet noodzakelijk op 21 graden)

Zie Tonerider:
1) ze véél beter isoleren (hoeveel mensen leven er hier in een woning die nog aan een niveau E of hoger zouden zitten? 1 op de 3 (eengezins)woningen heeft een energielabel F, hé. (14% niveau E).

2) zelfs al zijn de woningen groter en zullen ze in absolute waarden méér energiekost hebben, het blijft een sterk lagere kost uitmaken van hun budget en een verdubbeling van de prijs maakt dus relaitef weinig verschil.

3) rijkere mensen hebben een ruim spaarbudget. Als de energiekost van Mulan 300 euro/maand stijgt, is dat een ramp. Van de meesten die hier samenwonen zal dat hoogstens serieus ambetant zijn en zal mss een dure reis minder duur worden.

4) verwarmde zwembaden kan je uitzetten, verwarmde living kan je toch als een noodzaak beschouwen (ja, niet noodzakelijk op 21 graden)
Maar, heel het punt was dat rijken soms minder effect hebben van de inflatie, met als voorbeeld dat ze minder verbruiken. Ik ben daar echt niet zo zeker van, ik vermoed dat de energiefactuur van veel rijken hoger zal liggen dan van armen.
En dat is in absolute bedragen, en door hun spaarbuffer maakt het minder uit, maar hun koopkracht zal dan wel degelijk harder zakken en dat is hetgene waar de automatische indexatie voor dient.

Maar, heel het punt was dat rijken soms minder effect hebben van de inflatie, met als voorbeeld dat ze minder verbruiken. Ik ben daar echt niet zo zeker van, ik vermoed dat de energiefactuur van veel rijken hoger zal liggen dan van armen.
En dat is in absolute bedragen, en door hun spaarbuffer maakt het minder uit, maar hun koopkracht zal dan wel degelijk harder zakken en dat is hetgene waar de automatische indexatie voor dient.
Ik denk niet dat iemand hier beweerde dat rijken gemiddeld altijd minder verbruiken, zeker in eenheden (maar ook in bedrag). Het is wel zo dat het gemiddeld voor een arme véél harder weegt op het budget, en véél minder voor een rijke persoon. Het uitzetten van een zwembad of een sauna minder per week nemen, maakt weinig verschil in levenskwaliteit. Je living op 17 graden zetten tegenover 21 graden doet dat wel.

Even de cijfers erbij genomen. Niet de beste cijfers (qua inkomen) die mogelijk zijn, omdat inkomen hier op de totale populatie gerekend wordt, dus ook jongeren en bejaarden in het rusthuis (die ontsparen), maar het geeft een idee.

In 2020 gaf een "gemiddeld" huishouden 1532 euro uit aan energie (aardgas, electriciteit en mazout). Voor een arm gezin was dat slechts 221 euro minder, voor een rijk gezin 238 euro meer. Dat valt dus al bij al mee. In % van het inkomen is het verschil echter groot: 2,58% voor een rij gezin, zo'n 3 keer meer voor een arm gezin.

In 2022, tijdens de energiecrisis, zijn er héél veel maatregelen genomen voor armere gezinnen. toch steeg de gemiddelde kost naar 9% van het inkomen voor armeren en "slechts' naar 3,04% voor rijkere gezinnen. Armen konden dus 1,01% van hun inkomen minder uitgeven aan andere dingen, rijken "slechts" 0,46% minder, terwijl die zelfs nog meer marge hebben gezien ze eigenlijk gewoon een klein stukje van hun spaarsaldo verminderen.

JaarComponentBelgiëInkomen < Kwartiel 25Ink. ts. Kwart. 25 & 50Ink. ts. Kwart. 50 & 75Ink. > Kwartiel 75
2020TOTAAL INKOMEN€ 38.160€ 16.394€ 26.300€ 40.897€ 68.724
2020TOTALE CONSUMPTIE€ 35.209€ 22.790€ 29.558€ 38.196€ 50.270
2020Energieuitgaven€ 1.532€ 1.311€ 1.435€ 1.612€ 1.770
2020Energie/totale consumptie
4,35%​
5,75%​
4,86%​
4,22%​
3,52%​
2020Energie/totaal inkomen
4,02%​
7,99%​
5,46%​
3,94%​
2,58%​
2022TOTAAL INKOMEN€ 42.813€ 17.571€ 29.102€ 45.463€ 78.906
2022TOTALE CONSUMPTIE€ 40.223€ 26.272€ 33.965€ 43.827€ 56.718
2022Energieconsumptie€ 1.947€ 1.582€ 1.738€ 2.066€ 2.398
2022Energie/totale consumptie
4,84%​
6,02%​
5,12%​
4,71%​
4,23%​
2022Energie/totaal inkomen
4,55%​
9,00%​
5,97%​
4,54%​
3,04%​

(bron cijfers: allemaal huishoudbudget-onderzoek statbel https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/huishoudbudget/plus ).

Ja, in absolute cijfers moet een rijk gezin nu plots 628 euro meer uitgeven, terwijl een arme dat maar voor 271 euro meer moet doen. Maar het effect is een gigantisch verschil.

