Behoor jij tot de middenklasse?

Tot welke klasse behoor jij

• arm

Stemmen: 14 2,6%
  • lage middenklasse

Stemmen: 29 5,4%
  • kernmiddenklasse

Stemmen: 184 34,2%
  • hoge middenklasse

Stemmen: 252 46,8%
  • rijk

Stemmen: 59 11,0%

• Totaal aantal stemmers
    538
Maakt dat dan uit of je in een boerengat of centrumstad woont. Naar mijn gevoel is het leven dan nog duurder voor die mensen in een centrumstad. Het is niet alsof de huurprijzen daar lager liggen.
Bij sommigen leeft de perceptie dat armoede hoofdzakelijk een stadproblematiek is omdat men daar "samenhokt" in achtstandwijken, wou gewoon aangeven dat je het evengoed in een boerengat terugvindt, alleen valt het daar veel minder op.

En we spreken over een boerengat, niet over een centrumstad.
even duidelijk maken: armoede op het platteland is een vaak vergeten doelgroep omdat het minder zichtbaar is.

Probleem in platteland is dat er vaak minder hulpdiensten zijn (genre poverello), dat er véél meer schroom is om zich als arme te "outen" en dat de kosten vaak groter zijn/inkomsten lager (slechter geïsoleerde huizen, lagere lonen, minder jobkansen door slechte mobiliteit, ...).

(en ja: in een centrumstad ben je nog anoniemer en zijn sommige problematieken (vooral door zwartwerk en illegaliteit) nog groter, laat dat duidellijk zijn. Tegenover een "gewone" (niet-centrum)-stad is het platteland echter erger.

even duidelijk maken: armoede op het platteland is een vaak vergeten doelgroep omdat het minder zichtbaar is.
Dat is idd het punt dat ik wou maken. De hele problematiek van dat gezin begon alleen maar op te vallen omdat die hier rondfietste op zo'n kleuterfietsje.

Ik vraag me dan af of we als samenleving dat niet ergens moeten melden dat die kinderen daar met 5 op een kamer moeten slapen. Dat is het toch ook niet he. Mja. Waar gaan die dan weer terechtkomen? 🤷‍♂️

Ik vraag me dan af of we als samenleving dat niet ergens moeten melden dat die kinderen daar met 5 op een kamer moeten slapen. Dat is het toch ook niet he. Mja. Waar gaan die dan weer terechtkomen? 🤷‍♂️
Volgens mij gaat men enkel daarvoor geen kinderen gaan plaatsen, dat is toch zowat het laatste dat men doet?

Volgens mij gaat men enkel daarvoor geen kinderen gaan plaatsen, dat is toch zowat het laatste dat men doet?
Dat zal men idd daarvoor niet doen. Op zich is dat ook geen probleem (al is het VERRE van ideaal), het probleem is dat dit quasi altijd samengaat met verwaarlozing op andere vlakken.

Een ding dat heel hard wordt onderschat, ook in de hulpverlening, is dat mensen een zekere trots en waardigheid hebben en graag controle blijven houden over hun eigen leven.

Wat ik vaak opmerk tijdens de oudercontacten, dat de ouders geen geld hebben voor deftig schoeisel of eten te geven aan hun kind, maar ondertussen wel een PS5, OLED 77inch en een iphone 15 pro max whatever hebben.

Wat ik vaak opmerk tijdens de oudercontacten, dat de ouders geen geld hebben voor deftig schoeisel of eten te geven aan hun kind, maar ondertussen wel een PS5, OLED 77inch en een iphone 15 pro max whatever hebben.

Ik denk dat je al echt op de rand moet balanceren voor je je kinderen geen ontbijt meegeeft, dat of verkeerde prioriteiten natuurlijk.
Past wel wat bij elkaar. Zo'n PS5 is dan ook vele malen belangrijker dan uw kind deftig schoolgerief voorzien :unsure: Enfin. In mijn wereld toch niet. Er staat altijd wel wat opzij voor de dochter, maar ik kan me voorstellen dat anderen geen goede afwegingen maken qua uitgaven.

Wie had dat dan ook gedacht, dat er soms een link is tussen slecht budgetbeheer en armoede :unsure:

Maar nee, tis niet overal zo, het zijn alleen die gevallen die opvallen.

Past wel wat bij elkaar. Zo'n PS5 is dan ook vele malen belangrijker dan uw kind deftig schoolgerief voorzien :unsure: Enfin. In mijn wereld toch niet. Er staat altijd wel wat opzij voor de dochter, maar ik kan me voorstellen dat anderen geen goede afwegingen maken qua uitgaven.
Nu goed, uiteindelijk hebben we deze discussie al vaker gevoerd, en je kan ook mensen niet afrekenen op een momentopname zonder de situatie te kennen. Verder zorgt die "trots" die hierboven wordt aangehaald, of het verlangen erbij te horen, er ook wel vaak voor dat verkeerde zaken prioriteit krijgen.

Sommige ouders zetten die trots wel opzij en die kunnen dan geholpen worden.
Zo heb ik begin van het schooljaar een (oudere) laptop en tablet gegeven aan achool zodat 2 kinderen toch op scoodle play kunnen en smartschool gebruiken (all digital nu).

