@Secj, doe je dat op eigen houtje of is daar een vrederechter mee gemoeid?
Het is heel goed dat je dat doet en je zus zo helpt, en terwijl niemand twijfelt aan de goede uitkomst, is dat niet iets wat je formeel moet maken om achteraf miserie te voorkomen?
Het is eerder organisch gegroeid maar ik speel met het idee om mij te laten aanduiden als 'bijstand'.
Momenteel relatief zorgloos omdat ik haar in alles betrek en nauwkeurig documenteer (inclusief haar goedkeuring, ik beslis niks maar adviseer). En mijzelf vertrouw ik wel, ik heb geen slechte bedoelingen. Ze is zelf ook niet van slechte wil en ik ben voor haar ook wel een vertrouwenspersoon. Ik besef dat daar ook een risico zit.
De meeste operationele risico's probeer ik af te dekken. (Bijvoorbeeld verzekering gewaardeerd wonen, budgetbeer/planning, aanleggen spaarbuffer korte termijn, aanleggen spaarbuffer lange termijn (incl pensioen aanvulling), goede woonverzekering, familiale, zonnepanelen (demping elektriciteitsprijs), periodiek herbekijken vaste kosten/dekking, deftige EPC/ventilatie). To be fair valt de meeste effort wel mee omdat ik dat voor ons gezin toch ook moet doen. En eenmaal opgezet is het al een pak minder.
Buiten het organische verloop vind ik het zelf moeilijk om het officieel te maken omdat het een opgelegde en/of officiële beperking is op haar leven en ook een statement maakt dat ze niet 'normaal' is.
acceptatie en perceptie is hierin voor mij ook belangrijk en ik vermoed voor haar ook. Al beseft ze alsmaar meer haar beperkingen, eveneens de reden dat ze meer toelaat. (Ik zou het persoonlijk veel lastiger hebben om zo'n gevoelige gegevens te delen, maar het is nog altijd haar keuze nu)
Het is lastig een situatie over te brengen zonder iemand fysiek te ontmoeten en het is maar wat de definitie zegt.
Maar ze zou volgens mij door de samenleving wel als functionerend worden bestempeld.
't Is niet dat ze zonder mij zou sterven, eerder een verhoogd risico lopen om te belanden in de marginaliteit.
De definitie lijkt mij ook vloeibaarder dan ooit in onze steeds complexere samenleving.
Maar als praktisch voorbeeld kan dit dienen, dat inkomen niet de oorzaak hoeft te zijn om niets aan je EPC te doen en dus een grotere impact te ervaren van stijgende energieprijzen. Tenzij haar loon niet in lijn van verwachting ligt?
Daarmee niet gezegd dat meer inkomen ook het probleem niet zou kunnen verminderen.