(opnieuw, voor wie denkt dat een gemiddeld gezin sléchts die bedragen uitgeeft, het is natuurlijk meer, maar een bejaarde in een rusthuis heeft nauwelijks een energiefactuur, wie in een energiezuinige woning woont of op zonnepanelen leeft heeft ook relatief weinig uitgaven of had in 2022 zelfs een negatieve uitgave voor bvb electriciteit. Onze totale energiefactuur was bvb negatief (zonnepanelen meegerekend), ondanks dat we officieel een EPC D-woning hebben (in de praktijk B)

Die kunnen ook in appartement gaan wonen dan halveer je ineens energiekost
In theorie wel. In de praktijk zijn appartementen vaak beter qua EPC omdat ze véél recenter zijn dan de gemiddelde woning die label F heeft. En daardoor dus duurder. Waardoor de energiekost mss daalt, maar de totale woonkost niet.

(los van het feit dat de meeste goeie EPC-appartementen ook geen >2-slaapkamerappartementen zijn, dus voor vele gezinnen al praktisch geen mogelijkheid)

Dit zeggen over iemand met een eigen woning en eigen auto, die kan eten wat ze wil?

Mensen die bijvoorbeeld een sociale woning huren kunnen dan volgens u niet functioneren in onze samenleving?

Ik denk niet dat iemand hier beweerde dat rijken gemiddeld altijd minder verbruiken, zeker in eenheden (maar ook in bedrag). Het is wel zo dat het gemiddeld voor een arme véél harder weegt op het budget, en véél minder voor een rijke persoon. Het uitzetten van een zwembad of een sauna minder per week nemen, maakt weinig verschil in levenskwaliteit. Je living op 17 graden zetten tegenover 21 graden doet dat wel.

Even de cijfers erbij genomen. Niet de beste cijfers (qua inkomen) die mogelijk zijn, omdat inkomen hier op de totale populatie gerekend wordt, dus ook jongeren en bejaarden in het rusthuis (die ontsparen), maar het geeft een idee.

In 2020 gaf een "gemiddeld" huishouden 1532 euro uit aan energie (aardgas, electriciteit en mazout). Voor een arm gezin was dat slechts 221 euro minder, voor een rijk gezin 238 euro meer. Dat valt dus al bij al mee. In % van het inkomen is het verschil echter groot: 2,58% voor een rij gezin, zo'n 3 keer meer voor een arm gezin.

In 2022, tijdens de energiecrisis, zijn er héél veel maatregelen genomen voor armere gezinnen. toch steeg de gemiddelde kost naar 9% van het inkomen voor armeren en "slechts' naar 3,04% voor rijkere gezinnen. Armen konden dus 1,01% van hun inkomen minder uitgeven aan andere dingen, rijken "slechts" 0,46% minder, terwijl die zelfs nog meer marge hebben gezien ze eigenlijk gewoon een klein stukje van hun spaarsaldo verminderen.

JaarComponentBelgiëInkomen < Kwartiel 25Ink. ts. Kwart. 25 & 50Ink. ts. Kwart. 50 & 75Ink. > Kwartiel 75
2020TOTAAL INKOMEN€ 38.160€ 16.394€ 26.300€ 40.897€ 68.724
2020TOTALE CONSUMPTIE€ 35.209€ 22.790€ 29.558€ 38.196€ 50.270
2020Energieuitgaven€ 1.532€ 1.311€ 1.435€ 1.612€ 1.770
2020Energie/totale consumptie
4,35%​
5,75%​
4,86%​
4,22%​
3,52%​
2020Energie/totaal inkomen
4,02%​
7,99%​
5,46%​
3,94%​
2,58%​
2022TOTAAL INKOMEN€ 42.813€ 17.571€ 29.102€ 45.463€ 78.906
2022TOTALE CONSUMPTIE€ 40.223€ 26.272€ 33.965€ 43.827€ 56.718
2022Energieconsumptie€ 1.947€ 1.582€ 1.738€ 2.066€ 2.398
2022Energie/totale consumptie
4,84%​
6,02%​
5,12%​
4,71%​
4,23%​
2022Energie/totaal inkomen
4,55%​
9,00%​
5,97%​
4,54%​
3,04%​

(bron cijfers: allemaal huishoudbudget-onderzoek statbel https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/huishoudbudget/plus ).

Ja, in absolute cijfers moet een rijk gezin nu plots 628 euro meer uitgeven, terwijl een arme dat maar voor 271 euro meer moet doen. Maar het effect is een gigantisch verschil.