Als ouders er niet voor uitkomen kan dat niet. En dat gebeurd idd nog zeer vaak.

Mensen zijn ook nogal geneigd om 'arm' in karikaturen te zien. Zoals dat ene voorbeeld dat steeds maar weer terugkomt op BG: 'ze zijn wel arm maar lopen rond met een iPhone / hebben een OLED TV / ...'. Uiteraard bestaat dat voorbeeld (maar zoals @Sylverscythe zegt moet je daar ook niet altijd mensen op afrekenen) maar het merendeel van de arme mensen loopt daar echt niet mee te koop hoor.

Als je het je niet kan veroorloven om de verwarming aan te zetten terwijl je je kind een of ander ongezond diepvriesmaal geeft en je zelf oud brood eet omdat je geen vers eten kan betalen, dan ziet eigenlijk niemand dat.

Mensen rijden rond in Vlaanderen en zien geen mensen onder kartonnen dozen slapen, of kijken enkel rond in de eigen omgeving (die, voor de gemiddelde BG'er, meer dan gemiddeld bemiddeld is) en concluderen dan volop dat het toch allemaal zo erg niet kan zijn met de armoede, maar dat is dus inderdaad fout.

Arme mensen zijn doorgaans ook niet geneigd om daar mee naar buiten te komen, want daar hangt toch nog altijd een enorm sfeertje rond en je wordt al heel snel scheef bekeken door anderen (voorbeelden genoeg in de topics over geld, armoede, ...) dus je mag echt niet enkel afgaan op die paar extreme voorbeelden met hun PS5 en hun Apple Watch om dan te gaan concluderen dat in armoede leven maar gewoon een kwestie is van niet met geld te kunnen omgaan.

Mensen rijden rond in Vlaanderen en zien geen mensen onder kartonnen dozen slapen, of kijken enkel rond in de eigen omgeving (die, voor de gemiddelde BG'er, meer dan gemiddeld bemiddeld is) en concluderen dan volop dat het toch allemaal zo erg niet kan zijn met de armoede, maar dat is dus inderdaad fout.
Het is wel erger dan ik zelf had verwacht hoor: Deze morgen moest ik bij Belfius in Maasmechelen zijn en heb schrijnende verhalen gehoord van haar. Bankjes weggehaald bij de bankcontact omdat er mensen op sliepen, iedere morgen mensen waar je over moet stappen. .... ze durft niet meer te werken na 18u als het donker is want vanaf het donker is, is de ruimte waar je geld kan afhalen ingenomen door iemand dat er zijn huis van maakt ...
Dit is geen stad maar een dorp in Limburg het is niet enkel in Brussel zo
ze zei ook dat ze blij was dat binnenkort alle bankautomaten weg waren, te gevaarlijk

Maakt dat dan uit of je in een boerengat of centrumstad woont. Naar mijn gevoel is het leven dan nog duurder voor die mensen in een centrumstad. Het is niet alsof de huurprijzen daar lager liggen.

Je zou nog verbaasd zijn. Ja, je gaat een "groter huis" met meer slaapkamers vinden op het platteland voor hetzelfde geld maar dat huis gaat veel moeilijker te verwarmen zijn dan een oud appartement/rijwoning in Gent, je hebt veel meer transportkosten, je bent beperkter in bereik en jobs, je kan niet rekenen op openbaar vervoer, je hebt geen garantie op een "goedkopere" supermarkt in je buurt, je kan een voedselpakket halen maar dat is ook een hele afstand (denk in de Westhoek dat je helemaal naar Koksijde moet daarvoor.),...

Ik zou veel liever arm zijn in Gent dan arm zijn in Alveringem.

Mensen onderschatten serieus de kostprijs van te wonen in het platteland. Ja, al geen probleem als je een bedrijfswagen hebt voor naar al de winkels/werk/... te rijden en een schoon gerenoveerde woning. Maar als je dat niet hebt, valt dat toch tegen.

Gezien jij haar geld beheert, kan het zijn dat jullie ouders overleden zijn en er daardoor een kleine erfenis is die als startkapitaal kon dienen?

Nu, het kan idd lukken hoor, maar met een lening van ongeveer 160k is het niet vanzelfsprekend om een woning te vinden met energieklasse B (hier in deze streek lukt dat nog nipt incl alle kosten).

Alvast proficiat dat je haar financien kan doen verbeteren. Nu alleen maar haar nog zélf aanleren om dezelfde principes aan te houden en zelfstandig haar geld te beheren.
Ouders zijn niet overleden maar de situatie is niet ideaal.
Ze heeft inderdaad op 18 jarige leeftijd wat startkapitaal verkregen maar dat is opgegaan in plezier.

Woning is inderdaad relatief goedkoop gekocht met EPC C en met minimaal kost naar B gebracht. Dat dit gelukt is is natuurlijk door goede voorbereiding van haar dossier, snel handelen, zelf handen uit de mouwen (en plannen/bedenken), brede regio, beperkte verwachtingen en een portie geluk met beschikbare huizen (dat laatste is natuurlijk altijd en voor iedereen, te is nu niet een uitzonderlijke goeie deal ofzo). T is geen groot rijhuis, 110m2, 2 slaapkamers. Wel relatief goed in orde nu en nog wat onafgewerkte ruimte onder het dak.
Regio was ruime omgeving Westerlo, als in +- 15km cirkel.