(opnieuw, voor wie denkt dat een gemiddeld gezin sléchts die bedragen uitgeeft, het is natuurlijk meer, maar een bejaarde in een rusthuis heeft nauwelijks een energiefactuur, wie in een energiezuinige woning woont of op zonnepanelen leeft heeft ook relatief weinig uitgaven of had in 2022 zelfs een negatieve uitgave voor bvb electriciteit. Onze totale energiefactuur was bvb negatief (zonnepanelen meegerekend), ondanks dat we officieel een EPC D-woning hebben (in de praktijk B)
Dat klopt, natuurlijk weegt dat extra door voor iemand die geen spaarbuffer heeft. Maar heel het concept van de indexering dient er eigenlijk voor dat je niet aan een spaarbuffer moet komen om te blijven leven zoals je nu leeft. Als je zegt dat iemand met een laag inkomen harder getroffen is, dan iemand met een hoog inkomen (omdat die nog een spaarbuffer heeft), dan wil het eigenlijk gewoon zeggen dat de indexering niet juist zit en hoger had moeten zijn. Want niemand zou een daling in koopkracht mogen zien...
Maar imo is "de lage inkomens zijn harder getroffen door inflatie" niet juist, de gevolgen zijn groter voor hen, maar ze zijn niet harder getroffen.

In theorie wel. In de praktijk zijn appartementen vaak beter qua EPC omdat ze véél recenter zijn dan de gemiddelde woning die label F heeft. En daardoor dus duurder. Waardoor de energiekost mss daalt, maar de totale woonkost niet.

(los van het feit dat de meeste goeie EPC-appartementen ook geen >2-slaapkamerappartementen zijn, dus voor vele gezinnen al praktisch geen mogelijkheid)
Wij hebben nog appartement gehuurd van jaren 50 en dat had zelfs EPC C
En vroeger sliepen ze ook met meerdere kinderen op 1 kamer

Zij woont nu op eigen loon in een rijwoning met EPC B met relatief alle comfort en bezit een klein type auto. Aangekocht dit jaar, dus recent en de nodige aanpassingen gedaan om een beter EPC te behalen. Leenbedrag iets hoger, rentevoet was toen 3,5%, maandelijkse afbetaling ongeveer €800.
We hebben samen zonnepanelen geplaatst dus energiekosten vallen mee.

Verder heeft zij een relatief aangenaam leven in die loonsklasse en kan ze eten wat ze 'wilt'. Toegegeven als ze het zelf maakt, ze moet niet wekelijks op restaurant gaan of de lokale broodjesbar overvallen.

Dit was enkel mogelijk omdat ik 5 jaar geleden haar financiën heb overgenomen na jarenlang andere prioriteiten te stellen.
Daardoor heb ik een uitstekend zicht op waarom dit niet lukte.
En dat zijn voornamelijk slechte keuzes enkel zag zij dit zelf niet.
(Enkele voorbeelden: cadeaus voor verjaardagen van vrienden van €50, extra kebap bestellen voor aan het Levertarief te komen, geen onderhoud op toestellen en vervolgens snelle slijtage, abonnementen afsluiten en niet meer inzichtelijk hebben, jaarlijks nieuw gsm toestel, fitness abonnement en na 2 keer niet meer gaan, elektrische blazer laten aanstaan, duurste katteneten kopen, kattenspeeltjes, überhaupt katten houden, nodeloos rondrijden met de auto,
(bijvoorbeeld dagelijks langs de winkel), dvd's kopen, prul kopen, veel kleren kopen,niet reageren op boetes, ... kan er nog 1000den bedenken)

Niet dat het makkelijk is, ik heb er ook wel werk aan gehad. Maar het kwam dus niet door gebrek aan 'loon' in haar geval.

Volgens mij is iemand die door eenvoudig op uitgaven te letten plots wel voldoende verdient om op 5 jaar een huis te kopen (800 EUR/maand hypotheek aan 3.5% - inbreng?), een wagen bezit, zonnepanelen legt...niet "de moeilijkste klasse van mensen die nog net functioneren in onze samenleving" hoor.

Genoeg mensen die in zo'n deeltijds contract werken waardoor andere activiteiten moeilijk zijn. En dan spreken we nog niet over alleenstaande ouders.

Laatst bewerkt:
Het magische woord is gevallen zie ik: spaarbuffer - ook al heb ik er zelf één, zie ik dat de meeste mensen er één hebben en dat een niet onbelangrijk deel van de mensen er eigenlijk ééntje heeft die nooit zal aangewend worden.

Ongetwijfeld deel van onze "cultuur" en bovendien ook gestuurd door onze overheden:
  • Te laag wettelijk pensioen waardoor de koopkracht bij behalen pensioen meer dan een deuk krijgt.
  • Fiscaal aanmoedigen pensioensparen, LT sparen, groepsverzekeringen, IPT, VAPZ
  • Je kan dat vermogen desgewenst ook redelijk goedkoop naar de volgende generaties doorsluizen
De perceptie is dus dat iemand die vandaag 40 jaar is toch best ergens tussen de 350.000 en 1 miljoen euro moet hebben tegen zijn 67 om te overleven. (tikkeltje overdreven maar you get the point).

Moet je zo een systeem dan in vraag stellen of juist aanmoedigen? Wat is de invloed op consumptie - wordt deze daardoor niet wat afgeremd? Wat is de impact op bvb. het behalen van de "status" middenklasse ...?

Terug
Bovenaan