Zelfbeheer of eerder dagelijkse uitgaven is nu inderdaad focus.
Maar aan haar breed budgetbeheer zit ik voor mijn leven aan vast vermoed ik. Het probleem zit in beïnvloedbaarheid en omgaan met veranderingen. Een stabiele situatie lukt op haar eigen meestal wel een tijdje.
Ze is van goeie wil maar nogal naïef en heeft stress/schrik van "officiële zaken". Ik kan het moeilijk overbrengen maar gewoon al contact opnemen met een verzekeraar zou haar al stress geven omdat ze niet het volledig verhaal begrijpt. Je kan inbeelden dat niet reageren snel tot ongewenste situaties kan leiden. Ze is wat betreft IQ om het zo uit te drukken wel gemiddeld of misschien hoger intelligent maar infantiel en beperkt in woordenschat. Is ook een aangeboren afwijking.

Dit zeggen over iemand met een eigen woning en eigen auto, die kan eten wat ze wil?

Mensen die bijvoorbeeld een sociale woning huren kunnen dan volgens u niet functioneren in onze samenleving?
Nee dat is niet wat ik wil zeggen.
Zij bezit een woning omdat ik haar help niet omdat ze niet genoeg verdient.

De discussie ging hier in context van indexeren en invloed op lagere/hogere lonen met vervolgens de impact van de isolatiegraad van de woonst en bijhorende kosten tot de (consumptie)index. (Voor woningbezitters ter verduidelijking)

Anderen die niet huren en wel een woning bezitten kunnen volgens mij zelf keuzes maken, en ik geef aan te vermoeden beter als haar. Huurders zijn een andere situatie waar het lastiger is betreffende isolatie/EPC. Dit wordt voornamelijk gestuurd door de minimumeisen vanuit de overheid.

Laatst bewerkt:
@Secj, doe je dat op eigen houtje of is daar een vrederechter mee gemoeid?
Het is heel goed dat je dat doet en je zus zo helpt, en terwijl niemand twijfelt aan de goede uitkomst, is dat niet iets wat je formeel moet maken om achteraf miserie te voorkomen?

@Secj, doe je dat op eigen houtje of is daar een vrederechter mee gemoeid?
Het is heel goed dat je dat doet en je zus zo helpt, en terwijl niemand twijfelt aan de goede uitkomst, is dat niet iets wat je formeel moet maken om achteraf miserie te voorkomen?
Het is eerder organisch gegroeid maar ik speel met het idee om mij te laten aanduiden als 'bijstand'.

Momenteel relatief zorgloos omdat ik haar in alles betrek en nauwkeurig documenteer (inclusief haar goedkeuring, ik beslis niks maar adviseer). En mijzelf vertrouw ik wel, ik heb geen slechte bedoelingen. Ze is zelf ook niet van slechte wil en ik ben voor haar ook wel een vertrouwenspersoon. Ik besef dat daar ook een risico zit.

De meeste operationele risico's probeer ik af te dekken. (Bijvoorbeeld verzekering gewaardeerd wonen, budgetbeer/planning, aanleggen spaarbuffer korte termijn, aanleggen spaarbuffer lange termijn (incl pensioen aanvulling), goede woonverzekering, familiale, zonnepanelen (demping elektriciteitsprijs), periodiek herbekijken vaste kosten/dekking, deftige EPC/ventilatie). To be fair valt de meeste effort wel mee omdat ik dat voor ons gezin toch ook moet doen. En eenmaal opgezet is het al een pak minder.

Buiten het organische verloop vind ik het zelf moeilijk om het officieel te maken omdat het een opgelegde en/of officiële beperking is op haar leven en ook een statement maakt dat ze niet 'normaal' is.
acceptatie en perceptie is hierin voor mij ook belangrijk en ik vermoed voor haar ook. Al beseft ze alsmaar meer haar beperkingen, eveneens de reden dat ze meer toelaat. (Ik zou het persoonlijk veel lastiger hebben om zo'n gevoelige gegevens te delen, maar het is nog altijd haar keuze nu)

Het is lastig een situatie over te brengen zonder iemand fysiek te ontmoeten en het is maar wat de definitie zegt.
Maar ze zou volgens mij door de samenleving wel als functionerend worden bestempeld.
't Is niet dat ze zonder mij zou sterven, eerder een verhoogd risico lopen om te belanden in de marginaliteit.

De definitie lijkt mij ook vloeibaarder dan ooit in onze steeds complexere samenleving.
Maar als praktisch voorbeeld kan dit dienen, dat inkomen niet de oorzaak hoeft te zijn om niets aan je EPC te doen en dus een grotere impact te ervaren van stijgende energieprijzen. Tenzij haar loon niet in lijn van verwachting ligt?
Daarmee niet gezegd dat meer inkomen ook het probleem niet zou kunnen verminderen.

Terug
Bovenaan